Gå til innhold

Reise i juni. Covid, restriksjoner, forsikring?


Anbefalte innlegg

Hei!

Finst det noe oversikt kor ein kan reise frå Noreg i Juni/July mtp COVID restriksjoner (karantene).
Eg kan nevne at fom 16 juni ein kan reise til Østerrike og må ikkje sitte i noe karantene. Har noen info om b.a. Kroatia og Ungarn?

Siden UDI fraråder det meste av reiser, korleis er det med reiseforsikring? Logisk nok, om ein skulle bli smitte av COVID, så vil ingen forsikringsselskap dekke det. Kva med om det skjer noe annet (ingen tilknytting til COVID, som stjålet telefon f.eks.), vil ein evt ha krav på erstatning då?
Fungerer kortet frå HILFO fortsatt ut i Europa?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det holder ikke at landene sier at du kan komme, har UD offisielle reiseråd mot å reise dit gjelder vanligvis ikke reiseforsikring og du må ha karantene når du kommer tilbake.

Europeiske dekker ingenting i land med reiseråd mot, mens fx Gjensidige skal visst dekke det som ikke er relatert tik Korona. Men sjekk før du reiser da dette endrer seg raskt.

 

Lenke til kommentar
robertaas skrev (2 timer siden):

Det holder ikke at landene sier at du kan komme, har UD offisielle reiseråd mot å reise dit gjelder vanligvis ikke reiseforsikring og du må ha karantene når du kommer tilbake.

Europeiske dekker ingenting i land med reiseråd mot, mens fx Gjensidige skal visst dekke det som ikke er relatert tik Korona. Men sjekk før du reiser da dette endrer seg raskt.

 

Takker! Kan også dele at Tryg dekker nada.

Lenke til kommentar

Da kan vi kjøre litt oppdatert info her, for de siste dagene har det blitt tatt en del avgjørelser for reising i  juli/august rundt i Europa. Nettopp mottatt følgende  info fra kvalifisert hold, bare først sortert ut det som gjelder nordmenn (=norsk adresse og pass) +  sortert landene noenlunde systematisk  Det presiseres at alt er “inntil videre” og kan endres på 24 timers varsel om noe i de ulike landene tilsier det, så absolutt ingen god grunn til å bestille nor-refundable. 

Island åpner 5. juli for test på grensen (150 USD, betales kontant) for gjester fra en del land, bl an Norge . Betingelsen er direktefly t/r eget land-Reykjavik og test kreves for alle født før 1.1.15. 

Finland åpner foreløpig ikke for nordmenn, men vurderer på nytt om et par uker. 

Danmark har som kjent åpnet for nordmenn allerede, men omgås med planer om å opphve sin “min seks dager” fra “engang etter 16. juli” for personer som bestiller sin reise ETTER opphevingstidspunktet. Later til at EU - særlig Merkel & Co - utøver et visst press her, tyskere ønsker seg til danske sommerhus de eier og bobilcamp i Norge...  

Åpnes for nordmenns og tyskeres besøk i Danmark uten overnatting starter ferjen Danmark-Færøyene å seile, men med kun en ukentlig tur/retur Danmark-Færøyene . Færøyenes flyplass forblir imidlertid stengt for alt annet enn emergency-trafikk til minimum 7. september (og alt turistrelatert der er også stengt unntatt en håndfull campingplasser og hotell Torshavn, siste først og fremst med tanke på høyere embetsmenns reise Danmark-Færøyene. 

Tyskland åpner grensene for nordmenn fra og med 19. juli kl 18:00 (presis skal det være i Tyskland...) . Betingelsen er direktefly Norge-Tyskland eller reise via Danmark og grensekryssing med bil/tog. Oslo-Kiel og alle ferjer Sverige-Tyskland er ikke godkjent reisevei, heller ikke kjøring via Sverige. 

Nederland åpner grensene for personer med norsk statsborgerskap fra og med 21. juli. Betingelsen er driektefly, Norge-Nederland eller reise via Danmark-Tyskland og grensekryssing med bil/tog. 

