Gå til innhold

VW slutter å tape penger på elbil med ID.3


Anbefalte innlegg

bshagen skrev (5 timer siden):

Det tror jeg også. Men det tar sin tid før de er oppe på nivået til Tesla på elbiler. Håper de er der innen 5år, tror mange vil ha en Passat stv med 4x4 som kan kjøre 400-500 samt hurtiglade 200kW+ til 5-600k :)

Neppe så veldig mange. Stasjonsvogner har jo mer eller mindre forsvunnet helt fra salgsstatistikken, det er kun Skoda Octavia det selges noen få av ennå samt noen eksemplarer av Passat GTE. V-utgavene fra Volvo ser jeg nesten aldri på veiene lengre. Så det er neppe denne karosseriformen som står øverste på lista når nye elbiler skal designes. Kommer den en VW med spesifikasjonene over blir det nok heller i Tiguan-type karosseri eller lignende. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Neppe så veldig mange. Stasjonsvogner har jo mer eller mindre forsvunnet helt fra salgsstatistikken, det er kun Skoda Octavia det selges noen få av ennå samt noen eksemplarer av Passat GTE. V-utgavene fra Volvo ser jeg nesten aldri på veiene lengre. Så det er neppe denne karosseriformen som står øverste på lista når nye elbiler skal designes. Kommer den en VW med spesifikasjonene over blir det nok heller i Tiguan-type karosseri eller lignende. 

Mulig det har noe med aerodynamikk og gjøre også. Har man kjørt en stasjonsvogn på vinteren så vet man jo at hele rompa er dekket av snø bare etter en liten tur på butikken. Blir veldig mye luftturbules av å ha en sånn flat slutt på bilen.

I dag er jo forbruk ett veldig viktig tema for biler.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (2 timer siden):

Ser de virkelig på det å unngå bøter fra EU som en økonomisk vinst? I realiteten er det fortsatt tap på hver elbil om de ikke tjener mer penger på salg av hver elbil enn det det koster å produsere en, inkl. alle skatter de må betale.

Bøtene fra EU blir en form for ekstra skattlegging eller avgifter for fossilbiler, og det blir neppe mindre av dette i årene fremover. Selger de for mange fossilbiler så må bilprodusentene være med å dekke myndighetenes utgifter med dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Diess skal angivelig ha uttalt at det vil gå mange år før Volkswagen har programvarekompetanse til å ligge helt i front med utviklingen. Han skal også ha uttrykt at det i dag nærmest ikke er en linje med kode som er skrevet av Volkswagen selv, og at det haster å endre på dette.

Konsernet er nå i ferd med å etablere en gruppe som skal gjøre at større deler av programvareutviklingen gjøres av Volkswagen-gruppen selv.

Har VW AG kvittet seg med de dyktige kreative programvareutviklerne de hadde? Jeg tenker selvfølgelig på de som utviklet den avanserte diesel-svindel-programvaren. Programvaren som lurte myndigheter rundt omkring i verden i mange år. De skulle hatt dem nå. De var skikkelig kreative og "nyskapende"...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Mulig det har noe med aerodynamikk og gjøre også. Har man kjørt en stasjonsvogn på vinteren så vet man jo at hele rompa er dekket av snø bare etter en liten tur på butikken. Blir veldig mye luftturbules av å ha en sånn flat slutt på bilen.

I dag er jo forbruk ett veldig viktig tema for biler.

Nå er det jo små biler som er populært ellers i Europa, samt de mer høyreiste. Aerodynamikken på crossover og suv er ikke akkurat overlegen en stasjonsvogn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (9 minutter siden):

Nå er det jo små biler som er populært ellers i Europa, samt de mer høyreiste. Aerodynamikken på crossover og suv er ikke akkurat overlegen en stasjonsvogn.

En SUV kan være vesentlig mer aerodynamisk enn en stasjonsvogn. Høy bil er ikke automatisk en murstein ...

