Gå til innhold

VW slutter å tape penger på elbil med ID.3


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (2 timer siden):

Feil på biler er greit så lenge service nettverk og fabrikant har kunnskap og kapasitet til å rydde opp raskt. De beste kan spore opp hvilken biler som er berørt og tilbakekalle disse. Vw har produsert mange e tron mens et gitt antall ble tilbakekalt. De har sikkert funnet ut at limen hadde for høy viskositet eller noe på en bestemt Bach og tilbakekaller disse. Uheldig for alle men det blir fikset uten at kunden må gå til naf's jurister eller tv2. 

Jeg har opplevd slike forhandlere. Jeg tok en bil til forhandler som et familiemedlem hadde kjøpt,ny og bilen var 3 mnd gammel. cluchen var defekt. Han spurte hvor gammel eieren var og var han over 70 var dette ingen garanti. Jeg ble litt forbannet og sa at jeg hadde kjørt bilen fordi eieren ville at jeg skulle kjøre inn bilen for han. Bilen ble reparert på garanti og det viste seg senere at cluch hadde en design feil. Det var flere feil på bilen jeg måtte krangle på. Batteri ladet seg ut på 5 dager. Det var helt normalt fikk jeg beskjed på. Osv. Kommer aldri til å kjøpe noe fra slike forhandlere. Batteriet ble utladet fordi radioen var koblet feil. 

Så da burde VW ha bedre kvalitetskontroll før de sender bilene videre til kunder, eller..?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Marzo skrev (2 timer siden):

Jeg tror du skal lete lenge etter noen produsenter som har utlevert en modell av samme kvalitet som Model Y ser ut til å ha, men hvis du sover bedre om natta så kan vi godt si det.

Fint at du også innrømmer at det var nødvendig med en forbedring av regnsensor.
Ut i fra hva jeg husker ble denne også forsvart i nesten hvert innlegg her før oppdateringen var på plass.
Hvis du igjen skal prøve å tenke rasjonelt så er det altså det samme som skjer med VW nå (men litt andre funksjoner) men for deg så er det naturligvis mye verre.

Jeg hadde gleden av å kjøre Model 3 i helgen. Med regnbygene som har vært fikk jeg også testet regnsensor og personlig håper jeg de klarer å få den enda bedre.
Men det største irritasjonsmomentet var nøkkel  appen og blåtann tilkoblingen. Her gikk det fra gøy til irriterende første dagen.

Jeg vil påstå å ikke være så utdatert, men forstår at du gjerne ikke vil se så kritisk på din egen bil og heller fokusere på de positive tingene som for deg overgår de negative.
Men ikke alle klarer å overse det negative og bortforklaringene dine når de blir nevnt blir bare tull.
 

Nei, man trenger ikke å lete lenge etter det. Livsfarlig lekkasje i e-tron, andre eksempler med bl.a. lekkasjer som ble lagt ut her tidligere, osv.

Innrømmer at det var nødvendig med en forbedring av regnsensor? Jeg har da aldri påstått at regnsensoren var perfekt eller fungerte 100% tidligere. Det jeg sa før forbedringen kom var at det var en funksjon under utvikling, og at Tesla samlet inn data for å nettopp forbedre funksjonen. Hva er poenget med å lyve om hva jeg har skrevet?

Hvis regnsensoren ikke fungerte bra på en Model 3 så er det sannsynligvis utdatert programvare.

Vil ikke se kritisk på egen bil? Jeg har generelt ikke sagt så mye om positive eller negative ting som sådan, jeg har stort sett svart på dobbeltmoralen rundt Tesla. Hvilke bortforklaringer tenker du på?

For som sagt: VW, Ford, osv. leverer jo også ut biler uten samme kvalitet som andre produsenter, så hvorfor snakker du bare om Tesla? VW ID.3 har jo enorme problemer med programvaren, så de måtte lansere bilen uten ferdig programvare.

Og hvorfor tror du Tesla ikke kunne kjøres når det regner?

Endret av hekomo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (4 timer siden):

På samme måte som man kan kjøre en ID.3 uten app?

