Gå til innhold

Så er det kommet hit-krav om å fjerne statuer


Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Hæ..?

Jeg skrev nettopp: "Synes ikke noe om ramponering enten det er av statuer eller noe annet. Statuer blir jo fjernet over hele USA i disse dager etter fredelige demonstrasjoner og politiske prosesser, det er bedre. Bred enighet skaper forandring, ikke vandalisme."

Nei, men jeg nevnte ikke statuer av slaveeiere. Jeg siktet eksplisitt til at stauter av slaverimotstandere og av Lincoln nå ødelegges. Hva har dette med bekjempelse av rasisme å gjøre?

I London ble til og med en statue av Gandhi angrepet. Gudene må vite hvorfor. Han kjempet mot raseskille i Sør-Afrika da han bodde der en periode som ung mann på slutten av 1800-tallet.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Spør du meg så spør jeg deg? Har ikke skrevet noe om det?

Vel, du nevnte noe om at statuer fjernes etter fredelige demonstrasjoner.

Men jeg har ihvertfall skjønt at dette handler om noe annet enn det som det tilsynelatende er snakk om.

Heldigvis har dette dempet seg i Norge før det ble noe av og det er jeg veldig glad for. For om dette hadde eskalert kunne vi fort oppleved at  monumenter av både kong Haakon og Max Manus hadde blitt tilsvinet og ødelagt. MM sa ting i sin tid som ikke ville hørtes så fint ut i våre dager. Ja, Manus sa ting i sin tid som etter vår tids standard ville vært, og med rette, oppfattet som rasistisk. Men det fratar ham ikke æren for hans innsats for Norges frihet. Men den nye renhetsideologien innebærer at de som har sagt ting som var rasistiske, selv om det var i en annen tid og at det var holdninger som 90% av befolkningen hadde skal "kanseleres".

Jeg synes forøvrig det hadde vært helt greit om det hadde blitt reist en statue av Stalin i Kirkenes grunnet den russiske frigjøringen av øst-Finmark og den betydningen. Selv om det hadde vært mer upassende og unødvendig i Oslo. Men i Kirkenes - ja. Alt i en kontekst.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Og nå - NIDAROSDOMEN! NIdarosdomen, den eneste katedralen vi har i Norge vil nå en ytterligående ekstremist rive - av "hensyn til minoriteter" selv om det ikke er en eneste minoritetsprerson som har fremmet et ønske om det! Det blir mer og mer sinnsykt og ser ikke ut til å ha noen ende. Om noen mener dette er et rasjonelt spørsmål som bør diskuteres så er mitt svar: glem det. Jeg går ikke i noen debatt om dette. Hadde jeg fortalt for noen måneder siden at noen ville fremme ønske om dette i et debattinnlegg ville jeg blitt kalt sinnsyk.

https://www.vl.no/meninger/kommentar/bor-vi-rive-nidarosdomen-1.1740997

Endret av Morromann
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Morromann skrev (15 minutter siden):

Og nå - NIDAROSDOMEN! NIdarosdomen, den eneste katedralen vi har i Norge vil nå en ytterligående ekstremist rive - av "hensyn til minoriteter" selv om det ikke er en eneste minoritetsprerson som har fremmet et ønske om det! Det blir mer og mer sinnsykt og ser ikke ut til å ha noen ende. Om noen mener dette er et rasjonelt spørsmål som bør diskuteres så er mitt svar: glem det. Jeg går ikke i noen debatt om dette. Hadde jeg fortalt for noen måneder siden at noen ville fremme ønske om dette i et debattinnlegg ville jeg blitt kalt sinnsyk.

https://www.vl.no/meninger/kommentar/bor-vi-rive-nidarosdomen-1.1740997

Kanskje kirkebrenneren Greven blir hyllet som en helt av denne bevegelsen om litt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Leiferen skrev (På 11.7.2020 den 11.04):

Kanskje kirkebrenneren Greven blir hyllet som en helt av denne bevegelsen om litt.

Vel, rare ting har skjedd før og lite overrasker meg selv om man skal være forsiktig med å trekke slike konklusjoner; sarkasme blir ikke alltid forstått og vi er i et samfunn hvor alt blir tatt bokstavelig slik Ricky Gervais brukte nesten et helt standupshow for å forklare nylig.

