Gå til innhold

Elkjøpt påstår at tastatur kun har 2 års reklamasjonsrett?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+45613274
The Avatar skrev (På 11.6.2020 den 14.42):

Det sagt så vil prisen på eit produkt også være ein del av vurderinga på kor lenge eit produkt er meint å vare, men det er ikkje prisen åleine som er målekriteriet. Ei lommelykt til 999 kr vil openbart være meint å vare i vesentleg meir enn to år sjølv om lommelykta per definisjon er småelektronikk. Ein vaskemasking til 1001 kr er ikkje nødvendigvis meint å vare vesentleg lenger enn to år sjølv om kvitevarer vanlegvis brukar å ha 5 års reklamasjon.

Dette er litt off topic, men jeg syntes ikke dette høres fornuftig ut, så jeg må spørre om det er faktisk slik lovverket blir praktisert?

Jeg mener at alle vaskemaskiner, uansett pris, burde ha 5 års reklamasjon fordi det er jo det mest bærekraftige. Da garanterer man at produsentene ikke bare lager noe ræl, selger det for en billig penge og kommer unna med 2 års reklamasjonstid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
failern skrev (6 minutter siden):

Dette er litt off topic, men jeg syntes ikke dette høres fornuftig ut, så jeg må spørre om det er faktisk slik lovverket blir praktisert?

Jeg mener at alle vaskemaskiner, uansett pris, burde ha 5 års reklamasjon fordi det er jo det mest bærekraftige. Da garanterer man at produsentene ikke bare lager noe ræl, selger det for en billig penge og kommer unna med 2 års reklamasjonstid.

Prisen er ein del av vurderinga. Akkurat vaskemaskiner er kanskje eir dårleg eksempel ettersom vanlege vaskemaskiner er laga av ein kvalitet som er mein å vare. 

Men dersom nokon hadde produsert f.eks "eingongs" vaskemaskin av papp og plastfolie til eit par tiarar så kan ikkje pårope seg 5 år reklamasjon utelukkande basert på at innretninga kan brukast til å vaske kle. 

Eit betre eksempel kan være ein fotball som kan produserast i forskjellig kvalitet. Det er ikkje slik at plastballen til 20 kr på leikebutikken og skinnballen til 2000 kr på sportsbutikken skal ha lik reklamasjonstid. Den eine ballen er produsert for at små barn skal kunne leike med den i ein sesong, den andre er produsert for dagleg bruk av proffe fotballspelar. Ein ball er ikkje berre ein ball, den generelle kvaliteten og verdien spelar også inn når ein skal vurdere reklamasjonstid. 

Eg er ellers enig i miljøaspekter, og dagens forbrukarlov tek til ei viss grad høgde for dette ved å sette minimum to års reklamasjonstid. Det betyr at det ikkje vil være lønnsomt for ein butikk å selge produkt som har for dårleg kvalitet til å vare meir enn eit år. Baksida er at maks reklamasjonen på 5 år gjer det ekstra lønnsomt å designe produkt til å svikte på det sjette året ettersom forbrukaren då må kjøpe nytt produkt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
failern skrev (20 minutter siden):

Jeg mener at alle vaskemaskiner, uansett pris, burde ha 5 års reklamasjon fordi det er jo det mest bærekraftige. Da garanterer man at produsentene ikke bare lager noe ræl, selger det for en billig penge og kommer unna med 2 års reklamasjonstid.

Dette mener nok de fleste norske forbrukere, som sannsynligvis er årsaken bak at vi ikke ser noen vaskemaskiner under 2000 kr utenom åpningstilbud og lignende ekstremsalg.

Er det bedre for miljøet? Sannsynligvis, men det kan også føre til at billigere måter å lage vaskemaskiner ikke blir utviklet og jobbet med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg mener det er 5 år på tastatur. Mange produsenter av tastatur reklamerer med brytere som tåler millioner av klikk før de blir utslitte. Det er ikke noe problem å lage tastatur som varer vesentlig lenger enn 2 år. Jeg har mine tastatur 3-5 år av gangen. Og når jeg bytter er det som regel ikke fordi tastaturet slutter å fungere. Det er ett miljøhensyn også i dette, burde vi akseptere at det er 2 år på tastatur og godta at produsenter lager tastatur av dårligere kvalitet ment å bare vare i 2 år? Det kan sies om det meste av småelektronikk. Om de bare kan garanteres i 2 år bør de heller la være å lage det. 

