Gå til innhold

Hevder Apple annonserer Arm-baserte Mac-er under WWDC 22. juni


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på om dette vil påvirke prisen (i positiv grad), da de selv utvikler chippene uten at de må kjøpe inn fra Intel.
Sannsynligvis ikke. :)

Uansett så lenge produktet blir bedre for sluttbruker med nye chippen så må de jo bare kjøre på. Dog en fordel at nyere og eldre programvare fungerer på den nye ARM-plattformen, ellers kan det nok bli litt kluss i noen år fremover.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Lenke til kommentar
Merko skrev (1 minutt siden):

Lurer på om dette vil påvirke prisen (i positiv grad), da de selv utvikler chippene uten at de må kjøpe inn fra Intel.

Det vil påvirke marginene til Apple ;) Jeg tror ikke vi ser noen enorme prisendringer, men det kan faktisk hende det blir noe justert. Apple er ikke særlig store i laptop-markedet, så de har mer å hente der på billigere produkter.

Merko skrev (2 minutter siden):

Uansett så lenge produktet blir bedre for sluttbruker med nye chippen så må de jo bare kjøre på. Dog en fordel at nyere og eldre programvare fungerer på den nye ARM-plattformen, ellers kan det nok bli litt kluss i noen år fremover.

Det der er jo hovedproblemet. Programvare vil ikke være kompatibelt, så det må i så fall emuleres som vil gi betraktelig svakere ytelse. Fordelen er jo at man har iPad/iPhone apper som vil fungere. Ikke noe problem for den jevne mannen i gata, men proff-brukere er livredde for at dette vil gjelde Pro-modellene også.

Lenke til kommentar

Tviler på det skjer denne gangen heller. Har vel ryktes om dette i ti år nå. Hvert år så skal det endelig skje.

Apple har gjort dette stuntet to ganger før; først byttet de fra 68k til PPC, og så fra PPC til Intel. Begge gangene ble det laget emulatorer for å kjøre gamle programmer, og hybrid-programmer (fat binary og Universal Application) som kjørte native på begge plattformer. Kommer ARM-mac'er er det nok bare gjentagelsen av denne historien. Og Apple har klart det utmerket to ganger tidligere, så de klarer det sikkert igjen. Et problem blir nok kanskje for dem som er avhengig av å kjøre Windows på Mac'en (enten virtualisert eller i Boot Camp), men helt ærlig så tror jeg Apple gir blanke faen i disse brukerne. 

Om/når de kommer med ARM-baserte Mac'er, så tviler jeg på at prisene blir lavere. Snarere tvert i mot. Når Apple har full kontroll på all maskinvare, priser de det nok fordelaktig for dem selv. Og siden man ikke kan sammenligne ytelse mellom ARM og X86 direkte, så kan sikkert Apple finne på mange grunner for høyere priser.

Lenke til kommentar

Jeg tror disse maskinene blir veldig gode til normalt hjemmebruk (nettleser, strømmetjenester og kontorpakker for noen).

Stillegående og laaaang batteritid.

Spådommer:

- 3X GPU ytelse i forhold til Intel integrert grafikk. Forholdsvis enkelt for Apple å få til, og de elsker jo slike gangestykker på presentasjonene sine.

- 2X ytelse i SpecInt eller noe slik, men per watt.

- "Sikreste prosessoren noensinne"

- Programvare kun fra Mac AppStore

Ingen x86 emulering, for betyr ekstraarbeid, og er uansett tregt og folk blir misfornøyd.

De har nok alliert seg med Microsoft og Adobe for lenge siden, så de vanligste programmene vil nok være klare ved lansering.

 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 10.6.2020 den 14.27):

Tviler på det skjer denne gangen heller. Har vel ryktes om dette i ti år nå. Hvert år så skal det endelig skje.

Ryktestormen nå er betraktelig større enn den noen gang har vært og den har økt i intensitet det siste. Det kan ikke sammenlignes i det hele tatt med de små dryppene vi har hatt tidligere. Jeg vedder på at det kommer til å skje. Det som dog er mer usikkert enda er om det blir ARM over hele linja, eller om de planlegger å kun lage det for rimeligere consumer Mac-er.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Ryktestormen nå er betraktelig større enn den noen gang har vært og den har økt i intensitet det siste. Det kan ikke sammenlignes i det hele tatt med de små dryppene vi har hatt tidligere. Jeg vedder på at det kommer til å skje. Det som dog er mer usikkert enda er om det blir ARM over hele linja, eller om de planlegger å kun lage det for rimeligere consumer Mac-er.

