Gå til innhold

Påvirker Corona dine reisevaner?


Påvirker Corona dine reisevaner?  

55 stemmer

  1. 1. Hvor reiste du på ferie i fjor?

    • Reiste ikke på ferie
      8
    • Reiste i Norge
      12
    • Reiste i Norden utenfor Norge
      6
    • Reiste i Europa utenfor Norden
      19
    • Reiste utenfor Europa
      10
  2. 2. Hvor reiser du på ferie i år?

    • Reiser ikke på ferie
      17
    • Reiser i Norge
      30
    • Reiser i Norden utenfor Norge
      2
    • Reiser i Europa utenfor Norden
      6
    • Reiser utenfor Europa
      0
  3. 3. Hvor tror du at reiser på ferie i 2021?

    • Tror ikke jeg reiser på ferie
      7
    • Tror jeg reiser i Norge
      12
    • Tror jeg reiser i Norden utenfor Norge
      6
    • Tror jeg reiser i Europa utenfor Norden
      22
    • Tror jeg eiser utenfor Europa
      8
  4. 4. I hvilken grad tror du ferievanene til nordmenn endres _permanent_ etter coronapandemien?

    • Ingenting
      11
    • I liten grad
      30
    • I middels grad
      12
    • I stor grad
      2
  5. 5. I hvilken grad tror du turismen fra utlandet til Norge endres _permanent_ etter coronapandemien?

    • Ingenting
      11
    • I liten grad
      29
    • I middels grad
      13
    • I stor grad
      2


Anbefalte innlegg

Ikke så stor endring på privat/ferie. Men i jobb sammenheng er det drastisk endring og tror også det kommer til å endre seg veldig fremover. Vi har igjennom flere år sett på muligheter for remote løsninger for å veie opp for reiser. Dette har bare fått økt fokus hos oss i denne krisen, samt vi har blitt tvunget over på slike løsninger i krisen. Utrolig spennende, teknologien kan virkelig hjelpe oss på mange arenaer i dag. VR/AR/AV løsninger er det flust av etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser noe av det samme som deg Salvesen. I jobbsammenheng har vi kansellert alt av reiser siden begynnelsen av mars og reisende til oss har også kansellert omtrent alt. Både vi og våre kontakter har fått et helt nytt fokus på møter og markedsføring via nett.

Privat så har jeg stort sett lagt feriene til Norden eller Europa de siste årene, men i år holder jeg meg innenfor landegrensene. I likhet med 30 av 34 stemmer i undersøkelsen. Neste år er jeg jammen ikke sikker, for det jeg har blitt observant på at det er mange reisemål i Norge jeg kan tenke meg å oppleve. Jeg rekker ikke i nærheten av alt i år. Jeg kunne sikkert brukt en måned i hver landsdel og da må jeg fordele det ut over flere år. Kanskje jeg går for utlandet og Norge annenhvert år eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Skulle egentlig til Japan i år, men når ting ble som det ble blir det nok Norgesferie. Mye spennede her i landet, og nå når jeg har blitt litt sykkelinteressert kan det nok hende det blir å legge ut på noen eventyr i skauen på den ?.

Ellers håper jeg på at ting roer seg såpass til neste år at Japan igjen kan bli et aktuelt reisemål på senvinter/våren.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Salvesen. said:

Ikke så stor endring på privat/ferie. Men i jobb sammenheng er det drastisk endring og tror også det kommer til å endre seg veldig fremover. Vi har igjennom flere år sett på muligheter for remote løsninger for å veie opp for reiser. Dette har bare fått økt fokus hos oss i denne krisen, samt vi har blitt tvunget over på slike løsninger i krisen. Utrolig spennende, teknologien kan virkelig hjelpe oss på mange arenaer i dag. VR/AR/AV løsninger er det flust av etterhvert.

Samme her og i den sammenheng er jeg litt happy. Jeg har i mange år vært frustrert over at bedrifter bedriver unødvendig reiseaktivitet og samtidig klager på økonomi og iverksetter effektivisering og kutt uten å først ta slike opplagte ting.

Alle bedrifter jeg har jobbet i har til og med investert i dyrt videkonferanseutstyr men ender opp med å reise 90% av gangene man kunne brukt det likevel. (Man vil jo ha reiseperks...)

Flott at dette har tvunget ledelse til å se at hjemmekontor og løsninger som Teams, fjerntilgang o.l. fungerer helt ypperlig i veldig mange sammenhenger og i mange stillinger dekker 95-100% av alt man gjør. Samt at de må endre på holdninger som:

- "Dere må være HER for å samarbeide!" - "neida vi har samarbeidet problemfritt over Teams i 4 måneder nå :D."
- "Jo men du er ikke tilgjengelig for kollegaene dine når de trenger hjelpm innspill og sparring!?", "Joda vi har vært et tastetrykk unna og hjulpet hverandre i 4 måneder".

Og adpåtil kunne levere nesten dobbelt så mye arbeid utført i samme periode sammenlignet med tilstede på kontoret fordi man faktisk får arbeidsro.

Jeg tenker ikke at alle skal sitte hjemme hele tiden, men dette bør åpne for mer bruk av hjemmekontor på individuell basis som en del ledelse er sterkt i mot på generell basis. De fleste sitter nesten hele dagen på div. møterom uansett - for å få arbeidsro.