Lenke til kommentar

Det jeg leser ut ifra artikkelen, er at VW ikke har lært noe av eGolf og eUp. De burde ha nok erfaring med å bygge elbil nå. Jeg lurer også på hva de egentlig håper å bli bedre på, for å si at ID3, ID4 og IDbuss er dårligere (på hva?) enn en 7 år gammel Model S er tidenes fallitterklæring. Det de eventuelt finner ut av i 2024 vil tross alt ikke være tilgjengelig i noen biler før etter dette igjen.

Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (5 minutter siden):

En SUV kan være vesentlig mer aerodynamisk enn en stasjonsvogn. Høy bil er ikke automatisk en murstein ...

Tror du blander sammen total luftmotstand med luftmotstandskoeffisenten. Vet ikke om noen suv med lavere total luftmotstand enn en normal stasjonsvogn. Stasjonsvogna har generelt mindre frontareal og begge har den samme rette bakenden. Du kan jo finne frem tall på dette så ser vi. Og husk at cd må multipliseres med areal.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Det jeg leser ut ifra artikkelen, er at VW ikke har lært noe av eGolf og eUp. De burde ha nok erfaring med å bygge elbil nå. Jeg lurer også på hva de egentlig håper å bli bedre på, for å si at ID3, ID4 og IDbuss er dårligere (på hva?) enn en 7 år gammel Model S er tidenes fallitterklæring. Det de eventuelt finner ut av i 2024 vil tross alt ikke være tilgjengelig i noen biler før etter dette igjen.

Det å bygge selve bilen rent mekanisk kan de. Det de nok sliter med er å beherske nye konsepter rundt bilen som Tesla har vist at de behersker til fulle. Da snakker jeg om OTA oppdateringer av programvare, on-demand kjøp av tjenester, ladeinfrastruktur, meny-systemer m.m.

At man må inn til verksted for å oppdatere bilens programvare er nokså gammeldags, selv om jeg ser at VAG-konsernet med VW, Audi, Skoda, Seat( ? ) og Porsche og med stor grad av valgfrihet på tilleggsutstyr på bilene har en annen historikk og dermed utfordring mht. logistikken på dette. Tesla har stort sett biler med eller uten autopilot, ellers er alt likt. Lurer også på om autopilot er på plass men bare ikke er aktivert i programvaren, dermed er alle biler teknisk sett like, noe som gjør programvareoppdateringer mye lettere å administrere i motsetning til en bilpark der man har forskjeller på multimedia-anlegg, klima-anlegg, sikkerhetssystemer m.m. som betinger forskjellige komponenter.

Det gjør også at on-demand kan bli mer komplisert å få til, noe Audi demonstrerer med sin forsinkede utrulling av nettopp dette på e-tron. Dog er de inne på noe riktig når man kan kjøpe bedre frontlys on-demand, altså er maskinvaren der og det er kun programvare som trengs. Volvo og Polestar legger seg tett opp til Tesla sin linje med OTA oppgraderinger og Google OS i bilen. Det gjenstår å se hvordan det vil fungere i praksis.

Ladeinfrastrukturen er vel noe Tesla-kundene betaler gjennom en del av nybil-prisen. Der vil trolig markedet regulere frem en bedre løsning også for non-Tesla, se bare på hva CircleK holder på med (litt rart at ikke Shell, Esso og de andre er i gang?).

Men altså; Tesla har klart å røske opp i bransjen med sin tilnærming til bil- og plattformbygging, og det ser ut til at de andre følger etter.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
21 minutes ago, 3L5Y3RE8 said:

Det å bygge selve bilen rent mekanisk kan de. Det de nok sliter med er å beherske nye konsepter rundt bilen som Tesla har vist at de behersker til fulle. Da snakker jeg om OTA oppdateringer av programvare, on-demand kjøp av tjenester, ladeinfrastruktur, meny-systemer m.m.

