Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier krever penger 2 måneder etter utflytting


larz

Anbefalte innlegg

Hei, flyttet ut fra en leilighet for 2 måneder siden, og fikk sms i dag om at de nye leietagerne hadde funnet noen biller på kjøkkenbenken. De tok så å demonterte plata under kjøkkenbenken (Den som er mellom gulvet og bunnen av kjøkkenbenken), og fant et 10-talls larver. De måtte da rengjøre denne flekken, som er kanskje 2 kvadratmeter. Utleier bestemte seg så for å refundere 2000kr til de for at de måtte vaske dette opp, og krever nå at jeg betaler de disse pengene. Kan de kreve meg for dette?

Sannsyneligvis har det ramlet noe mat ned der, eller så har billene/larvene dratt med seg mat inn der(?), uansett virker det som en plass det ikke er vanlig å rengjøre, så vet ikke helt hvordan jeg skulle ha oppdaget at det var larver der. Synes også 2000kr virker ganske urimelig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forutsatt at alle de relevante i saken ligger på bordet kan jeg bare ønske utleier lykke til. Først må utleier sende TS et krav TS kan bestride, deretter går veien til forliksrådet (neppe på denne siden av sommeren, rettferien starter om tre uker og TS skal også ha utleiers forliksklage og tid til å besvare den før møtet (14 dager). Utleier betaler i første omgang for behandlingen i forliksrådet - drøyt 1000 kr . Kan ikke utleier gjøre det mer sannsynlig for forliksrådet at det var TS' forsømmelse at krekene er det enn at dette skyldes "hendelig uhell"/at krekene har kommet dit etter at TS flyttet, ja så har utleier definitivt tapt. Selv om detskulle være sannsynliggjort AT krekene kom der i TS' tid betyr ikke det automatisk at TS er ansvarlig, spørsmålet er om TS også kan lastes for at de kom. Kan det f eks tenkes at krekene har kommet inn gjennom utettheter hus alltid har utelukkende for å søke varme i stille vintertid og nå har våknet til live fordi tempereaturene er mer behangelige enn i mars og nå har begynt å søke etter mat? 

Som sagt: Gitt at jeg kjenner alle relevante fakta i saken kan jeg bare ønske utleier lykke til med kravsforfølgelsen.  Ha rett er en ting, få rett er noe annet - og her later ikke utleier engang til å ha vurdert særlig godt om vedkommende har rett, bare umiddelbart antatt nettopp det. 

Lenke til kommentar
Zash skrev (2 timer siden):

Her er det bare å be utleieren ta seg en bolle. Jeg regner med at vasken ble godkjent da du flyttet ut? 

Vasken ble godkjent etter (nøye!) inspeksjon fra utleier, og depositum har blitt tilbakebetalt til meg allerede. Ga som svar at jeg ser det som helt urimelig å betale det beløpet, og at jeg ikke kommer til å betale ettersom vasken ble godkjent. Fikk en lang paragraf i retur med diverse personangrep, så tviler på at saken hans står bedre nå

  

Vest skrev (2 timer siden):

Forutsatt at alle de relevante i saken ligger på bordet kan jeg bare ønske utleier lykke til. Først må utleier sende TS et krav TS kan bestride, deretter går veien til forliksrådet (neppe på denne siden av sommeren, rettferien starter om tre uker og TS skal også ha utleiers forliksklage og tid til å besvare den før møtet (14 dager). Utleier betaler i første omgang for behandlingen i forliksrådet - drøyt 1000 kr . Kan ikke utleier gjøre det mer sannsynlig for forliksrådet at det var TS' forsømmelse at krekene er det enn at dette skyldes "hendelig uhell"/at krekene har kommet dit etter at TS flyttet, ja så har utleier definitivt tapt. Selv om detskulle være sannsynliggjort AT krekene kom der i TS' tid betyr ikke det automatisk at TS er ansvarlig, spørsmålet er om TS også kan lastes for at de kom. Kan det f eks tenkes at krekene har kommet inn gjennom utettheter hus alltid har utelukkende for å søke varme i stille vintertid og nå har våknet til live fordi tempereaturene er mer behangelige enn i mars og nå har begynt å søke etter mat? 

Som sagt: Gitt at jeg kjenner alle relevante fakta i saken kan jeg bare ønske utleier lykke til med kravsforfølgelsen.  Ha rett er en ting, få rett er noe annet - og her later ikke utleier engang til å ha vurdert særlig godt om vedkommende har rett, bare umiddelbart antatt nettopp det. 

Takk for svar, ser ut som han ikke kommer til å gjøre så mye mer med det, utenom at han synes jeg er "tåpelig" og "smålig"

Endret av larz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det ble vasket, utleier godkjente vasken, nøkler ble overlevert, ny kontrakt er skrevet under, og ny leietager har begynt å betale for sin leieperiode, så er din avtale hevet og ute av verden. Dét kan du skrive.

Hadde en utleier som prøvde å kreve meg for en måneds husleie etter avtalen var hevet, da skrev jeg noe lignende, to ganger, og da gav h*n seg.

Personangrep lol ^^ Dette føyer seg bare i rekka av useriøse utleiere. Det er så mange av dem at jeg blir helt matt. Tror de kan noe om lederskap, men egentlig kan de ingenting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...