Gå til innhold

Overvåke 3D-print via webkamera


Oter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Oter skrev (3 minutter siden):

noen her som har kamera på printeren her?skulle hatt et kamera på min ender 5,for og overvåke printingen,og ha muligheten til og avslutte printen om noe skulle skje,kjedelig og ha flere hundre meter med filament i et stort reir rundt printeren

 

Jeg har ikke, men vurderer å koble opp et billig 200kroners kina kamera slik at jeg selv får oversikt.
Som du sier, så er det kjedelig om printet feiler i starten.

Må også koble opp noe om kutter strømmen ved behov.'

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Oter said:

har vurdert dette oppsettet,men er usikker på om det trengs noe programmering eller noe?for der vil jeg slite

Kan være litt knotete i starten om du ikke har tilgang på nettverkskabel eller kan lese av IP adresser i router. Når du først har fått kontakt med Octoprint styres alt fra nettleseren på en PC og deretter er alt veldig enkelt. 

Sikkert flere hundre tutorials på YouTube for dette også da det er veldig vanlig å bruke Octoprint.

Selv har jeg ett dedikert nettbrett med en Octoprint app som jeg styrer begge mine printere med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Kan være litt knotete i starten om du ikke har tilgang på nettverkskabel eller kan lese av IP adresser i router. Når du først har fått kontakt med Octoprint styres alt fra nettleseren på en PC og deretter er alt veldig enkelt. 

Sikkert flere hundre tutorials på YouTube for dette også da det er veldig vanlig å bruke Octoprint.

Selv har jeg ett dedikert nettbrett med en Octoprint app som jeg styrer begge mine printere med. 

der jeg har printeren nå,så har jeg ingen pc enda,men har routeren der,og mulighet for kabel da

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Oter said:

har vurdert dette oppsettet,men er usikker på om det trengs noe programmering eller noe?for der vil jeg slite

Kan være litt knotete i starten om du ikke har tilgang på nettverkskabel eller kan lese av IP adresser i router. Når du først har fått kontakt med Octoprint styres alt fra nettleseren på en PC og deretter er alt veldig enkelt. 

Sikkert flere hundre tutorials på YouTube for dette også da det er veldig vanlig å bruke Octoprint.

Selv har jeg ett dedikert nettbrett med en Octoprint app som jeg styrer begge mine printere med. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Oter said:

der jeg har printeren nå,så har jeg ingen pc enda,men har routeren der,og mulighet for kabel da

Ja det med kabel er bare for å enklere koble deg på Wi-Fi første oppstart. Deretter trengs ingen kabel.

Kan og koble til Wi-Fi direkte ved å skrive SSID og passord i en fil og legge på minnekortet. Ligger tutorials på det.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (28 minutter siden):

Ja det med kabel er bare for å enklere koble deg på Wi-Fi første oppstart. Deretter trengs ingen kabel.

Kan og koble til Wi-Fi direkte ved å skrive SSID og passord i en fil og legge på minnekortet. Ligger tutorials på det.

har du link til det jeg trenger og kjøpe?

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Oter said:

har du link til det jeg trenger og kjøpe?

En Raspberry pi 3 eller bedre, med en strømadapter om du ikke har en god mobillader å avse. Dette får du kjøpt mange plasser.

Her f.eks: https://www.netonnet.no/art/smarte-hjem/velg-etter-system-produsent/raspberry-pi/raspberry-pi-4-model-b-1gb/1009471.16393/?utm_source=prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prospecting_conversion_prisjakt-prisjamforelse_no&dclid=CjkKEQjw5vz2BRCz74-Wreq9lcQBEiQAQ8swiK-BQTD6NrTMFGkbjxooUvLvai9sw2XCWuj4LydaTg3w_wcB

https://www.netonnet.no/art/smarte-hjem/velg-etter-system-produsent/raspberry-pi/raspberry-power-supply-pi-4-model-b-5-1v3a-black/1009089.16393/

Støtter vel omtrent alle kamera så let bare i skuffen etter ett gammelt ett å bruke til det.

Du trenger ikke å kjøpe case til den. Er vanvittig mange kule man kan printe seg.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

En Raspberry pi 3 eller bedre, med en strømadapter om du ikke har en god mobillader å avse. Dette får du kjøpt mange plasser.

Her f.eks: https://www.netonnet.no/art/smarte-hjem/velg-etter-system-produsent/raspberry-pi/raspberry-pi-4-model-b-1gb/1009471.16393/?utm_source=prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prospecting_conversion_prisjakt-prisjamforelse_no&dclid=CjkKEQjw5vz2BRCz74-Wreq9lcQBEiQAQ8swiK-BQTD6NrTMFGkbjxooUvLvai9sw2XCWuj4LydaTg3w_wcB

https://www.netonnet.no/art/smarte-hjem/velg-etter-system-produsent/raspberry-pi/raspberry-power-supply-pi-4-model-b-5-1v3a-black/1009089.16393/

Støtter vel omtrent alle kamera så let bare i skuffen etter ett gammelt ett å bruke til det.

Du trenger ikke å kjøpe case til den. Er vanvittig mange kule man kan printe seg.

takk,hva med kameraet til raspberry da?ser at de har et infrarødt kamera også

Lenke til kommentar

Usikker på om det er forlengelseskabel, vil anta at man kan få tak i det, ellers så kan man jo bare bruke vanlig USB webkamera.

Eller som du sier, montere PI'en ved/inni printeren.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Lenke til kommentar
Complexity skrev (36 minutter siden):

Funker bra det. Bruker det til den ene printern min. Ikke ett infrarødt da men ett orginalt pi kamera. 

trenger bare strømadapter,raspberry pi 4 og kamera?du vet ikke hvor lang kabelen på kameraet er?

bestillte raspberry kameraet,enten så finner jeg noe jeg kan printe ut,ellers så skal jeg uansett ha hyllesystem over printerne,så da får jeg uansett montert dem der,så da trenger jeg sikkert hjelp med og få dette i gang senere

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...