At man må inn til verksted for å oppdatere bilens programvare er nokså gammeldags, selv om jeg ser at VAG-konsernet med VW, Audi, Skoda, Seat( ? ) og Porsche og med stor grad av valgfrihet på tilleggsutstyr på bilene har en annen historikk og dermed utfordring mht. logistikken på dette. Tesla har stort sett biler med eller uten autopilot, ellers er alt likt. Lurer også på om autopilot er på plass men bare ikke er aktivert i programvaren, dermed er alle biler teknisk sett like, noe som gjør programvareoppdateringer mye lettere å administrere i motsetning til en bilpark der man har forskjeller på multimedia-anlegg, klima-anlegg, sikkerhetssystemer m.m. som betinger forskjellige komponenter.

Det gjør også at on-demand kan bli mer komplisert å få til, noe Audi demonstrerer med sin forsinkede utrulling av nettopp dette på e-tron. Dog er de inne på noe riktig når man kan kjøpe bedre frontlys on-demand, altså er maskinvaren der og det er kun programvare som trengs. Volvo og Polestar legger seg tett opp til Tesla sin linje med OTA oppgraderinger og Google OS i bilen. Det gjenstår å se hvordan det vil fungere i praksis.

Ladeinfrastrukturen er vel noe Tesla-kundene betaler gjennom en del av nybil-prisen. Der vil trolig markedet regulere frem en bedre løsning også for non-Tesla, se bare på hva CircleK holder på med (litt rart at ikke Shell, Esso og de andre er i gang?).

Men altså; Tesla har klart å røske opp i bransjen med sin tilnærming til bil- og plattformbygging, og det ser ut til at de andre følger etter.

Alle Tesla i dag kommer med Autopilot som standard. Man kan oppgradere til FSD (Full Self Driving) ved å trykke kjøp i appen på mobilen.

Man kan og oppgradere til å få varme i bakseter på biler som ikke har det, eller man kan kjøpe mere ytelse i form av acceleration boost.

Etter å ha betalt og kjørt en oppdatering på bilen via OTA så har man det, så er kun software.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Alle Tesla i dag kommer med Autopilot som standard. Man kan oppgradere til FSD (Full Self Driving) ved å trykke kjøp i appen på mobilen.

Etter å ha betalt og kjørt en oppdatering på bilen via OTA så har man det, så er kun software ja.

Virkelig. Hvor mange endringer i HW har det vært siden Elon Musk lovet at full selvkjøring var rett rundt hjørnet?

Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (19 minutter siden):

Det å bygge selve bilen rent mekanisk kan de. Det de nok sliter med er å beherske nye konsepter rundt bilen som Tesla har vist at de behersker til fulle. Da snakker jeg om OTA oppdateringer av programvare, on-demand kjøp av tjenester, ladeinfrastruktur, meny-systemer m.m.

At man må inn til verksted for å oppdatere bilens programvare er nokså gammeldags, selv om jeg ser at VAG-konsernet med VW, Audi, Skoda, Seat( ? ) og Porsche og med stor grad av valgfrihet på tilleggsutstyr på bilene har en annen historikk og dermed utfordring mht. logistikken på dette. Tesla har stort sett biler med eller uten autopilot, ellers er alt likt. Lurer også på om autopilot er på plass men bare ikke er aktivert i programvaren, dermed er alle biler teknisk sett like, noe som gjør programvareoppdateringer mye lettere å administrere i motsetning til en bilpark der man har forskjeller på multimedia-anlegg, klima-anlegg, sikkerhetssystemer m.m. som betinger forskjellige komponenter.

Det gjør også at on-demand kan bli mer komplisert å få til, noe Audi demonstrerer med sin forsinkede utrulling av nettopp dette på e-tron. Dog er de inne på noe riktig når man kan kjøpe bedre frontlys on-demand, altså er maskinvaren der og det er kun programvare som trengs. Volvo og Polestar legger seg tett opp til Tesla sin linje med OTA oppgraderinger og Google OS i bilen. Det gjenstår å se hvordan det vil fungere i praksis.

Ladeinfrastrukturen er vel noe Tesla-kundene betaler gjennom en del av nybil-prisen. Der vil trolig markedet regulere frem en bedre løsning også for non-Tesla, se bare på hva CircleK holder på med (litt rart at ikke Shell, Esso og de andre er i gang?).