Er det noe jeg liker med Corona så er det at disse fakta nå blir vanskelig å bortforklare.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Samme her og i den sammenheng er jeg litt happy. Jeg har i mange år vært frustrert over at bedrifter bedriver unødvendig reiseaktivitet og samtidig klager på økonomi.

Altså, våre reiser er ikke unødvendige. Men med helt ny teknologi kan en kanskje begrense noe. Kundene kommer nok til å kreve like mye som før men vi må på grunn av ressursmangel tilby andre løsninger og denne krisen har tillatt oss å komme godt i gang med testing av dette. Økonomi er ikke ett spørsmål ift det her.

Lenke til kommentar

På spørsmål nr svarte jeg at jeg reiser i Norge, men dette er en beslutning som jeg tar fortløpende.

Har billetter til Hellas 13.07 og reiseforsikringen har nå endret vilkår slik at den har dekning for alt som ikke er relatert til COVID-19, så beinbrudd, tyverier og slikt er dekket, på tross av eventuelle reiseråd som eksisterer. Kommer nok ikke til å reise alikevel så lenge det eksisterer reiseråd og man må i karantene ved hjemkomst, men har et ørlite håp om at grenser åpnes i større grad etter kriterier om lavt smittenivå vs "naboland".

Når det gjelder reiser for 2021 svarte jeg også Norge, men der er det andre faktorer som spiller inn og ikke korona

Endret av koots
Lenke til kommentar

Utenlandsreiser i 2019:

Februar - New York

August - Alicante

Oktober - Southampton (jobb) , København 

November - Liverpool

 

Utenlandsreiser i 2020:

Januar: Liverpool

Februar: Amsterdam (jobb) , Liverpool

 

På ønskelista og planer for fremtidige reiser står Italia og Japan, og bestandig flere Liverpool-turer. Det blir utsatt på ubestemt tid. Jobbmøter/kurs vil skje på Skype. 

Jeg reiser ikke ut av landet på sommeren til vanlig. Vi som bor på Østlandet venter hele resten av året på at været skal bli slik det er nå disse dagene, og jeg betaler ikke penger for å reise vekk fra bad i sjøen, båtliv og grilling. Vi skal legge en plan B for å ha noe å finne på dersom været tar en pause, og tenker foreløpig å i så tilfelle sette oss i bilen, ta med teltet og finne en lett overkommelig topp å besøke. 

Kom over Himakånå ved Haugesund, den virker fin og er i en del av landet vi ikke har besøkt. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (32 minutter siden):

Jeg tviler på de har hjemmel til å endre vilkårene med tilbakevirkende kraft, sånn i tilfelle du kjøpte reiseforsikringen før endringen.

Det er ikke snakk om tilbakevirkende kraft om de endrer vilkår etter kjøp og dette gjelder frem i tid. For alle tjenesteavtaler står det regler for hvordan avtaler kan endres og varslingsfrist for dette.

Tilbakevirkende kraft vil være "Den turen du var på i fjor og hvor du har søkt erstatning for etter ulykke... den har vi nå endret regler for slik at du ikke lengere vil få noen erstatning."

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Jeg tror hvorvidt reisevanene endres kommer an på noen nøkkelfaktorer;

1. Hvordan det går med Norsk økonomi, og hvordan man bygger opp solidariteten rundt det å stille opp for eget nasjonalt reiseliv. Vil det å reise utenlands bli sett på som å ikke støtte Norge/nasjonen?

2. Valutakursen. Det er nå vesentlig dyrere å feriere i utlandet enn det var i fjor. Det er ingenting som tilsier at det skal endre seg igjen p.t.

3. Været i sommer. Får vi en knallsommer, så er det nok mange "sydenfarerer" som kommer til å ta en kraftig revurdering om det er verdt all reisingen når man har det like godt her. Mange som på nytt for opp øynene for båtferie/fjellferie i Norge. Dårlig vær i sommer, gir motsatt effekt.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (57 minutter siden):

Det er ikke snakk om tilbakevirkende kraft om de endrer vilkår etter kjøp og dette gjelder frem i tid. For alle tjenesteavtaler står det regler for hvordan avtaler kan endres og varslingsfrist for dette.

Tilbakevirkende kraft vil være "Den turen du var på i fjor og hvor du har søkt erstatning for etter ulykke... den har vi nå endret regler for slik at du ikke lengere vil få noen erstatning."

Dette vil sannsynligvis være et så urimelig vilkår at det blir tilsidesatt i en eventuell rettsak. Man kan neppe lovlig legge inn forbehold om framtidige endringer som fjerner vesentlige deler av produktet (forsikringen) som man kjøper.

Lenke til kommentar

Dette er jo ikke en negativ endring av forsikringsproduktet jeg har kjøpt.

Vanlig har jo vært at reiseforsikring ikke gjelder i det hele tatt om man reiser til steder UD fraråder å reise til. Nå har de endret dette slik at reiseforsikringen gjelder, med unntak av hendelser relatert til Korona.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (20 timer siden):

Dette vil sannsynligvis være et så urimelig vilkår at det blir tilsidesatt i en eventuell rettsak. Man kan neppe lovlig legge inn forbehold om framtidige endringer som fjerner vesentlige deler av produktet (forsikringen) som man kjøper.

Det er helt standard å ha forbehold om endringer, men ingen vil selvsagt eksplisitt skrive "fjerne vesentlig deler av produktet". Det som du akkurat reagerte på var forøvrig en utvidelse av dekningen for produktet.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...