Gå til innhold

Hva skal privatkunder med fiber?


Anbefalte innlegg

5 hours ago, Subara said:

Videre spørsmål.

  • Å bytte til fiber vil si at jeg ved hjelp av egne midler må grave ned en ny kabel i veien til ca. 200 000 kr?
  • Eller at jeg venter på at byggefeltet rett ved blir ferdig så jeg kan knytte meg til dem? Men likevel må jeg vel grave ned en dyr kabel fra huset mitt?
  • Eller at jeg får noen til å henge opp fiberkabelen i luftlinje. Da skulle det være gratis, men jeg lurer på om det var en misforståelse.
  • Eller å gå over til mobilt bredbånd. Jeg bor ikke så langt ut på landet. Ev. er signalene fra mobilt bredbånd sterke nok til å se TV på en Mac?

Det var mange spørsmål på en gang. Håper jeg tenker riktig ? Fint å ha noe forståelse innabords når selgerne fra de ulike tilbyderne ringer ?

Hvis du har internett via HFC (koaks), ser jeg vel liten grunn til å gå over til mobilt bredbånd eller bruke store penger selv på å få lagt fiber. 

Med det sagt, fast bredbånd via mobilnettet burde absolutt gi deg mulighet til å se TV via Mac-en o.l., med mindre det ikke er dårlig mobildekning der du bor. Fast bredbånd via mobilnettet er gjerne basert på eksterne antenner montert på huset. I praksis da kan forholdene bli bedre via dette enn hva man klarer på mobilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, LMH1 said:

Har man internett er det ikke så krise bortsett fra opplastinghastigheten og responstiden, men mistenker telenor kan gjøre oppgraderinger også der. Største problemet med coax er det tar mye mere plass en fiber og dårligere reponstid og opplasting hastighet så er vel også utgående teknologi da Telenor har vel docsis 3.0 men get har vel docsis 3.1 så de kundene som har eldre teknologi er vel ikke særlig fornøyde å betale fiberpris for kobbervare.

Både Get og Telenor har vel en blanding av Docsis 3.0 og Docsis 3.1. Responstid vil normalt sett ikke være noe praktisk problem slik jeg ser det. Ei er det de færreste som har noe ekstreme mengder data som skal ut.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Subara said:

Antagelig blir det tilbudt fiber fra en stolpe ved innkjørselen, siden naboen nettopp har fornyet seg. Ellers bor man ikke så tett her, men det er et stort byggefelt i gang - ved siden av boligen min, hadde jeg nær sagt.

Lest om hva som finnes i området fra 2018  - Viken fibernett/Altibox, Homenett, Get, CD og selvfølgelig Telenor. Men tror ikke Telenor har begynt med fiber her?? Jeg skal skrive adressen min inn i skjemaene til tilbyderne for å finne det ut, men har ventet med det for å slippe telefonstormen/telefonsalget.

Hvis 200 000 kr høres mye ut for å grave ned en fiberkabel fra stolpen til huset uten at jeg viser fram noe kart, er da 100 000 kr en mer normal sum? Sannsynligvis blir det ikke noe av, men det kan jo være greit å vite hva slikt koster.

Hvis det legges fiber i et boligfelt, er det gjerne ikke så mange tusenlappene man må ut med for å koble seg til. De som ender opp med regninger i den størrelsesorden du nevner her, er vel de som bor i områder som det i utgangspunktet ikke er planlagt at skal bygges ut, eksempelvis at det er bare en bolig eller noen få boliger et godt stykke unna andre boliger.

For alt jeg vet får man det installert gratis også i mange tilfeller - i hvert fall hvis man graver ned røret fiberen skal ligge i selv over plenen sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, LMH1 said:

Største problemet er vel ikke din eiendom er vel heller naboens, og hvordan det legges opp, for hvis ingen bestiller fiber legger vel neppe telenor for fiber, så da må vel hele asvalten graves til nærmeste fiber som blir dyrt, finnes jo microtrenching men er ikke mange kommuner som godtar slik. for blir ikke like pent spessielt om asvalten er ganske ny.

Igjen - og igjen - kommer du med informasjon som ikke stemmer. Microtrenching er relativt mye brukt, mange steder. Men det er ikke alle steder det kan benyttes, og er avhengig av grunnforholdene og hva som ellers befinner seg der fiber skal legges.

Begynner å bli noen år siden nå det kom nye nasjonale graveforskrifter. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Noen steder går også fiberen inn i boligfelt i luftstrekk da ikke alle husstander går med på at det graves gjennom boligfelt. Vi fikk vår fiber i luftstrekk til tomtene der vi bor fra hovedveien 200m unna.

