Gå til innhold

ANMELDELSE: The Last of Us Part II


Anbefalte innlegg

GrinderX9 skrev (På 8.8.2020 den 10.18):

Historien er som en jævlig lang depresjon som bare blir værre og værre, uten at man blir frisk på slutten.

Dette var en veldig bra beskrivelse. Jeg satt også med den opplevelsen.

Det er en historie om tragiske skjebner i en håpløs verden, det urealistiske ville egentlig vært noen form for lykkelig slutt her. Selv om jeg tok meg selv i å 

Spoiler

banne høylydt da Ellie dro i fra gården hvor hun levde tilsynelatende lykkelig sammen med kjæresten og ungen. Hele den siste delen av spillet var som å trekke tenner, og under siste slåsskampen med Abby hadde jeg bare én tanke i hodet: slutt nå, gå videre med livene deres!

Med tanke på emosjonell anstrengelse så er det eneste andre spillet som har kommet i nærheten av dette, Hellbound: Senua's Sacrifice. Det var også en opprivende opplevelse, og også ett av mine favorittspill.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mala skrev (7 timer siden):

Det forklares rimelig greit i spillet. WLF basen er jo ett safe haven uten like.

Precis. Jeg forstår ikke hvordan man kan bli så forvirret av dette hvis man faktisk har spilt gjennom hele spillet og sett WLF-basen. Kantiner, treningsstudio, endeløse rekker med drivhus.

Selv i Metro 2033 så drev de og alet opp griser under bakken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Gjest Slettet+56132

Beklager å rote frem en gammel tråd igjen, men jeg følte for å kommentere denne anmeldelsen etter å ha kommet meg gjennom spillet (og resten av playstation backlogen etter å ikke hatt PS på 15år). Dette er  uten sidestykke det beste spillet jeg noensinne har spilt gjennom, og ja, jeg spilte første spill også før jeg tok fatt på dette. Hadde egentlig ingen forventninger på forhånd, men ble satt ut av at det faktisk er mulig å formidle en knakende god historie på denne måten i et spillmedium. Fullfortjent 10/10 og alle awards de har vunnet.

Etter alt styret jeg hadde hørt på forhånd, satt jeg egentlig å forventa at noen skulle ta livet av Ellie eller noe tilsvarende for å kunne gjøre gamerne så hissig, men fikk ingen fryktet plott-tvist i det hele tatt. Bare en knakende god fortelling :)

Nå har jeg i hvert fall en god grunn til å beholde PS5-en og se hva Naughty Dog kan diske opp med i fremtiden :) Venter i spenning

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
2 hours ago, leifeinar said:

Jeg spillte igjennom 1'ern i romjula. har spart nr.2 i håp om at det kommer en ps5 patch, men lite å høre om det.

Syns  Naughty Dog er veldig gode på historier og relasjoner. gir en egen dybde i spillene. 

Kommer det en PS5 patch så spiller jeg gjennom det en gang til, men har ikke hørt noen rykter om det. Jeg har imidlertid  overbevist meg selv om at 30fps lock gir en bedre historieformidling gitt alle de cinematiske elementene i spillet ;)

Du har uansett noe å glede deg til der. Jeg spilte faktisk gjennom alle Uncharted spillene etter dette, og samtlige var bare litt meeh. Tror jeg har blitt bortskjemt etter dette..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ganske sen til festen her, men har spilt gjennom dette i påsken og synes stort sett det var veldig bra. Gameplay, grafikk og stemning er helt upåklagelig, men har litt blandede følelser om historien og skjønner godt at mange er skuffet over enkelte valg de har tatt. Samtidig skjønner jeg ikke helt hvorfor det var så mye drama og den review-bombinga var ganske tåpelig. Jeg liker heller ikke å bli tvangsforet "woke" twitter-politikk i underholdningsmedium, men synes det var ganske lite av det her. Gir dette 9/10 og det blir nok ikke så lenge til jeg kjører igang med NG+.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sony sin fiksing av PS4-spill på PS5 er at de faktisk blir mye bedre. Skulle til å spille Fable Anniversary (Xbox 360) på Xbox One X og det er en lagfest uten like, slik at man heller velger å spille på original-konsollen med tredjeparts upscaling. Virker som Sony generelt legger mer effort ned i det de gjør, noe som igjen reflekteres i second-hand / scalper prisene på Series X og PS5.

Lenke til kommentar
vidor skrev (1 time siden):

Sony sin fiksing av PS4-spill på PS5 er at de faktisk blir mye bedre. Skulle til å spille Fable Anniversary (Xbox 360) på Xbox One X og det er en lagfest uten like, slik at man heller velger å spille på original-konsollen med tredjeparts upscaling. Virker som Sony generelt legger mer effort ned i det de gjør, noe som igjen reflekteres i second-hand / scalper prisene på Series X og PS5.

