Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I morgen håper jeg garasjeprosjektet mitt blir helt ferdig ?

Det eneste jeg har igjen nå er å montere taklampa gjennom et rele samt rydde opp i litt ledninger. Da kan man åpne og stenge porten via app, lyset i taket alår seg på automatisk når porten åpnes og selvsagt slår seg av når den lukkes ved hjelp av magnetkontakter på døren. 

Utetemperatur vises også i appen og sensoren jeg har brukt heter DS18B20. 
 

Neste på lista nå, er å finne ut en måte og installere en sikkerhetsannorsning på søren som gjør at den stopper opp når det er hindringer i veien. Det er mange måter å gjøre dette på, men laser og photoresistor funket ikke i mitt tillfelle da sollyset gjorde den lille 5mw sensoren ubetydelig. 

Vurderer og finne en løsning med en ultrasonic sensor, men den er liksom ikke like hendig da dette kun skal gjelde hindringer i selve åpningen og ikke 20cm. På hver side etc. 

Jeg kommer nok på noe.... :)

Lenke til kommentar

Da er garasjeport prosjektet mitt endelig i boks. En ny 4.000 lumen 43w taklampe lyser opp når porten åpnes og selvsagt slukkes igjen når den stenges. Temperaturmåleren viser utetemperaturen i skyggen i appen og alt går på skinner. Det trådløse nettverket i garasjen virker stabilt og hastigheten ligger på rundt 20Mb i sekundet, npe som er mer en nok i garasjen :) 

Skal se om jeg får laget en liten videosnutt av resultatet :) 

Lenke til kommentar
Merko skrev (På 12.6.2020 den 23.04):

Slenger meg på denne tråden.

Driver litt på med hjemme automasjon, så da er det mye interessant man kan lage med disse mikrokontrollerne. :) 

Må grave frem i roteskuffen min så se hva jeg finner. Men litt usikker på hvilke prosjekt jeg skal starte på.. ? 

Har vel en ESP32XX kontroller liggende som jeg tenkte jeg skulle bruke til noe artig, så se frem til litt inspirasjon fra tråden her!

 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Har du fått nok inspirasjon så langt? Har du funnet noe spennende i "roteskuffen" din? :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (Akkurat nå):

Har du fått nok inspirasjon så langt? Har du funnet noe spennende i "roteskuffen" din? :) 

Både ja og nei, har vært litt "Offline" i det siste pga sykdom, men nå har jeg fått satt opp 3D Printeren, hvor jeg rigger til det ene soverommet til hobbyrom med forskjellige ting, så jeg regner med det blir noe moro fremover! :D

 

Lenke til kommentar

Jeg tenkte vertfall jeg skulle designe mitt eget kretskort med EasyEDA. Jeg har litt lyst til å lage en meget strømgjerrig enhet som skal bestå av Attiny85 og tre led dioder med pulserende lys som kan monteres i stearinslys etc. Batteridrevet så klart. 

Litt usikker på hvordan jeg tenker dette blir, men stikkordet er at den skal bruke veldig lite strøm og at man kan drive et slikt lys VELDIG lenge. 

Jeg vet jo at Attiny85 muligens blir overkill her og at det kan spares strøm ved å bare installer en krystall eller noe, men jeg er litt usikker på hvordan dette gjøres. Tips tas i mot med takk evt. :)

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Bestilt meg noen NodeMCU og et par ultrasoniske sensorer jeg tenkte jeg skulle montere i garasjetaket og integrere i HA. Enkel «er bilene i garasjen eller ikke-sensor».

Lenke til kommentar
Fleskefjeset skrev (49 minutter siden):

Bestilt meg noen NodeMCU og et par ultrasoniske sensorer jeg tenkte jeg skulle montere i garasjetaket og integrere i HA. Enkel «er bilene i garasjen eller ikke-sensor».

Morsomt :) 

Egentlig tror jeg dette fint kan gjøres med EN ultrasonic sensor muligens. Hvis du da ikke har delt garasje. Hvis garasjen består av ett rom og to biler feks. Kan man muligens klare å kode slik at det fungerer med kun en sensor. Kommer litt ann på. Men så klart mye lettere med to da :) 

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
Bjerknez skrev (10 minutter siden):

Morsomt :) 

Egentlig tror jeg dette fint kan gjøres med EN ultrasonic sensor muligens. Hvis du da ikke har delt garasje. Hvis garasjen består av ett rom og to biler feks. Kan man muligens klare å kode slik at det fungerer med kun en sensor. Kommer litt ann på. Men så klart mye lettere med to da :) 

Dobbelgarasje med to biler. Koster peanuts så gjør meg ingenting å bruke to sensorer, sikkert enklere å få status pr. bil i HA også.

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser den. Det er ofte enklest og bruke flere kontrollere/sensorer. På sikt når jeg blir mer stødig i kodingen, så vil jeg prøve og implementere så mye som mulig på hver mikrokontroller. 