Belgia og Frankrike åpner grensene for personer bosatt i naboland (eks UK og Spania) fra 16. juli. For Norge er uttalt “tidligst 1.9.”. 

Sveits og Luxembourg holder grensene stengt foreløpig og tar ny vurdering i august. 

Østerrike stengte fra i dag grensene for andre enn naboland innen EU til minimum til 1. juli. Ny vurdering tas senest 30. juli. 

Spania, Italia og Hellas holder grensene stengt for nordmenn til minimum 18. august (Italia/Hellas)/15. august (Spania). 

Polen åpner for borgere fra Tyskland og Tsjekkia 1. juli og har foreløpig satt ti andre land (inkl Norge) på vent. Avgjørelse mht disse siste er forventet senest 29. juni og åpning kan godt skje 1. eller 2. juli. 

Litauen/Latvia/Estland stengte fra og med i dag sine interne grenser (åpnet 12. juni) og i hvert fall de to første har “inntil videre” tenkt å  følge policyen “borders closed, people at home, army in the street” for direkte å sitere Latvias helseminister Vinkele. 

Tsjekkia åpner grensene mot Tyskland - bil og tog, IKKE fly - fra 13. juli for bl a nordmenn, betinget av disse ikke har reist til Tsjekkia via Sverige, UK, Belgia, Frakrike eller Sør-Europa, heller ikke besøkt Sverige (eller andre land på listen) siste fire uker før ankomst. Reise med fly til Tsjekkia åpnes tidligst 13. august. Grense mot Østerrike planlegges åpnet straks Østerrike igjen åpner for andre enn naboland, avgjørelse for Polen tas 29. eller 30. juni. 

Slovakia åpner grensene for personer med norsk statsborgerskap fra og med 21. juli. Betingelsen er direktefly Norge-Slovakia eller reise pr bil/tog via Danmark-Tyskland-Tsjekkia. 

Ungarn/Romania /Bulgaria forblir stengt for nordmenn inntil videre. 

Slovenia åpner betinget for nordmenn fra og med 6. juli. Betingelsen er at man eier bolig i Slovenia eller deltar på chartertur til godkjent hotell. Det er forbud mot å dra mer enn 2 km fra hotellet. Ny vurdering siste halvdel av juli. 

Kroatia åpner 1. juli grensene for noen få land, ingen nordiske. Ny vurdering tidligst siste uke i juli.

Som allerede påpekt på tråden: Hovedregelen mht reiseforsikring er at dersom UD sier ja gjelder denne, dersom UD i sine reiseråd sier tja eller nei gjelder den ikke. 

HELFO-kortet gjelder i prinsipp som normalt, i praksis i noen land og områder vil det pt si (både for HELFO-korteiere og landets egne): Med mindre man ligger på bakken og vrir seg av smerte har man B-eller C-prioritet og tilgjengelige ressursser kanaliseres andre. Passeres det nåløyet avgjør lokalt sykehus og tilgjengelige ressusser der i øyeblikket - praktisk og økonomisk -  om man gis hjelp eller eller en dose morfin før man legges bort i en stille krok for å vente på jordlivets avslutning og en lokal massegrav. 

Lenke til kommentar
Vest skrev (6 timer siden):

 

Østerrike stengte fra i dag grensene for andre enn naboland innen EU til minimum til 1. juli. Ny vurdering tas senest 30. juli. 

 

Hentet fra Den norske Ambassaden i Wien

 

Regler for innreise til Østerrike

Også i Østerrike ble det innført karanteneplikt ved innreise fra utlandet, men disse reglene oppheves nå for gradvis flere land. Siden den 03.06. kan man fritt reise inn fra alle Østerrikes naboland unntatt Italia, og fra den 15.06. åpnes grensene for Norge og alle EU-land med unntak av Sverige, Storbritannia, Spania og Portugal.

Ved innreise fra land der innreiseregler fortsatt gjelder, må man etter ankomst i Østerrike tilbringe 14 dager i hjemmekarantene, med mindre man kan fremvise en negativ covid-19-test som er mindre enn 4 dager gammel. En slik test kan fås ved flyplassen Schwechat for 190 euro, men kun dersom man har bosted i Østerrike. Personer uten oppholdstillatelse i Østerrike vil ikke ha mulighet til å reise inn i landet (med visse unntak). Mer informasjon om innreiseregler finner du her (på tysk).