Xbox har kommet med ganske mange 120fps oppdateringer på eldre spill og de fortsetter å legge til flere. 

List of Xbox Series X, Series S games with 120 FPS | Windows Central

Lenke til kommentar

Sorry, ting kan se så bra ut det bare vil, men når input-lag blir nesten et halvt sekund på en høystatus Microsoft Studio tittel som gir dem full tilgang til source, da er det for slapt. Minner meg nesten om Syndicate på PS3 som hadde horribel input lag som faktisk var enda verre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (7 timer siden):

Sorry, ting kan se så bra ut det bare vil, men når input-lag blir nesten et halvt sekund på en høystatus Microsoft Studio tittel som gir dem full tilgang til source, da er det for slapt. Minner meg nesten om Syndicate på PS3 som hadde horribel input lag som faktisk var enda verre.

Kan det være noe feil eller bug på din One X og at Fable vil være mye bedre på Series X ?
Selv synes jeg MS gjør en kjempebra jobb med å oppgradere gamle spill til Series X.......spilt feks Battlefield 4 og den er nå megabra på Series X.
Men jeg har liten intresse av å spille gamle ps3 eller 360 spill på nyeste generasjon konsoller.....for meg så holder det ikke bare med feks framerate update .

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 2/6/2021 at 11:11 PM, aidskake said:

Kommer det en PS5 patch så spiller jeg gjennom det en gang til, men har ikke hørt noen rykter om det. Jeg har imidlertid  overbevist meg selv om at 30fps lock gir en bedre historieformidling gitt alle de cinematiske elementene i spillet ;)

Motion-blur som ND bruker er helt topp i forhold til en del andre titler. Da tåler man greit 30 fps. De bruker så vidt jeg vet ikke rendringer, men sin egen grafikkmotor til cut-scenes etter modellen Uncharted 4 brukte får å få plass på en Blu-Ray plate til alt sammen.

On 2/6/2021 at 11:11 PM, aidskake said:

Du har uansett noe å glede deg til der. Jeg spilte faktisk gjennom alle Uncharted spillene etter dette, og samtlige var bare litt meeh. Tror jeg har blitt bortskjemt etter dette..

Uncharted 1 er litt kjedelig og clunky med FPS-action godt under pari, men synes det var greit nok i Uncharted collection p.g.a at det var pusset opp litt. Husker jeg ga bort PS3-spillet under halvspilt fordi jeg begynte med Uncharted 2, og da ble det for treigt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
18 hours ago, vidor said:

Motion-blur som ND bruker er helt topp i forhold til en del andre titler. Da tåler man greit 30 fps. De bruker så vidt jeg vet ikke rendringer, men sin egen grafikkmotor til cut-scenes etter modellen Uncharted 4 brukte får å få plass på en Blu-Ray plate til alt sammen.

Er ikke uenig i at ND er helt i topp av alt jeg har sett, det er virkelig bra saker. Men etter å ha kommet ca halvveis gjennom spillet med PS5 patchen, må jeg si at jeg liker cutscenes bedre i 30fps (selv om gameplay nå er smooth og det det bør være). For å få "korrekt" filmatisk motion blur, må også denne justeres etter økt framerate, noe som jeg antar er det DigitalDoundry refererte til med lukkehastighet (ref. 180 degree shutter speed).

En sidekommentar hva gjelder TLOU serien, så er det også noe av det beste jeg har prøvd når det kommer til lydsporet. En litt oversett detalj noen ganger, men detaljnivå og dynamikk er helt på topp. Bare synd PS5 ikke støtter Atmos.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
afterall skrev (18 timer siden):

Spilte gjennom nå rett før jul, og ventet stadig på disse kontroversene som har blitt snakket om (og som jeg samtidig har prøvd å unngå pga spoilere) - men det kom jo aldri noen? 

Jeg har konkludert med at en skal være et bra galkonservativt menneske hvis dette spillet utfordrer ditt politiske syn. 

Gjorde det samme i høst og er helt enig. Jeg antar "problemet" var at man etterhvert spillte antagonisten til Ellie og at det var det som fucket opp for enkelte(?). For min egen del så var nettopp det som gjorde spillet helt fantastisk og et mye bedre spill en eneren, men antar jeg i samme sleng er i mindretall på dette. Uansett, to helt fantastiske spill! LoU1 9/10 + LoU2 10/10.