For oss kostet hele saken bare 1200,- da de tok hele boligfeltet fra altibox.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
NULL skrev (7 minutter siden):

Fast bredbånd via mobilnettet er gjerne basert på eksterne antenner montert på huset. I praksis da kan forholdene bli bedre via dette enn hva man klarer på mobilen.

Det var nytt for meg at det er noe som heter fast bredbånd via mobilnettet. Fint at det finnes løsninger ved worst case scenario som man ikke trenger betale en formue for.

Hvordan finner man ut kvaliteten på mobildekningen? Kan det måles eller ringe man Telenor? Mobilsamtalene mine har i hvert fall ikke blitt brutt. Det har av og til vært litt ekko på Skype, men det har jo å gjøre med internettforbindelsen (og det var samtalepartneren som hørte ekko og ikke jeg).

NULL skrev (3 minutter siden):

Hvis det legges fiber i et boligfelt, er det gjerne ikke så mange tusenlappene man må ut med for å koble seg til. De som ender opp med regninger i den størrelsesorden du nevner her, er vel de som bor i områder som det i utgangspunktet ikke er planlagt at skal bygges ut, eksempelvis at det er bare en bolig eller noen få boliger et godt stykke unna andre boliger.

For alt jeg vet får man det installert gratis også i mange tilfeller - i hvert fall hvis man graver ned røret fiberen skal ligge i selv over plenen sin.

Jeg bor i spredt småhusbebyggelse i skogkanten. Skogen er hogget ned for å gi plass til et byggefelt som starter utenfor hekken min. Disse boligene vil jo få helt nytt og moderne nett, sikkert. Noen foreslo, kanskje det kunne bli mulig å koble seg til der? Men jeg synes det virker rart å skulle spørre dem en gang i fremtiden, da jeg ikke tilhører den bebyggelsen. Kan jeg få låne stolpeplass hos dere? Ev. er det tilbyderen av internettet som kan foreslå noe slikt, eller må jeg ta direkte kontakt?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Subara said:

Det var nytt for meg at det er noe som heter fast bredbånd via mobilnettet. Fint at det finnes løsninger ved worst case scenario som man ikke trenger betale en formue for.

Hvordan finner man ut kvaliteten på mobildekningen? Kan det måles eller ringe man Telenor? Mobilsamtalene mine har i hvert fall ikke blitt brutt. Det har av og til vært litt ekko på Skype, men det har jo å gjøre med internettforbindelsen (og det var samtalepartneren som hørte ekko og ikke jeg).

Jeg bor i spredt småhusbebyggelse i skogkanten. Skogen er hogget ned for å gi plass til et byggefelt som starter utenfor hekken min. Disse boligene vil jo få helt nytt og moderne nett, sikkert. Noen foreslo, kanskje det kunne bli mulig å koble seg til der? Men jeg synes det virker rart å skulle spørre dem en gang i fremtiden, da jeg ikke tilhører den bebyggelsen. Kan jeg få låne stolpeplass hos dere? Ev. er det tilbyderen av internettet som kan foreslå noe slikt, eller må jeg ta direkte kontakt?

I praksis kan du sjekke hva du får via speedtest.net med mobilen, og regne med at potensielt kan være enda bedre med fast mobilt bredbånd pga. bedre antenneløsning enn hva som er i mobilen. Disse abonnementene for fast mobilt bredbånd er vel med hastigheter per i dag på opptil 50-60 Mbps elns. Men er naturligvis avhengig av dekningen der du bor.

Men hvis du ikke har helt spesielle behov eller det er spesielle begresninger i nettet der du bor, så ville jeg jo anta at HFC skulle fungere greit for deg videre også?

Ekko på denne typen samtaler har helt andre årsaker, da normalt sett knyttet til høytalere og mikrofon på enheten du bruker til Skype. Hvis motpart hører det, og du ikke merker noe, er gjerne problemet utstyret du bruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (55 minutter siden):

Hvis du har internett via HFC (koaks), ser jeg vel liten grunn til å gå over til mobilt bredbånd eller bruke store penger selv på å få lagt fiber. 

Med det sagt, fast bredbånd via mobilnettet burde absolutt gi deg mulighet til å se TV via Mac-en o.l., med mindre det ikke er dårlig mobildekning der du bor. Fast bredbånd via mobilnettet er gjerne basert på eksterne antenner montert på huset. I praksis da kan forholdene bli bedre via dette enn hva man klarer på mobilen.