 

 

Evt frå Østerisk side:
Since June 16, no quarantine or testing is required for entry from 31 European countries (including Italy) . This does not apply to Sweden, Spain, Great Britain and Portugal . For the Lombardy but still a valid partial travel warning.


Veit ikkje kor du hentet alt av info. Det virker som meget gammalt og utdatert. (no offence)

Lenke til kommentar
aomt skrev (47 minutter siden):

....Veit ikkje kor du hentet alt av info. Det virker som meget gammalt og utdatert. (no offence)

"Problemet" er nok heller at det er for oppdatert. De sitatene du refererer til var helt riktige - til tirsdag formiddag. SÅ fort endres altså situasjonen når et land får uventet utvikling. Derfor også hva jeg skrev: " Det presiseres at alt er “inntil videre” og kan endres på 24 timers varsel om noe i de ulike landene tilsier det, så absolutt ingen god grunn til å bestille nor-refundable". 

Lenke til kommentar
Vest skrev (16 timer siden):

"Problemet" er nok heller at det er for oppdatert. De sitatene du refererer til var helt riktige - til tirsdag formiddag. SÅ fort endres altså situasjonen når et land får uventet utvikling. Derfor også hva jeg skrev: " Det presiseres at alt er “inntil videre” og kan endres på 24 timers varsel om noe i de ulike landene tilsier det, så absolutt ingen god grunn til å bestille nor-refundable". 

 

Vel, onsdag kveld er det forsat å reise til Østerrike. Det var ikkje noe info om forandinger (reglene du viser til) i aviser eller noe andre plass. Kan du vise til kilden din? 

Lenke til kommentar
aomt skrev (På 13.6.2020 den 3.46):

Hei!

Finst det noe oversikt kor ein kan reise frå Noreg i Juni/July mtp COVID restriksjoner (karantene).
Eg kan nevne at fom 16 juni ein kan reise til Østerrike og må ikkje sitte i noe karantene. Har noen info om b.a. Kroatia og Ungarn?

Siden UDI fraråder det meste av reiser, korleis er det med reiseforsikring? Logisk nok, om ein skulle bli smitte av COVID, så vil ingen forsikringsselskap dekke det. Kva med om det skjer noe annet (ingen tilknytting til COVID, som stjålet telefon f.eks.), vil ein evt ha krav på erstatning då?
Fungerer kortet frå HILFO fortsatt ut i Europa?

Du kan fritt reise til Hellas på ferie uten å være i karantene når du ankommer.

Fra 1. juli går det også fly fra Europa til flyplassene rundt på øyene.
Den greske turistministeren lover at hellas vil dekke alle utgifter dersom man skulle bli smittet av Covid 19 under ferie i landet:
https://news.gtp.gr/2020/06/02/greece-cover-cost-coronavirus-infected-tourists/ 

Lenke til kommentar
Vest skrev (På 16.6.2020 den 20.13):

Da kan vi kjøre litt oppdatert info her, for de siste dagene har det blitt tatt en del avgjørelser for reising i  juli/august rundt i Europa. Nettopp mottatt følgende  info fra kvalifisert hold, bare først sortert ut det som gjelder nordmenn (=norsk adresse og pass) +  sortert landene noenlunde systematisk  Det presiseres at alt er “inntil videre” og kan endres på 24 timers varsel om noe i de ulike landene tilsier det, så absolutt ingen god grunn til å bestille nor-refundable. 

 

Spania, Italia og Hellas holder grensene stengt for nordmenn til minimum 18. august (Italia/Hellas)/15. august (Spania). 

 

HELFO-kortet gjelder i prinsipp som normalt, i praksis i noen land og områder vil det pt si (både for HELFO-korteiere og landets egne): Med mindre man ligger på bakken og vrir seg av smerte har man B-eller C-prioritet og tilgjengelige ressursser kanaliseres andre. Passeres det nåløyet avgjør lokalt sykehus og tilgjengelige ressusser der i øyeblikket - praktisk og økonomisk -  om man gis hjelp eller eller en dose morfin før man legges bort i en stille krok for å vente på jordlivets avslutning og en lokal massegrav. 