Endret av BioNor
  • Liker 3
Lenke til kommentar
vidor skrev (På 19.5.2021 den 18.48):

Sony sin fiksing av PS4-spill på PS5 er at de faktisk blir mye bedre. Skulle til å spille Fable Anniversary (Xbox 360) på Xbox One X og det er en lagfest uten like, slik at man heller velger å spille på original-konsollen med tredjeparts upscaling. Virker som Sony generelt legger mer effort ned i det de gjør, noe som igjen reflekteres i second-hand / scalper prisene på Series X og PS5.

Sorry, men generelt har MS gjort mye mye mer enn Sony på bakoverkompatibilitet med forbedringer i kvalitet, med HDR og FPS økning som ofte tilsvarer en dobling. Også på spill der utviklerstudio ikke lenger eksisterer. I tillegg har vi de med dedikerte oppgraderingene til Series X/S støtte som bruker nye maskinvarefunksjon som RT osv. 

Du sammenligner et nylig oppgradert PS4 spill for PS5 med en enkelt 8 år gammel studio remake som ikke var 100% på alle punkter. Kontroller og input ble endret helt i denne remaken, og noe ble bedre og noe ble litt sluggish, men det er på ingen måte representativt for bakoverkompstibilitetsoppllevelsen. 

En bedre sammenligning er heller at du kan ta et spill du spilte sist gang på 360 for ti år siden, fyre det opp på Series X og få HDR og 120FPS, laste inn save gamet du lagret den gangen og fortsette der du slapp.

Lenke til kommentar
afterall skrev (På 25.12.2021 den 1.48):

Spilte gjennom nå rett før jul, og ventet stadig på disse kontroversene som har blitt snakket om (og som jeg samtidig har prøvd å unngå pga spoilere) - men det kom jo aldri noen? 

Jeg har konkludert med at en skal være et bra galkonservativt menneske hvis dette spillet utfordrer ditt politiske syn. 

Hel enig, fy fader for et mesterverk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
afterall skrev (På 25.12.2021 den 1.48):

Spilte gjennom nå rett før jul, og ventet stadig på disse kontroversene som har blitt snakket om (og som jeg samtidig har prøvd å unngå pga spoilere) - men det kom jo aldri noen? 

Jeg har konkludert med at en skal være et bra galkonservativt menneske hvis dette spillet utfordrer ditt politiske syn. 

Kontroversane var basert på lekka brudstykker som ikkje gav den nødvendige konteksten. Dette førte til at mange gjorde seg opp ei meining om at speler heilt sikkert kom til å bli slik og slik. Mange kasta seg også på kritikken og kritiserte spelet basert utelukkande på rykter og utan å ha prøvd spelet sjølv.

Det var blant anna mykje snakk om at spelet var woke. Det vart nemt at ein karakter var transvestitt men eg trur dei fleste misforstod kva karakter det var som hadde "bytta" kjønn. Dette var eigentleg meir ei "Mulan" liknande historie, i mine auger er det lite kontroversielt at ei jente klipper håret og går i bukse. Ja det er kanskje "woke" at kvinner ikkje går i kjole og er husmor, men særleg kontroversielt er det ikkje at også jenter kan være krigarar, kanskje særleg i eit post apokalyptisk samfunn der mange av mannfolka er døde.
Så var det mykje snakk om ein karakter som var urealistisk sterk sjølv om det i spelet var godt forklart både kva motivasjon ho hadde til å trene, kva treningsfasilitetar ho hadde tilgjengeleg og ikkje minst at ho vaks opp i forholdsvis stabile forhold der mattilgangen var rikeleg. At ein av hovedkarakterane i spelet er lesbisk var for det fyrste godt kjent gjennom utvidinga "left behind" og for andre så kjente eg aldri på at det var påtvinga politisk korrektheit.

Det mest kontroversielle med spelet som fortente objektiv kritikk var det som gjekk på sjølve spelhistoria. Ein kan nok med rette kritisere Naughty Dog for at det både er manipulativt og billig å ikkje la fansen av fyrste spelet få følgje dei karakterane som som ein gjennom eit heilt spel hadde bygd opp eit forhold til. Det fyrste spelet var ein historie basert på håp om ei ny framtid, det siste spelet var eigentleg berre ei historie om hemngjerrigheit og vold.
Denne kritikken er eg til ei viss grad einig i sjølv om eg også likte tLoU2. Det er nok ikkje fullt like interessant å følgje historia til Ellie vidare i eit eventuelt tredje spel. Eg likar spelverdenen og trur at det er ei god setting for nye historier, men då trur eg nok at eg helst vil følgje ein av sekundærkarakterane vidare som f.eks. Dina eller kanskje Lev sjølv om eg aldri blei heilt knytt til sistnemnde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...