trikola Skrevet 16. august Skrevet 16. august Jeg har noe lysstyring i smarthussystemet basert på solhøyden. https://www.home-assistant.io/conditions/sun.elevation/ Vet ikke hva Homey kan. Kan sef kombineres med ørten andre betingelser som værtype, tid, tilstedeværelse av personer i huset etc. Det er egentlig bare din besettelse som setter grenser.
Gavekort Skrevet 17. august Skrevet 17. august Bjerknez skrev (På 16.8.2026 den 1.10): Jeg skal definitvt sjekke ut dette nærmere. Det med skiltgjennkjenning blir litt for "simpelt" for min del. Av den grunn at systemet lett kan "lures". Man trenger jo bare å skrive skiltnummeret mitt på et ark og holde det forran kamera. Med Bluetooth er det jo nærmest idiotsikkert. Men så må man jo også tenke på at sikkerheten teknologisk spiller liten trille når man enkelt kommer inn i garasjen ved å knuse et vindu. De fleste gjør nok evt. det. Eller evt. brekker opp porten. Men akkurat det med skiltgjenkjenning føler jeg gjør det litt for enkelt... Om du dropper kryptering og bytter det ut med en “magic string” så har du i praksis samme sikkerhet som 70% av norske garasjer, så du kan helt sikkert forenkle designet.
Mephisto- Skrevet 17. august Skrevet 17. august Jeg vurderer å sette opp en ESP fra en USB utgang i bilen. Når kontakt med Wifi eller blåtann så går porten opp. Noen som har testet lignende?
terjeklun Skrevet 17. august Skrevet 17. august (endret) Jeg bruker Home Assistant til dette. Laget en automatasjon som sier at hvis mobilen sin Bluetooth er koblet til bilen og mobilen kommer utenifra og inn i hjemmesonen, så skal garasjeporten åpnes hvis den er stengt. Har også regel som sier at hvis både min og kona sin mobil er utenfor hjemmesonen og ingen av oss er på wifi-nettet, så skal alle lys slå seg av. Og når vi kommer hjem så skal lysene slå seg på så lenge ingen er hjemme. Har lagt til en delay på 15 sekunder for å unngå de gangene gps hopper litt frem og tilbake. Opplevde at garasjeporten åpnet seg på vei bort fra huset da gpsen viste at jeg plutselig kjørte inn i sonen igjen. alias: Auto åpne garasje ved hjemkomst description: >- Åpner garasjen automatisk når Terje eller Renathe ankommer hjem med bil. Mode: single sikrer at garasjen kun åpnes én gang selv om begge ankommer samtidig. triggers: - entity_id: person.terje zone: zone.hjem event: enter id: terje trigger: zone - entity_id: person.renathe zone: zone.hjem event: enter id: renathe trigger: zone conditions: - condition: or conditions: - condition: and conditions: - condition: trigger id: terje - condition: or conditions: - condition: state entity_id: sensor.terjes_phone_connected_to_car_tesla state: 'True' - condition: state entity_id: sensor.terjes_phone_connected_to_car_egolf state: 'True' - condition: and conditions: - condition: trigger id: renathe - condition: or conditions: - condition: state entity_id: sensor.renathe_phone_connected_to_tesla state: 'True' - condition: state entity_id: sensor.renathes_phone_connected_to_car_egolf state: 'True' actions: - variables: triggered_by: '{{ trigger.entity_id }}' - delay: '00:00:15' - condition: or conditions: - condition: and conditions: - condition: template value_template: '{{ triggered_by == ''person.terje'' }}' - condition: zone entity_id: person.terje zone: zone.hjem - condition: and conditions: - condition: template value_template: '{{ triggered_by == ''person.renathe'' }}' - condition: zone entity_id: person.renathe zone: zone.hjem - action: cover.open_cover data: {} target: entity_id: cover.garage_opener mode: single Endret 17. august av terjeklun
Bjerknez Skrevet 18. august Forfatter Skrevet 18. august Det er helt klart mange veier til Rom og dette kan løses på flere måter med varierende resultat. Det med GPS lokasjon eller geofence fungerer om regel bra men det er ikke idiotsikkert er min erfaring etter å ha testet dette snart ett år. Geolokasjon er ikke veldig nøyaktig til tider og det blir oitt klabb og babb noen ganger. Det er nesten så jeg i soike i tillfeller heller vil ha en knapp i bilen som åpner porten. Det føles mer robust, men da kan man jo ikke kalle det "automasjon" mener jeg. Teoretisk er det mye som skal funke 100%. Det er lett og se for seg en regel som funker hele tiden, stabilt. Men i praksis etter å ha testet ut diverse automasjoner over de siste årene så er det nettopp det med garasjeporten som har gitt meg mest hodebry. Ikke forsi regelen er feil satt opp etc. men fordi teknologien avhenger av at inndataene er korrekte for at det skal funke. Man er altså helt avhengig av at telefonen hele tiden