Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Kan for ordens skyld nevne at jeg i løpet av de siste seks månedene har motatt 311 stk. pakker fra AliExpress og ALLE pakkene som får plass i en postkasse havner nettopp der og ALDRI har jeg betalt så mye som en krone i tollgebyrer eller moms etc. Det jeg betaler i nettbutikken hos Aliexpress er det beløpet jeg betaler. Ikke noe mer. 

Enkelte ting er litt syrere (rundt 1000-lappen) og disse får jeg hentelapp på, men heller ikke disse trenger jeg å betale noe som helst ekstra for. Vertfall ikke så langt. 

Alle pakkene jeg får fra Aliexpress er merket med en latterlig lav verdi. Feks. så var verdien på den justere bare strømforsterkeren jeg har 12 dollar. Denne kostet 69 dollar. 

Det skal sies at jeg kun handler småting derfra. Elektroniske komponenter etc. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så bra for deg, da har du vært heldig ?

Det var kun et tips, selv betaler jeg altså gebyr på hver eneste pakke, og det vil vel de fleste nordmenn gjøre etterhvert også, når Posten får ting på plass etter at 350-kronersgrensa ble fjernet?

Uansett, lykke til videre! Et siste tips må være litt mer positivitet når andre skriver noe her, så slipper du å være her helt alene, kanskje noen andre gidder å skrive noe også  ?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):

Så bra for deg, da har du vært heldig ?

Det var kun et tips, selv betaler jeg altså gebyr på hver eneste pakke, og det vil vel de fleste nordmenn gjøre etterhvert også, når Posten får ting på plass etter at 350-kronersgrensa ble fjernet?

Uansett, lykke til videre! Et siste tips må være litt mer positivitet når andre skriver noe her, så slipper du å være her helt alene, kanskje noen andre gidder å skrive noe også  ?

Litt mer positivitet? Har jeg fornærmet noen her?? 

Lenke til kommentar

Kul tråd! Jeg har drevet å tenkt på om jeg kunne bygd meg et slags alarmsystem her hjemme. Kan slike ting fungere som f.eks dør-sensor osv, som kanskje gir notifikasjon på mobilen, som jeg kan trigge av/på? Kanskje med en lydalarm lokalt også? Jeg vil helst slippe å betale månedspriser til et alarmselskap

EDIT: Dette er kanskje ikke den rette tråden, beklager om jeg har havnet feil :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Kul tråd! Jeg har drevet å tenkt på om jeg kunne bygd meg et slags alarmsystem her hjemme. Kan slike ting fungere som f.eks dør-sensor osv, som kanskje gir notifikasjon på mobilen, som jeg kan trigge av/på? Kanskje med en lydalarm lokalt også? Jeg vil helst slippe å betale månedspriser til et alarmselskap

EDIT: Dette er kanskje ikke den rette tråden, beklager om jeg har havnet feil :)

I utgangspunktet er det eneste som stopper deg ferdighetene. Spesielt når det kommer til koding og hvordan dette henger sammen. Men ja, du kan bygge verdens mest avanserte alarmsystem med app og det som er, med mikrokontrollere og sensorer etc. :) 

å joda, dette er riktig sted :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, 0laf said:

Never mind, kjør på videre, det var kun et tips ?

Er ikke et spesielt godt tips om du ikke vil påpeke hva du mener er galt. Om det er noe spesifikt du sikter til så burde det ikke være noe problem å peke det ut. I verste fall er Bjerknez uenig i det, og i beste fall så kan han korrigere det du sikter til å vi ender totalt sett opp med en forumtråd der flere føler seg hjemme og kan bidra.

Jeg for min del har ikke lest noe fra Bjerknez som har skilt seg ut som spesielt negativt, men kan godt hende du har oppfattet noe som negativt som jeg kanskje ikke har lagt merke til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Bjerknez Supert! Har du noen tips om hvor du ville begynt? Jeg tenker et par mikrobrytere på dørene og etterhvert et enkelt kamera. Jeg har i dag nettverk fra Ubiquiti, og har kikket litt på løsningen deres. Men jeg ønsker ikke kabler overalt. Vet du om det finnes brytere som går på enkle batterier og som kan sende et signal til mottager, enten Wifi eller Bluetooth? 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (Akkurat nå):

@Bjerknez Supert! Har du noen tips om hvor du ville begynt? Jeg tenker et par mikrobrytere på dørene og etterhvert et enkelt kamera. Jeg har i dag nettverk fra Ubiquiti, og har kikket litt på løsningen deres. Men jeg ønsker ikke kabler overalt. Vet du om det finnes brytere som går på enkle batterier og som kan sende et signal til mottager, enten Wifi eller Bluetooth? 

Før jeg sier noe som helst, så må jeg påpeke at jeg er ganske fersk i dette gamet selv. Jeg er altså verken elektriker eller programmerer og alt det vi snakker om her var helt nytt for meg for 5mnd. Siden (ca). 

på dørene ville jeg brukt magnetkontakter. Dette er simple og idiotsikre sensorer. Hele kunsten med dette er ikke bare å koble det i hop, men å få det til å se pent ut. Det er det jeg mener er halve morroa. Altså og vite at man har laget alt selv (mer eller mindre). 

Skal du ha noe som IKKE er trådløst så gå for Arduino Nano. Skal du ha trådløst, gå for ESP32 eller Wemos D1 Mini. Hvis ikke størrelse er viktig gå for ESP32. 

Når det er sagt, så får man kjøpt ferdige løsninger som ser bra ut som omtrent kan henges opp rett ut av boksen. Det betaler man også for. Men npr man kobler dette selv og bruker mikrokontrollere samt programmerer disse kan man skreddersy og lage det så avansert man bare vil eller har kunnskap til. 

Et eksempel, jeg kjøpte meg en slik wifikontakt på Clasern for en stund siden som gjorde at jeg kunne slå av og på det jeg koblet til den via clasern sin app. Den fungerer greit. Har hengt seg opp noen ganger, men den er helt ok. Men hva hvis jeg feks. Vil ha temperaturen i rommet vist i samme app? Det er ikke mulig med denne. Den fungerer rett ut av boksen til det den er tiltent, men ikke noe mer. 

Så hvis eneste grunnen er å spare penger feks. så tror jeg ikke dette er noe for deg. Hvis du vil lære å bruke mikrokontrollere samt koble selv, så er du på rett sted :) 

Lenke til kommentar

Men du trenger mikrokontrollere. Kjøp mange. Du kommer sikkert til å ødelegge noen på din vei. Dem tåler ikke mer enn 3.3V-5v. Gir du dem mer med vilje eller ikke, så ser du bare en liten røyksky og da kan du kaste den. :) 

Er dette helt nytt for deg, så anbefaler jeg å kjøpe en Arduino startpakke. Der dølger det med beskrivelse og prosjekter samt guider for hvordan du kommer i gang og hvordan det funker. Når det er gjort, kom deg inn på AliExpress og handle det du føler du trenger av deler og komponenter. (Les min første post her i tråden) :)

Lenke til kommentar
Mr. A skrev (3 timer siden):

Er ikke et spesielt godt tips om du ikke vil påpeke hva du mener er galt. Om det er noe spesifikt du sikter til så burde det ikke være noe problem å peke det ut.


Jeg føler meg absolutt ikke støtt eller vonbroten, så gidder ikke å krangle om dette, men siden du spør, så stusset jeg litt på at det oppfordres til mer aktivitet i tråden, men at nedsablingen av innlegg ser ut til gå rimelig raskt her, men det er mulig jeg tolker det feil og er litt hårsår?

RPi, sablet rett ned, Home Assistant, sablet rett ned, en rekke andre forslag i starten av tråden, sablet rett ned, ofte uten å ha noengang ha testet det.
Nå har jeg ikke skrevet så mye i denne tråden, men en kommentar om at ting fra Kina ikke alltid holder så god kvalitet, sablet rett ned, kvaliteten var mer en god nok dersom man brukte hode å sorterte etter anbefalinger.
Tips om å kanskje kjøpe en loddestasjon av okey merke, i stedet for kina-skrot, sablet rett ned, navnet betyr ingenting, det er wattstyrken som teller, nedsablet.
Litt tips om bestilling av PCBer fra JLPCB, var irrelevant, alle hobbyister klarer seg med kort på maks 10x10cm uansett.
Tips om samfrakt fra Kina, i og med at jeg i flere år allerede har betalt gebyr for hver pakke (bestiller mye deler til Sverige og Tyskland), og at dette trolig kommer til Norge også, sablet rett ned, her har vi mottatt hundrevis av pakker og har ALDRI NOENGANG betalt gebyr for noe.

Føles litt negativt når man blir .... wait for it ... sablet rett ned hver gang man forsøker å komme med noe konstruktivt, men det er ingenting spesielt galt, ingen har skrevet noe fælt, null problem, men det blir litt poengløst å skrive i en tråd hvor trådstarter tydeligvis ikke er spesielt interessert i andres meninger, som er helt okey, dette er tydeligvis fremdeles prosjekttråden til Bjerknez, som er interessant nok, så takk for meg, jeg følger med i stillhet da jeg synes tråden er superduper ellers, å egentlig ikke ville lage noe styr, ble bare litt oppgitt etter å ha skrevet et lengre innlegg, som to minutter senere nok en gang tydeligvis var et unødvendig råd til en som ser ut til å vite best selv, som jo er bra, men kanskje noen andre finner det nyttig en gang i fremtiden, kjør på !

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (10 timer siden):


Jeg føler meg absolutt ikke støtt eller vonbroten, så gidder ikke å krangle om dette, men siden du spør, så stusset jeg litt på at det oppfordres til mer aktivitet i tråden, men at nedsablingen av innlegg ser ut til gå rimelig raskt her, men det er mulig jeg tolker det feil og er litt hårsår?

RPi, sablet rett ned, Home Assistant, sablet rett ned, en rekke andre forslag i starten av tråden, sablet rett ned, ofte uten å ha noengang ha testet det.
Nå har jeg ikke skrevet så mye i denne tråden, men en kommentar om at ting fra Kina ikke alltid holder så god kvalitet, sablet rett ned, kvaliteten var mer en god nok dersom man brukte hode å sorterte etter anbefalinger.
Tips om å kanskje kjøpe en loddestasjon av okey merke, i stedet for kina-skrot, sablet rett ned, navnet betyr ingenting, det er wattstyrken som teller, nedsablet.
Litt tips om bestilling av PCBer fra JLPCB, var irrelevant, alle hobbyister klarer seg med kort på maks 10x10cm uansett.
Tips om samfrakt fra Kina, i og med at jeg i flere år allerede har betalt gebyr for hver pakke (bestiller mye deler til Sverige og Tyskland), og at dette trolig kommer til Norge også, sablet rett ned, her har vi mottatt hundrevis av pakker og har ALDRI NOENGANG betalt gebyr for noe.

Føles litt negativt når man blir .... wait for it ... sablet rett ned hver gang man forsøker å komme med noe konstruktivt, men det er ingenting spesielt galt, ingen har skrevet noe fælt, null problem, men det blir litt poengløst å skrive i en tråd hvor trådstarter tydeligvis ikke er spesielt interessert i andres meninger, som er helt okey, dette er tydeligvis fremdeles prosjekttråden til Bjerknez, som er interessant nok, så takk for meg, jeg følger med i stillhet da jeg synes tråden er superduper ellers, å egentlig ikke ville lage noe styr, ble bare litt oppgitt etter å ha skrevet et lengre innlegg, som to minutter senere nok en gang tydeligvis var et unødvendig råd til en som ser ut til å vite best selv, som jo er bra, men kanskje noen andre finner det nyttig en gang i fremtiden, kjør på !

Når du sier "sablet ned" så mener jeg du tar veldig feil, eller har missforstått fullstendig. Du kommer med en liten varsel om at kostnader kan påbeløpe i form av toll etc. ved bestilling fra utlandet. Det er jo helt riktig. Jeg har ikke skrevet at dette er feil. Min tilbakemelding er MIN opplevelse av det JEG har opplevd vedrørende de stedene jeg har bestillt. 

Derimot annser jeg det jeg skriver rundt mine 311 stk. pakker uten noe som helst avgifter i etterkant som mer troverdig enn hva som står på en eller annen nettside etc. 

Selvagt kan du ha rett i at disse avgivtene plutselig kan dukke opp også hos AliExpress eller pakker bestilt derfra. Dette har jeg dog ikke bestridet i det hele tatt. Jeg skrev bare at de pakkene JEG har mottatt (som ikke er få) ikke har fått noe tillegg i form av avgifter. 

Så dermed annser jeg både ditt og mitt innlegg som gode. Altså en meningsutveksling basert på erfaringer og og det man finner i lover og regler rundt dette. 

Jeg kan ikke se helt se hva dette har med "sablet ned" å gjøre. 

_____________________

En annen ting som jeg også skriver i første post er at dette ikke er MIN prosjekttråd men en prosjekttråd for alle som driver med mikrokontrollere og hjemme elektronikk. 

Jeg har heller ikke lagt skjul på at jeg er noen proff i emnet. Så jeg ønsker velkommen til alle som kan mer om dette enn meg, noe jeg tror ikke skal så mye til. Elektroingeniører etc. er velkomne :) 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (13 timer siden):

@Bjerknez Supert! Har du noen tips om hvor du ville begynt? Jeg tenker et par mikrobrytere på dørene og etterhvert et enkelt kamera. Jeg har i dag nettverk fra Ubiquiti, og har kikket litt på løsningen deres. Men jeg ønsker ikke kabler overalt. Vet du om det finnes brytere som går på enkle batterier og som kan sende et signal til mottager, enten Wifi eller Bluetooth? 

Bare for å utdype litt.

Nå vet ikke jeg hvor mye du kan fra før, men det viktigste er at man ser for seg et scenario rundt hvordan man vil ha det før du begynner å tenke på og bygge noe. Lag gjerne et koblingsskjema. Begynner du og koble litt på sparket så vil du med stor sannsynlighet fort vikle deg inn i problemer. Spesielt ved større prosjekter. 

Prosjektet mitt angående den appstyrte kaffetrakteren skrevet om her lå jeg i mange dager og tenkte på. Verdens simpleste krets, men siden jeg ikke er elektroingeniør og tar ting litt på sparket, så går det sagte nåe jeg holder på. 

Spesielt når jeg begynner å leke med 220V. Da blir fort konsekvensene ganske stor hvis jeg glemmer og dra ut kontakten etter testing etc. Så jeg tenker alltid to og tre ganger før jeg gjør noe. 

Men jada, jeg gjør feil hele tiden jeg også. Spesielt når jeg lodder små kretser på kretskort med mikrokontrollere etc. En liten loddeperle mellom power og jord er nok til at mikrokontrolleren går opp i røyk.

Omtrent hver eneste gang jeg annser meg ferdig med et prosjekt så er det noe som er feil eller ikke fungerer slik det skal. Som oftest er det bagateller, men det har seg slik at enkelte pinner på mikrokontrollerne har sære egenskaper. Ofte må man ty til google for å finne ut dette. 

Feks. kan man sette en led til å lyse opp med koden "digitalWrite(LED, HIGH);" men LED'en lyser ikke. Etter en del søking finner man ut at feks. akkurat den pinnen jeg har brukt ikke kan settes som "OUTPUT" men kun "INPUT". Ikke noe krise dette, men det tar ofte litt tid og finne ut slikt for en som ikke er proff i dette. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når dte kommer til alarmsystemer så ser jeg mange ønsker å lage avanserte systemer. Til hjemmebruk tror jeg ikke dette er nødvendig i det hele tatt. I banker etc. ser jeg selvsagt fordelen da de som raner disse kanskje MÅ forbi alarmsystemet, men i en vanlig bolig så har jeg ikke lest noe sted at inbrudstyver har "lurt" alarmsystemet eller prøvd på dette. 

Dem er uansett ute igjen etter kort tid og selv om alarmen går så har dem fått med seg det dem vil ha. 

De aller fleste vil nok skvette til og løpe av gårde når alarmen går og ikke minst blir man vekket selv. Ingen tyver vil jo bli merket eller tatt på fersken og vil bare komme seg bort hvis det er mulig. 

Vi har hatt Sector Alarm tidligere å jeg så rett og slett ikke poenget med alarm. Annet enn brannalarmen siden vi hadde hund i huset som ofte er alene på dagene. Med nøkkelavtale kunne dem låse ut hunden hvis brann skulle oppstå og ikke vi var hjemme. Men dette fungerte ikke i det hele tatt (uten å gå nærmere inn på det). 

