Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Gjest Sletttet+98134

Med HA så hadde du sluppet all «mekkingen». Noen billige magnetsensorer til porten, en ikea trådfripære og en regel som trigger lys når porten åpnes. Ingen løse kabler på kryss og tvers. Da kan du også trekke den litt lenger, eksempelvis sette på kaffetrakteren når porten åpnes når du kommer hjem fra jobb.

edit: jeg skjønner at mekkingen er en morsom del altså

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fleskefjeset skrev (1 time siden):

Med HA så hadde du sluppet all «mekkingen». Noen billige magnetsensorer til porten, en ikea trådfripære og en regel som trigger lys når porten åpnes. Ingen løse kabler på kryss og tvers. Da kan du også trekke den litt lenger, eksempelvis sette på kaffetrakteren når porten åpnes når du kommer hjem fra jobb.

edit: jeg skjønner at mekkingen er en morsom del altså

Hehe, ja, mekkingen er nok det som er hele greia for min del. Det er egentlig ikke målet, men selve arbeidet som jeg synes er artig. Dessuten liker jeg såmlangt det er mulig å lage noe selv :) 

Lenke til kommentar

I dag bestemte jeg meg for å lage en "fordelerboks" hvor jeg tar all strøm fra, slik at jeg slipper å bruke flere kontakter samt bruke store grenkontakter etc. Poenget med denne er at jeg forer den med 12v fra et 12v adapter jeg fant som kan gi opp til 3.5amp. To mikrokontrollere vil uansett aldri bruke i nærheten av dette, men det gjør jo ikke noe. Kjekt å ha noe å få på. 
 

inne i denne fordelerboksen er en buck/boost converter som har en output på 9v. Det vil si at man kan bruke en hvilket som helst adapter på denne uten at det gjør noe. Vertfall fra 5v til 24v. Det gjør systemet litt mer idiotsikkert. 
 

Her er noen bilder fra dagens "økt" i furtebua. 

 

3598D3F2-3103-44D7-9ECA-1754E287376E.jpeg

76EB3E63-DCE2-4962-9366-3EF604848A28.jpeg

5E0CB4CF-7871-4464-825E-167860D605C1.jpeg

7E91338F-89B6-48A3-BB61-BDFB4F7CE35D.jpeg

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 28.7.2020 den 18.11):

I see. Skal kikke nærmere på dette :) 

I dag har jeg slengt sammen et kretskort med ESP32 som jeg har koblet til en magnetkontakt, et rele og en temperatursensor. Releet skal kobles til en ny taklampe som automatisk skal slå seg på når porten åpnes og magnetkontakten ikke har kontakt. Temperaturen skal kun vises i appen. 
 

Mange lurer sikkert på hvorfor jeg ikke bruker en mikrokontroller til alt og grunnene er disse:

1. Dem koster nesten ingenting fra AliExpress. 
2. Det forenkler en del med tanke på kodingen, samt hvis noe skulle skje i etterkant. 
3. Jeg tror det minimerer faren for at noe går galt.
4. Det forenkler litt med tanke på kabelstrekk og plasseringer etc. 
 

3BA3161A-6E0C-484F-B433-C1808F25755B.thumb.jpeg.52eb948d7bc2f6daf9a5cc8ab28159c3.jpeg

Bruker du de releene der på 230v nettet ditt? ? Har en del av de selv og bruker de kun til små signaler. De er gjerne stemplet at de tåler såpass med effekt, men til den prisen er jeg veldig skeptisk. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Bruker du de releene der på 230v nettet ditt? ? Har en del av de selv og bruker de kun til små signaler. De er gjerne stemplet at de tåler såpass med effekt, men til den prisen er jeg veldig skeptisk. 

