Gå til innhold

Rekkevidde er ikke elbilenes store hinder. Ladehastigheten er problemet


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
samco skrev (2 timer siden):

40min lading hmm trodde teslas var kjappere... 

Legg merke til at han hopper over 2 superladere, Mo i Rana og Storjord, så kjøretida mellom Innhavet og Mosjøen blir hele 4 timer og 53 minutter. Det er først da han trenger så mye som 40 minutter lading. Stikker han f.eks innom Storjord (som er et knallfint sted å lade) og lader 15 minutter der så trenger han kanskje ikke mer enn 15 minutter lading i Mosjøen (så fremt han kutter ladetida på Innhavet fra 25 til ca 15 minutter) så han hele tiden utnytter den raskeste delen av ladekurven. Men uansett, velger han å kjøre så langt som nesten 5 timer i strekk så setter han nok pris på en skikkelig pause. Fru Haugans hotell i Mosjøen er nærmeste nabo til superladerne der og de har en svært bra restaurant. Med stor fare for at 40 minutter ikke er nok.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 timer siden):

Nei, jeg tror ikke det fordi lading tar mye lengre tid og (bør) utelukkende skje i forbindelse med langturer, etter noen timers kjøring. Bensinfylling skjer stort sett til og fra jobb, når man ofte ikke trenger noe ekstra måltid, men kanskje kjøper en landgang fordi man stresser av gårde mellom jobb, trening eller andre ting.

Ja, hurtiglading skjer nesten bare ved langkjøring, og hvor ofte er den jevne elbilist på langtur? Ja det vil nok ta seg noe opp etterhvert, men uansett så vil 90% (sånn ca) av energifyllingen skje hjemme, og ikke på energistasjonen. Ergo VIL de tape MYE omsetning i forhold til i dag.

Sitat

DET er jo også et signal til stasjonene om hvordan markedet for mat endrer seg. Folk som er på langtur er i mindre grad ute etter kjappe usunne mellommåltider på en barkrakk og i større grad ute etter et tallerken-måltid med bestikk og glass. Skikkelige toalettfasiliteter med lange åpningstider blir også viktigere.

Det er sant. Skal man henge på en energistasjon i 20 - 30 min. eller mer, så bør man kunne ta middagen der. Ev. gjøre andre innkjøp.

Sitat

Det er også et signal om hvor behovet for stasjoner flytter seg. Dagens bensinstasjoner ligger i stor grad spredt rundt i byene mellom der folk bor, jobber og saktelader elbilene sine. I framtida trenger folk hurtigladere langs europaveier og fylkesveier, mellom byer men gjerne i mindre tettsteder der det finnes litt fasiliteter rundt laderne.

Ja RundK stasjonen i Bamble er et greit eksempel på det. 

Summa summarum så bør bensinstasjonsbransjen få på plass en klar strategi for omstillingen til energistasjoner, og komme i gang med omstillingen. Jeg ønsker dem lykke til. Tror nok at mange vil slite, og en god del falle bort.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Summa summarum så bør bensinstasjonsbransjen få på plass en klar strategi for omstillingen til energistasjoner, og komme i gang med omstillingen. Jeg ønsker dem lykke til. Tror nok at mange vil slite, og en god del falle bort.

Ja, det bør de. Stasjoner med uheldige plasseringer vil nok sakte men sikkert legges ned og hvis det er mangel på gunstig plasserte stasjoner så dukker nok de opp.

Den i Bamble er jo ny og sånn sett bra, men totalt dominert av circlek og ingen utsikt å nyte der nede i bunnen av dalføret. Det er et nødvendig onde-sted og ikke et sted man tiltrekkes, som f.eks den i gamlebyen i Mosjøen.

