Gå til innhold

Rekkevidde er ikke elbilenes store hinder. Ladehastigheten er problemet


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

sverreb skrev (2 minutter siden):

Og hva mener du var feil? ikonet du la ved er så lite at det er kinapt leselig. Jeg fant det som ser ut til å være en kilde til denne sliden her: https://cleantechnica.com/2019/05/17/correcting-audi-tesla-model-3-charges-over-2-times-faster-than-audi-e-tron/. Ikke akkurat noen nøytral kilde, og ikke fra Audi, så jeg kan ikke se hva konteksten var. I samme artikkel kommer de med en 'korrigert' figur. Tesla-Model-3-vs-Audi-e-tron-fast-charging-graph-1.png

Men selv om audi later til å ha vært unøyaktige, så er jo ikke disse figurene veldig forskjellige. (De er ikke videre intressante heller, men det er et annet problem, og kan like godt komme av at det er tatt ut av sin sammenheng) . Rekkevidden er som nevnt tidligere ikke viktig om vi snakker om batteriteknologi. Det er mer en funksjon av resten av bilen. e-tron er en stor SUV model 3 er en middels stor sedan. (Men det er jo intressant at cleantechnica valgte 200mi som rekkeviddemerke å sammenligne siden det tar oss langt over 80% SOC for e-tron og dermed dramatisk øker den tilsynelatende avstanden). Jeg ser bare tegn til slurv, ikke misleding. 

Bevise hva da? Det er du som kommer med påstander om svindel. Jeg har ingenting å dokumentere.

 

Jeg refererer ikke til det, jeg refererer at de peker på effekt å later som de er raskere å lade. Noe som ikke stemmer, bare se på testen til motor.

 

Sånn, det var det. Du må gjerne være uenig. Helt fint for meg.

 

Nå går jeg tilbake til at dine poster er skjult..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, Salvesen. said:

 

Jeg refererer ikke til det, jeg refererer at de peker på effekt å later som de er raskere å lade. Noe som ikke stemmer, bare se på testen til motor.

Høy ladeeffekt lengre vil være å lade raskere etter alle rimelige måter å forstå å 'lade raskere'. Jeg skjønner ærlig talt ikke hva du klager over, og jeg kan ikke på noen måte se at du forsvarer din påstand om svindel. Noe jeg minner om er en påstand om at de bedriver kriminell virksomhet. Det er en påstand som bør begrunnes. 

10 minutes ago, Salvesen. said:

Nå går jeg tilbake til at dine poster er skjult..

Det kommer ikke til å hindre meg i å avkreve deg dokumentasjon på dine påstander selv om du har en noe mangelfull historie i det feltet. Så får andre vurdere hva de synes det gjør for din troverdighet.

Lykke til med å konstruere ekkokammeret ditt.

 

Endret av sverreb
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, oophus3do said:
16 hours ago, bzzlink said:

Du mener registreringstallene? Salgstallene er det ingen som går ut med såvidt jeg vet.

Jeg tipper du forstod poenget? 

Nei, salget av biler skjer vanligvis rundt 3 mnd. Før de blir registrert. Med elbiler så skjer det opptil 1 år i forveien. Grunnene il lave registreringstall nå er coronastenging, at Tesla har sendt biler til andre markeder enn Norge. Salget har også gått ned, om det gjelder canibalisering fra Model Y, eller vanvittig salg av ID3, Enyaq, e-tron 50, Kona og E-niro gjenstår å se

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, bzzlink said:

Nei, salget av biler skjer vanligvis rundt 3 mnd. Før de blir registrert. Med elbiler så skjer det opptil 1 år i forveien.

Det du beskriver kaller fortrinnsvis avtaleinngåelse e.l.. Selve kjøpet skjer i det du tar over risikoen for gjenstanden.  Du kan ha en avtale som forplikter deg til å kjøpe, men du har ikke kjøpt den før du har betalt og har bilen i hende.

Lenke til kommentar
13 hours ago, sverreb said:

Det du beskriver kaller fortrinnsvis avtaleinngåelse e.l.. Selve kjøpet skjer i det du tar over risikoen for gjenstanden.  Du kan ha en avtale som forplikter deg til å kjøpe, men du har ikke kjøpt den før du har betalt og har bilen i hende.