Her var det mye tull gitt !

Spania åpnet i dag for direktefly fra Norge.
https://www.dagbladet.no/nyheter/na-apner-spania/72592148

Hellas er allerede åpnet for reisende, men i første omgang via Athen eller Thessaloniki.
1. juli starter direkteflygninger til blant annet Kreta, og også andre sekundære flyplasser rundt på øyene.
Jeg reiser selv til Kreta 29. juni, men da altså via Athen.

Lenke til kommentar
Marella skrev (7 minutter siden):

Her var det mye tull gitt !

Spania åpnet i dag for direktefly fra Norge.
https://www.dagbladet.no/nyheter/na-apner-spania/72592148

Hellas er allerede åpnet for reisende, men i første omgang via Athen eller Thessaloniki.
1. juli starter direkteflygninger til blant annet Kreta, og også andre sekundære flyplasser rundt på øyene.
Jeg reiser selv til Kreta 29. juni, men da altså via Athen.

Ikke glem karantenen på returen da. En tulling som fikk 15 laken for å droppe dette i dag.

Lenke til kommentar
Marella skrev (1 time siden):

Her var det mye tull gitt !

Spania åpnet i dag for direktefly fra Norge.
https://www.dagbladet.no/nyheter/na-apner-spania/72592148

Hellas er allerede åpnet for reisende, men i første omgang via Athen eller Thessaloniki.
1. juli starter direkteflygninger til blant annet Kreta, og også andre sekundære flyplasser rundt på øyene.
Jeg reiser selv til Kreta 29. juni, men da altså via Athen.

Jada, det har skjedd en del denne uken, men det var kanskje for mye å vente du skulle registere “ Det presiseres at alt er “inntil videre.... før du trakk dine konklusjoner - selv om du siterte meg på akkurat det“?

EU har bl a avgjort - på overordnet basis og uten å rådspørre de enkelte land - at all flytrafikk innen EU kunne åpne torsdag, og for den som kjenner EU-systemet en smule: Har EU sentralt talt i en sak har ikke det enkelte land særlig mye det skulle ha sagt. Legg så til at en del land ved Middelhavet også svært gjerne VIL åpne når turistene likevel står på flyplassen, for det har å gjøre med å berge stumpene av en økonomi mer skakkjørt enn i Norge. Ganske mange land har derfor sett seg nødt til å åpne opp mer eller mindre i strid med egen vilje og vurderinger, for ellers blir det bråk med Brüssel - men hvor lenge vil det stå? Min teori: Til a) Inntil Brüssel-byrekratene selv har tatt ferie tidlig i juli og ikke kan forstyrre lands egen tenking mer på en del uker, samt b) landet kan vise til økning i smitten pga turistflommen og dermed et tungt argument i saken for å handle NÅ. Da smekker grensene til igjen , kanskje på timers varsel, akkurat som i mars. Trivelig å være turist da - men pytt: Oppholdet er jo forskuddsbetalt, turister har råd til ekstraordinære flybilletter hjem, og slik får man også EUs økonomisk sktrantende flyselskap på rettere kjøl, Altså: Det er snart bare Polen, Tsjekkia og Ungarn - kjent som stridige land innen EU - som nå taler Brüssel imot med rett rygg og sier “njet, vi følger VÅR timeplan for VÅRT land og VÅRT folk”. . 