Problemet med fast bredbånd via mobilnettet er at du er prisgitt leverandørenes (dvs Telia/Get og Telenor) sin velvilje til å installere det hos deg. Bor du i et område hvor de allerede kan tilby fiber / coax, så er det lite trolig at dette er et alternativ. Jeg var i kontakt med Telia om å få dette til mitt hus, men de ville heller grave +++ (og dermed en kostnad for dem på 70 000kr) enn å tilby meg dette. Forstå det den som kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (6 minutter siden):

Men hvis du ikke har helt spesielle behov eller det er spesielle begresninger i nettet der du bor, så ville jeg jo anta at HFC skulle fungere greit for deg videre også?

Funker greit hos meg ? men har fått koaks-kabelen i veien på hjernen, etter at en mann fra et firma som hadde tilknytning til Canal Digital var innom og så på den (før den ble gravd ned igjen). Han gjorde meg oppmerksom på at den kunne gå i stykker/bli brutt.

NULL skrev (16 minutter siden):

Ekko på denne typen samtaler har helt andre årsaker, da normalt sett knyttet til høytalere og mikrofon på enheten du bruker til Skype. Hvis motpart hører det, og du ikke merker noe, er gjerne problemet utstyret du bruker.

Mulig det er noe med innstillingene, da. Ellers veldig stolt av min iMac som er utstyret jeg Skyper med, det nærmeste jeg kommer en Rolls-Royce. Har tenkt at den fungerer som den skal.

Lenke til kommentar
karving skrev (6 minutter siden):

Problemet med fast bredbånd via mobilnettet er at du er prisgitt leverandørenes (dvs Telia/Get og Telenor) sin velvilje til å installere det hos deg. Bor du i et område hvor de allerede kan tilby fiber / coax, så er det lite trolig at dette er et alternativ. Jeg var i kontakt med Telia om å få dette til mitt hus, men de ville heller grave +++ (og dermed en kostnad for dem på 70 000kr) enn å tilby meg dette. Forstå det den som kan.

Du skriver kostnad for dem. Du trengte ikke betale for gravingen selv?

Lenke til kommentar
Subara skrev (1 minutt siden):

Du skriver kostnad for dem. Du trengte ikke betale for gravingen selv?

Ble solgt inn til oss (vi er 3 enheter) som gratis, men tilbudet endte opp med at vi måtte betale 8000kr selv for graving. Vi sitter foreløpig på gjerdet, da jeg venter på info fra Telenor om mulig luftstrekk av fiber i stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (45 minutter siden):

Det var nytt for meg at det er noe som heter fast bredbånd via mobilnettet. Fint at det finnes løsninger ved worst case scenario som man ikke trenger betale en formue for.

Hvordan finner man ut kvaliteten på mobildekningen? Kan det måles eller ringe man Telenor? Mobilsamtalene mine har i hvert fall ikke blitt brutt. Det har av og til vært litt ekko på Skype, men det har jo å gjøre med internettforbindelsen (og det var samtalepartneren som hørte ekko og ikke jeg).

Jeg bor i spredt småhusbebyggelse i skogkanten. Skogen er hogget ned for å gi plass til et byggefelt som starter utenfor hekken min. Disse boligene vil jo få helt nytt og moderne nett, sikkert. Noen foreslo, kanskje det kunne bli mulig å koble seg til der? Men jeg synes det virker rart å skulle spørre dem en gang i fremtiden, da jeg ikke tilhører den bebyggelsen. Kan jeg få låne stolpeplass hos dere? Ev. er det tilbyderen av internettet som kan foreslå noe slikt, eller må jeg ta direkte kontakt?

Fiberleverandører lever av flest mulig kunder, bor du ved siden av en slik utbygging så vil de nok gjerne ha deg med, jo flere kunder jo fler og fordele  investeringen på. Hvis du vet hvem som skal bygge ut området med fiber så ta kontakt med de og meld interesse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

I min enebolig ble vi tilbudt Altibox når det ble gravd ned kabel i veien etter påtrykk av huseierene i nabolaget. Dette er sju år siden og mener å huske det koster kr. 15.000 å få kabel til tomtegrense (veien) og selv sørge for graving til huset. Minstepris for månedlig abonnement var drøye 1100 pr. mnd hvor det forelå en bindingstid jeg ikke husker.

Den gang takket jeg nei til tilbudet fordi jeg snyltet rikstv eller parabol, og ellers hadde kobberlinje og noen ganger mobilt bredbånd. Jeg var fornøyd med valget, og ville trolig valgt det samme i dag. Det var også et par andre parametre inne i bildet som at huset var lite brukt osv.

Forøvrig tenkte jeg det var mulighet for å koble seg på senere.