Nå snakket du plutselig om kjøpet, men når skjer salget da?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 7/5/2020 at 12:10 PM, sverreb said:

Samtidig. Kjøp og salg er samme ting men fra forskjellige ståsteder. Du kjøper noe i det noen andre selger det.

Og salget skjer ved kontraktsinngåelse. Som er når du legger inn bestillingen. Den har ikke noe med registreringen å gjøre.

Dersom du du går ifra kontrakten så er det en retur.

For eksempel om du kjøper noe på en nettbutikk og frakten tar 5 uker. Så kjøper du det når du bestiller det, ikke når posten finner det for godt å levere det ut. Eller?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, MultiGamerClub said:

Trodde ladehastigheten på elbiler var rask nok.

Syntes 2-3 minutter for og fylle full tank på V70ien min var lang tid..

Hvor lang tid vil det ta å lade en Tesla for cirka 20%?

Varierer veldig, men på en Model 3 så lader man med 1800km/t fra 0 til 20%, på en Tesla V3 hurtiglader. Så bare noen minutter.

På ett kvarter har du fylt på 240km.

Hjemme tar det fort noen timer avhengig av hvor heftig sikring man har eller om man har 3fase eller ikke.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (39 minutter siden):

For eksempel om du kjøper noe på en nettbutikk og frakten tar 5 uker. Så kjøper du det når du bestiller det, ikke når posten finner det for godt å levere det ut. Eller?

Tesla bokfører ikke pengene før kunden har signert overtagelsen. Så overtagelsen er nok bedre definert som "salget", siden du kan nekte overtagelsen, og skal dermed kunne få pengene tilbake. 

Lenke til kommentar
MultiGamerClub skrev (33 minutter siden):

Trodde ladehastigheten på elbiler var rask nok.

Syntes 2-3 minutter for og fylle full tank på V70ien min var lang tid..

Hvor lang tid vil det ta å lade en Tesla for cirka 20%?

Å stå 3 minutter ute i snøstorm og plages med å taste koden med kalde fingre, trege kortautomater, der man skal dra både bankkort og bonuskort, taste på kalde metalltaster, flytende væske som fordamper fra blå fingre osv. er lange minutter - helt klart. Eventuelt om myggsvermen suser rundt hodet. Man kan kanskje tyne det ned i 2 minutter om man nøyer seg med halv tank.

Å koble til Teslaen i snøstorm kan man greie på ned mot 5 sekunder. Smett ut-1-2-3-4-5-smett inn i varmen igjen. Kose seg med litt underholdning, mat eller noe sånt, gjenta 5 sekunder i kulda og kjør. Andre snedige egenskaper ved laderne er at både fingre og skosåler er like luktfrie etter fylling som før. Og man kan til og med gå på do eller spise når bilen fylles. Eller kikke seg litt rundt, strekke på beina og trekke frisk luft. Smak og behag.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, bzzlink said:

Og salget skjer ved kontraktsinngåelse. Som er når du legger inn bestillingen. Den har ikke noe med registreringen å gjøre.

Dersom du du går ifra kontrakten så er det en retur.

For eksempel om du kjøper noe på en nettbutikk og frakten tar 5 uker. Så kjøper du det når du bestiller det, ikke når posten finner det for godt å levere det ut. Eller?

Nei, kjøpet finner sted i det du både har betalt for og overtatt risikoen for gjenstanden. Dette er f.eks tidspunktet garantier begynner å løpe fra, og skulle noe skje med varen før dette tidspunktet er det selgers ansvar. F.eks i netthandelseksempelet ditt. Om varen skulle forsvinne på veien er det selgers problem, og noe selger må ordne opp i fordi salget enda ikke er gjennomført (I.e. du har ikke tatt over risikoen for varen) 

Kontraktsinngåelse er nettopp det, at man inngår en avtale om å gjennomføre et kjøp. Man forplikter seg her til å kjøpe, men salget skjer altså senere når varen faktisk leveres. 

For biler er det normalt (Men meg bekjent ikke absolutt påkrevd) at selger registrerer bilen på kjøperen rett før kjøper tar over bilen (Ie. rett før salgstidspunktet etter denne beskrivelsen) 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Å stå 3 minutter ute i snøstorm og plages med å taste koden med kalde fingre, trege kortautomater, der man skal dra både bankkort og bonuskort, taste på kalde metalltaster, flytende væske som fordamper fra blå fingre osv. er lange minutter - helt klart. Eventuelt om myggsvermen suser rundt hodet. Man kan kanskje tyne det ned i 2 minutter om man nøyer seg med halv tank.

