Gå til innhold

Elkjøpt påstår at tastatur kun har 2 års reklamasjonsrett?


Anbefalte innlegg

53 minutes ago, Kajac said:

https://www.dinside.no/bolig/hvor-lang-reklamasjonstid-er-det-pa-smaelektronikk/61575086

Her står det litt interessante ting. Forbrukerombudet er ikke i tvil; reklamasjon skal KUN beregnes utifra forventet levetid. Pris og størrelse på produktet er irrelevant.

Samme artikkelen viser også at flere av bedriftene konsekvent sier 2 år på småelektronikk og 5 år på "stor"-elektronikk. 

Jeg har tastaturer fra 80-tallet som fremdeles fungerer. Mitt "daglige" tastatur er fra 2001. Selv billig-tastaturer varer lenger enn 2 år. Et mekanisk Razer-tastatur til 1000 kr skal selvfølgelig vare mer enn 2 år.

Dersom elkjøp fortsatt ikke samarbeider, bør du altså ta det med Forbrukertvistutvalget. Det finnes ingen tvil om at et tastatur skal vare mer enn 2 år, dette handler bare om Elkjøps interne rettningslinjer.

Interessant diskusjon. Hvordan kan Forbrukermyndighetene vite hva levetiden til alt mulig skal være for noe da?

Da vet man det. Rett og slett unngå Razer-produkter?

Jeg har sett med egne øyne at Elkjøp kan være vanskelig på mobiltelefon-reklamasjon.

Ellers fortsetter jeg å handle på Elkjøp, men det er lov å bære med seg en sunn skepsis til dere reparasjons- og reklamasjonsprogram.

F.eks. så har jeg sluttet å handle på Teknikmagasinet, etter at noe gikk i stykker. De var skikkelig kjipe. Det hjalp heller ikke at den som tok avgjørelsen var en svenske (tror jeg). Har fått mer og mer sansen for Netonnet som både har nettbutikk og fysisk butikk. Prisene der er greie, og behjelpelige med åpne kjøp. Har ikke hatt så mange reklamasjoner med Netonnet, så det er nokså uprøvd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (8 minutter siden):

Jeg har sett med egne øyne at Elkjøp kan være vanskelig på mobiltelefon-reklamasjon.

Ellers fortsetter jeg å handle på Elkjøp, men det er lov å bære med seg en sunn skepsis til dere reparasjons- og reklamasjonsprogram.

De burde jo ikke være vanskelig på mobil-reklamasjoner.
Når jeg jobbet på aftersales, så kom jeg med anbefalinger om ting burde sendes inn eller ikke, men var jo helt opp til kunden.
Etter X år så får man litt erfaring med hvordan verksteder ser på ting, så da gjør jeg det jeg kan for at kunden skal spare penger på å ikke sende inn telefonen til verksted dersom jeg er sikker på at det ikke vil bli dekket. Men er selvsagt helt opp til kunden.

Reklamasjonsaker er det jo ikke noe Elkjøp tjener / taper på. Alt går til verksted som håndterer alt sånt.

Uansett så er det nok lurt at man handler dyrere ting hos de litt større selskapene (Elkjøp, Power, Komplett osv) enn de små som gjerne kan gå under hvert øyeblikk :) 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Merko said:

De burde jo ikke være vanskelig på mobil-reklamasjoner.
Når jeg jobbet på aftersales, så kom jeg med anbefalinger om ting burde sendes inn eller ikke, men var jo helt opp til kunden.
Etter X år så får man litt erfaring med hvordan verksteder ser på ting, så da gjør jeg det jeg kan for at kunden skal spare penger på å ikke sende inn telefonen til verksted dersom jeg er sikker på at det ikke vil bli dekket. Men er selvsagt helt opp til kunden.

Reklamasjonsaker er det jo ikke noe Elkjøp tjener / taper på. Alt går til verksted som håndterer alt sånt.

Uansett så er det nok lurt at man handler dyrere ting hos de litt større selskapene (Elkjøp, Power, Komplett osv) enn de små som gjerne kan gå under hvert øyeblikk :) 

 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Verkstedet har jo stålkontroll over kunden, da verkstedet kan diktere utkomme, om kunden da ikke drasser Elkjøp inn for forbrukermyndighetene. Det dreide seg om en latterlig rimelig mobiltelefon til tusenlappen (Sony). Den oppførte seg ikke sunt, så den ble sendt til reparasjon, kom tilbake og oppførte seg ikke sunt igjen, så den ble sendt en ny runde.