 

Selvsagt kan man det. Men jeg vil heller ha fungerende app enn regnsensor, for å si det pent. Å skrape en isete bil eller sette seg inn i en som holder 56 grader i kupeen er lite moro når man er vant til å slippe slikt. Å sette vindusviskeren på "Intervall I" manuelt er en bagatell i forhold for min del. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 minutter siden):

Selvsagt kan man det. Men jeg vil heller ha fungerende app enn regnsensor, for å si det pent. Å skrape en isete bil eller sette seg inn i en som holder 56 grader i kupeen er lite moro når man er vant til å slippe slikt. Å sette vindusviskeren på "Intervall I" manuelt er en bagatell i forhold for min del. 

Appen fungerer da? Det er tilkobling til Android auto og Apple Carplay som ikke fungerer ennå, i tillegg til det å vise avstanden til bilen forran i HUD. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Appen fungerer da? Det er tilkobling til Android auto og Apple Carplay som ikke fungerer ennå, i tillegg til det å vise avstanden til bilen forran i HUD. 

Gjør den det? Bruker de andre servere og annen app enn Audi da formoder jeg. For i siste meningsmåling på Audi e-tron Owners Norway svarte 50% at appen aldri eller nesten aldri fungerte. Og det var godt over 200 var, så ganske statistisk signifikant. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (35 minutter siden):

Gjør den det? Bruker de andre servere og annen app enn Audi da formoder jeg. For i siste meningsmåling på Audi e-tron Owners Norway svarte 50% at appen aldri eller nesten aldri fungerte. Og det var godt over 200 var, så ganske statistisk signifikant. 

Ja, de SW problemene omhandler ikke appen I seg selv. Det er som sagt integrasjon av Android auto og Apple Carplay som ikke vil fungere før en senere oppdatering. Det samme med distanse illustrasjon gjennom Huden som også kommer senere. 

Audi e-tron 55 og 50 vil ikke bruke samme eSim system som bilene på MEB platformen. Og AWS er serverene som vil brukes. Altså Amazon sine servere som det ikke er noe galt med. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 timer siden):

Audi e-tron 55 og 50 vil ikke bruke samme eSim system som bilene på MEB platformen. Og AWS er serverene som vil brukes. Altså Amazon sine servere som det ikke er noe galt med. 

Hvordan fungerer eSIM-opplegget egentlig? Kan jeg bruke et Telia-abonnoment f.eks? For det er jo ganske hendig i grunn, hvis det går. Bruker eSIM i Apple Watch i dag, og det fungerer utmerket :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (29 minutter siden):

Spiller mindre rolle hvem som har serverne, mer hvem som skriver softwaren som kjører på dem. Sånn på generell basis. 

VW har outsourcet 90% av slikt tidligere. Det er ikke før nå i disse dager de opprettet VW. Software for å skrive mer og mer selv. 

Det å utvikle SW gjennom email korrespondanse er ræva og tar tid, så det blir nok andre saker etterhvert når de hopper etter Tesla på den biten og skriver og utvikler det meste selv i et eget firma kun for den biten. Tredjeparts app-støtte er jo et segment jeg mener Tesla har gått glipp av. 

Førstemann å gjøre som Valve I spillbransjen for "smart-bilene" og ha en velfungerende "Steam-platform" vil nok gjøre det veldig bra fremover. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
bshagen skrev (11 minutter siden):

Hvordan fungerer eSIM-opplegget egentlig? Kan jeg bruke et Telia-abonnoment f.eks? For det er jo ganske hendig i grunn, hvis det går. Bruker eSIM i Apple Watch i dag, og det fungerer utmerket :)

Vet ikke, men jeg tipper kostnaden blir dekket av de som utnytter bilene for autonomi og trening der i majoritet. Bilene vil altså 100% være online hele tiden. Det kundene etterhvert må betale selv er tjenester gjennom VW. Play greiene. Ting som Netflix og YouTube feks. slik jeg har forstått det i hvertfall. 

Lenke til kommentar
16 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Selvsagt kan man det. Men jeg vil heller ha fungerende app enn regnsensor, for å si det pent. Å skrape en isete bil eller sette seg inn i en som holder 56 grader i kupeen er lite moro når man er vant til å slippe slikt. Å sette vindusviskeren på "Intervall I" manuelt er en bagatell i forhold for min del. 