Ta saken til forbrukerrådet om Elkjøp ikke gir seg. Det er absolutt en sak du bør kunne vinne, og det koster deg ingenting. Kan godt være Elkjøp gir seg når forbrukerrådet blir koblet inn også. Bransjen ønsker nok ikke en forbrukeravgjørelse rundt småelektronikk. De fleste kundene godtar standpunktene til selgeren, de ytterste få tar det videre. Og akkurat det spiller de fleste selgere på. Det er derfor Elkjøp og andre selgere benytter seg av "interne rutiner" som ikke nødvendigvis samsvarer med forbrukerloven. Blir forbrukerrådet involvert er det plutselig ikke så nøye med "interne rutiner" lenger. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Siden jeg havnet i en liten diskusjon i går med den lokale Elkjøp her, tenkte jeg å sjekke forumet også for en mer juridisk betraktning. Som vanlig finner man om man leter. Diskusjonen dreide seg altså om tastatur, et Logitech G910 til 16-1700kr. Det er kjøpt rett for ca 2 år og 5 måneder siden (julegave). Tastetrykk begynner å skrive flere bokstaver, på ett trykk.

Han hos Elkjøp var veldig klar på at tastatur kun har to års reklamasjon, samme som garantitiden (og ofte ett år). Forklaringen var nemlig at garantitiden sier hvor lenge produktet er ment å vare, ergo er reklamasjonstid samme som garantitid. Jeg forklarte at det var en spennende tolkning av lovverket jeg ikke hadde hørt før. Særlig når de fleste biler faktisk kommer med to års garanti (5 år er noe de norske importørene i større grad besørger selv), så at en bil er forventet å vare i to år var en virkelig... eh, snedig tanke. Faktisk har vel de fleste elektronikkprodukter 2 års garanti, men jeg hører sjelden protester på at reklamasjonstiden er 5 år.

Samme hvordan jeg argumenterte var han særdeles påståelig. Jeg kunne nok dratt diskusjonen ut i det vide og breie, men jeg fant ikke kvitteringen og de hadde fått nytt system der de gamle kjøpene ikke lenger var mulig å søke i (sa de i hvertfall).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pop skrev (1 time siden):

Forklaringen var nemlig at garantitiden sier hvor lenge produktet er ment å vare, ergo er reklamasjonstid samme som garantitid.

I den korte perioden jeg jobbet i Elkjøp, så hadde vi mange kurs som gikk på salg, ledelse og produkter. De burde kanskje starte opp med et kurs i forbrukerrettigheter også, for det kommer mange forskjellige og rare tolkninger av forbrukerkjøpsloven fra den kanten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Pop said:

Siden jeg havnet i en liten diskusjon i går med den lokale Elkjøp her, tenkte jeg å sjekke forumet også for en mer juridisk betraktning. Som vanlig finner man om man leter. Diskusjonen dreide seg altså om tastatur, et Logitech G910 til 16-1700kr. Det er kjøpt rett for ca 2 år og 5 måneder siden (julegave). Tastetrykk begynner å skrive flere bokstaver, på ett trykk.

Ikke-verifisert info: Logitech legger inn bugs i tastatur som slår inn etter litt over 2 år, som blant annet flere bokstaver på ett trykk.
Aner ikke om dette er sant eller ikke.

Men her i Norge har det ingenting å si. Så lenge noe er ment å vare betydelig lenger enn 2 år, så er det 5 års reklamasjon. Jeg har tastatur som er 20-30 år gamle, som fortsatt fungerer. Så tastatur skal HELT klart vare mer enn 2 år.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Ratleto said:

Ikke-verifisert info: Logitech legger inn bugs i tastatur som slår inn etter litt over 2 år, som blant annet flere bokstaver på ett trykk.
Aner ikke om dette er sant eller ikke.

Nei, det er ikke lett å skulle vise hva "bugs" det er snakk om her, men en post på muligens Reddit jeg fant den, mente det var dårlig kvalitet på gummien brukt til o-ringene rundt tastefestene. Som ser ut til å holde litt over 2 år foreløpig. Og billig gummi, på et høypriset tastatur smaker ikke mye bra. Det er beskrevet av flere som har demontert at gummi smuldrer opp.

