Gå til innhold

Nå er det klart: Ford skal bygge elbiler på VW-plattformen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Frobe skrev (9 minutter siden):

Det blir spennende å se hvor lang tid Ford bruker på software til de nye bilene, hvis VW bruker et år på det.

Brukergrensesnittet er jo ikke så vanskelig å skifte litt rundt for å differensiere seg litt. Men det underliggende vil nok være det samme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (6 minutter siden):

Definisjonen av søppel kan umulig være produserte og solgte biler i året? 

Definisjonen kan være så mangt. Skal uansett bli gøy og se hva de gjør med platformen og eventuelt prøve bilen den dagen det lar seg gjøre. Hvem vet, kanskje jeg bytter mitt nåværende søppelet mitt med noe annet? 

 

E: skrev som en full ape. 

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Compliance-biler, altså? Billigere å kjøpe så mange eksemplarer du trenger for å opprettholde salget av egne biler, enn å endre seg selv.

Spørsmålet er jo om det er VW som har feil strategi, eller alle andre. Ikke sikkert at EU kommer til å følge opp med en kostbar miljøstrategi gjennom valgperiode etter valgperiode... Vi har jo allerede sett at andre produsenter forsøker løse dette gjennom å snakke med politikere.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hva er en plattform egentlig?

Er det alt en ser på bildet øverst i artikkelen? (Utenom dekk og interiør som ratt og seter).

Altså at alle biler som er bygget på MEB plattform vil ha samme akselavstand og "akselbredde"? 

Er batteri/motor/motorrom komponenter en del av plattformen? Eller er det kun plassen/monteringsfester som regnes som dette?

Lenke til kommentar
newman221 skrev (5 timer siden):

Takker for linken, forstår det mye bedre nå :)

Hvis jeg tolker det rett, er faktisk både A-, B- og C-stolpen en del av plattformen, men kanskje det ikke er slik på el-bil plattformer? Ellers har jeg fått en god forståelse hva en bil plattform er.

Ble ganske overrasket over hvor forskjellige bilene kan bli selv om de er begrenset og bygget på samme plattform.

 

Edit: ser at inkludert i plattform er kollisjon/sikkerhet, vekt og stivhet, så antar da at bjelkene må være en del av plattformen, også i elbiler. 

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

Det positive er at det er tyske Ford som skal designe og utvikle bilene. Da blir det kanskje litt fokus på kjøreegenskaper igjen. Det negative er at det er VW som dikterer mye av kjøreegenskapene med plattformen sin. VAG har aldri vært kjent for å lage familiebiler hvor aktiv kjørestil har vært prioritert. Så dette samarbeidet kan virkelig gå begge veier.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...