Første gang byttet de hovedkort påstod de. At de gadd tenkte jeg for en tusenkronersmobil. Jeg visste også at de har lov å utrette for samme feil to ganger. Men, det kan jo tenkes at neste gang ting ikke ble tolket som samme feil. Men, det ble vel aldri helt vurdert (eller jeg husker ikke saken krystallklart lengre).

Konklusjonen var at vi måtte betale for å få mobilen i retur eller "å frivillig velge å kassere den". Husker ikke hele saken, da det ikke var min egen mobiltelefon. Oppfordret eier å klage til forbrukermyndighetene på dette stuntet. Siden Elkjøp ikke hadde fikset problemet.

Hadde det skjedd meg så hadde det gått hele veien til forbrukermyndighetene. Men, man kan jo ikke diktere hva andre skal gjøre med sine forbrukerkjøpsreklamasjonssaker.

Når verksted oppfører seg slik: Hva skal kunde besvare spørsmålet returnere mot betalt porto el. kassere?

- Kan man si at man skal levere klage til forbrukermyndighetene, der og da? Så må verkstedet selv ta stilling til om de skal bevare varen inntil tvisten er løst?

- Evt. gi meg et par døgns betenkningstid?

Vedder på at verkstedet oppfører seg slik for at folk skal si, ja kasser den. Slik at de ikke kan komme tilbake etterpå å klage.

Jeg synes ihvertfall at dette er et råttent telefonspill, som gavner Elkjøp/verkstedet sånn at flest mulig tas på senga og velger feil svar !!

Jeg er ikke for å ta slike avgjørelser via telefon, fordi man får ikke tenkt seg skikkelig om.

Endret av G
Lenke til kommentar

Siden de driver å finner på ting og lager egne lover som bare gjelder for dem skal jeg jaggu lage min egen jeg og. Neste gang jeg handler på elkjøp skal jeg ha med meg en JÆVLIG liten pose og refere til at nei, dette produktet gikk ikke ned i posen.. De har ikke sagt noe om posen sin størrelse i sin bransjeforståelse vel? Så derfor lager jeg min egen forståelse siden det ikke fins noe dom på at det ikke er slik..

Endret av strike_
Lenke til kommentar

Angående verkstedet til Elkjøp, så har jeg en konspiratorisk tanke til at de aldri byttet hovedkortet. Bare at de påstod det. For mobilen ble jo aldri frisk. Sorry, ikke ment for å kapre tråden. Men mer ment for å vise min misnøye til Elkjøp-reklamasjoner som går på tverke av hva man skulle forvente som utkomme i en slik sak. Og kanskje dette løfter (støtter) andre kunder til å ikke gi opp sine rettigheter for sleip behandling?

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (17 minutter siden):

Verkstedet har jo stålkontroll over kunden, da de kan diktere utkomme, om kunden da ikke drasser Elkjøp inn for forbrukermyndighetene. Det dreide seg om en latterlig rimelig mobiltelefon til tusenlappen (Sony). Den oppførte seg ikke sunt, så den ble sendt til reparasjon, kom tilbake og oppførte seg ikke sunt igjen, så den ble sendt en ny runde.

Det er nok en myte at verksted gjør det de kan for å legge skylda på kunden. Verkstedet får betalt (i dette tilfellet av Sony) dersom de finner feil på apparatet, så de gjør jo såklart det de kan for å finne og utbedre feilen som skulle være der.

G skrev (17 minutter siden):

Første gang byttet de hovedkort påstod de. At de gadd tenkte jeg for en tusenkronersmobil. Jeg visste også at de har lov å utrette for samme feil to ganger. Men, det kan jo tenkes at neste gang ting ikke ble tolket som samme feil. Men, det ble vel aldri helt vurdert.

 
 
 

Prisen er ofte uvesentlig. Om de ikke får dekket telefonen som av Sony, så må den repareres dersom det er en fabrikkfeil. Er i all hovedsak om telefonen er innenfor X dager at man får ny telefon med en gang, da det ligger under DOA (Dead on Arrival). Men det er gjerne snakk om 14 eller 30 dager fra kjøpsdato.