forteller nøyaktig hvor den er. Å man er avhengig av at man er koblet til wifi i bilen og at dette fungerer. Ikke minst må man ha strøm på telefonen og aller helst ikke glemme den igjen på jobben etc. jo mer avhengig man er av GPS og wifi jo større blir fallgruvene er min erfaring. Altså i noen få prosent av tillfellene. Som regel funker det jo. fysiske dumme sensorer som PIR sensorer og Presence sensorer, dørsensorer som måler temperatur, lysstyrke etc. funker 100% vil jeg si og er et godt utgangspunkt dor å lage automasjoner. Har mange av disse i heimen som har fungert knirkefritt i minst 2 år. Men når det kommer til garasjeport hvor man bruker GPS og wifi data etc. er det litt mer klabb og babb. Men som nevnt, det fungerer 90% av tillfellene. Jeg er nok ute etter noe som ikke gir meg mer hodebry. Det er hele poenget med automasjoner mener jeg. Derfor vil nok en fysisk knapp i bilen for min del redde meg der. Selv om automasjon er morsomt. For så fort jeg setter bilen på lading i garasjen og mobilen kobler seg på wifi nettverket hjemme som består av kabket wifi til garasje og hele 5 mesh noder i huset og til og med en i drivhuset til madammen så har jeg full 500/500 wifi dekning på nesten hele eiendommen. Så fungerer alt knirkefritt. Wifitilkoblingen hjemme har aldri feilet og sensorer "ser" meg og derfra fungerer alt veksig bra. Det er geofence som for meg er litt sjansespill. Det med bluetooth krever vel også at telefonen kobler seg til for åpning av porten. Feiler det EN gang så er det i mine øyne en gang for mye. En gang i året er greit, men sporadisk gjennom hele året er uaktuelt. Wifi kan jeg ikke bruke som trigger siden mobilens wifi er koblet til bilen helt til jeg går ut av den og lukker dørene. Jeg er også usikker pp om dette også gjelder Bluetooth og om mobilen er koblet til bilen også på den måten. Det har jeg ikke sjekket faktisk. Men hvis det er tillfelle så blir det nok enda mer klabb og babb. Jeg kjlrer bilen i selvvaskanlegg noen ganger å der er det skiltlesere. Sikkert dyrere systemer enn det normale folk tar seg råd til, men har lenge lurt på hva slike kameraer koster. Disse er jo bundet opp mot en konto å jeg regner med at dette ikke er DUMME kameraer men som leser i 3D og faktisk på en måte verifiserer at det er et bilskilt så godt det lar seg gjøre. Ellers så er det nok mange der ute som hadde fått seg en gratis bilvask ved å holde et ark med et skiltnummer forran kameraet. ---------- Alt i alt er automasjon veldig gøy, å jeg higer alltid etter løsninger som faktisk funker 100%. Jeg har prøvd nok av ting som er dritgøy når det funker, men som feiler 50% av gangene. det er mye som skal funke for at en litt avansert regel skal fungere 100%. Wifi, zigbee, Homey pro, mobilen, GPS, Bluetooth, mobildekning, strøm til sensorer i form av batteri etc etc. Jeg er litt interresert i elektronikk, så jeg harmlyst til å lage meg et simpelt kretskort med USB i den ene enden og adapter i den andre som gjør at jeg kan justere utspenning mellom 1-3.3V som de fleste sensorer krever av strøm. Da slipper jeg vertfall å tenke på batteribytter i fremtiden. Man lager bare en "sentral" i garasjen hvor man kjører 5V til, og fordeler alt derfra med kabler ut til hver sensor hvor hver sensor har et slikt lite kretskort ved seg som man kan koble til. På den måten slipper man å bruke alle kontakuttakene rundt om man bruker bar ett for å gi strøm til "sentralen" Det vil nok innebære at jeg børster støvet av 3D printing egenskapene mine igjen for å lage ett eller annet, men jeg får se om dette er noe jeg gidder og starte med i vinter noe må man jo finne på når det er kaldt ute
Bjerknez Skrevet 18. august Forfatter Skrevet 18. august Jeg skal definitivt ta frem EasyEDA og lage meg et bittelite kretskort som tar 5V DC inn og sender stabile 3.2ish volt ut hvor den ene enden har et USB inntak og den andre enden en minikobling med pluss og minus ledning som kan loddes på kontaktpunktene eller festes i sensoren på annen måte for å slippe batterier. Jeg har gjort dette tidligere, men man kan også som nevnt over lage en "sentral" hvor man kjører 5V USB inn i sentralen og lager 5-10 ish. utganger som alle leverer rundt 3V. Kabellengde har nok liten betydning her da strømtrekket til disse sensorene er absolutt minimal. Jeg har lest at disse sensorene i absolutt værste fall kan trekke rundt 100mA i veldig korte øyeblikk og at dem trekker kun noen micro ampere i idle. I absolutt verst tenkelig scenario vil 10 sensorer trekke rundt 1 ampere hvis dem gjør det på likt. Noe som er høyst usannsynlig.
