Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Ojsan, her var det kommet mange innlegg siden sist :) 

Det nye releet er ratet for 220V og 30 ampere. Ovnen er på 2000w og krever ikke engang en tredjedel av det releet er ratet for. Jeg tror dette blir veldig bra. jeg har også bygget inn sikkerhetsmekanismer som temperaturkontroll etc. som slår av releet når tekperaturen blir for høy.

Er det forresten noen her som vet hvor høy temperatur disse releene tåler? 

Å selvsagt kan man gjøre dette på langt mer sofistikerte og dyrere måter. Det er jeg klar over. Men jeg liker nå og holde dette på et rimeligere nivå som allikevel er trygt nok. Men ja, jeg er selvsagt klar over at det finnes bedre og sikrere metoder  her er det vel nesten ingen grenser for hvor sikkert man kan lage det.

jeg åpnet en slik WiFi kontakt fra Clasern som hadde et lignende rele som det jeg har kjøpt nå, men dette var ratet for maks 16 ampere. Dette var en wifi kontakt som ble solgt fra Norsk butikk. Denne kontakten fungerte med tanke på varme etc. men wifi delen var ustabil og irriterte meg lenge nok til at den gikk i søpla.

så selve essensen med det jeg driver med er oh holde det på et rimelig nivå. Når jeg ser hvordan andre ting er laget som blir solgt ferdig fra butikk, så blir jeg slett ikke flau over det jeg lager selv. Det jeg lager selv ser selvsagt ikke like "flott" ut rent kosmetisk, da jeg ikke har spesialdesignet bokser og bestillt custom kretskort etc. men funksjonen vil jeg si er minst like bra og som oftest bedre. :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg testet et slikt SSR (Solid State Relay) ratet for 40 ampere for noen måneder siden på ovnen. Denne ble så varm etter en stund at plasten rundt releet smeltet. En slik sak krever visst en massiv heatsink. Den fungerte mekanisk, men jeg måtte ha en heatsink på størrelse med en jøtul ovn for at denne skulle funke. Så den gikk i søppla. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (11 timer siden):

I helgen blir prosjektet å skifte ut releet som slår av og på varmeovnen i kjelleren via en app. Jeg har temperaturovervåket dette releet over tid og ser at releet blir i overkant varmt etter at den 2.200W 220V ovnen har stått på en stund. Temperaturen beveger seg opp mot 70 grader med en romtemperatur på 15 grader. Det synes jeg kanskje er i overkant. Jeg har selvsagt bygget inn sikkerhetsmekanismer i kretsen, men den kutter jo bare strømmen hvis temperaturen går over en viss antall grader. Det er jo ikke poenget. 

Så ber om dagen fikk jeg et litt kraftigere rele som skal testes ut. 

D6AD52A0-1E60-4FEB-AA15-4B28BF39F90F.thumb.jpeg.f72ddf961247b83573bf128ef4075a96.jpeg

Databladet bør si hvor varmt det kan bli maksimalt. Er det silikonkablene fra aliexpress du har brukt? I så tilfelle kan ikke de brukes i en boks hvis du har 230V i den, da skal alle lederene være godkjent for den høyeste spenningsnivå.

At det står at releet er ratet for 30A betyr ikke at kobberbanene er gode nok til det. Nå klarer jeg ikke å se akkurat hvilke skruterminaler som er på det kortet, men jeg har brukt noen lignende før og de var ratet til maks 16A. Ja, det er mer enn du trenger til en 2,2kW ovn men det viser igjen at det er mer å tenke på her enn kun en komponents A rating.

Ser også at det er mangetrådete ledere som går i kabelen, disse skal ha niter på ved kobling med mindre klemmen er godkjent for mangetrådete ledere.


Toppers at du holder på med elektronikk, men når man begynner å jobbe med 230V og 10A så skal det faktisk ikke så mye til før det går gale.

Jeg vil ikke si at du ikke skal holde på med dette, men at du må forstå hvor mange faktorer som faktisk må taes hensyn til. ALT i kretsen må tenkes på.

Endret av meandmyself
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
meandmyself skrev (3 minutter siden):

Databladet bør si hvor varmt det kan bli maksimalt. Er det silikonkablene fra aliexpress du har brukt? I så tilfelle kan ikke de brukes i en boks hvis du har 230V i den, da skal alle lederene være godkjent for den høyeste spenningsnivå.

At det står at releet er ratet for 30A betyr ikke at kobberbanene er gode nok til det. Nå klarer jeg ikke å se akkurat hvilke skruterminaler som er på det kortet, men jeg har brukt noen lignende før og de var ratet til maks 16A. Ja, det er mer enn du trenger til en 2,2kW ovn men det viser igjen at det er mer å tenke på her enn kun en komponents A rating.

Ser også at det er mangetrådete ledere som går i kabelen, disse skal ha niter på ved kobling med mindre klemmen er godkjent for mangetrådete ledere.


Toppers at du holder på med elektronikk, men når man begynner å jobbe med 230V og 10A så skal det faktisk ikke så mye til før det går gale.

Jeg vil ikke si at du ikke skal holde på med dette, men at du må forstå hvor mange faktorer som faktisk må taes hensyn til. ALT i kretsen må tenkes på.

Jada, du har sikkert peiling på det du skriver og jeg takker for tilbakemeldingen. Jeg skal ta det med meg videre. Men dette er tråden for hjemmeelektronikk og jeg er ganske overbevist om at dette kommer til å fungere som bare det, selv om en elektriker ville gjort det annerledes. 

poenget mitt var ikke å gjøre et stort nummer av ratingen. Jeg kommer aldri til å kjøre noe til sine grenseverdier. Såpass har jeg lært. Derimot gjorde enheten fra Clasern det. Ganske merkelig egentlig. :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 timer siden):

Ojsan, her var det kommet mange innlegg siden sist :) 

Det nye releet er ratet for 220V og 30 ampere. Ovnen er på 2000w og krever ikke engang en tredjedel av det releet er ratet for. Jeg tror dette blir veldig bra. jeg har også bygget inn sikkerhetsmekanismer som temperaturkontroll etc. som slår av releet når tekperaturen blir for høy.

Snip

Har du datablad på denne? Spørsmålet er hvor mange sykluser releet tåler?
Har du målt hvor strømmen med det samme du slår ovnen på? Bør jo ikke være mye mer enn 10A, men det er jo greit å måle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (9 timer siden):

Jeg testet et slikt SSR (Solid State Relay) ratet for 40 ampere for noen måneder siden på ovnen. Denne ble så varm etter en stund at plasten rundt releet smeltet. En slik sak krever visst en massiv heatsink. Den fungerte mekanisk, men jeg måtte ha en heatsink på størrelse med en jøtul ovn for at denne skulle funke. Så den gikk i søppla. 

Begynte å tenke litt på denne. Det er vel 2 til 4 volt tap i en slik, som gir 20 til 40 watt. Så den trenger litt kjøling...

Lenke til kommentar
toreae skrev (På 12.6.2021 den 9.23):

Har du datablad på denne? Spørsmålet er hvor mange sykluser releet tåler?
Har du målt hvor strømmen med det samme du slår ovnen på? Bør jo ikke være mye mer enn 10A, men det er jo greit å måle.

Søk på "Songle SLA-05 module" så tror jeg du finner noe. 

den ovnen kommer jeg til å skru av på maks 100 ganger i året så jeg tror neppe dette blir noe problem. :) 

har ikke målt strømmen nei. Men sikringen på 16amp er jo hel så den trekker vertfall ikke mer enn det. 

Lenke til kommentar
toreae skrev (På 12.6.2021 den 15.54):

Begynte å tenke litt på denne. Det er vel 2 til 4 volt tap i en slik, som gir 20 til 40 watt. Så den trenger litt kjøling...

Ja, denne ser jeg på som ganske ubrukelig i mitt tillfelle. Kanskje den farligste enheten jeg har brukt i forbindelse med elektronikk så langt. Den gikk i søpla og vil aldri bli brukt igjen. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 minutter siden):

Søk på "Songle SLA-05 module" så tror jeg du finner noe. 

den ovnen kommer jeg til å skru av på maks 100 ganger i året så jeg tror neppe dette blir noe problem. :) 

har ikke målt strømmen nei. Men sikringen på 16amp er jo hel så den trekker vertfall ikke mer enn det. 

Jeg fant noe form for datablad, men det viste ikke levetid vs strøm, bare at at det skulle tåle 100 000 av på.

Sikringen din er vel den i sikringskapet? Den tåler vel 1,3 x 16A i en time (1,6 x 16A for B karakteristikk). Hvilket ikke sier så mye. Det jeg tenkte på er at levetiden for et slikt rele blir veldig mye lavere, om strømmen bare går opp litt. Men for å finne dette må man ha et ordentlig datablad... Uansett burde dette releet være godt nok, men som før nevnt, jeg stoler ikke helt på disse. Særlig på 230VAC og hvor man utnytter mye av max strøm.
De brukes jo mye i hvitevarer, men det ryker også en del av dem.

Lenke til kommentar
toreae skrev (2 minutter siden):

Jeg fant noe form for datablad, men det viste ikke levetid vs strøm, bare at at det skulle tåle 100 000 av på.

Sikringen din er vel den i sikringskapet? Den tåler vel 1,3 x 16A i en time (1,6 x 16A for B karakteristikk). Hvilket ikke sier så mye. Det jeg tenkte på er at levetiden for et slikt rele blir veldig mye lavere, om strømmen bare går opp litt. Men for å finne dette må man ha et ordentlig datablad... Uansett burde dette releet være godt nok, men som før nevnt, jeg stoler ikke helt på disse. Særlig på 230VAC og hvor man utnytter mye av max strøm.
De brukes jo mye i hvitevarer, men det ryker også en del av dem.

Du kan nok ha rett i det du skriver, men til mitt bruk vil nok denne funke helt fint. Jeg har som nevnt montert en temp sensor på releets overflate og kretsen brytes hvis temperaturen blir for høy. Jeg annser dette som ganske ufarlig. Men selvsagt kan man krisemaksimere det meste. :)

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Du kan nok ha rett i det du skriver, men til mitt bruk vil nok denne funke helt fint. Jeg har som nevnt montert en temp sensor på releets overflate og kretsen brytes hvis temperaturen blir for høy. Jeg annser dette som ganske ufarlig. Men selvsagt kan man krisemaksimere det meste. :)

Som sagt, burde dette releet være godt nok.

Lenke til kommentar

Jeg har lenge hatt lyst til å lage meg en "general purpose" elektronisk bryter-krets ved å bruke en Mosfet for å slå av og på ting og tang ved hjelp av signaler fra Arduino og andre mikrokontrollere. 

Jeg har etter mye søking rundt om funnet noen gode N-channel Logic Level Transistorer. Etter å ha testet litt selv, samt lest en del datasheets etc. har jeg kommet til to transistorer som passer utmerket for bruk med mikrokontrollere. 

IRF3708 og IRL3705. 

Planen er å designe egne kretskort og bestille fra JLCPCB. Det koster ikke veldig mye heller. Kanskje rundt 200 kroner for 100stk. eller noe. 

Jeg snakker her om en elektronisk bryter som funker på alt fra 3-24V med en teoretisk strømtrekk på opp mot 15-20 ampere. Det bør dermed gjøres rom for å sette på heatsink etc. 

Dette er jo i utgangspunktet en ganske simpel krets og det kan kjøpes ferdig slike rundt om, men det er jo litt gøy og lage dette selv :) 

Lenke til kommentar

Tok en titt nå :) 

Haha, disse er jo ganske simple å lage. Altså selve kretsen. 

Det «vanskeligste» her er jo og lage selve boksen. Men har man 3D printer så er det vel ganske enkelt vil jeg tro? 

Man trenger kun en Esp8266, og en stepper motor til en samlet sum av ca. 50 kroner. Samt litt arbeidslyst :)

Lenke til kommentar

I dag har jeg byttet ut releet som styrer vifteovnen i kjelleren da det gamle releet ble veldig varmt. Det nye releet arbeider langt kjøligere og jeg har byttet ut den gamle boksen med en større boks for litt bedre luftsirkulasjon. 

Etter en time så var overflatetemperaturen på det nye releet 34 grader. Det gamle nærmet seg 70 grader og steg fortsatt. Jeg har som nevnt montert en temperatursensor på releet som kutter strømmen til ovnen hvis det overstiger 60 grader som en sikkerhetsmekanisme. 

359A11F0-5C46-45C7-98CD-15B0BB2419FD.thumb.jpeg.6f049cb6be28d565ef60a2c321c133d8.jpeg

Lenke til kommentar

En liten oppdatering.

Jeg lot releet stå på i hele natt (eller ovnen rettere sagt) etter noen testrunder i går. Etter 6 timer var det 27 grader i kjelleren og overflaten på releet viste 42 grader (stabilt). SÅ varmt har jeg det uansett aldri i kjelleren og jeg fyrer aldri opp ovnen over så lang tid, og dessuten har jeg en cutoff på 60 grader som slår inn automatisk. 

Så å bytte til et kraftigere rele gjorde susen :) 

Nå gjenstår det bare å rydde opp i ledninger og få det til å se ålreit ut :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 17.6.2021 den 10.37):

Tok en titt nå :) 

Haha, disse er jo ganske simple å lage. Altså selve kretsen. 

Det «vanskeligste» her er jo og lage selve boksen. Men har man 3D printer så er det vel ganske enkelt vil jeg tro? 

Man trenger kun en Esp8266, og en stepper motor til en samlet sum av ca. 50 kroner. Samt litt arbeidslyst :)

Du kommer langt med 3D-printer og håndarbeid ja. ;)

Jeg la merke til denne dingsen da jeg sjekket status på et annet kickstarter-prosjekt, 'Flipper Zero'. Akkurat det prosjektet er verdt å følge med på selv om du ikke skal ha en sånn dings selv bare på grunn av oppdateringene de poster rundt det å industrialisere noe som i utgangspunktet var et hobbyprosjekt. Da får man litt forståelse for hvor mye jobb det er å sørge for at alt følger standarder og generelt henger sammen godt nok til at det faktisk kan brukes. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...