Tyvene får tak i det dem vil ha uansett og oftest så velger dem hus som ikek har alarm tror jeg. Eller husdyr som gir lyd fra seg. 

Så alarm for min del er mest for å skremme bort de mindre proffe tyvene samt småkjeltringer ved siden av å kanskje vekke meg. En slik alarm kan bygges veldig enkelt. 

Se for deg en tyv som bryter opp døren til kjelleren din. Døren lukkes opp og inne er dte helt mørkt. Plutselig begynner alarmen og pipe. Det siste tyven tenker på tror jeg er å prøve og finne ledningen og klippe av strømmen til alarmen. Da er dte bedre for hans del at han bruker tid på og stjele noe av verdi. 

Derfor tror jeg ikke alarmsystemer i eneboliger trenger noe avasert oppsett og utrykningen som disse vaktselskapene skryter av er ikke mye å skryte av etter min erfaring. Utrykningstiden er som oftest langt over 30 minutter. Ringer man politiet dukker dem nok opp på under 10 minutter her jeg bor (på landet). 

Hva er egentlig sjansen for at noen bryter seg inn i huset ditt mens du er hjemme? jeg vil si så og si 0%. Så sant det ikke er en syk voldteksforbryter etc. Men han hadde nok uansett blåst i alarmen. 

_________________

Jeg ba madammen gå inn i kjelleren mens jeg hadde montert opp en provisorisk alarm og fortalte henne i tillegg at alarmen kom til å gå. Når ho gikk inn og alarmen gikk så skvatt hun skikkelig til og lukket døren i ren refleks. Det er nettopp en slik funksjon jeg ønsker at en alarm skal ha overfor tyver. 

Denne sirenen er den jeg har. (5V versjonen)

https://www.aliexpress.com/item/32899570923.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.6c2d5877lqfP5N&algo_pvid=4da66d70-996d-45e2-9cd8-ba00ad50599b&algo_expid=4da66d70-996d-45e2-9cd8-ba00ad50599b-0&btsid=0bb0622a16009251285337065e17ae&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Jeg skal love deg at denne vekker både deg og naboene. :) 

Lenke til kommentar

Jeg har lenge lengtet etter en skikkelig loddestasjon. Jeg har brukt en TS100 lenge nå og det er ikke noe galt med den overhodet, men ergonomien er ganske dårlig i form av at man ikke har noen holder man kan putte den i, og må legge den på bordet hver gang. Der er det lett og komme borti den med ledninger og annet mens man jobber. 

Så i dag skal jeg hjem og teste ut denne samt kalibrere den skikkelig. :)

Lenke til kommentar

Da har jeg fått dannet meg et førsteinntrykk av Ksger loddestasjonen og jeg må si jeg er imponert. At denne koster rundt 300 NOK er ubegripelig. 
 

Man kan kalibrere hver loddespiss man bruker og det er en rekke innstillinger man kan gjøre. Kvaliteten virker veldig god. Den virker solid og tung, men var mye mindre enn jeg først antok. En skikkelig hendig sak som jeg mener er verdt vær krone. Hadde noen gitt meg en Weller gratis, hadde jeg solgt Weller'n og beholdt Ksger, uten tvil. 

Det eneste negative jeg kan komme på i farten er tre ting. Svampen som fulgte med er god nok, men den dekker ikke hele skålen. Hullene i loddebolt holderen er for små til at loddespissene passer nedi. (Jeg trodde hullene var til nettopp det) Nettkabel fulgte ikke med. 

Ikke noe jeg ser som alvorlig dette og til den prisen er den helt rå. 

2EE57CAA-6A35-4692-B3CC-7237073F30AC.thumb.jpeg.c0dbb89a7e1e313cff449e5285dbfc64.jpeg

2D5A1136-23B7-4BFD-A04E-55E969927590.thumb.jpeg.a35b2e41b5899eee47dd3e9c148f1010.jpeg

A8FDD8EF-5C22-4C89-8AEC-D215F7498379.thumb.jpeg.1ef3ac332bbe14b2ac5478ec6b9037dc.jpeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...