G skrev (17 minutter siden):

Konklusjonen var at vi måtte betale for å få mobilen i retur eller "å frivillig velge å kassere den". Husker ikke hele saken, da det ikke var min egen mobiltelefon. Oppfordret eier å klage til forbrukermyndighetene på dette stuntet. Siden Elkjøp ikke hadde fikset problemet.

Dersom det ikke er en fabrikk feil, så tar verkstedet betalt for den tiden de har brukt på den (vanligvis 395,-). Dette skal jo dekke inn kostnadene for tiden de bruker når feilen ikke dekkes av reklamasjonen. Slike ting har verksteder ofte god kontroll på, men de kan jo ta feil her også, eller ikke oppdage feilen. Periodiske feil er et mareritt for verksted.

G skrev (17 minutter siden):

Når verksted oppfører seg slik: Hva skal kunde besvare spørsmålet returnere mot betalt porto el. kassere?

- Kan man si at man skal levere klage til forbrukermyndighetene, der og da? Så må verkstedet selv ta stilling til om de skal bevare varen inntil tvisten er løst?

- Evt. gi meg et par døgns betenkningstid?

Man kan fint gi beskjed om at man tar saken videre. Det er vanlig at verkstedet beholder telefonen i 14 dager før den blir sendt tilbake med faktura, men om man gir beskjed så ser jeg ikke noe problem for at de skal beholde den mens saken pågår.

G skrev (17 minutter siden):

Vedder på at verkstedet oppfører seg slik for at folk skal si, ja kasser den. Slik at de ikke kan komme tilbake etterpå å klage.

Jeg synes ihvertfall at dette er et råttent telefonspill, som gavner Elkjøp/verkstedet sånn at flest mulig tas på senga og velger feil svar !!

 
 
 

Som nevnt over, så vil jo verksted finne feil slik at de får mye bedre betalt av Sony enn kunden. :)

Om det er noe trøst, så er verkstedet Elkjøp har brukt hittil slått konkurs. Nå er det Infocare Workshop som tar seg av allereparasjoner. De er dog heleid av Elkjøp Nordic, så om det er en god eller negativ ting får man jo bare se ? 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Endret av Merko
Lenke til kommentar
1 hour ago, Merko said:

Det er nok en myte at verksted gjør det de kan for å legge skylda på kunden. Verkstedet får betalt (i dette tilfellet av Sony) dersom de finner feil på apparatet, så de gjør jo såklart det de kan for å finne og utbedre feilen som skulle være der.

Prisen er ofte uvesentlig. Om de ikke får dekket telefonen som av Sony, så må den repareres dersom det er en fabrikkfeil. Er i all hovedsak om telefonen er innenfor X dager at man får ny telefon med en gang, da det ligger under DOA (Dead on Arrival). Men det er gjerne snakk om 14 eller 30 dager fra kjøpsdato.

Dersom det ikke er en fabrikk feil, så tar verkstedet betalt for den tiden de har brukt på den (vanligvis 395,-). Dette skal jo dekke inn kostnadene for tiden de bruker når feilen ikke dekkes av reklamasjonen. Slike ting har verksteder ofte god kontroll på, men de kan jo ta feil her også, eller ikke oppdage feilen. Periodiske feil er et mareritt for verksted.

Man kan fint gi beskjed om at man tar saken videre. Det er vanlig at verkstedet beholder telefonen i 14 dager før den blir sendt tilbake med faktura, men om man gir beskjed så ser jeg ikke noe problem for at de skal beholde den mens saken pågår.

Som nevnt over, så vil jo verksted finne feil slik at de får mye bedre betalt av Sony enn kunden. :)

Om det er noe trøst, så er verkstedet Elkjøp har brukt hittil slått konkurs. Nå er det Infocare Workshop som tar seg av allereparasjoner. De er dog heleid av Elkjøp Nordic, så om det er en god eller negativ ting får man jo bare se ? 

 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Har spurt hva som gikk galt med mobilen. Jo kamera sluttet å fungere (hadde glemt årsak).

Uansett så opplevde jeg som kjenner forbrukeren godt det som en feil behandling, så lenge det var en feil på produktet som Elkjøp via verksted unnvek. Jeg hadde ikke gitt meg like lett som den eieren av mobilen. Og hele spørsmålet om at mobilen skulle returneres eller kasseres framstår som horribelt, når man visste at det var en teknisk feil et sted i hardware el. software som verkstedet aldri fant ut av. De ga opp. Da skal man ha kompensasjon, nytt erstatningsprodukt elns.