Som Salvesen også påpeker: Det er karante på hjemturen. I tillegg er verdt å merke seg at UDs reiseråd også står fullstendig uendret og dermed reiseforsikringsdekningen eller helt presist mangel på den. HELFO-kort og offentlige sykehus ved middelshavets strand? De har ikke engang fungert på tilfredsstillende nivå FØR koronapandemien (her er det pårørende som skal sørge for mat og lakenbytte ellers blir det ikke mat og lakenbytte før man ordner dette selv - og da trenger man neppe en sykehusseng). Hva man kan vente seg i dag med helsekasser så bunnskrapt det er i ferd med å bli skrapt hunn i bunne og utslitte leger verlater jeg til fantasien. Hellas’ turistministers løfte om å dekke sykehusutgifer for turister? Vel, for det ene har den overskriften ikke helt rot i virkeligheten, det artikkelen faktisk viser (for den som leser mer enn overskrift og innledning) er at Hellas har tenkt å dekke er : “...positive cases will be hosted at specially designated hotels covered by the Greek state.”. Kost og losji på de likevel pt uselgelige hotellene mens man er internert og venter på å bli erklært frisk altså,.Fint så langt det rekker, men hva med BEHANDLING som er det som virkelig koster i et slikt tilfelle? Men naturligvis: “Greek Travel Pages” - sider eid av gresk reiseliv og hvis formål å få turister til landet og sine eiere bringer budskapet om den store greske betalingsvilje villig videre og solhungrige turister sluker agnet rått. For det andre: HVA skulle i tilfelle Hellas betalt med? Landet er (igjen) på grensen til statsbankerått og har lån som skal betales etter ferien. Selvsagt vil turist-EUR være høyst velkomne i en slik situasjon, men at de skal brukes til lege- og sykehusbehandling av turister man ikke engang har lovet slik behandling? Vel, det ER lov å tro på julenissen - men man bør være forberedt på å ta konsekvensene av troen selv. Som kjent gjelder at “der krybbe er tom bites hestes”, og nettopp å bites når en forpliktelse sksl innfris med tom kasse er noe de greske politikere har solid erfaring i. 

Så for å oppsummere: Ja det har skjedd litt som gjør opplsyninger fem dager gamle for en (hel) del lite relevante, og min antagelse: Det vil skje en del både neste fem og de fem deretter også. Et par dager til og Brüssel gjør klart for ferie. Da kommer også til å skje noe, men da uten Brüssel innblandet i saksbehandlingen, med mindre da “noe” er så alvorlig at byråkratene må avbryte ferien. 

For min egen del: Ønsker noe det, så sluk gjerne rått hva sider som Dagbladet (som har som mål og selge og trenger saker egnet for dette) forteller her og nå, likeså hva sider som har som mål å trekke turister til landet sier her og nå. Ta da også konsekvensen selv om rådene er feil eller ikke helt holdbare. Personlig velger jeg å holde meg til kilde/kilder som er mer etterrettelige og har andre mål enn “maks salgbare nyheter” og “støtte landets turistindustri av all makt” (Kilder jeg også har mottatt oppdateringer fra siste fem dager, så jeg vet hva var sagt for fem dager siden også ikke absolutt gjelder i dag. Disse kildene - betalbare sådanne og relevante fordi et AS jeg eier har folk som skal på forretningsreise - har imidlertid også andre vurderinger enn aviser med evig jakt på det salgbare og “media” som skal tjene sitt lands turistindustri. Med unntak av et par land - hvortid ikke tilhører verken Spania eller Hellas - ser jeg ikke grunn til å tenke annerledes enn for fem dager siden. 

Jeg har sagt mitt på tråden og ytterligere innnlegg blir ikke kommentert. 

Endret av Vest
Et ord falt ut
Lenke til kommentar
Vest skrev (20 timer siden):

Jada, det har skjedd en del denne uken, men det var kanskje for mye å vente du skulle registere “ Det presiseres at alt er “inntil videre.... før du trakk dine konklusjoner - selv om du siterte meg på akkurat det“?

 

Denne uken ?
Hellas åpnet opp for turister fra hele Europa, unntatt fra noen få land med høye coronatall, fra mandag den 15. juni.

Du skrev tirsdag den 16. om kvelden: "Spania, Italia og Hellas holder grensene stengt for nordmenn til minimum 18. august (Italia/Hellas)/15. august (Spania)."

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (21 timer siden):

Ikke glem karantenen på returen da. En tulling som fikk 15 laken for å droppe dette i dag.

Jeg skal være der nede til slutten av oktober, driver med utleie av ferieleiligheter der.
Så da regner jeg med at karantenen er over når jeg skal hjem.

I motsatt fall vil jeg selvfølgelig overholde en eventuell karantene.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...