Gå til innhold

Første elfly er sertifisert: – Et spennende gjennombrudd


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • Sitat
    • Tomvekt (med batterier): 428 kg
    • Maksimal avgangsvekt (MTOW): 600 kg
    • Nyttelast: 172 kg

    Litt knapp vektbegrensning for to personer med fullt utstyr. Da antar jeg det er for svakt til å trekke opp seilfly.

 

  • Sitat

     

    • Motoreffekt: 57,6 kW 
    • Batteri: 24,8 kWh

     

    Spesifikasjonene er jo på nivå med Nissan Leaf 1.gen. Imponerende at de har fått hele flyet ned i 428 kg med de spesifikasonene.

 

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jo en en sped begynnelse, og det blir spennende å følge fortsettelsen. Det jeg lurer mest på er om de kommer til å fortsette å satse på propelldrift på større fly også. Jeg klarer ikke helt å se for meg en annen løsning enn en jet-type motor som må ha en eller annen form for tilsetning til gjennomstrømningsluften for å kunne skape stort nok trykk til å gi tilstrekkelig skyvekraft. Noen som vet noe om dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (1 time siden):

Dette er jo en en sped begynnelse, og det blir spennende å følge fortsettelsen. Det jeg lurer mest på er om de kommer til å fortsette å satse på propelldrift på større fly også. Jeg klarer ikke helt å se for meg en annen løsning enn en jet-type motor som må ha en eller annen form for tilsetning til gjennomstrømningsluften for å kunne skape stort nok trykk til å gi tilstrekkelig skyvekraft. Noen som vet noe om dette?

 

Kommer ikke til å gjenta mine serviett-beregninger i den anledning, men jeg kan lenke til artikkelen der jeg først utførte dem (i kommentarfeltet:)

 

• Airbus og Rolls-Royce skrinlegger hybridfly-prosjekt med norsk generator

 

Kortversjonen er at du ikke trenger holde pusten i påvente av elektriske passasjerfly. Propellfly? Kanskje. Jet? Ikke f…

 

Når det er sagt, så er jeg i likhet med «Simen1» imponert over hvor lett de har fått dette flyet. Og at det er mulig å dra opp to passasjerer med magre 50kW motor.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1P4XZQB7 skrev (53 minutter siden):

 

Kommer ikke til å gjenta mine serviett-beregninger i den anledning, men jeg kan lenke til artikkelen der jeg først utførte dem (i kommentarfeltet:)

 

• Airbus og Rolls-Royce skrinlegger hybridfly-prosjekt med norsk generator

 

Kortversjonen er at du ikke trenger holde pusten i påvente av elektriske passasjerfly. Propellfly? Kanskje. Jet? Ikke f…

 

Når det er sagt, så er jeg i likhet med «Simen1» imponert over hvor lett de har fått dette flyet. Og at det er mulig å dra opp to passasjerer med magre 50kW motor.

Takk :)

Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (4 timer siden):

Dette er jo en en sped begynnelse, og det blir spennende å følge fortsettelsen. Det jeg lurer mest på er om de kommer til å fortsette å satse på propelldrift på større fly også. Jeg klarer ikke helt å se for meg en annen løsning enn en jet-type motor som må ha en eller annen form for tilsetning til gjennomstrømningsluften for å kunne skape stort nok trykk til å gi tilstrekkelig skyvekraft. Noen som vet noe om dette?

Jeg har gjort tilsvarende beregninger som @1P4XZQB7 og kommet fram til at passasjerfly med noe særlig setekapasitet og rekkevidde er helt utelukket med både dagens batterier og batterier med summen av forbedringer som ventes i overskuelig framtid. El-fly kan altså ikke overta rollen til store passasjerfly.

Men nå som elektriske "fly" med plass til 4 passasjerer kan fly 96 km på en lading så vil de kunne innta en helt annen rolle: Nærtransport. Tenk på el-fly / passasjerdroner som analogt til distribusjonsleddet i kraftnettet (230/400V) og på store passasjerfly som sentralnettet (>300 kV). Eller som sykkel vs tog. Edit: Vertikal letting og landing er helt essensielt i det markedet.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, 3L5Y3RE8 said:

Dette er jo en en sped begynnelse, og det blir spennende å følge fortsettelsen.