Dem tåler teoretisk maks ca. 230v og 10ampere. Altså rundt 2300 watt. Den lampa i taket drar 43watt, noe som betyr under 0.5 ampere og 220 volt. Så dette klarer den utmerket. Så dette er barnemat for dette releet. Men jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg brukte det til å gi strøm til en 2000watt vifteovn etc. Da ville jeg heller satset på et Solid state rele. :)

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (Akkurat nå):

Dem tåler teoretisk maks ca. 230v og 10ampere. Altså rundt 2300 watt. Den lampa i taket drar 43watt, noe som betyr under 0.5 ampere og 220 volt. Så dette klarer den utmerket. Så dette er barnemat for dette releet. Men jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg brukte det til å gi strøm til en 2000watt vifteovn etc. Da ville jeg heller satset på et Solid state rele. :)

Da er du tøffere enn meg, slikt kjøper jeg innenfor EU sine grenser? 

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Da er du tøffere enn meg, slikt kjøper jeg innenfor EU sine grenser? 

 

Som sagt, denne skal gi strøm til en led taklampe som trekker 43watt. Det er vel noe sånt som 0.3 ampere eller noe. Dette er laaangt under maksimal teoretisk effekt og har intet med å være tøff å gjøre :) 

Egentlig burde dem vert merket med maks watt effekt da det er mer forståelig. 
 

220v x 0.2amp. = 44 watt. Altså trekker denne lampen ~44 watt. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Som sagt, denne skal gi strøm til en led taklampe som trekker 43watt. Det er vel noe sånt som 0.3 ampere eller noe. Dette er laaangt under maksimal teoretisk effekt og har intet med å være tøff å gjøre :) 

Egentlig burde dem vert merket med maks watt effekt da det er mer forståelig. 
 

220v x 0.2amp. = 44 watt. Altså trekker denne lampen ~44 watt. 

Jeg forstår dette, jeg er utdannet innenfor elektro/automasjon:)

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår dette, jeg er utdannet innenfor elektro/automasjon:)

Da forstår du sikkert også at så og si all elektronikk som dette kommer fra Kina? Bare ta en titt på laptop batteriet ditt feks. Åpne opp dyre forsterkere etc. Og se hvor komponenetene er laget. Så og si alt kommer fra Kina. 

Men ja, skulle jeg hatt et rele som skulle styrt en vifteovn eller mer strømhungrige saker ville jeg nok sett på noe annet. Denne led lampa i taket er jo helt harmløs for dette releet :) 

Hva kan egentlig gå galt i dette tillfellet? Altså i værst tenkelig scenario? 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (5 minutter siden):

Da forstår du sikkert også at så og si all elektronikk som dette kommer fra Kina? Bare ta en titt på laptop batteriet ditt feks. Åpne opp dyre forsterkere etc. Og se hvor komponenetene er laget. Så og si alt kommer fra Kina. 

Men ja, skulle jeg hatt et rele som skulle styrt en vifteovn eller mer strømhungrige saker ville jeg nok sett på noe annet. Denne led lampa i taket er jo helt harmløs for dette releet :) 

Hva kan egentlig gå galt i dette tillfellet? Altså i værst tenkelig scenario? 

Ja det er ikke hvor det stammer fra jeg har problemer med. Men de mangler sertifisering som vi har i EU, og derfor er det usikkert hvordan QC er gjort osv. Føles bare tryggere å bruke ting som er innenfor kjente former. Det er også en stor del av faget, utdanningen å normene en følger. Så det ligger kanskje litt late t. Som sagt har jeg ikke noe problem med å bruke det til signaler på lavspent utstyr.

 

Værst tenkelig scenario brenner noe ned, en finner ut at dette er årsaken og forsikringen dekker nada:) samt risiko for straff.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (Akkurat nå):

Jeg har så absolutt ingen grunn til å tro at elektronikk kjøpt innenfor EU er noe tryggere. Uansett så holder det i bøtter og spann til hjemmebruk når man ikke engang er i nærheten av produktets maksgrenser. :)

Problemet er bare at en ikke vet om det er testet for dette engang, mye som selges i Kina er fake. Det er en hel industri. 