Lenke til kommentar

 

Jeg vil ha fiber hovedsakelig grunnet opplastningshastigheten. Deler ofte større filer både i regi av jobb og private ærend, tar backup som fort er oppe i gigabyte-størrelse om man har filmet litt 4K, og da ville det vært kjedelig å gå tilbake til ADSL med en opplastningshastighet på 0,8 mbits som vi hadde tidligere i leiligheten vår. Det ville egentlig ikke vært mulig å få tatt backup innen rimelig tid av de 2-3 TB med data jeg har liggende hos Jottacloud med en slik linje og det går ikke så veldig raskt med de 10 mbits i uthastighet vi har via Get HFC i leiligheten vår heller. 

Venter på installasjon av fiber fra Bergen Fiber (Altibox) for å få 100 mbits uthastighet og det tipper jeg holder i flere år fremover til vår bruk. Siden vi har leilighet ble installasjonskostnaden for fiber 0 kroner, selv om det ikke er snakk om borettslagsavtale eller noe slik. Telenor kan kun tilby hjemmebredbånd mobil 30/30 mbits til leiligheten som ligger sentralt i Bergen sentrum ca fem minutters gange fra Bryggen i Bergen og fisketorget, de har sikkert latt være å bygge ut annen teknologi her siden Get har levert HFC-linjer i området i åresvis og Bergen Fiber begynte å bygge ut fiber i fjor. Ser ut i fra wifisøk på mobilen at det finnes en del Telenor-linjer i nabolaget ut i fra navn på wifi-nettverkene så enkelte bruker fortsatt ADSL, selv om både HFC og fiber er tilgjengelig i hele nabolaget.

På gården vår i Hardanger har vi bredbånd via radiolink med 40/20 mbits som fungerer greit men det er ikke helt på nivå med Get-linjen siden det er litt mer hopp i hastigheten og ping innimellom, som jeg tror kan henge sammen med avstand til sender og forstyrrelser i signalet av værmessig årsak. Men det har vært dønn stabilt når det gjelder oppetid så jeg må si at radiolink ikke står så mye tilbake fra kablet oppkobling, utenom ved gaming hvor lav ping kan ha betydning. Jeg har ikke sett under 10ms ping på radiolinken mens jeg med Get-linjen er nede i 2-3ms via kablet oppkobling.

I et utleiehus har vi hjemmebredbånd mobil fra Telenor og det ser ut til å fungere greit, får rundt 30 mbits ned og 15-20 mbits opp på en 30/30 mbits-linje og en ping som stort sett ligger et sted mellom 20-30ms men som i enkelte perioder går oppi 40-50 mbits. De som bor i huset klager i hvert fall ikke. 

Skulle absolutt ønske at vi kunne få fiber på gården i Hardanger også som i Bergen og ville lett betalt opptil 40k for å å dette lagt inn men det er svært lite sannsynlig at dette vil komme på mange år, om enn noensinne. Det samme gjelder nok 5G, det tok flere år før både 3G og 4G var på plass der inne sammenlignet med når vi fikk det i mer sentrale strøk som Bergen. Og 4G-nettet leveres via mobilsendere som enten står på andre siden av fjorden hvor det finnes fiberlinjer eller via sendere som bruker radiolink til andre siden av fjorden da det ikke er fiber i nærheten på vår side.

Lenke til kommentar
6 hours ago, agvg said:

15000 var dyrt så da må det ha vært en småskala utbygging, det og takke nei kan være dumt, har sett folk komme etter en stund og vil ha fiber og da er det ikke mulig og koble til flere kunder i ett område.

Er det ikke enorm kapasitet på dette?

 

Er det noen som har sett en fiber hovedkabel og kan si hvor tykk den er?

 

Lenke til kommentar
Helm skrev (55 minutter siden):

Er det ikke enorm kapasitet på dette?

 

Er det noen som har sett en fiber hovedkabel og kan si hvor tykk den er?

 

Det kommer jo an på hvor mange fibre det er i kabelen, kan være hundrevis i en kabel.

 

En Nexans microfibre kabel med 288 fiber er 11,5 mm tykk.

Lenke til kommentar

Har fiber med 200/200.. 200 inn kan være kjekt når man laster ned spill osv, men hadde nok greid meg med 50.. 

 

200 opp er gull når samboeren ofte må laste opp tunge filer til jobb/kunder, smidig når dette tar 1 min istedet for 20 min, spesielt vis ting skal korrigeres og sendes flere ganger under en telefon samtale osv.. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Helm skrev (2 timer siden):

Er det ikke enorm kapasitet på dette?

 

Er det noen som har sett en fiber hovedkabel og kan si hvor tykk den er?

 

De som graves inn til eneboliger er vel kanskje 5 mm og av orange farge her i området.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...