Å koble til Teslaen i snøstorm kan man greie på ned mot 5 sekunder. Smett ut-1-2-3-4-5-smett inn i varmen igjen. Kose seg med litt underholdning, mat eller noe sånt, gjenta 5 sekunder i kulda og kjør. Andre snedige egenskaper ved laderne er at både fingre og skosåler er like luktfrie etter fylling som før. Og man kan til og med gå på do eller spise når bilen fylles. Eller kikke seg litt rundt, strekke på beina og trekke frisk luft. Smak og behag.

Nå bryr ikke snøstormer meg noe særlig og syntes det er bare bra og få litt kulde på seg men nå er det nesten stor sommeren så :D

Ser heller sjeldent søl av bensin eller diesel på bensinstasjoner men ut i fra det jeg leser har du hatt helt andre erfaringer ?

Lenke til kommentar
MultiGamerClub skrev (4 timer siden):

Nå bryr ikke snøstormer meg noe særlig og syntes det er bare bra og få litt kulde på seg men nå er det nesten stor sommeren så :D

Ser heller sjeldent søl av bensin eller diesel på bensinstasjoner men ut i fra det jeg leser har du hatt helt andre erfaringer ?

Det kan ha noe med min erfaring å gjøre. Den bensinstasjonen som tok meg minst tid å bruke og ofte hadde lavest priser står veldig vindutsatt til og vintrene her oppe kan være både lange og kalde.

Det er ikke mye søl, men det er jo som regel fall mot sluken som står rett foran der pumpa står fordi stasjonene har krav på seg til å ikke slippe oljeholdig vann ut i klokakken, overvannsledninger eller ut i naturen. Sluken står akkurat der man normalt trår for å sette dieselpistolen i tankhullet. Og man oppdager som regel ikke søl før man kommer inn i bilen igjen og skoene har sauset det godt ned i tekstil-matta på førersida.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 hours ago, sverreb said:

Nei, kjøpet finner sted i det du både har betalt for og overtatt risikoen for gjenstanden. Dette er f.eks tidspunktet garantier begynner å løpe fra, og skulle noe skje med varen før dette tidspunktet er det selgers ansvar. F.eks i netthandelseksempelet ditt. Om varen skulle forsvinne på veien er det selgers problem, og noe selger må ordne opp i fordi salget enda ikke er gjennomført (I.e. du har ikke tatt over risikoen for varen) 

Kontraktsinngåelse er nettopp det, at man inngår en avtale om å gjennomføre et kjøp. Man forplikter seg her til å kjøpe, men salget skjer altså senere når varen faktisk leveres. 

For biler er det normalt (Men meg bekjent ikke absolutt påkrevd) at selger registrerer bilen på kjøperen rett før kjøper tar over bilen (Ie. rett før salgstidspunktet etter denne beskrivelsen) 

Overskriftene i avisene viser til salgstall som synker. Med det menes at etterspørselen for elbiler eller et gitt bilmerke synker.

Man kan ikke måle salgstall på antall registrerte biler i en gitt mnd eller kvartal når det er andre faktorer som spiller inn på registreringer i en gitt måned. 

For alt vi vet kan mai ha vært ny rekordmåned for salg av Tesla Model 3. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker man vindusviskeren så kortes kjørelengden. Jeg vil ha 23-25 grader i bilen dermed kortes kjørelengden drastig. Norge er vinterland. Elbiler er ikke bygd for vinter Norge så fremt du ikke bor sentralt i byområder.Byfolk vet best hva som er best for oss andre og har ingen problem å tvinge ubrukelige elbiler til oss. ofte venting på ferge,  hva gjør jeg da? står i fergekø 30-40 min.. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Ioghabiwo-a said:

Bruker man vindusviskeren så kortes kjørelengden. Jeg vil ha 23-25 grader i bilen dermed kortes kjørelengden drastig. Norge er vinterland. Elbiler er ikke bygd for vinter Norge så fremt du ikke bor sentralt i byområder.Byfolk vet best hva som er best for oss andre og har ingen problem å tvinge ubrukelige elbiler til oss. ofte venting på ferge,  hva gjør jeg da? står i fergekø 30-40 min.. 

