Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om ferietrekk


UnderSolen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har vært ansatt i et engasjement frem til 31.07 og har fått tilbud om forlengelse ut året. Har i den forbindelse blitt pålagt ferie, noe som er helt greit. Jeg blir da trukket en hel månedslønn i juni, men blir fortalt at jeg da fortsatt er skyldig et beløp som vil bli trukket av juli lønna. Er dette riktig? Jeg forstår ikke hvorfor en månedslønn ikke dekker fem uker ferie? 

Stillingsprosenten er på 70%

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
UnderSolen skrev (14 minutter siden):

Hei, jeg har vært ansatt i et engasjement frem til 31.07 og har fått tilbud om forlengelse ut året. Har i den forbindelse blitt pålagt ferie, noe som er helt greit. Jeg blir da trukket en hel månedslønn i juni, men blir fortalt at jeg da fortsatt er skyldig et beløp som vil bli trukket av juli lønna. Er dette riktig? Jeg forstår ikke hvorfor en månedslønn ikke dekker fem uker ferie? 

Stillingsprosenten er på 70%

Stort sett fungerer det slik:

En arbeidsmåned: 167,5 time(100%). 

Justert for 70% = 117,25 timer. 

Dvs at du vill tilføre 117,25 timer i Juni. Men de skal trekke deg for 5 uker ferie

25 dager a 5,25t er 131,25 time. Du skylder derfor 14 timer til bedriften. 

Normalt sett trekker en disse 14 timene av opptjent feriepenger sist år. Så jeg antar at du ikke har jobbet der sist år. Har du ikke jobbet i det hele tatt kan du kreve å ikke ta ut hele ferien da det gir deg økonomiske problemer. Så lenge de ikke har felles nedstengning osv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...