 

Jeg forteller bare mine synspunkter om dette, du får ha dine. Det er super usannsynlig at noe skjer(så lenge til gjøres skikkelig), men om det først skjer kan en ha ett realt problem:) Så jeg betaler heller noen ekstra kroner for merket utstyr fra godkjente leverandører når jeg først skal inn i el nettet. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Problemet er bare at en ikke vet om det er testet for dette engang, mye som selges i Kina er fake. Det er en hel industri. 

 

Jeg forteller bare mine synspunkter om dette, du får ha dine. Det er super usannsynlig at noe skjer(så lenge til gjøres skikkelig), en om det først skjer kan en ha ett realt problem:) Så jeg betaler heller noen ekstra kroner for merket utstyr fra godkjente leverandører når jeg først skal inn i el nettet. 

Jada, man får mye rart fra Kina også. Men man kjøper jo av selgere med høyt renome og med mange gode tilbakemeldinger. Her snakker jeg altså om elektroniske komponeter og ikke mobiltelefoner og ferdige produkter. 

Som profesjonell så bruker man jo de produktene firmaet man jobber hos har fått best pris på og eller anbefaler. Min erfaring er at "godkjente" produkter ikke er like gode som man tror. 
 

jeg ville feks. Aldri kjøpt en Weller loddestasjon vist i videoen over. Dette er et annerkjent merke med alle godkjenninger i orden. Men allikevel blir den ikke levert med sikring. Det vil si, mange blir det, men noen er også uten.... Weller går jo også for å være Mercedes innen loddestasjoner. 
 

Dave fra eev blog er elektroingeniør og plukker enheter fra hverandre for å gå dem nærmere i sømmene. Det er slett ikke sikkert at alskens godkjenninger gjør produktene tryggere. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (12 minutter siden):

Jada, man får mye rart fra Kina også. Men man kjøper jo av selgere med høyt renome og med mange gode tilbakemeldinger. Her snakker jeg altså om elektroniske komponeter og ikke mobiltelefoner og ferdige produkter. 

Som profesjonell så bruker man jo de produktene firmaet man jobber hos har fått best pris på og eller anbefaler. Min erfaring er at "godkjente" produkter ikke er like gode som man tror. 
 

jeg ville feks. Aldri kjøpt en Weller loddestasjon vist i videoen over. Dette er et annerkjent merke med alle godkjenninger i orden. Men allikevel blir den ikke levert med sikring. Det vil si, mange blir det, men noen er også uten.... Weller går jo også for å være Mercedes innen loddestasjoner. 
 

Dave fra eev blog er elektroingeniør og plukker enheter fra hverandre for å gå dem nærmere i sømmene. Det er slett ikke sikkert at alskens godkjenninger gjør produktene tryggere. 

I Norge må en forholde seg til gjeldende normer også, man kan ikke bare kjøpe det til best pris. Da hadde alle kjøpt på alibaba.

 

Jeg er også elektroingeniør med fordypning i automasjon ?

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Har du sett videoene til "The guy with the swiss accent"?

Han er elektroingeniør også og sverger til Aliexpress. Han forklarer også hvorfor. Altså når det gjelder kjøp av elektroniske komponenter. Det har skjedd mere enn en gang at elektroniske produkter har blitt trukket fra det norske markedet. Hvorfor det? Har ikke sikkerhetskontrollen vert god nok? 
 

Bare å følge med på TV2 hjelperdeg det, så ser man fort hvor lett det er å gjemme seg bak godkjenninger av diverse produkter. Det er mange smutthull som utnyttes og kanskje spesielt i elektrobransjen. 
 

Dessuten koster ting ofte mer i Norge fordi det går gjennom flere ledd. Du skal ikke se bort i fra at mange bedrifter bestiller direkte fra AliExpress. Dette har jeg faktisk et konkret eksempel på hvis du vil ha det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...