Kostnadene rundt dette blåser jeg i da det som du sier koster peanuts uansett, men man lærer jo litt av dette også :) 

Når det er sagt, så har jeg i dag for første gang testet ut Attiny85 som i praksis fungerer på samme måte som en Arduino. Bakdelen er at den kun har 6 digitale pinner. Som oftest så holder dette til mange oppgaver uansett. Dessuten er hovedfordelen med Attiny85 strømforbuket og ikke minst størrelsen. 

IMG_2902.thumb.JPG.f55c1f75a503a44cb039cdcabdba7e69.JPG

Jeg satt opp en DS18B20 temperatursensor som leser temperaturen hvert sekund, samt fire led som lyser opp avhengig av hva temperaturen er. Denne kretsen trekker kun 8mA. Hadde man kun brukt temperatursensoren hadde hele kretsen brukt 3mA. Å det er uten å aktivere "sleep mode" etc. 

Det betyr at denne kunne drives 24/7 i 30 dager på to AA batterier. (vertfall i teorien). 

1062269540_Mummikort-2.thumb.jpg.a5867fdc7383742ede3bae7e4adae9b0.jpg

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 30.7.2020 den 19.33):

Ta en titt på denne:

....
se også at produktet er sertifisert etc. 


Sertifisert fra Kina betyr ikke all verden, men joa, det er nok CE-merket.

Har prøvd noen sånne billige strømforsyninger fra Kina, noen av de har funket greit, mens andre "driver" en hel del, altså de holder seg ikke på angitt nivå over tid, eller har dårlig isolasjon.

Personlig ville jeg kjøpt en strømforsyning som har isolert jording, altså grønn plugg, da det kan være kjekt dersom man har en krets hvor man ønsker jord osv.

I tillegg ville jeg hatt minst to separate utganger, men det er trolig fordi jeg stadig trenger ting som både 3.3V og 5V eller 5V og 12V, å det er kjekt å ikke måtte bruke to strømforsyninger, men en del strømforsyninger har fast 5V utgang i stedet, som kan være et alternativ.

Negativ spenning kan være kjekt, men for egen del trenger jeg som oftest kun -5V sammen med 5V eller 12V, å da bruker jeg i stedet en Meanwell strømforsyning som har alle tre fiks ferdig, op-amps kan brukes til andre spenninger.

Det dukker ofte opp brukte Keithley, Tektronix, Kenwood, Siglent eller lignende til okey priser, ville heller gått for eldre brukt utstyr av et kvalitetsmerke, enn billigskrot fra Kina (eller Clas Ohlson), jeg ser dog at mange er fornøyd med de litt dyrere modellene til Atten (kina-crap-merke), men har aldri eid noe fra Atten selv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 minutter siden):


Sertifisert fra Kina betyr ikke all verden, men joa, det er nok CE-merket.

Har prøvd noen sånne billige strømforsyninger fra Kina, noen av de har funket greit, mens andre "driver" en hel del, altså de holder seg ikke på angitt nivå over tid, eller har dårlig isolasjon.

Personlig ville jeg kjøpt en strømforsyning som har isolert jording, altså grønn plugg, da det kan være kjekt dersom man har en krets hvor man ønsker jord osv.

I tillegg ville jeg hatt minst to separate utganger, men det er trolig fordi jeg stadig trenger ting som både 3.3V og 5V eller 5V og 12V, å det er kjekt å ikke måtte bruke to strømforsyninger, men en del strømforsyninger har fast 5V utgang i stedet, som kan være et alternativ.

Negativ spenning kan være kjekt, men for egen del trenger jeg som oftest kun -5V sammen med 5V eller 12V, å da bruker jeg i stedet en Meanwell strømforsyning som har alle tre fiks ferdig, op-amps kan brukes til andre spenninger.

Det dukker ofte opp brukte Keithley, Tektronix, Kenwood, Siglent eller lignende til okey priser, ville heller gått for eldre brukt utstyr av et kvalitetsmerke, enn billigskrot fra Kina (eller Clas Ohlson), jeg ser dog at mange er fornøyd med de litt dyrere modellene til Atten (kina-crap-merke), men har aldri eid noe fra Atten selv.

Det jeg forteller angående kvalitet fra Kina forutsetter selvsagt at man ikke søker opp et produkt, sorterer på pris og slavisk velger det billigste. Da kan det nok hende man får mye skrap. Men man søker opp produktet og sorterer på "antall solgte". Er taller veldig høyt og tilbakemeldingene gode, samt at man også har lest og sett tester av produktet man søker opp på Youtube etc. så er man ganske sikker på at man får noe som duger tror jeg. 