Edit: Men målet i denne tråden er vel at Elkjøp gir inntrykk av at de ikke har noe med saken å gjøre, de må rette reklamasjonen videre mot leverandør/importør/fabrikk, og virket ikke bry seg med at min sak er mot butikken. Veldig klart har de ansatte som ikke kjenner regler godt nok til å være ansvarlig for reklamasjoner i butikken. Som Nukleosid er inne på over her.

Endret av Pop
Elkjøp OnTopic
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pop skrev (7 timer siden):

Siden jeg havnet i en liten diskusjon i går med den lokale Elkjøp her, tenkte jeg å sjekke forumet også for en mer juridisk betraktning. Som vanlig finner man om man leter. Diskusjonen dreide seg altså om tastatur, et Logitech G910 til 16-1700kr. Det er kjøpt rett for ca 2 år og 5 måneder siden (julegave). Tastetrykk begynner å skrive flere bokstaver, på ett trykk.

Bruker du Logitech sin programvare for samhandling med tastaturet? Jeg har hatt problemer med dobbeltrykking på musen min, en Logitech G903. Det har vært et programvareproblem mesteparten av gangene. Men igjen, andre ganger har det vært selve maskinvaren som ikke fungerer, som når den i perioder bestemmer seg for å ikke registrere tastetrykk på høyretasten i det hele tatt, eller slippe den når jeg holder den inne...

Lenke til kommentar
8 hours ago, Memento scientiam said:

Bruker du Logitech sin programvare for samhandling med tastaturet? 

Ja. Leste folk anbefalte å fjerne den men de som tester grundig melder om ingen forskjell på nevnte problem. De som demonterer ser rester av tørket gummistøv, små plastbiter og tilsvarende.

Har ikke hatt tid til å demontere mitt eget ennå, men skal. Har bestilt meg en "tastefjerner", så jeg kanskje unngår å knekke festene i løftet...

Lenke til kommentar
Pop skrev (18 timer siden):

Siden jeg havnet i en liten diskusjon i går med den lokale Elkjøp her, tenkte jeg å sjekke forumet også for en mer juridisk betraktning. Som vanlig finner man om man leter. Diskusjonen dreide seg altså om tastatur, et Logitech G910 til 16-1700kr. Det er kjøpt rett for ca 2 år og 5 måneder siden (julegave). Tastetrykk begynner å skrive flere bokstaver, på ett trykk.

Han hos Elkjøp var veldig klar på at tastatur kun har to års reklamasjon, samme som garantitiden (og ofte ett år). Forklaringen var nemlig at garantitiden sier hvor lenge produktet er ment å vare, ergo er reklamasjonstid samme som garantitid. Jeg forklarte at det var en spennende tolkning av lovverket jeg ikke hadde hørt før. Særlig når de fleste biler faktisk kommer med to års garanti (5 år er noe de norske importørene i større grad besørger selv), så at en bil er forventet å vare i to år var en virkelig... eh, snedig tanke. Faktisk har vel de fleste elektronikkprodukter 2 års garanti, men jeg hører sjelden protester på at reklamasjonstiden er 5 år.

Samme hvordan jeg argumenterte var han særdeles påståelig. Jeg kunne nok dratt diskusjonen ut i det vide og breie, men jeg fant ikke kvitteringen og de hadde fått nytt system der de gamle kjøpene ikke lenger var mulig å søke i (sa de i hvertfall).

Utvilsomt en reklamasjonssak. Gå til en annen elkjøp-butikk, eller be om å få snakke med noen andre.

Lenke til kommentar
On 5/8/2022 at 3:47 PM, Pop said:

Siden jeg havnet i en liten diskusjon i går med den lokale Elkjøp her, tenkte jeg å sjekke forumet også for en mer juridisk betraktning. Som vanlig finner man om man leter. Diskusjonen dreide seg altså om tastatur, et Logitech G910 til 16-1700kr. Det er kjøpt rett for ca 2 år og 5 måneder siden (julegave). Tastetrykk begynner å skrive flere bokstaver, på ett trykk.

