Gå til innhold

Nordmenn er de mest skeptiske i Norden når det gjelder elbilens miljøalibi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

El biler er bra i Norge der vi har for mye el produksjon og når det gjelder forurensing er el biler bedre enn dieselbiler fordi motorene har for lav belastning. 

Miljø regnestykket når produksjon er tatt med har mange variabler og det er ikke lett å bli klok på hva som er best. 

At utviklingen går hurtig er sikkert. Jeg er nok av dem som vil se Ann hvilken retning det går i. Jeg har to velfungerende biler og bytter når det lages en elbil som fungerer like godt som bilene jeg har i dag. 

Tror også at nedsnakkingen enkelte el bil eiere har om andre el biler bidrar til at folk venter med å kjøpe el bil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Salvesen.

Nja.. problemet är att folk tror på det diverse media o TV apparaten talar om för dem. För att nån nämnde ordet "forskning". Naiviteten är total. Framförallt bland många äldre som vuxet upp med att det de säger på TV är sant. De förstår inte att det är styrt. Nåt som Internet har börjat avhjälpa hos en del yngre däremot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Martin Svensson skrev (10 minutter siden):

Salvesen.

Nja.. problemet är att folk tror på det diverse media o TV apparaten talar om för dem. För att nån nämnde ordet "forskning". Naiviteten är total. Framförallt bland många äldre som vuxet upp med att det de säger på TV är sant. De förstår inte att det är styrt. Nåt som Internet har börjat avhjälpa hos en del yngre däremot.

Takk for poengteringen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

De årene jeg hadde bensinbil kjørte jeg Stavanger Oslo med ett stopp på 15 minutt. Når jeg får en elbil som klarer det samme skal je bytte ut den tragedien av en elbil jeg har i dag.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Elbiler er bra over alt. Regnestykkene er tatt mange ganger, og elbilene kommer mye bedre ut, selv på den verste kraftmiks du kan tenke deg.

Om du tenker CO2 er det muligens rett, men husk at brunkull kraftverk forurenser andre gasser, nox kullos, dioksiner, aske svovel mm

Hvorfor tror du lufta i kinesiske byer er rimelig forurenset? Pga grilling?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Jo? Det er flere biler som klarer det helt fint, både midtvinter og sommer.

Nei, det er en som klarer det under tvil. Model S Raven med full pakke. (Jeg kjøper ikke biler jeg har null tillit til). De andre svikter, spesielt på vinteren. Legg til at du må lade på steder som ikke passer inn i mitt drømmescenario. Kjøre, stopp på BK rett utenfor kristiasand, bestille en Wopper Cheese, gå på dass, vaske hendene grundig, hente burgeren som nå er klar, spise den på veien til bilen, kjøre til destinasjonen.

 

Dissse evig lange pausene langt vekke fra plasser jeg vil være er det som irriterer meg mest etter  at jeg ble elbil-eier. Bensinbilen min fikk jeg omtrent 700km utav før jeg måtte fylle bensin. I Tyskland omtrent 600km. (Hadde jeg klart å holde 130km/t og ikke latt meg rive med skulle nok opp mot 700km blitt mulig der og.

Jeg skal aldri ha en drivstoffbil igjen, men jeg mener fremdeles at elbilene har en del å gå på før de virkelig kan erstatte drivstoffbilene. 4 timer i strekk på Autobahn i 130-140km/t f.eks. må de klare. Nevnte 700 km fra Stavanger til Oslo og forbi. Sånne ting. Du vil aldri se meg hylle ladestopp på over 15 minutt. Det er sløsing med tid. Målet må være 700km rekkevidde for helt vanlige familiebiler med helt vanlig prislapp. Først da slutter elbil å være sløsing med tid.

Lenke til kommentar

Elbilens fremtid vil bli kort. Samtidig er det ikke rekkevidden i seg selv er problemet, men måten, kostnadene og tiden som kreves for å tilføre elbiler energi slik at den virker som elternativt transportmiddel. Selv kjenner jeg ikke noen som har en elbil.

For et par dager siden fikk vi vite at Atlanterhavstunnelen skal bli gratis. Averøy kommune var for noen år siden landet elbilkommuner nummer en pga av tunnelen. Om et år vil bare noen få elbiler være igjen i kommunen.

Samtidig, over 90 % av alle elbileiere har også en fossilbil for å kommer seg litt fort fra hjemmet, f. eks på hytten. Hadde en nabo som kjøpte seg elbil, og solgte den dagen etter etter første prøvetur.

Journalist Myhre kjøpte også elbil etter mas fra kjærringa. Slik gikk det.

https://www.tk.no/meninger/bil/elbil/familien-wollan-myhres-elbileventyr/o/5-51-705022?access=granted

Lenke til kommentar
JØI skrev (32 minutter siden):

Nei, det er en som klarer det under tvil. Model S Raven med full pakke. (Jeg kjøper ikke biler jeg har null tillit til). De andre svikter, spesielt på vinteren. Legg til at du må lade på steder som ikke passer inn i mitt drømmescenario. Kjøre, stopp på BK rett utenfor kristiasand, bestille en Wopper Cheese, gå på dass, vaske hendene grundig, hente burgeren som nå er klar, spise den på veien til bilen, kjøre til destinasjonen.

 

Dissse evig lange pausene langt vekke fra plasser jeg vil være er det som irriterer meg mest etter  at jeg ble elbil-eier. Bensinbilen min fikk jeg omtrent 700km utav før jeg måtte fylle bensin. I Tyskland omtrent 600km. (Hadde jeg klart å holde 130km/t og ikke latt meg rive med skulle nok opp mot 700km blitt mulig der og.

Jeg skal aldri ha en drivstoffbil igjen, men jeg mener fremdeles at elbilene har en del å gå på før de virkelig kan erstatte drivstoffbilene. 4 timer i strekk på Autobahn i 130-140km/t f.eks. må de klare. Nevnte 700 km fra Stavanger til Oslo og forbi. Sånne ting. Du vil aldri se meg hylle ladestopp på over 15 minutt. Det er sløsing med tid. Målet må være 700km rekkevidde for helt vanlige familiebiler med helt vanlig prislapp. Først da slutter elbil å være sløsing med tid.

Dette må du regne på igjen. 15 minutt lading på Superlader eller ionity vill fungere helt fint på en slik tur. 

Men at du må innom en spesiell bk kan jo sette kjepper i hjulene. Men det vill jeg si er ett veldig spesielt behov.. for folk flest går dette problem fritt.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 timer siden):

Evt fake news i fra koret. Det er det store problemet i dag. Folk tror heller på synsingen fra mask og mekk enn forskning. Heldigvis er det ofte en utgående generasjon..

Poenget er at du kan velge å tro på den forskningsrapporten du vil. Du kan alltid finne forskning som er enig med deg.

Du skal være rimelig naiv om du tror at det finnes ett svar. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Poenget er at du kan velge å tro på den forskningsrapporten du vil. Du kan alltid finne forskning som er enig med deg.

Du skal være rimelig naiv om du tror at det finnes ett svar. 

Nei, noen har faktisk tatt realfag og klarer å skille ut reell forskning og betalt av cock brødrene forskning. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...