Eneste bakdelen med Aliexpress er at det tar så himla lang tid før man får varene. Spesielt nå i disse Corona tider. 1-2mnd. er vel det jeg annser som normalen. Det er totalt fire pakker (av sikkert 200) som jeg har ventet lenger enn 3 måneder på. Disse har jeg fått tilbake pengene for, men pakkene har utrolig nok dukket opp allikevel så dette er gratis produkter :) 

Til hjemmebruk og hobbyprosjekter ser jeg ingen grunn til å handle fra øverste hylle. Da vil jeg heller bruke de pengene jeg sparer på og kjøpe fler ting, noe som gir meg flere muligheter til å lage det jeg har lyst til samt økt motivasjon. 

Uten sammenligning forøvrig så dukker det stadig opp verktøy som jeg føler ikke er verdt prisen man betaler. Ett eksempel er presisjonsavbiteren til Knipex. På 6 mnd. har jeg hatt to slike. Dem tåler veldig lite og det blir hakk i kutteflaten veldig fort. Avbiteren i samme sjanger fra Biltema er faktisk mye bedre, og langt billigere. 

Det er ikke gull alt som glimrer har jeg erfart :) 

Lenke til kommentar

Joa, en hel del ting fungerer helt fint fra Kina, kjøper selv ATMega-kloner, IC'er og en del annet derfra.
Det er ofte man finner prosjekter hvor delene ikke lengre er å få fra Mouser eller Digikey, men alt finnes som regel i Kina.

Har også en KSGER loddestasjon fra Banggood, som fungerer helt fint og blir brukt stadig vekk, men det er selvfølgelig ikke samme kvalitet som Hakko, Ersa e.l. samt en TL866 kina-kopi-brenner som brukes flittig.

For verktøy som faktisk skal brukes, som strømforsyning, loddestasjon, oscilloskop, multimeter og lignende, så ville jeg av erfaring likevel kjøpt et kvalitetsmerke brukt, enn mye av det jalla-greiene man får fra Kina, selv til hobbybruk, men det får være opp til hver enkelt, man gjør seg nok noen erfaringer etterhvert.

Lenke til kommentar

Når det nærmer seg høst, har jeg lyst til å prøve meg på et tilsvarende prosjekt som dette:

https://www.indiegogo.com/projects/funkey-s-the-world-s-smallest-foldable-console#/

Lage en mini konsoll, men usikker på om man kan bruke slike Microcontrollere til dette? Er vel kanskje ikke egnet for den type ting, hvor man heller kanskje bør se på Raspberry Pi Zero eller lignende?

Lenke til kommentar
Merko skrev (2 minutter siden):

Når det nærmer seg høst, har jeg lyst til å prøve meg på et tilsvarende prosjekt som dette:

https://www.indiegogo.com/projects/funkey-s-the-world-s-smallest-foldable-console#/

Lage en mini konsoll, men usikker på om man kan bruke slike Microcontrollere til dette? Er vel kanskje ikke egnet for den type ting, hvor man heller kanskje bør se på Raspberry Pi Zero eller lignende?

Tenker du på og lage spill etc. så er nok ikke disse mikrokontrollerne noe tess tror jeg. Da trenger man vel prosessorkraft etc. og det er dte ikke overflod av i disse kontrollerne. Raspberry Pi blir vel litt stor til slikt bruk kanskje? men dette er jeg uansett ikke noe ekspert på.

Lenke til kommentar
0laf skrev (13 minutter siden):

Joa, en hel del ting fungerer helt fint fra Kina, kjøper selv ATMega-kloner, IC'er og en del annet derfra.
Det er ofte man finner prosjekter hvor delene ikke lengre er å få fra Mouser eller Digikey, men alt finnes som regel i Kina.

Har også en KSGER loddestasjon fra Banggood, som fungerer helt fint og blir brukt stadig vekk, men det er selvfølgelig ikke samme kvalitet som Hakko, Ersa e.l. samt en TL866 kina-kopi-brenner som brukes flittig.

For verktøy som faktisk skal brukes, som strømforsyning, loddestasjon, oscilloskop, multimeter og lignende, så ville jeg av erfaring likevel kjøpt et kvalitetsmerke brukt, enn mye av det jalla-greiene man får fra Kina, selv til hobbybruk, men det får være opp til hver enkelt, man gjør seg nok noen erfaringer etterhvert.

Jeg mener man må tenke litt på hva man skal bruke utstyret til også. Jeg har selv bestillt meg Ksger loddestasjon og ser mange skryter av denne. Koster vel rundt 400 kroner eller noe fra AliExpress? I dag bruker jeg TS100 som faktisk duger i bøtter og spann til mitt bruk. Eneste bakdelen med denne er at jeg ikke har noen skikkelig holder til den. Den blir liksom litt feil rent ergonomisk og det irriterer meg litt. men ellers er den mer enn kraftfull nok til de oppgavene jeg har som stort sett består i å lodde komponenter på kretskort etc. 

De pengene jeg sparer på og IKKE kjøpe Hakko etc. vil jeg mye heller bruke på forskjellige loddespisser feks. Som også er billig fra Kina. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...