Men det er helt klart ikke akkurat noe som kjennetengner demokratier at man raserer fortidsminner som alltid har vært en del av en arv. Slik fjerning av fortidsminner er typsisk i samfunn og utført av bevegelser drevet av en "renhetsideologi"; slik som Taliban, IS, Røde Khmer og kreftene bak den kinesiske kulturrveolusjonen. Hvor fortidens monumenter stod i veien for "den nye tid" og "den nye tanken". Det var ikke nok å overse monumentene om man ikke likte dem; nei; fordi deres blotte eksistens truet tanken om at hele samfunnet skulle slutte opp om ens egne ideer. Men Nidarosdomen står nå en gang på UNESCOs verdensarvliste. Heldigvis sitter det fornuftige folk i UNESCO og ikke en flokk med individer som mener at kulturminner må fjernes fordi en eller annen et eller annet sted kan "krenkes" av det. Og jeg har ingen tro på at slike vil få jobb i UNESCO.

Verden gråt da Notre Dame brant for bare litt over et år siden og det viser jo at folk setter pris på slike verdensarvbminner som er en del av menneskehetens identitet, akkurat som den kinesiske mur, den forbudte by og pyramidene i Giza. Ingen krever disse monumentene destruert fordi de en gang ble bygget av slaver.

Så de som kommer med slike ønsker er nok drevet av opportunisme og misbruker en drapstragedie i et annet land til å fremme ønsker de har hatt lenge. Men dette er mariginale stemmer som ikke snakker på vegne av mange og hun snakker definoitivt ikke på noen som helst måte på vegne av de minoritetene som angivelig blir "krenket" av et gotisk byggverk i Trondheim.

Innlegget er endret for å fjerne sarkasmer og metaforer som ble tatt helt bokstavelig og blåst ut av propoasjoner. Meningen er den samme men klarere skulle jeg tro.,

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, Morromann said:

Og nå - NIDAROSDOMEN! NIdarosdomen, den eneste katedralen vi har i Norge vil nå en ytterligående ekstremist rive - av "hensyn til minoriteter" selv om det ikke er en eneste minoritetsprerson som har fremmet et ønske om det! Det blir mer og mer sinnsykt og ser ikke ut til å ha noen ende. Om noen mener dette er et rasjonelt spørsmål som bør diskuteres så er mitt svar: glem det. Jeg går ikke i noen debatt om dette. Hadde jeg fortalt for noen måneder siden at noen ville fremme ønske om dette i et debattinnlegg ville jeg blitt kalt sinnsyk.

https://www.vl.no/meninger/kommentar/bor-vi-rive-nidarosdomen-1.1740997

Hun er helt tydelig en Marxist, og således en infiltrator i kirka. Det finnes mange av dem. Ser at hun på bilde også er av det kaliberet mennesket som tapte det genetiske lotteriet, noe som virker å være en stor motivasjon for å rive ned og ødelegge alt rundt en selv. 

 

 

Lenke til kommentar

"Marxist, talibaner, infiltrator, menneske som tapte det genetiske lotteriet" ?

Å rive Nidarosdomen ville nesten være verdt det bare for å se de syke reaksjonene her!

(Jeg tror det er lurt å ikke ta hvert eneste ord i en slik kronikk/tankeeksperiment helt bokstavelig, hun mener åpenbart ikke at vi skal rive Nidarosdomen).

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Snikpellik said:

"Marxist, talibanere, infiltrator" ?

Å rive Nidarosdomen ville nesten være verdt det bare for å se reaksjonene her!

(Jeg tror det er lurt å ikke ta hvert eneste ord i en slik kronikk/tankeeksperiment helt bokstavelig, hun mener åpenbart ikke at vi skal rive Nidarosdomen).

Hun mener helt klart alt hun skriver.

Hele teksten hennes vitner om oppskriften radikal postmodernisme bruker i dekonstruering av tekster, hierarki, media etc. 

Hun kan I bunn og grunn bare brenne opp bibelen, da hun jo skriver at alt ville vært annerledes om det var andre typer mennesker som laget kristendommen. Hun kjetter imot kristen tro i hele teksten således.

 

Du kan jo le så mye du vil, men du vil blir stilt mot veggen og henrettet du også, etter at disse sadistene har gjennomført sin kulturrevolusjon.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (18 minutter siden):

"Marxist, talibaner, infiltrator, menneske som tapte det genetiske lotteriet" ?

Å rive Nidarosdomen ville nesten være verdt det bare for å se de syke reaksjonene her!