Ja det blir helt opp til den enkelte å vurdere. Ut i fra hva jeg har forstått er det ikke kontakten med bilen som vil være deaktivert hos ID.3 men kommunikasjon mot service og underholdning som først blir aktivert senere. 

Skikkelig regnsensor er visst et savn hos flere enn meg, fra fb i dag: 

image.thumb.png.11dbf357779e70cbf9a57dff42a563ae.png

Lenke til kommentar
18 hours ago, hekomo said:

Nei, man trenger ikke å lete lenge etter det. Livsfarlig lekkasje i e-tron, andre eksempler med bl.a. lekkasjer som ble lagt ut her tidligere, osv.

Innrømmer at det var nødvendig med en forbedring av regnsensor? Jeg har da aldri påstått at regnsensoren var perfekt eller fungerte 100% tidligere. Det jeg sa før forbedringen kom var at det var en funksjon under utvikling, og at Tesla samlet inn data for å nettopp forbedre funksjonen. Hva er poenget med å lyve om hva jeg har skrevet?

Hvis regnsensoren ikke fungerte bra på en Model 3 så er det sannsynligvis utdatert programvare.

Vil ikke se kritisk på egen bil? Jeg har generelt ikke sagt så mye om positive eller negative ting som sådan, jeg har stort sett svart på dobbeltmoralen rundt Tesla. Hvilke bortforklaringer tenker du på?

For som sagt: VW, Ford, osv. leverer jo også ut biler uten samme kvalitet som andre produsenter, så hvorfor snakker du bare om Tesla? VW ID.3 har jo enorme problemer med programvaren, så de måtte lansere bilen uten ferdig programvare.

Og hvorfor tror du Tesla ikke kunne kjøres når det regner?

Det er ingen som forsvarer når VW eller Toyota gjør feil. Alle er enige i at det ikke er greit. 

Men hvis Tesla gjør en feil eller noen påpeker det, så kommer slike som du inn å skal forsvare Tesla med nebb og klør. 
Selv om kritikken er helt berettiget så skal det forsvares langt forbi en hver fornuft. Ofte med usannheter. 

Poenget mitt med kommentaren om å kjøre bil i regn, er at det tok Tesla over et år etter bilene ble solgt før de klarte ordne med en regnsensor som for deg fungerer, selv om andre gjerne håper de ikke er helt i mål enda. 
Samtidig som de har brukt tid og krefter på å lage prompe lyder og andre mindre viktige funksjoner. 
Selv om du ikke ser det, så er det mange som ville satt pris på om funksjoner som regnsensor var noe som fulgte bilen når den ble solgt, og at prioriteringen med å få den tilfredsstillende lå foran andre mindre viktige funksjoner. 

Satser på det kommer en ny oppdatering som vil gjøre den enda bedre! 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Marzo skrev (12 timer siden):

Det er ingen som forsvarer når VW eller Toyota gjør feil. Alle er enige i at det ikke er greit. 

Men hvis Tesla gjør en feil eller noen påpeker det, så kommer slike som du inn å skal forsvare Tesla med nebb og klør. 
Selv om kritikken er helt berettiget så skal det forsvares langt forbi en hver fornuft. Ofte med usannheter. 

Poenget mitt med kommentaren om å kjøre bil i regn, er at det tok Tesla over et år etter bilene ble solgt før de klarte ordne med en regnsensor som for deg fungerer, selv om andre gjerne håper de ikke er helt i mål enda. 
Samtidig som de har brukt tid og krefter på å lage prompe lyder og andre mindre viktige funksjoner. 
Selv om du ikke ser det, så er det mange som ville satt pris på om funksjoner som regnsensor var noe som fulgte bilen når den ble solgt, og at prioriteringen med å få den tilfredsstillende lå foran andre mindre viktige funksjoner. 

Satser på det kommer en ny oppdatering som vil gjøre den enda bedre! 

Jo, det forsvares over en lav sko. Når det påpekes tilbakekalling av VW pga. livsfarlig bremsefeil så vinkles det som at "se så flinke VW er til å være føre var" og lignende. Jeg husker ikke om du har gjort akkurat det, men det er andre som har det.