Ladestasjoner bør ligge på nydelige småsteder som man tiltrekkes naturlig. Det være seg rasteplasser med nydelig utsikt, koselig småhusbebyggelse, nærhet til torg med cafeer, statuer, minnesmerker, en foss, lokalhistoriske steder eller andre fasinerende ting i terrenget. Storjord i Nordland er også en god kandidat til norges beste superlader pga fantastiske fasiliteter og mye å se og oppleve der. Jeg har vært der 4 ganger og ennå ikke opplevd alt stedet har å tilby.

Det er slik man må tenke når man skal finne en god plassering som turister i eget land og andre turister faktisk oppsøker og ønsker å være 30-40 minutter av gangen igjen og igjen.

 

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Det er slik man må tenke når man skal finne en god plassering som turister i eget land og andre turister faktisk oppsøker og ønsker å være 30-40 minutter av gangen igjen og igjen.

Fremfor fokus på pølse og brus, så hadde jeg likt om noen prøvde seg på å hente frem "kroa" igjen istedenfor. Gjerne i samarbeid med små rekreasjonelle aktiviteter som man gjerne kan gjøre i 30-40 minutter i nærheten. Elektrisk go-kart for barna på en liten bane, eller klatrepark og sånne små ting som kan utnytte resten av plassen i nærheten på de litt større nye stedene som bygges om dagene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

BMW har ikke hastverk med å legge helt om. Og de treffer nok godt med analysene her.

https://motor.no/bensin-bmw-diesel/bmw-bensin-og-diesel-vil-dominere-i-ti-ar-til/176466

Folk flest gidder ikke å drive med det batterientusiastene messer om og mange i verden kan dessuten ikke lade hjemme. Det er først når hydrogen er godt tilgjengelig i tillegg og prisene lave nok at vi vil se fossil fases helt ut.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Simen1 skrev (På 9.7.2020 den 9.39):

Ja, det bør de. Stasjoner med uheldige plasseringer vil nok sakte men sikkert legges ned og hvis det er mangel på gunstig plasserte stasjoner så dukker nok de opp.

Den i Bamble er jo ny og sånn sett bra, men totalt dominert av circlek og ingen utsikt å nyte der nede i bunnen av dalføret. Det er et nødvendig onde-sted og ikke et sted man tiltrekkes, som f.eks den i gamlebyen i Mosjøen.

Ladestasjoner bør ligge på nydelige småsteder som man tiltrekkes naturlig. Det være seg rasteplasser med nydelig utsikt, koselig småhusbebyggelse, nærhet til torg med cafeer, statuer, minnesmerker, en foss, lokalhistoriske steder eller andre fasinerende ting i terrenget. Storjord i Nordland er også en god kandidat til norges beste superlader pga fantastiske fasiliteter og mye å se og oppleve der. Jeg har vært der 4 ganger og ennå ikke opplevd alt stedet har å tilby.

Det er slik man må tenke når man skal finne en god plassering som turister i eget land og andre turister faktisk oppsøker og ønsker å være 30-40 minutter av gangen igjen og igjen.

 

Nei fader heller. Det er endestasjon det du beskriver. Da holder Type 2 i massevis mens en overnatter. Stoppet i Bamble er perfekt for transportetappene. Rett av 110km/t rett på 110km/t uten kuking rundt i trange gater i småbygder på desperat leting etter en ladestasjon som er bak et skur på et obskurt sted. 

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
gamlefar skrev (11 minutter siden):

Pussig, siden spørreundersøkelser forteller det motsatte. Nemlig at interessen og ønske om å kjøpe hydogenbil er stor hvis tilbudet er der. Og det kommer.

 

Spesielt når første hydrogenbilen har gått i luften i nabolaget sin fellesgarasje og blåst til helvete alt som var der.

Lenke til kommentar
gamlefar skrev (41 minutter siden):

BMW har ikke hastverk med å legge helt om. Og de treffer nok godt med analysene her.

https://motor.no/bensin-bmw-diesel/bmw-bensin-og-diesel-vil-dominere-i-ti-ar-til/176466

Folk flest gidder ikke å drive med det batterientusiastene messer om og mange i verden kan dessuten ikke lade hjemme. Det er først når hydrogen er godt tilgjengelig i tillegg og prisene lave nok at vi vil se fossil fases helt ut.