Telefonen ble naturligvis klaget på når feilen ble framtredende og innenfor kjøpslovens 2 år.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (1 minutt siden):

Har spurt hva som gikk galt med mobilen. Jo kamera sluttet å fungere (hadde glemt årsak).

Uansett så opplevde jeg som kjenner forbrukeren godt det som en feil behandling, så lenge det var en feil på produktet som Elkjøp via verksted unnvek. Jeg hadde ikke gitt meg like lett som den eieren av mobilen.

Ok, høres litt merkelig ut. Om kameraet ikke fungerer, så er det jo klart en reklamasjonssak så lenge det ikke er software-feil eller ytre skader. Skulle gjerne likt å sett begrunnelsen til verkstedet.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Merko said:

Ok, høres litt merkelig ut. Om kameraet ikke fungerer, så er det jo klart en reklamasjonssak så lenge det ikke er software-feil eller ytre skader. Skulle gjerne likt å sett begrunnelsen til verkstedet.

 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Edit: tilføyer noe.

Og hele spørsmålet om at mobilen skulle returneres eller kasseres framstår som horribelt, når man visste at det var en teknisk feil et sted i hardware el. software som verkstedet aldri fant ut av. De ga opp. Da skal man ha kompensasjon, nytt erstatningsprodukt elns.

Telefonen ble naturligvis klaget på når feilen ble framtredende og innenfor kjøpslovens 2 år.

Jeg kan ikke diktere hva Elkjøp bør og ikke bør gjøre. Men det naturlige ville vel vært å bare latt være med reparasjonsrunden på en så rimelig produkt. Forsøkt å fikse, eller benyttet som reservedels-kassert vare (gitt at det er fungerende deler å plukke. Så solgt den som B-vare dersom lot seg reparere og spart kunde for brydere og Elkjøp for elendig renommé.

Men, jeg skal selvsagt som en god venn av forbruker fortsette å svartmale Elkjøps mobiltelefoni-reklamasjonsordning, så lenge at man har denne ordentlige norske kjøpsloven i ryggen.

Dette vil ikke Elkjøp tjene på i lengden med så dårlige opplevelser.

Gitt at det skulle være noe softwarefeil da. Da er vel Sony ansvarlige, og Elkjøp er ansvarlige som mellommann for å ordne det eller la være og velge å kompensere??

Det var andre feil enn kamera også. Men klarer ikke å huske nå hva opplevelsene var. Men det var bug'y som faen. Jeg personlig kommer aldri til å ønske å eie mobil fra Sony etter det jeg så. Uansett om det var et mandagsprodukt og et budsjettprodukt.

Har selv Nokia med android 9.0, og det fungerer alltid smertefritt. Beste mobilen jeg har hatt.

Edit2:

Den tusenlappen er så rimelig avvergelsesreklame å punge ut, at dette skal Elkjøp få svi for ekstra lenge. Kommer til å prate dritt om deres mobiltelefoniordninger leeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeenge :wee: De fortjener ikke bedre.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er ofte de store aktørene jeg har hatt problemer med ang. reklamasjon på produkter. Elkjøp har feks sakt til meg at mobiltelefonen ikke har 5 års reklamasjonsrett om det er batteriet som er dårlig. Mens en liten hjørnesteinsbedrift har gitt meg nye, tilsvarende produkter når bare en liten feil har oppstått, ingen spørsmål stilt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

I rettferdighetens navn så kunne Elkjøp gjort hva de ville, bare de fulgte kjøpsloven og ivaretok kundens rettigheter. De kunne gitt ut lånetelefon i et halvt år dersom det var viktig for dem å returnere det gamle produktet reparert. Det blir mer en prinsippsak over et usselt beløp og en dårlig kundeopplevelse med den der Sony-mobilen.

Jo flere av oss som står litt sammen om urettferdig behandlinger hos Elkjøp, jo mer oppnår vi i lengden. Ellers er det selvsagt veldig fine sider med Elkjøp på andre områder. Men, denne negative opplevelsen henger selvsagt i..

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (17 minutter siden):

Og hele spørsmålet om at mobilen skulle returneres eller kasseres framstår som horribelt, når man visste at det var en teknisk feil et sted i hardware el. software som verkstedet aldri fant ut av. De ga opp. Da skal man ha kompensasjon, nytt erstatningsprodukt elns.