Det er jeg som er TS her. Min sak endte med at jeg klagde til forbrukerrådet, som da kontaktet Elkjøp. Fikk ingen beklagelse av deres feiltolkning av lovverket, men de tilbydde å refundere beløpet som "goodwill", så da fikk de den saken ut av verden uten å endre rutinene sine...

Er egentlig like skuffet offer forbrukerrådet - saksbehandleren var kjempefornøyd med at det kom en løsning, og selv om jeg poengterte til han at det var prinsippet om at Elkjøp bryter loven var like viktig, var han helt uinteressert i å gjøre noe mer med det, noe du også nå tydeligvis har fått erfare. 2 år på et tastatur til 1700 kr faller på sin egen urimelighet. Hadde det vært et tastatur til 300 kr kunne det i det minste diskuteres...

Konklusjon: Det Elkjøp gjør er ikke i henhold til loven, men du må klage til forbrukerrådet for å få pengene tilbake.

Endret av John-B
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
John-B skrev (3 minutter siden):

Er egentlig like skuffet offer forbrukerrådet - saksbehandleren var kjempefornøyd med at det kom en løsning, og selv om jeg poengterte til han at det var prinsippet om at Elkjøp bryter loven var like viktig, var han helt uinteressert i å gjøre noe mer med det, noe du også nå tydeligvis har fått erfare. 2 år på et tastatur til 1700 kr faller på sin egen urimelighet. Hadde det vært et tastatur til 300 kr kunne det i det minste diskuteres...

Ikke umulig at det er en bevist strategi, de taper tross alt ingenting på å nekte reklamasjon så bare godta det når forbrukerrådet blir blandet inn. Men mange gidder ikke blande inn forbrukerrådet så alt i alt er det nok en god fortjeneste på å konsekvent nekte reklamasjon på en del produkter..

Lenke til kommentar

Razer sine tastatur fra før 1. oktober 2018 har to typer garantier. De vanlige har 1 års garanti, og de mekaniske har 2 års garanti. Etter det har alle 2 år

Hvorfor nevner jeg garanti? Jo, det er for at det er det du skal peke på når du kommer og leverer tastaturet ditt.

"Hei, tastaturet mitt har to års garanti, så selvfølgelig er det ment å vare vesentlig lenger enn to år"

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Dersom varene har garantier på 5 år eller mer fra leverandør, betyr ikke dette vesentlig kostnad for butikken. Hvis ikke, må butikken selv ta kostnaden. Dette bør oppfordre butikker til å velge å føre produkter deretter. Altså, hvis dekning av garanti mangler, bør produktene være av en relativt høy kvalitet for å veie opp for det. Ikke bare for å gjøre kunden fornøyd, men også for å unngå ekstra kostnader med returer og erstatningsvarer.

Den skjønnsmessige vurderingen loven dessverre gir rom for, lar derfor butikker ikke bare redusere sin risiko for produkter med manglende garanti, men potensielt også lure seg unna sitt ansvar for produkter som faktisk er dekket av garanti. For kunden er det irrelevant om det er snakk om garanti eller reklamasjon.

Folkets generelle oppfratning er tilsidesatt, og selv om man til dels kan forsvare dette med manglende garantidekning, trenger ikke butikkenes valg av varer hverken møte forventet levetid eller kvalitet. Altså risikerer man at butikker behandler sine kunder dårlig og at de samtidig bidrar til produksjonsvirksomhet som igjen bidrar til samfunnsmessige ugunstigheter.

Lenke til kommentar
1 hour ago, John-B said:

Det er jeg som er TS her. Min sak endte med at jeg klagde til forbrukerrådet, som da kontaktet Elkjøp. Fikk ingen beklagelse av deres feiltolkning av lovverket, men de tilbydde å refundere beløpet som "goodwill", så da fikk de den saken ut av verden uten å endre rutinene sine...

Takk for at du tok opp saken og kommer med konklusjonen også. Trist av Ekjøp.

