Gå til innhold

Slik ser PlayStation 5 ut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Halo: Combat Evolved skrev (7 minutter siden):

Er det for en større vifte i xboxen tru? usikker selv

Xbox har vel en spesialdesignet vifte flatt på toppen ja.

Men husker jeg rett har den kun denne ene viften, og må trekke all luften gjennom hele konsollen fra bunnen.

 

Playstation ser ut som den trekker luft bakfra og fra bunnen, som den spytter ut hele veien fra bunnen og opp på toppen.

Hvor mange vifter den har er usikkert.

Lenke til kommentar
Iki skrev (37 minutter siden):

 

Jeg synes også det er dumt at de skal sette en sperre for utvikling av spill.

Om studio fikk lov å designe med SSD lagring som en selvfølge ville vi endelig sett et ordentlig hopp i grafikk og gameplay.

Konsoller har jo generelt satt sperrer for utvikling av spill i alle år da. PC kunne jo rast fra i et vanvittig tempo hele veien. Litt unikt nå med SSD situasjonen.

Men imo så burde det ikke være no problem å sette SSD som krav på spill, jeg skjønner det er mange som ikke har SSD, men som andre deler på en PC så må det oppgraderes. Man får ikke spilt de nyeste spillene med alt for gammelt grafikkort eller gammel CPU, hvorfor skal det være en selvfølge at spill skal fungere på gamle harddisker? Kan jo potensielt bli litt syting akkurat i skifte, men ordner seg fort. :)

Lenke til kommentar
barezell skrev (15 minutter siden):

Men imo så burde det ikke være no problem å sette SSD som krav på spill, jeg skjønner det er mange som ikke har SSD, men som andre deler på en PC så må det oppgraderes. 

Problemet her er jo at Microsoft lover at spillene sine skal designes slik at de fungerer på Xbox one iallefall det første året, og da blir det ikke mye utnytting av den nye SSD'en i series X.

Det blir mer slik det har vært på PC til nå, litt hurtigere lastetider. Kanskje du sparer 15-20 sekunder av en 50-60 sekunders lang loading screen.

 

Hadde spillene blitt designet fra grunnen opp spesifikt for å fungere med SSD'en kunne vi sett noe nytt, slik som ratchet and clank på ps5.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok det er helt bevisst at Sony sørger for at PlayStation 5 er såpass høy (eventuelt bred om du legger den horisontalt) til at den passer inn i de fleste TV-benker. De har gått for noe som blir for bredt for IKEA sitt standardmål for åpninger i TV-benker og det tror jeg ikke er helt tilfeldig. Er nok mye det samme med Microsoft og Xbox Series X. De har gått for et design som betyr at konsollen burde stå vertikalt.

Hva er grunnen til dette? Jeg vil tippe det har å gjøre med at denne generasjonen sikter langt høyere hva gjelder ytelse sammenlignet med forrige generasjon. Nivå av maskinvare som puttes inn i konsollene betyr at varmeutviklingen ikke blir noe tull og noe man kan ignorere. Sony satser jo også veldig på peakytelse og boost. Her blir det nesten garantert throttling av ytelsen om varmen blir for høy. Microsoft ser ut til å gå for en løsning som skal kunne klare å holde maksimale frekvenser over tid og det vil jo så definitivt sørge for stor varmeutvikling.

PlayStation 4 og spesielt PlayStation 4 Pro har fått mye negativ tilbakemelding på grunn av viftestøy. Må jo helt ærlig innrømme at min PlayStation 4 Pro har vært på vei ut vinduet ved flere anledninger da den bråker jo så inni granskauen. Xbox One og Xbox One X er ikke i nærheten av like ille men er jo ikke lydløse de heller.

Når denne generasjonen skal forsøke å gå for såpass mye kraftigere maskinvare sammenlignet med forrige generasjoner og de begge helt garantert ønsker å unngå en konsoll med viftestøy som PlayStation 4 Pro så må de jo ikke bare sørge for at kjøleløsningen på konsollen i seg selv er tilstrekkelig, med samtidig må de forsøke å sørge for at folk ikke er idioter og putter de inn i trange TV-benker og skap hvor det er så og si null sirkulasjon av luft. Hjelper ikke stort med godt designet kjøleløsning på konsollen om de gjemmes bort i en TV-benk hvor viftene har null forutsetning for å gjøre noen god jobb og all den varme lufta bare pumpes ut i et lukket området hvor den bare blir sugd inn igjen.