Markedsandelen for elbiler går jo nødvendigvis ikke fra 0-100% over natta. Og selv om det hadde gjort det ville man ikke skiftet ut en bilpark som i snitt blir 18 år, eller 14 nede på kontinentet, på et år eller to. Poenget er at med eller uten brenselceller så tar det tid å elektrifisere bilparken - okke som.

Og tid taler ikke akkurat til fordel for hydrogen i personbiler. Energikostnaden til hjemmelading av batterier vil "alltid" forbli rundt 1/3 av energikostnaden til å fylle hydrogen. Det kommer stadig nye elbiler med lengre og lengre rekkevidde. Det som for få år siden var unik rekkevidde er nå hverdags i langt lettere og rimeligere elbiler. Om 5 år er normal rekkevidde garantert ennå lengre enn i dag, til lavere pris. Om 10 år ennå bedre enn det osv.

Bare glem hydrogen i personbiler - det er allerede et tilbakelagt kapittel. Siste spiker i kista smalt på plass 10. juni 2019. Kista er gravlagt nå og det støvete restlagret på 13 biler gitt bort på den betingelsen at giveren henter de etter at de er brukt opp (3 år leasing).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Bare glem hydrogen i personbiler - det er allerede et tilbakelagt kapittel. Siste spiker i kista smalt på plass 10. juni 2019. Kista er gravlagt nå og det støvete restlagret på 13 biler gitt bort på den betingelsen at giveren henter de etter at de er brukt opp (3 år leasing).

Norge bestemmer ikke fremtiden, ihvertfall ikke når det gjelder biltyper og drivstoff. Hva utlandet foretar seg, vil smitte seg inn til oss over tid. 

Argumentet om at AC lading er billigere blir mindre og mindre jo bedre teknologiene blir. H2-PHEV produktene vil kunne utnytte billig saktelading som enhver elbil. Forskjellen er at man bytter ut den store ulempen hos elbilene med H2 påfylling istedenfor. Den kan kjapt være mye billigere i tillegg kontra prisen for DC hurtiglading. Spesielt ved skala. 

Lenke til kommentar

Batterier med fast elektrolytt er på vei:

https://motor.no/elbil-faststoffbatteri-nyheter/toyota-forbereder-sin-elbilrevolusjon/176131

https://motor.no/elbil-lading-rekkevidde/ny-batterikjemi-kan-doble-rekkevidden/119607

Folk kommer til å glemme hvorfor de skulle trenge rekkeviddeforlenger, før hydrogenbiler kommer på markedet. Hydrogenbilprodusentene har allerede skjønt tegninga. Selv Toyota satser nå på batterier i sin elektrifiseringsplan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Batterier med fast elektrolytt er på vei:

https://motor.no/elbil-faststoffbatteri-nyheter/toyota-forbereder-sin-elbilrevolusjon/176131

https://motor.no/elbil-lading-rekkevidde/ny-batterikjemi-kan-doble-rekkevidden/119607

Folk kommer til å glemme hvorfor de skulle trenge rekkeviddeforlenger, før hydrogenbiler kommer på markedet. Hydrogenbilprodusentene har allerede skjønt tegninga. Selv Toyota satser nå på batterier i sin elektrifiseringsplan.

Man må fremdeles lade og betale en dyrere og dyrere hurtigladingspris. H2 i personbiler vil i fremtidens produkter kun lages for å erstatte DC-hurtigladingsbehovet. 

Angående fremtiden og utvikling. Sodium Borohydride vil kunne lage et H2 system som er 90% effektivt, og systemet vil samlet sett ha 9kWh/kg. Dog dette blir som med SSB's noe å ta høyde for når det faktisk er her. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

Norge bestemmer ikke fremtiden, ihvertfall ikke når det gjelder biltyper og drivstoff. Hva utlandet foretar seg, vil smitte seg inn til oss over tid. 