Ser at de satser hardt på gaming, sikkert det er en haug med overprisede produkter som har lys og kul kosmetikk men sjelden ekstra eller forbedret funksjonalitet. Men desto mer patetisk at de samtidig ikke ser forventninger til kvalitet og varighet stiger med prisene. Mitt først tastatur jeg kjøpte var et Keytronic, i 1995. Hadde jeg hatt det enda er jeg sikker på det hadde fortsatt fungert. Og antakelig hadde jeg vært fornøyd uten blinkende neonlys. Men ikke ungene og deres venner som kikker på pappas pc-park... ;)

Lenke til kommentar

Jeg mistenker dette gjelder for Elkjøp også, men dette var i alle fall status hos Power i 2020:

En reklamasjonssak registreres i servicesystemet, og behandles deretter ut fra om det skal erstattes eller repareres.

Hvis et produkt blir sendt inn til et verksted, diagnostiserer det feilårsaken og reparasjonskostnad. Herfra blir det da enten fakturert distributør (f. Eks. Electrolux), eller prisoverslag sendt til kunde gjennom servicesystemet.

Hvis et produkt ikke blir reparert, enten grunnet lav kostnad, eller manglende reservedeler, får butikken et tilgodebeløp fra distributør. Kunden ble så kontaktet om ombytte.

Med unntak av Apple-produkter blir det aldri noen direkte kostnad til butikken du henvender deg til for Power.

Mulig det er annerledes hos Elkjøp, men jeg tviler. Du burde i alle fall kunne kreve å sende inn produktet uansett, for personen i disken tar aldri disse beslutningene selv.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Leverte selv inn et tastatur i dag, kjøpt i mai 2020. 1  LED som henger på en farge, samt slutter å fungere om maskinen står på over flere uker. (Oppstartstrøbbel ved reboot av maskin, maskin booter fint uten.)

Snakk om et Steelseries Apex Pro fullsize.

Anyways, samme regla: 2 års reklamasjon på tastaturet. Men han skulle prøve å søke reklamasjon da, så litt serviceminded var han jo.

 

Fant denne tråden mens han sto å tasta, å fikk med på søknaden at det var et tastatur til rundt 2000,- fullpris å jeg som kunde da forventer at det varer mer enn 2 år.

 

Så får vi se hvor det går..

Lenke til kommentar
On 5/9/2022 at 4:43 PM, Verm said:

Dersom varene har garantier på 5 år eller mer fra leverandør, betyr ikke dette vesentlig kostnad for butikken. Hvis ikke, må butikken selv ta kostnaden.

Her var jeg litt på villspor. En reklamasjonssak går bakover til tidligere salgsledd. Det er da opp til produsent/leverandør hva forventet levetid er. Butikken er bare et mellomledd som kan/bør håndtere saken på vegne av kunden. En garantisak er noe annet.

Det er altså rom for mye rart når loven er slik. Jeg mistenker at mange butikker gjør det enkelt for seg selv ved å innføre regler som er lette for de ansatte å huske, men som ikke nødvendigvis er korrekte. Dessuten sparer de seg for noe arbeid i å undersøke og behandle reklamasjonssaker. Jeg mener helt klart en ansatt ikke er "service-minded" bare fordi hen håndterer en reklamasjon - det er en del av jobben til vedkommende. Så er det jo ikke så lett å klage på avslag da, men en butikk har kanskje lettere for å vinne fram enn en privatperson. Hvis butikken ikke er velvillige er det selvfølgelig svært kjedelig for kunden, og igjen er det ikke så lett å klage.

Lenke til kommentar
On 6/16/2020 at 2:10 AM, Guest Slettet+45613274 said:

Dette er litt off topic, men jeg syntes ikke dette høres fornuftig ut, så jeg må spørre om det er faktisk slik lovverket blir praktisert?

Jeg mener at alle vaskemaskiner, uansett pris, burde ha 5 års reklamasjon fordi det er jo det mest bærekraftige. Da garanterer man at produsentene ikke bare lager noe ræl, selger det for en billig penge og kommer unna med 2 års reklamasjonstid.

Reklamasjon er særegent for blant annet Norge. Da tror jeg heller det er vi som hadde blitt uten vaskemaskiner for Norge er et lite marked, omtrent som en by i et annet land.

Det er slik at vi har skandinaviske tastatursett. Norsk som eget tastatursett haddde blitt for smått til at de hadde sett noen verdi i det. Norge er tilnærmet uvesentlig i verdensbildet selv om vi selv tror at vi er meget viktige. Høye på oss selv.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...