Mephisto- Skrevet 19. august Skrevet 19. august On 8/17/2026 at 8:04 PM, terjeklun said: Automasjoner og systemer synes jeg alltid å være en utfordring. Levesituasjon, rutiner og mye mer påvirker. En svakhet jeg ser for min situasjon vil være at dersom Terje går tur (og kommer hjem) mens Renathe kjører bil, så vil porten gå opp? Tanken min var å sette opp en ESP i bilen. Men vil det være responsivt nok til at man ikke står utenfor i påvente? Har forøvrig en ESP som styrer porten, men rekkevidden kan jo være så som så.
Bjerknez Skrevet 19. august Forfatter Skrevet 19. august Mephisto- skrev (1 time siden): Automasjoner og systemer synes jeg alltid å være en utfordring. Levesituasjon, rutiner og mye mer påvirker. En svakhet jeg ser for min situasjon vil være at dersom Terje går tur (og kommer hjem) mens Renathe kjører bil, så vil porten gå opp? Tanken min var å sette opp en ESP i bilen. Men vil det være responsivt nok til at man ikke står utenfor i påvente? Har forøvrig en ESP som styrer porten, men rekkevidden kan jo være så som så. Garasjeporten her hjemme er den eneste som ikke fungerer 100%. Den fungerer på en måte godt nok, da de gangene den feiler så åpner jeg den bare manuelt med å bruke appen fysisk. Grunnen til at den fusker til tider er fordi location data ikke ALLTID oppdateres kjapt nok. Selve automasjonen fungerer, men den baserer seg jo på location data og hvis den ikke får dette så blir heller ikke automasjon utført. Jeg tror jeg har bestemt meg for å krype til korset når det gjelder akkurat garasjeporten. Med det så mener jeg at jeg heller ønsker en fysisk knapp lett tilgjengelig i bilen som åpner porten. Det å trykke på en slik knapp som er lett tilgjengelig i bilen tar bort absolutt all frustrasjon rundt dette med automasjon av porten.
Bjerknez Skrevet 2. september Forfatter Skrevet 2. september Har laget meg en flow i Homey som slår på lyset i garasjen hvis det er noen der, samt slår det av etter 1 minutt hvis sensorene ikke oppdager bevegelse. Jeg har to såkalte "Presence" sensorer i garasjen som fanger opp bevegelse. Selv om man sitter helt rolig, slik at lyset ikke slår seg av når man feks. sitter rolig og prater i telefonen eller evt. tar seg en powernap. Jeg har også en zigbee bryter på veggen i garasjen som gjør at jeg manuelt kan slå av/på lyset hvis noe evt. skulle gå galt. Dette kan selvsagt også gjøres fra Homey appen om ønskelig.
Bjerknez Skrevet 2. september Forfatter Skrevet 2. september trikola skrev (På 20.8.2026 den 8.32): HomeLink i Tesla fungerer prikkfritt. Jeg skal nok uansett basere alt rundt fjernkontrollering av bil som automasjon og ikke fysisk endre ing og tang via en app. Temperaturen samt klimatiseringen av bilen bestemmes ut fra en bestemt årstid, temperatur i luften, klokkeslett på dagen etc. Det samme gjelder lading og evt. andre ting. Alt skal skje automatisk ut fra de kriteriene jeg har laget på forhånd. Det skal ikke være nødvendig og åpne en app overhodet.
trikola Skrevet 2. september Skrevet 2. september 1 hour ago, Bjerknez said: Det skal ikke være nødvendig og åpne en app overhodet. Har ikke noe Homelink-app.
Bjerknez Skrevet 2. september Forfatter Skrevet 2. september trikola skrev (3 timer siden): Har ikke noe Homelink-app. Er det ikke en app du linket til? Jeg uansett Tesla har mange automasjoner til Homey Pro så da er jeg reddet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå