Gå til innhold

Helt ny i aksje-/fondmarkedet. Noen nybegynnerspørsmål.


Anbefalte innlegg

kremt skrev (21 timer siden):

Jeg tror du overtenker dette litt, det er egentlig ikke så avansert. Og dette med alle navn og sånn gjør det bare mer forvirrende. Du skjønner hvis du følger med på f.eks Nordnet (gratis sanntid ut året, med ordredybde) på et visst selskap et par timer. Kjøp, salgs kurser, og mengde på hver kurs. Samt mengde totalt. Under ser man totalt kjøp og salg i markedet som fortsatt ikke har "matchet". Der det er match så havner det i handelslista med klokkeslett, kurs og antall. Som både kjøper og selger vil du handle fra flere ulike innenfor den samme ordren og prisen, man plukker altså litt her og der ut fra det som er tilgjengelig på det tidspunktet, siden man sjelden har match på antall.

Eg ønskjer å forstå noe basic prinsipper som har stor betydning.

La oss si eg ønskjer å selge aksjene mine. Eg vil ha minst 90kr/aksjen.
Samtidig legger du kjøpsordre med makspris på 100kr/aksjen.

Så om eg trykker på "sell" uten noe limit, de vil bli solgt til deg for 100kr/akjsen?
Men om eg setter "limit" til 90kr (ikkje selge billigere enn det), blir de solgt til 90kr eller 100kr, som du er villig til å gi?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det er alltid "ask" prisen som styrer markedet, altså tilbudt salgspris. En ask på 90kr/aksjen vil selges for 90 kr/aksjen, selv om det er folk som er villige til å betale mer.
Normalt legger man jo en sell limit som er høyere enn dagens markedspris, ikke 90 kr/aksjen hvis verdien er 95 kr/aksjen f.eks.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar
NoTrace skrev (26 minutter siden):

Så hvis jeg legger en buy limit på $10000 på en aksje som selges for $10 betaler jeg $10000 dersom min ordre kom inn før salgsordren? :)

Nei. Men hvis det ligger inne en kjøpsordre på NOK 10 fra før og du legger inn en salgsordre på NOK 1 vil ikke kjøper betale NOK 1 heller. Oslo Børs (og alle andre børser) har et relativt komplisert regelverk for ordrematching. Hvis det er én ordre på én aksje i ordreboka og det kommer inn én motsatt ordre på én aksje men med en helt annen pris, vil ordrene faktisk matches på midten. Men børsen har også circuit breakers som gjør at avstanden ikke blir så stor som du beskriver. I tillegg så er det alltid likviditet i markedet som gjør at det tenkte eksempelet ikke oppstår. 

Regelverket finner du her, se særlig kapittel 6 for forskjellige ordretyper og 7 for matchingregler. Jeg skal ikke late som jeg faktisk forstår dette regelverket særlig godt, men det du skriver stemmer ikke og motbevises ikke av det tenkte eksempelet ditt. 

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Anterialis skrev (På 10.6.2020 den 10.28):

Hei, og takk for at dere tar dere tid til å svare på noen enkle begynnerspørsmål.

 

1) Jeg er kunde i DnB. Jeg ser at de skiller mellom ASK (aksjesparekonto) og generell fondsparing. Jeg begynner å forstå at ASK tillater meg å ta ut penger jeg har satt inn skattefritt, kun skatt på gevinst. Dog ser jeg også at noen akjser/fond ikke kan settes på ASK-kontoen, og havner under en kategori kalt "generell fondsparing". Hvorfor kan jeg ikke ha alt under ASK slik at jeg får de fordelene? Akkurat nå ser det slik ut i min nettbank:

ASK: DnB Global indeks A. 
Generell fondsparing: DnB Aktiv 30A

Hvorfor får jeg ikke DnB Aktiv 30A i ASK?

Her blander jeg helt sikkert fundamentale greier, send meg gjerne til en fin 101-side for sånne som meg ?

 

2) Jeg er kunde av Tibber og kunne tenkt meg å "satse" penger på dem. Dog finner jeg ikke aksjen deres i min nettbank. Hvordan finner jeg ut om Tibber har aksjer / er børsnotert, og hva er deres ticker? Jeg har forsøkt å søke i nettbanken (DnB), uten å finne dette.. Jeg har vært på oslobors.no, er dette alle aksjene det er mulig å investere i pr. idag??

 

Takk for svar ?

Det hørtes veldig rart ut at dnb aktiv 30a ikke kunne settes på aksjesparekonto..... Kanskje du har gjort samme feilen som jeg gjorde. : jeg var vant til at dnb hadde en funksjon som hjalp meg til å overføre penger fra lønnskonto til Ask ved at det dukka opp et spørsmål om det, og jeg kunne bare trykke ok. Plutselig forsvant den funksjonen, og dermed havna fondet på generell aksjesparingskonto. Jeg ringte banken, men de kunne ikke gjøre noe med det. Seinere kom funksjonen tilbake. Så det var litt surt. Men det var heldigvis ikke så stort beløp som havna feil.

Lenke til kommentar
heblilla skrev (46 minutter siden):

Det hørtes veldig rart ut at dnb aktiv 30a ikke kunne settes på aksjesparekonto..... Kanskje du har gjort samme feilen som jeg gjorde. : jeg var vant til at dnb hadde en funksjon som hjalp meg til å overføre penger fra lønnskonto til Ask ved at det dukka opp et spørsmål om det, og jeg kunne bare trykke ok. Plutselig forsvant den funksjonen, og dermed havna fondet på generell aksjesparingskonto. Jeg ringte banken, men de kunne ikke gjøre noe med det. Seinere kom funksjonen tilbake. Så det var litt surt. Men det var heldigvis ikke så stort beløp som havna feil.

Hvorfor er det rart? Fondet har normalt 30% aksjer og 70% renter. For å kvalifisere til aksjesparekonto må et fond ha 80% aksjer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...