Det viktigaste her etter mi meining er ikkje at flyet er sertifisert, men at dei no faktisk har krav og rutiner på plass for sertifisering av elektriske fly. 

4 hours ago, 3L5Y3RE8 said:

Det jeg lurer mest på er om de kommer til å fortsette å satse på propelldrift på større fly også.

Turbofan er ikkje anna enn ein propell som får krafta si frå ein turbin i kjerna av motoren.  Heile greia er montert i ein sylinder.  Den elektriske varianten heiter mantelpropell (ducted fan på engelsk).  Det er både fordelar og ulemper med det, men mantelpropell er stort sett å føretrekkje ved høg fart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (7 minutter siden):

Hvilket utstyr? får jo ikke plass til 2 voksne personer engang med den vektbegrensningen.

Klær, sko, nødfallskjermer, actionkamera/telefon etc. Hva man veier på badevekta om morgenen med boxeren på er noe annet.

De må altså holde seg under gjennomsnittlig 86 kg per pers med alt utstyr. Er den ene personen tykk må den andre være tilsvarende tynnere. Ser bare for meg noen dilemma om vektdiskriminering når man skal utlyse stillingen som flylærer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (2 timer siden):

Turbofan er ikkje anna enn ein propell som får krafta si frå ein turbin i kjerna av motoren.  Heile greia er montert i ein sylinder.  Den elektriske varianten heiter mantelpropell (ducted fan på engelsk).  Det er både fordelar og ulemper med det, men mantelpropell er stort sett å føretrekkje ved høg fart.

Ja, men en turbofan slik det brukes i dag tilsetter vel parafin i sluttrinnet for å trigge en forbrenning som så skaper trykket som skyver?

Det er den forbrenningsbiten jeg ikke skjønner hvordan de tenker seg løst uten at det tilsettes hydrokarboner av et eller annet slag.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, 3L5Y3RE8 said:

Ja, men en turbofan slik det brukes i dag tilsetter vel parafin i sluttrinnet for å trigge en forbrenning som så skaper trykket som skyver?

Turbinen brukar parafin (Jet-A1) som drivstoff, men trykket ut av turbinen er ikkje høgare enn det som trengst for å få ut eksosen.  Det er vifta – propellen inne i sylinderen – som skubbar luft bakover og genererer nesten all skyvekrafta.  (I ein gammaldags jetmotor stod turbinen for heile skyvekrafta, men det er veldig lite effektivt.)

5 minutes ago, 3L5Y3RE8 said:

Det er den forbrenningsbiten jeg ikke skjønner hvordan de tenker seg løst uten at det tilsettes hydrokarboner av et eller annet slag.

Du driv berre vifta med ein elmotor i staden for ein turbin.

 

Dei fleste moderne passasjerfly brukar ein slik motor: https://en.wikipedia.org/wiki/Turbofan#High-bypass_turbofan

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 6/12/2020 at 10:28 AM, Simen1 said:

Jeg har gjort tilsvarende beregninger som @1P4XZQB7 og kommet fram til at passasjerfly med noe særlig setekapasitet og rekkevidde er helt utelukket med både dagens batterier og batterier med summen av forbedringer som ventes i overskuelig framtid. El-fly kan altså ikke overta rollen til store passasjerfly.

Det ser vanskelig ut ja. En enkel (og omtrentlig) sammeligning med biler: -  En Dash 8-400 bruker ca. 1000 liter i timen.  En bensinbil kan kjøre ca. 20000 km på  1000 liter. En Tesla Model 3 klarer ca. 500 km uten lading. Hvis en da antar samme virkningsgrader, så bør en ha minst 40 Tesla batterier med seg for å fly en time. Det er ca.20 tonn. Payload+fuelvekt for Dash-8-400 er ca. 13 tonn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...