Gå til innhold

Problem med å installere samme prg to ganger


Helm

Anbefalte innlegg

Windows 10.  

Jeg har behov for å kjøre samme program i duo, altså samme program i to vinduer/prosesser. Er dette generelt umulig i Windows? Jeg får det ikke til. Når jeg installerer programmet for andre gang (i sin separate mappe rett under C), så fungerer det ikke. Også den første kopien av programmet slutter å fungere, det ser ut som at Windows blander sammen installasjonene og blir forvirret.

 

Er det vanlig at en PC ikke kan håndtere to installasjoner av samme program? Hvorfor skulle PC-en bry seg om dette? De to kopiene er ikke på samme sted på harddisken, de har ulike banenavn. PC-en burde ikke forstå at det er samme program, men uansett om den forstår det burde den ikke bry seg.

 

Kan noen forklare hva som skjer i Windows og foreslå en løsning?

 

Jeg kan legge til at jeg har et videospill installert dobbelt opp slik at jeg kan spille to instanser samtidig på samme PC. Det fungerer utmerket. Så hvorfor et lite program ikke vil fungere på samme måte forstår jeg ikke.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Programmet bearbeider data fra et videospill, og når videospillet kjøres dobbelt opp må også dette hjelpeprogrammet (som kun lar seg installere én gang) kjøres dobbelt opp. Programmet heter ACT.

ACT er en mod/addon for diverse MMORPG-spill.

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Hva programmet heter og hva det brukes til er neppe relevant, en annen gang kan det være samme problem med et annet program.

Problemet er altså at Windows ikke takler å installere det to ganger. Jeg vet ikke om dette er normalt eller om dette er et program med dårlig kode.

 

Lenke til kommentar

Å installere samme program to ganger var en ny vinkling. Det har lite for seg, det er absolutt ikke måten å gjøre det på.
De fleste programmer kan kjøre flere instanser (fra en og samme installasjon). 
Men hvis programmet bruker en ressurs som ikke kan deles så kan det bare kjøre en instans.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Hårek said:

Å installere samme program to ganger var en ny vinkling. Det har lite for seg, det er absolutt ikke måten å gjøre det på.
De fleste programmer kan kjøre flere instanser (fra en og samme installasjon). 
Men hvis programmet bruker en ressurs som ikke kan deles så kan det bare kjøre en instans.

Programmet er som nevnt en add-on (combat tracker) til et MMORPG. Programmet kan kjøres i flere instanser fra samme installasjon, men samtidig blir det ubrukelig i alle instanser unntatt den første. Grunnen er at programmet er satt til å følge combat log fra instans nr 1 av et spill.

I programmet peker man mot spesifikke loggfiler fra spillet. Spillet kan jeg kjøre i mange instanser men hver instans krever sin egen installasjon. Slik får jeg behov for å installere programmet like mange ganger som jeg installerer spillet.

 

(Jeg tror mye av disse detaljene er overflødig informasjon, jeg tenker at problemet i prinsipp ikke er kun for dette programmet.)

 

 

2 hours ago, kjetilkl said:

Noen programmer er skrevet så de kan kjøre i flere instanser, andre ikke - slik er det bare.

Men - løsningen kan jo evt være å kjøre en kopi i en HyperV-sesjon - kommer an på spillet og hva slags ytelse du er avhengig av om det er en farbar vei ....

HyperV ligner Virtual Machine? Jeg har hørt om VM men har ingen erfaring med noen.

 

Hvordan/hvorfor definerer PC-en at det er samme program når det er installert to forskjellige steder? Jeg kan prøve å forandre navn på EXE men jeg tror jeg har prøvd det allerede.

 

Lenke til kommentar
Helm skrev (1 time siden):

Hvordan/hvorfor definerer PC-en at det er samme program når det er installert to forskjellige steder? Jeg kan prøve å forandre navn på EXE men jeg tror jeg har prøvd det allerede.

Navnet på programmet og hvor det ligger er helt uvesentlig. Exe-filen er bare for lagring av koden. Det blir uansett samme kode / prosess som kjører i minnet. Det er ofte mulig å ha mange like prosesser, men hvis de skal ha tilgang til den samme datafilen så blir det et problem. Når filen er åpnet i en prosess så er den låst til den prosessen, og neste prosess nektes tilgang.
Kan ikke hjelpe med dette spesifikke problemet, men du nevner selv at du tenker på prinsippet.

Lenke til kommentar

De som utvikler programmet kan velge om det skal kjøres kun i én instans, eller at man skal kunne åpne det flere ganger.
Det er ikke noe Windows styrer, men utvikleren av programmet selv.

Det kan være flere årsaker til at de har gått for denne løsningen.

Du kan forsøke rådene til de over med Hyper-V, har ikke erfaring med det selv, men det ser jo ut som en løsning som kanskje fungerer.

Om det er et veldig lettkjørt spill, så kan du jo feks installere Virtual Box og kjøre flere windows clienter på samme maskin hvor du kjører opp spill + tilleggsprogram flere ganger.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Endret av Merko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...