Det er klart at om det er en periodisk feil, hvor verksted ikke kan fange opp så må de til slutt gi opp.
De kan ikke bare gi ut nye telefoner eller pengene tilbake pga en kunde påstår et eller annet. Det må kunne dokumenteres ovenfor verksted eller Sony.

Nå husker jeg ikke reglene 100% her, men bevisbyrden ligger vel hos kunden.

G skrev (17 minutter siden):

Gitt at det skulle være noe softwarefeil da. Da er vel Sony ansvarlige, og Elkjøp er ansvarlige som mellommann for å ordne det eller la være og velge å kompensere??

Software-feil er i utgangspunktet kundens ansvar, da de selv kan gjøre mye rart software-relatert som kan påvirke kameraet.
Dvs hadde en nullstilling av telefonen løst problemet, så er det en typisk software-feil som ikke hadde blitt dekket av garanti (normalt sett).

G skrev (17 minutter siden):

Det var andre feil enn kamera også. Men klarer ikke å huske nå hva opplevelsene var. Men det var bug'y som faen. Jeg personlig kommer aldri til å ønske å eie mobil fra Sony etter det jeg så. Uansett om det var et mandagsprodukt og et budsjettprodukt.

 

Ja, en telefon til 1000kr vil nok opplevelse som treg og buggy, det kan jeg forstå ? derfor jeg aldri anbefaler billigere telefoner for de er litt hva man betaler for. Dog skal alle komponentene i den fungere..

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Merko said:

Det er klart at om det er en periodisk feil, hvor verksted ikke kan fange opp så må de til slutt gi opp.
De kan ikke bare gi ut nye telefoner eller pengene tilbake pga en kunde påstår et eller annet. Det må kunne dokumenteres ovenfor verksted eller Sony.

Nå husker jeg ikke reglene 100% her, men bevisbyrden ligger vel hos kunden.

Software-feil er i utgangspunktet kundens ansvar, da de selv kan gjøre mye rart software-relatert som kan påvirke kameraet.
Dvs hadde en nullstilling av telefonen løst problemet, så er det en typisk software-feil som ikke hadde blitt dekket av garanti (normalt sett).

Ja, en telefon til 1000kr vil nok opplevelse som treg og buggy, det kan jeg forstå ? derfor jeg aldri anbefaler billigere telefoner for de er litt hva man betaler for. Dog skal alle komponentene i den fungere..

 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Ok, de kan sende kunde hjem be de om å ta backup. Komme tilbake og få instrukshjelp der og da i butikk på hvordan nullstille mobilen. Dersom feilen fortsatt vises, så er jo saken bevist.

Edit:

Jeg har sett at det senere har vært mange programmer kjørende f.eks. på PC, Ipad og mobil senere hos denne brukeren. Så selvsagt skal en ikke utelukke en brukerfeil helt 100 % for treghet. Men bugs? Bør det være bugs dersom mobilen slås av og på, så bør vel ting som nettlesere og liknende lukke ned? Uten noen resetting?

Så kan jo butikken gi råd om resettning da for pokker. Gjør ting ordentlig framfor å sende det avgårde til verksted for den minste ting..

Jeg forstår jo at ting er kompliserte på slike tekniske vidundere. Men, butikk har også ansvar. De på mottakssiden kunne sikkert sendt kunde inn i butikk for resettingshjelp, da noen selgere garantert har litt dødtid nå og da. Selv om det kan være feil timing på sånne ting til tider.

Det tar ikke mange sekunder å initiere en resett heller med noen knappetrykk. Gitt at bekreftelsen slett alt mottas positivt.

Egentlig så burde vel butikken ihvertfall hatt en kvalitetssikring, som at dersom noen i butikk/mottak står fast, så tilkalles minimum den som har mest ansvar og lar den ta siste bedømmelse? Sånn foran å gi slarvete hjelp.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (54 minutter siden):

Ok, de kan sende kunde hjem be de om å ta backup. Komme tilbake og få instrukshjelp der og da i butikk på hvordan nullstille mobilen. Dersom feilen fortsatt vises, så er jo saken bevist.

Utgangpunktet så enkelt ja. Er feilen til stede etter en nullstilling, så er det en feil på apparatet uavhengig om det skyldes softwaren eller hardwaren.