Jeg har ikke forsvart Tesla noe særlig. Det jeg har gjort er å påpeke dobbeltmoralen i måten feil hos Tesla omtales av enkelte, i forhold til hvordan de omtaler feil i andre bilmerker. Dette forklarte jeg alt i innlegget du selv nettopp siterte, så hva er grunnen til at du lyver om hva jeg har skrevet?

Det går fint an å kjøre i regn uten regnsensor. Poenget med regnsensoren i utgangspunktet var vel nok en gang å illustrere den ekstreme reaksjonen enkelte har på at regnsensoren i Tesla brukte tid på å bli "trent opp" til å bli bra nok, samtidig som de samme personene forsvarte VWs softwareproblemer med nebb og klør.

Grunnen til at regnsensoren ikke fungerte fra starten var jo at det var en funksjon under utvikling, og de trengte nok data for å kunne "trene den opp".

Endret av hekomo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
hekomo skrev (26 minutter siden):

Grunnen til at regnsensoren ikke fungerte fra starten var jo at det var en funksjon under utvikling, og de trengte nok data for å kunne "trene den opp".

De har brukt snart 5 år på å ikke klare det som en regnsensor til 10 kroner får til. Kanskje det ikke skyldes "nok data", men at de ikke hadde så mye peiling på dette allikevel? De skal jo innen få måneder ha en million robot-taxier kjørende rundt så da skulle man at tro at det å detektere om det regner var en trivilaitet i forhold.

Lenke til kommentar
uname -l skrev (10 minutter siden):

De har brukt snart 5 år på å ikke klare det som en regnsensor til 10 kroner får til. Kanskje det ikke skyldes "nok data", men at de ikke hadde så mye peiling på dette allikevel? De skal jo innen få måneder ha en million robot-taxier kjørende rundt så da skulle man at tro at det å detektere om det regner var en trivilaitet i forhold.

Regnsensoren fungerer helt fint nå. Mener det er en god stund siden det skjedde. Hvor har du fem år fra?

Jeg vet da ikke om å detektere regn er trivielt eller ikke. Hvilken relevans har det for saken? Er det noen grunn til at du hele tiden driver med latterliggjøring?

Endret av hekomo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg ser at VW er begynt å reklamere for ID.3 i lokalavisen, med bilder der selgerne står rundt en pappmodell.

Da er det tut og kjør for ID.3 suksess, den rakk å komme i salg i løpet av sommeren.

Får man med seg en pappmodell som man kan bytte i en kjørbar bil før nyttår?

Edit: Møller Bil Stavanger

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frobe skrev (15 minutter siden):

Jeg ser at VW lokal forhandler er begynt å reklamere for ID.3 i lokalavisen, med bilder der selgerne står rundt en pappmodell.

Da er det tut og kjør for ID.3 suksess, den rakk å komme i salg i løpet av sommeren.

Får man med seg en pappmodell som man kan bytte i en kjørbar bil før nyttår?

Fikset sitatet for deg. Jeg trur neppe VW har ringt til ei bygd og sagt at det er på tide å ta bilde av pappmodellen de eventuelt har. ?

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (27 minutter siden):

Fikset sitatet for deg. Jeg trur neppe VW har ringt til ei bygd og sagt at det er på tide å ta bilde av pappmodellen de eventuelt har. ?

Har ikke Møller instrukser fra VW på hvordan ID3 skal markedsføres? Slike ting kurses jo gjerne. Hvor har det vært en glipp her? Møller er jo VW sitt ansikt i Norge

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bshagen skrev (10 minutter siden):

Har ikke Møller instrukser fra VW på hvordan ID3 skal markedsføres? Slike ting kurses jo gjerne. Hvor har det vært en glipp her? Møller er jo VW sitt ansikt i Norge

Isåfall så burde vi starte å se en haug av forhandlere som har tatt bilde av papp-plata si og sendt til lokal-avisene. 

Følger du med og tar tellinga? 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

Isåfall så burde vi starte å se en haug av forhandlere som har tatt bilde av papp-plata si og sendt til lokal-avisene. 

Følger du med og tar tellinga? 

Jeg var genuint interessert, derav min  kommentar - for dette må da være en glipp? Jeez ?

Endret av bshagen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...