Varmepumpe begynner å komme på de fleste modeller nå om dagen som gjør at man bruker mindre strøm på å holde varmen.

Og strømmen vindusviskerne bruker er så liten at du ikke trenger å bekymre deg for det.

Koser meg i Nordnorge med min elbil jeg. Suveren firehjulstrekk og alltid varmt. Beste vinterbilen jeg har kjørt noensinne.

Er det noe problem å vente 30-40 minutter på en ferge? Mange elbiler kan fint stå 2 dager med varmeapparatet påslått uten problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ioghabiwo-a skrev (1 time siden):

Bruker man vindusviskeren så kortes kjørelengden. Jeg vil ha 23-25 grader i bilen dermed kortes kjørelengden drastig. Norge er vinterland. Elbiler er ikke bygd for vinter Norge så fremt du ikke bor sentralt i byområder.Byfolk vet best hva som er best for oss andre og har ingen problem å tvinge ubrukelige elbiler til oss. ofte venting på ferge,  hva gjør jeg da? står i fergekø 30-40 min.. 

Vindusviskeren forkorter rekkevidden med ca 1 meter, så det er et tulleargument.

Rekkevidden er på sitt korteste når man skal kort. Skal man 1 km i -20°C så risikerer man å ha "bare" 100 km rekkevidde. Altså mer enn nok til å komme frem. Det er fordi oppvarming av kupeen fra -20 til +25 grader tar mye energi. Rundt 1 kWh avhengig av bil. Skal man lengre så trenger man ikke varme opp bilen på nytt fra -20 grader. Den allerede varme bilen trenger mye mindre energi på å vedlikeholde varmen. Med andre ord rekkevidda øker jo lengre du skal kjøre. Skal du kjøre 300 km i -20°C så blir rekkevidda kanskje 400 km i en TM3 LR. Altså mer enn nok til å komme fram. Avstanden mellom superladerne er som regel under 200 km og lading går ganske fort selv i -20°C når fordi bateritemperaturen stiger til god lunk når man kjører langt.

Forsøker man å superlade etter 1 km fra kaldstart så har man misforstått meningen med superladere. De er til bruk på langturer og det tas for gitt at man starter med mye strøm på batteriet når man legger ut på langtur. Omtrent som det er logisk å fylle opp bensintanken før man skal på bilferie.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 6/11/2020 at 12:28 PM, Simen1 said:

Mye klokhet i denne artikkelen! :thumbup: Jeg vil dele kjøringen inn i to kategorier: Hverdagskjøring og langtur:

- Hverdagskjøring er sjeldent noe problem med dagens elbiler. Det går smidig, man lader billig hjemme og har et ubekymret bilhold.

- Langkjøring er fortsatt veldig variabelt ut fra hvilken bil man kjøper, turens lengde osv. I noen tilfeller kan det være et mareritt med langdryge ladepauser som kommer alt for hyppig etter hverandre, uoversiktlige ladekart og en jungel av apper, betalingssystemer etc. Her kan man risikere å måtte planlegge seg halvgal før man setter ut på tur eller helgal om man ikke har gjort det på forhånd. Jeg mener at nøkkelen til en god opplevelse på langturen ikke kan måles i kWh batteri og kW ladehastighet, men:

  • Enkel og helhetlig navigasjon til neste lader. Ett ladekart med alle ladesteder, integrert beregning av kjøretid, gjenværende batteri ved ankomst, anslått ladetid , forslag til kjørerute etc.
  • Enkel betaling uten registreringer, apper, kodebrikker og allskens dilldall, uansett land.
  • Fornuftig kjøretid mellom hver ladepause. Helst over 3 timer i normale hastigheter.
  • Fornuftig ladetid. Rundt en halvtime. Både for kort og for lang ladetid kan bli et problem.
  • Fornuftig tjenestetilbud ved laderen. Minimum tilgang på toalett og mulighet for å kjøpe mat og drikke. Gjerne benker, utsikt, lekeapparater og andre stedlige opplevelser i tillegg.

Dette handler egentlig om å forstå kundenes behov på langturer og gjøre hele opplevelsen smidig.

Fullstendig enig i dette men tenker også at vi bør komme dit at 500km  faktisk rekkevidde blir en standard til en overkommelig pris. 

 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...