G skrev (55 minutter siden):

Jeg har sett at det senere har vært mange programmer kjørende f.eks. på PC, Ipad og mobil senere hos denne brukeren. Så selvsagt skal en ikke utelukke en brukerfeil helt 100 % for treghet. Men bugs? Bør det være bugs dersom mobilen slås av og på, så bør vel ting som nettlesere og liknende lukke ned? Uten noen resetting?

 

Det er jo litt avhengig av programmer som er installert. Mange apper kan kjøre i bakgrunnen, selv om telefonen skrues av og på.
Men en telefon til 1000kr har normalt sett ekstremt lave spesifikasjoner, så om man installerer diverse saker så vil nok ting føles veldig sirup, spesielt om disse appene kjører i bakgrunnen uten at brukeren selv er klar over det, for da kjører jo stort sett alt det andre også tregt. Om en app ikke kjører så raskt som den vil, så kan det oppstå "bugs" som gjør at det ikke fungerer som det skal pga ikke nokk kapasitet på maskinvaren til og utføre jobbene.

Men det blir jo bare synsing fra min side. Mye enklere når man har apparatet foran seg hvor man kan gå litt mer i dybden på hva som kan være galt :) Tlf er noen avanserte duppedingser.

G skrev (55 minutter siden):

Så kan jo butikken gi råd om resettning da for pokker. Gjør ting ordentlig framfor å sende det avgårde til verksted for den minste ting..

 

Ja, det er jo det minste de kan gjøre. Noe jeg alltid anbefalte før kunden leverte inn produktet (litt avhengig av hvilken type feil kunden opplevde). 

G skrev (55 minutter siden):

Jeg forstår jo at ting er kompliserte på slike tekniske vidundere. Men, butikk har også ansvar. De på mottakssiden kunne sikkert sendt kunde inn i butikk for resettingshjelp, da noen selgere garantert har litt dødtid nå og da. Selv om det kan være feil timing på sånne ting til tider.

Det tar ikke mange sekunder å initiere en resett heller med noen knappetrykk. Gitt at bekreftelsen slett alt mottas positivt

Som du nevner så tar det noen få sekunder å initiere en resett av telefonen, så det burde de fint klare i servicedesken (som er demmes oppgave forsåvidt). 

G skrev (55 minutter siden):

Egentlig så burde vel butikken ihvertfall hatt en kvalitetssikring, som at dersom noen i butikk/mottak står fast, så tilkalles minimum den som har mest ansvar og lar den ta siste bedømmelse? Sånn foran å gi slarvete hjelp.

 

Må også huske på at personene som jobber i servicemottaket har mye forskjellig kompetanse.
Noen har mer teknisk innsikt på PCer, mobiler ol, mens andre har kanskje mer peiling på hvitevarer og den slags. Så er det noen som egentlig ikke kan noen ting annet enn å ta imot varer og utlevere andre varer. Det er jo vanlige mennesker med uten noen særlig opplæring annet enn erfaringen de selv sitter på, eller lærer underveis.

Ofte så er det ikke veldig godt bemannet heller, så det er ikke bare bare å hente inn en kollega som kan alt heller.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Lenke til kommentar
Merko skrev (5 timer siden):

Jobbet i Elkjøp for noen år tilbake selv på Aftersales.

Jeg hadde kreditert det som lavkost og gitt kunde nytt / tilsvarende. no question asked.
Hvorfor være så vrien. Just fix it. :) 

 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Det er holdningen hos veldig mange Elkjøp butikker så lenge leverandøren er velvillig. Razer mener jeg har Aurora gruppen som importør og dem er helt på trynet å forholde seg til.  Det tipper jeg også er en del av grunnen til avslag da dem veit leverandøren ikke er velvillig. 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (Akkurat nå):

Logitech produseres også i Kina

Men Razer er "billig Kina vare"

Merko skrev (Akkurat nå):

Tror nok mange ser på Razer som "premium" innenfor gamingsortimentet.

 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Mange fanboys
Finner det samme når det gjelder Apple også

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 minutt siden):

Mange fanboys
Finner det samme når det gjelder Apple også

 

Tipper de fleste merker har sine "fanboys", også Logitech ser det ut til p%2FcCekIt6%2Fs%2F89275f8128462a77305a9ec3062cf1119ebf57040df883c5da99871f316e9dbc.png?alt=media&token=651449a2-6c25-4e70-ae7f-b593460aac7b

Uansett, alle produkter har eller kan ha svakheter i seg. Går mye på flaks om ting holder i 2 eller 10 år.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...