(Jeg tror det er lurt å ikke ta hvert eneste ord i en slik kronikk/tankeeksperiment helt bokstavelig, hun mener åpenbart ikke at vi skal rive Nidarosdomen).

Du mener altså at du ville sett et av våre vakreste kulturminner og Norges eneste katedral ødelagt kun for å se reaksjonen i et diskusjonsforum? Herrejemini....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Morromann said:

Og nå - NIDAROSDOMEN! NIdarosdomen, den eneste katedralen vi har i Norge vil nå en ytterligående ekstremist rive - av "hensyn til minoriteter" selv om det ikke er en eneste minoritetsprerson som har fremmet et ønske om det! Det blir mer og mer sinnsykt og ser ikke ut til å ha noen ende. Om noen mener dette er et rasjonelt spørsmål som bør diskuteres så er mitt svar: glem det. Jeg går ikke i noen debatt om dette. Hadde jeg fortalt for noen måneder siden at noen ville fremme ønske om dette i et debattinnlegg ville jeg blitt kalt sinnsyk.

https://www.vl.no/meninger/kommentar/bor-vi-rive-nidarosdomen-1.1740997

Nei, hun mener ikke at vi skal rive Nidarosdomen? Jeg forslår at du faktisk leser hele artikkelen, ikke bare innledningen…

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (På 11.7.2020 den 23.51):

Nei, hun mener ikke at vi skal rive Nidarosdomen? Jeg forslår at du faktisk leser hele artikkelen, ikke bare innledningen…

Jeg vet at marxister og kultur relativister har som vane å ordlegge seg akkurat innafor grensen til benektelse om de blir stilt til rette.

eks "Hadde vært synd om noen henretta Erna Solberg" eller "det er ulovlig å oppfordre til vold, så det ville vært DUMT om noen drepTE Erna Solberg" 

"IKKE  SLÅ NED ELLER ALVORLIG ANGRIP ENVÆR HVIT PERSON SOM IKKE INSTANT FØYER SEG BLM

teksten er Anti-kristen og Anti-Norge på alle mulige plan. En del av forsøket på å destruere det gamle for å kunne opprette det nye utopia 

Endret av Omnia vincit amor
Fjerner unødvendig space i innlegget.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Thorbjørn_lien skrev (På 12.7.2020 den 0.02):

Jeg vet at marxister og kultur relativister har som vane å ordlegge seg akkurat innafor grensen til benektelse om de blir stilt til rette.

eks "Hadde vært synd om noen henretta Erna Solberg" eller "det er ulovlig å oppfordre til vold, så det ville vært DUMT om noen drepTE Erna Solberg" 

"IKKE  SLÅ NED ELLER ALVORLIG ANGRIP ENVÆR HVIT PERSON SOM IKKE INSTANT FØYER SEG BLM

teksten er Anti-kristen og Anti-Norge på alle mulige plan. En del av forsøket på å destruere det gamle for å kunne opprette det nye utopia 

Hva du vet og hva som faktisk skjer er sjelden kongruent… ?

Endret av Omnia vincit amor
Fjerner unødvneidg space i siteringen.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Thorbjørn_lien skrev (På 12.7.2020 den 0.02):

Jeg vet at marxister og kultur relativister har som vane å ordlegge seg akkurat innafor grensen til benektelse om de blir stilt til rette.

eks "Hadde vært synd om noen henretta Erna Solberg" eller "det er ulovlig å oppfordre til vold, så det ville vært 

teksten er Anti-kristen og Anti-Norge på alle mulige plan. En del av forsøket på å destruere det gamle for å kunne opprette det nye utopia 

Det ironiske er jo at det å fjerne domen ville ha krenket en minoritet. Nidaros er et gammelt katolsk byggverk og katolikker er en minoritet i Norge hvor mange er ikke- hvite.

Endret av Omnia vincit amor
Fjerner unødvneidg space i siteringen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Hva du vet og hva som faktisk skjer er sjelden kongruent… ?

Alle dine synspunkter og meninger er 100% kongruent med verdens 100 største konglomerater. Må være deilig da, aldri beøve å tenke selv eller utfordre hovedstrømsnarrativet I vårt hyper kapitalistiske samfunn. 

 

 

Endret av Thorbjørn_lien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Da sitter vi en strek for krangling, om det være seg forsøk på persondiskusjon eller noe annet. 

Kommentarer tas på PM. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...