 

Så jeg tror det neppe er tilfeldig. Både Sony og Microsoft ønsker at PlayStation 5 og Xbox Series X skal bli plassert utenfor TV-benken så de står mer frittstående så kjøleløsningene får et langt bedre utgangspunkt til å levere så ikke folk skal klage på viftestøy, redusert ytelse osv diverse som fort kan bli en realitet om de blir puttet i dårlige omgivelser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja flere av spillene så griselekre ut, men det kan se ut som PS Studios vil stort sett tviholde på 30FPS og heller pushe grafikk. Dette blir nok double whammy for MS hvis deres 1. parts kryss-plattform spill tar sikte på 60FPS. MS blir vel tvunget til å gå ned til 30FPS for deres 2. generasjons spill på XBSX for å få paritet med PS5 og 3. parts utviklerne vil nok også føle seg tvunget å henge seg på 30FPS for komme opp på samme nogenlunde samme grafikk nivå. Grafikk selger, buisness as usual.

https://www.tweaktown.com/news/73182/more-games-during-playstation-5-reveal-ran-at-30fps-few-60fps/index.html

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
RamGuy skrev (19 minutter siden):

Nivå av maskinvare som puttes inn i konsollene betyr at varmeutviklingen ikke blir noe tull og noe man kan ignorere. 

Det at varme stiger har ekstremt liten effekt når det gjelder varmeutvikling i en konsoll / PC.

 

RamGuy skrev (20 minutter siden):

Sony satser jo også veldig på peakytelse og boost. Her blir det nesten garantert throttling av ytelsen om varmen blir for høy. 

Sony sin boost er på ingen måte avhengig av temperatur.

Den booster like mye uavhengig av om du sitter i 10 grader eller 30.

RamGuy skrev (23 minutter siden):

 

RamGuy skrev (21 minutter siden):

 Xbox One og Xbox One X er ikke i nærheten av like ille men er jo ikke lydløse de heller.

I testing kommer det frem at one X bråker like mye som ps4 Pro, om ikke noen få dB mer.

 

RamGuy skrev (24 minutter siden):

Hjelper ikke stort med godt designet kjøleløsning på konsollen om de gjemmes bort i en TV-benk hvor viftene har null forutsetning for å gjøre noen god jobb og all den varme lufta bare pumpes ut i et lukket området hvor den bare blir sugd inn igjen.

Det er fult mulig å designe en boks som er lukket på 5 av 6 sider, som fortsatt har sirkulasjon av luft.

Lenke til kommentar
Iki skrev (12 minutter siden):

Det at varme stiger har ekstremt liten effekt når det gjelder varmeutvikling i en konsoll / PC.

 

Sony sin boost er på ingen måte avhengig av temperatur.

Den booster like mye uavhengig av om du sitter i 10 grader eller 30.

I testing kommer det frem at one X bråker like mye som ps4 Pro, om ikke noen få dB mer.

 

Det er fult mulig å designe en boks som er lukket på 5 av 6 sider, som fortsatt har sirkulasjon av luft.

Kommer av en som hadde begge. Ps4 pro bråker ufattelig mye mer enn Xbox one X. Vil gjerne ha linken til påstanden din?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Sorter skrev (3 minutter siden):

Kommer av en som hadde begge. Ps4 pro bråker ufattelig mye mer enn Xbox one X. Vil gjerne ha linken til påstanden din?

Første revisjon av PS4Pro er helt ekstrem på støy etter litt tids bruk. Jeg har en 1. revisjon PS4Pro selv og XBO-X og min XBO-X er betydelig mer stillegående, men siste revisjon av PS4Pro er visnok ikke så aller verst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MistaPi skrev (5 minutter siden):

Første revisjon av PS4Pro er helt ekstrem på støy etter litt tids bruk. Jeg har en 1. revisjon PS4Pro selv og XBO-X og min XBO-X er betydelig mer stillegående, men siste revisjon av PS4Pro er visnok ikke så aller verst.

Ikke så aller verst nei. Men er jo ganske spikra fast at Xbox har hatt en mer stillegående maskin denne generasjon selv om fanboys ikke klarer å innrømme det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iki skrev (1 time siden):

Problemet her er jo at Microsoft lover at spillene sine skal designes slik at de fungerer på Xbox one iallefall det første året, og da blir det ikke mye utnytting av den nye SSD'en i series X.

Det blir mer slik det har vært på PC til nå, litt hurtigere lastetider. Kanskje du sparer 15-20 sekunder av en 50-60 sekunders lang loading screen.

 

Hadde spillene blitt designet fra grunnen opp spesifikt for å fungere med SSD'en kunne vi sett noe nytt, slik som ratchet and clank på ps5.