Apples produktlinje er blitt ganske uoversiktlig de siste årene. Å introdusere en ny prosessorarkitektur for kun noen av Mac'ene vil gjøre det enda mer uoversiktlig. I tillegg vil det være vanskeligere for både Apple og utviklere å støtte flere arkitekturer. Det er greit nok for en overgangsperiode (slik som med Universal-appene), men en permanent løsning blir det neppe. Om Apple går for ARM, så tror jeg de gjør det over hele linjen. Noe som også gir mening dersom de ønsker full kontroll over hardwaren. Ytelsesmessig er det ingen grunn til å fortsatt holde på Intel. Apple har vist at ARM-prosessorer fint kan utklassere x86 både på ytelse og strømforbruk.

Men når/om det skjer er ikke godt å si. Selv om ryktene kanskje er større nå enn de var for noen år siden, har de vært der siden Apple kjøpte P.A. Semi i 2008. Og det har enda ikke skjedd noe på 12 år. Så jeg tar disse ryktene med en liten klype salt :)

Lenke til kommentar

Personlig sett ville jeg nok gjerne ha foretrukket om de fortsatte med x86-64, da jeg gjerne skriver programvare spesifikt rettet mot den arkitekturen, men så lenge det fins en emulator over ARM, som så vel vedlikeholdes, og jeg fortsatt kan kompilere programmer til, så vil nok ikke det være noe problem for meg. Programmer som fortsatt utvikles og driftes vil nok stortsett bare kunne omkompileres til ARM, så for det jevne Cocoa-programmet vil det ikke være noe problem å bytte over til ARM. Mer vanskelig er det nok for dem som benytter seg av Assembly eller rammeverk spesifikt rettet mot x86-64. 

Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (55 minutter siden):

Personlig sett ville jeg nok gjerne ha foretrukket om de fortsatte med x86-64, da jeg gjerne skriver programvare spesifikt rettet mot den arkitekturen, men så lenge det fins en emulator over ARM, som så vel vedlikeholdes, og jeg fortsatt kan kompilere programmer til, så vil nok ikke det være noe problem for meg. Programmer som fortsatt utvikles og driftes vil nok stortsett bare kunne omkompileres til ARM, så for det jevne Cocoa-programmet vil det ikke være noe problem å bytte over til ARM. Mer vanskelig er det nok for dem som benytter seg av Assembly eller rammeverk spesifikt rettet mot x86-64. 

Samme problemet oppstod ved forrige arkitekturbytte i 2006. Mens XCode og Objective-C støtter rekompilering fra dag 1, var det mange programmer der dette ikke var mulig. Resultatet var jo at populære programmer som Microsoft Office og Photoshop brukte flere år på å komme med Intel-versjoner, da de ikke var laget med XCode og Objective-C. Apples innebygde emulator "Rosetta" gav i flere år muligheten til å kjøre PowerPC-programmer på Intel-maskiner, men med et betydelig hastighetstap.

Det skal også nevnes at det er lettere for en Intel CPU å emulere en ARM CPU enn omvendt. Så om alle nye Mac'er blir ARM-baserte, vil emuleringen av Intel-kode gå enda tregere enn om arkitetkturbyttet hadde vært andre veien.

Om Apple går for ARM i Macene sine, håper jeg de gjør det så åpent og transparent som mulig, i motsetning til forrige gang. Så blir det kanskje enklere for de som ikke bruker XCode å kompilere til ny arkitektur.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Apples produktlinje er blitt ganske uoversiktlig de siste årene. Å introdusere en ny prosessorarkitektur for kun noen av Mac'ene vil gjøre det enda mer uoversiktlig.

Jeg vet ikke om det blir noe mindre oversiktlig av det. Trenger jo ikke bli nye modeller, men f.eks. alle ikke-Pro modeller med ARM.

Kajac skrev (1 time siden):

Om Apple går for ARM, så tror jeg de gjør det over hele linjen. Noe som også gir mening dersom de ønsker full kontroll over hardwaren. Ytelsesmessig er det ingen grunn til å fortsatt holde på Intel. Apple har vist at ARM-prosessorer fint kan utklassere x86 både på ytelse og strømforbruk.

Nå har vel ikke Apple vist det i noe annet enn mobile enheter, så det kan jo bli interessant å se mot Xeon-prosessorer f.eks. Jeg tror nok også at de på sikt kommer til å skifte alt eller ingenting. De vil ikke vedlikeholde to ulike arkitekturer på lang sikt. Men nå i starten blir det nok fort de laveste modellene for å gi utviklere tid til å oppgradere proffapplikasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...