Norge ligger noen år foran andre europeiske land, men de kommer etter. Som sagt, det tar tid å bytte ut en bilpark okke som. Noen personer er tidligere ute enn andre. Noen land er tidligere ute enn andre.

oophus3do skrev (3 minutter siden):

Argumentet om at AC lading er billigere blir mindre og mindre jo bedre teknologiene blir. H2-PHEV produktene vil kunne utnytte billig saktelading som enhver elbil. Forskjellen er at man bytter ut den store ulempen hos elbilene med H2 påfylling istedenfor. Den kan kjapt være mye billigere i tillegg kontra prisen for DC hurtiglading. Spesielt ved skala. 

 

3 kWh koster alltid 3 ganger mer enn 1 kWh. Energiprisen er det kostnadsdrivende leddet, ikke effekt.

Grunnen til at DC-lading er dyrere enn AC-lading er at DC-ladere er dyre (innkjøp, bygging, tomt etc). Det er ikke effekten som gjør det dyrere enn AC. Selv med NEL sine siste produkter har elektrolyse en laaang vei å gå før det nærmer seg investeringskostnaden til DC-ladere (regnet etter kapasiteten i antall km rekkevidde levert per døgn).

Som sagt glem hydrogen for personbiler. Det er dødt. Ble ikke du omsider enig om det i en annen tråd for litt siden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (51 minutter siden):

Hvilke spørreundersøkelser er dette?

Det er gjort flere i årenes løp.

F.eks denne i 2013:

Sitat

Almost all Germans have heard of hydrogen fuel cell cars, most of them are excited about it.

They are not afraid of risks, but they are skeptical about the costs and supply of hydrogen refueling stations. Hydrogen will make an important contribution to the German energy transition by being produced decentralized and from renewable energy sources.

This is the core result of the representative survey on hydrogen mobility presented by the Independent Institute for Environmental Issues (UfU).

https://electriccarsreport.com/2013/03/survey-shows-germans-ready-for-hydrogen-fuel-cell-cars/

Denne i 2015 i Canada viste at folk foretrakk hydrogelbil foran elbil med stor margin.

Sitat

The consumer insight survey revealed the majority of Canadians (75 percent) would like to drive a vehicle not powered by gasoline – but they aren’t keen to turn to traditional battery electric vehicles (BEVs), with 71 per cent of those surveyed indicating that constantly having to charge a BEV is a pain and 67 per cent feeling they are too much of a hassle to drive.

This may indicate why 64 percent demonstrated an appetite to drive a vehicle powered by hydrogen and 77 per cent believe hydrogen fuel cell powered vehicles are the way of the future.

https://www.hybridcars.com/surveys-say-77-percent-of-canadians-believe-hydrogen-has-a-bright-future/

 

Den siste er vel denne:
https://fuelcellsworks.com/subscribers/survey-finds-that-hydrogen-cars-are-popular-with-63-of-german-drivers/

 

Det står ikke på interessen når det gjelder hydrogenbil. Nettopp fordi mange enten ikke ønsker å bruke tid på lading eller har ikke lademulighet hjemme, og de anser hurtig fylling som er bedre og mer passende løsning for de.

At hydrogen ikke tatt av skyldes utelukkende at tilbudet ikke eksisterer i dag. Det trengs både fyllestasjoner og godt utvalg av biler til priser som matcher fossilbiler. Da vet vi at hydrogenbiler vil selge godt mange steder. Og det kommer selv om det ikke går fort.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Selv Toyota satser nå på batterier i sin elektrifiseringsplan.

Her mistolker du fullstendig. Toyota har vært på den elektriske ballen hele tiden og langt før de andre med PHEV. De er kanskje nærmest fasttoffbatteriteknologi også. Det handler utelukkende om de velger ting i en viss rekkefølge og ser ann krav fra myndighetene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...