Gjenstår jo å se hvor mange av ps5 spillene som utnytter dette som kommer første året da og i hvilken grad det blir utnyttet. 

Som nevnt tidligere var det veldig kult i ratchet videoen, men det er jo ikke alle spill som trenger vise 1 eller flere verdener samtidig :p men ingen tvil at det åpner for en del kule ting, men jeg er fortsatt usikker på hvor vanvittig grensesprengende dette skal bli. Vi får no se. 

Lenke til kommentar
Iki skrev (3 timer siden):

Dårligere enn dårlig er elendig.

Jeg er enig i at man ikke skal bedømme for tidlig, men så langt har vi vel kun hørt om halo som førstepartsspill?

Valgfrihet er positivt for forbrukerne, men det er ikke positivt om man ønsker å selge en enkelt av produktene de da får velge mellom.

Jeg synes også det er dumt at de skal sette en sperre for utvikling av spill.

Om studio fikk lov å designe med SSD lagring som en selvfølge ville vi endelig sett et ordentlig hopp i grafikk og gameplay.

Nei. De har annonsert Hellblade 2 også. Det ble annonsert samtidig som Series X. 

Vi vet også at Everwild, Gears Tactics og Flight Simulator kommer til konsoll sent i 2020 eller i løpet av 2021, men der er detaljene litt mer uklare. Dog vet vi at de kommer til å bli spillbare på Series X uansett. 

Det er ikke noe selvfølge i at det å utvikle eksklusivt for SSD vil føre til umiddelbare hopp i grafikk og gameplay. Det kommer til å bli en glidende overgang, akkurat som det var denne generasjonen. Vi ser for øvrig at cross-gen spill også drar stor nytte av den nye teknologien. Slik som med Dirt 5, der utviklerne snakker om støtte for 120FPS og eliminering av loading på Series X.

Edit: 
Responsen i denne tråden er interessant. Det viser at noen kanskje hadde litt for høye forventninger til Sony's show.
https://www.resetera.com/threads/next-gen-graphics-are-underwhelming.226789/

Jeg er ikke enig med premisset bak tråden, bare så det er sagt. Jeg forventet et merkbart løft sammenlignet med PS4, og det fikk jeg.

Endret av Leflus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (50 minutter siden):

Siste revisjon legger seg på ca 48 dB, hvor Xbox legger seg likt med dette på rundt 49 dB.

 

Første utgave av pro lå på 55 dB.

Igjen så ber jeg deg om linker av tester der det står skrevet at ps4 pro er mer stillegående enn Xbox one x.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Sorter skrev (5 timer siden):

Igjen så ber jeg deg om linker av tester der det står skrevet at ps4 pro er mer stillegående enn Xbox one x.

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2018-playstation-4-pro-cuh-7200-review

Du finner en tabell litt ned på siden.

https://www.google.com/amp/s/amp.trueachievements.com/n30374/xbox-one-x-review

Litt ned på siden finner du en test av støynivået på Xbox.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (29 minutter siden):

However, over a ten-minute period, we recorded a slightly lower average decibel score on the new console: 47.3 decibels against 48.4 on the original Xbox One).  Kanskje jeg er blind. Men leste 48db på den nye ps4 pro og hvor står det at den er den mest stillegående konsollen ute på markedet?  Fra eurogamer artikkelen din:    We're not in Xbox One X territory here in terms of the fan noise - or lack of it - but I'd venture to suggest that the Pro is now a discreet living room console. 

Endret av Mr.Sorter
Lenke til kommentar
Leflus skrev (17 timer siden):

Nei. De har annonsert Hellblade 2 også. Det ble annonsert samtidig som Series X. 

Vi vet også at Everwild, Gears Tactics og Flight Simulator kommer til konsoll sent i 2020 eller i løpet av 2021, men der er detaljene litt mer uklare. Dog vet vi at de kommer til å bli spillbare på Series X uansett. 

Men de blir vel å finne på Xbox one og PC også?

Utenom hellblade, som kommer til PC.

 

 

Lenke til kommentar
Iki skrev (2 timer siden):

Men de blir vel å finne på Xbox one og PC også?

Utenom hellblade, som kommer til PC.

 

 

Joda. Men siden du nevnte Halo i posten din, så tenkte jeg at det ikke hadde noe å si. Det også kommer jo til Xbox One. 

Dog litt usikker på om Flight Simulator kommer til Xbox One. Mistenker at det kun kommer til Series X på konsollsiden, men vi får se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...