Men altså; Tesla har klart å røske opp i bransjen med sin tilnærming til bil- og plattformbygging, og det ser ut til at de andre følger etter.

Det du nevner er egenskaper stort sett alle bilprodusenter i Europa allerede besitter kunnskap om. Det er derfor jeg ikke forstår hva det er de mener de er så dårlige på. Eller sagt på en annen måte: hva ID3 er så dårlig på, men som tydeligvis kommer til å bli dødsbra etter 2024.

 

At de ikke har låst opp funksjonaliteten i større grad er noe annet enn at de ikke kan. At man må inn på verksted for å oppdatere enkelte biler er kun fordi de tjener penger på det. Bilene er allerede online, for de skal kunne kommunisere med nødsentraler ved en ulykke, samt at mange selv folkelige bilmerker har concierge-tjenester (knapp for å få hjelp til nærmeste hotell m.m.). I tillegg får man faktisk lastet ned oppdateringer til infotainmentsystemet på flere bilmodeller. Det har vært standard i hvert fall på mine biler i ganske mange år allerede. Alt dette som går på "autopilot" er også noe bilprodusentene kan i dag. All teknologien ligger i bilene, de har bare valgt å begrense hvor lenge bilen kan kjøre uten at du tar i rattet. Å justere hastighet etter veien/kartet, se kjøretøy rundt seg ved filskifte, identifisere veistripene, avstandsbedømming til biler foran o.l. er gammel og kjent teknologi. Dette kan de. Å kjøpe tjenester er også ganske vanlig på selv ordinære bilmerker. F.eks. Er det vanlig å kunne oppdatere kartfunksjonalitet, kjøpe spesifikke onlinetjenester (f.eks. fjernstyring av klima) m.m. 

 

Derfor blir jeg forvirret når en bilprodusent med lang erfaring med elbiler mener de henger så langt bak (uten å spesifisere på hvilket område). Det eneste jeg kan tenke meg, som bilprodusentene selv kan påvirke, må være effektiviteten til elmotoren. Den krever tross alt også programmerere for å fungere.

Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (1 time siden):

Tror du blander sammen total luftmotstand med luftmotstandskoeffisenten. Vet ikke om noen suv med lavere total luftmotstand enn en normal stasjonsvogn. Stasjonsvogna har generelt mindre frontareal og begge har den samme rette bakenden. Du kan jo finne frem tall på dette så ser vi. Og husk at cd må multipliseres med areal.

Nei, jeg blander ingen ting. Det er du som er sta. I fare for å gjenta meg selv: det er ingen automatikk i at en SUV har høyere luftmotstand enn en stasjonsvogn. 

 

Selvfølgelig har arealet på fronten noe å si, men du tar feil hvis du tror SUV automatisk er mindre aerodynamiske enn mindre biler. 

 

Første treff på Google da jeg søkte på Tesla Model S luftmotstand, var en artikkel hvor nettopp det ble testet på ulike biler. Meget store (i europeisk sammenheng) Model S: 6,2 kvadratfot drag. Bitte lille Nissan Leaf med et tilsynelatende såpestykkedesign: 7,8 kvadratfot. Bybilen Nissan Leaf hadde nesten like stort areal foran som digre Model S. Mercedes CLA, med sin ganske rette front, hadde lavest areal (men ikke lavest luftmotstand).

 

Så kan du lete til du blir grønn hvis du har lyst til å finne flere eksempler. Det finnes garantert eksempler som går andre veien også.

https://www.tesla.com/blog/slipperiest-car-road

Lenke til kommentar
39 minutes ago, uname -l said:

Virkelig. Hvor mange endringer i HW har det vært siden Elon Musk lovet at full selvkjøring var rett rundt hjørnet?

Dette gjelder om du kjøper ny bil i dag. Mangler du nyeste hardware (3.0) får du dette installert gratis.

Men FSD pakken gir deg jo mere ting som f.eks Summon og Auropark. Dette fungerer vel på alle hardware.

Selv synes jeg ikke det er verdt pengene, men om jeg gjør det en dag så er det bare ett par klikk på telefonen for å oppgradere, som var poenget mitt.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, daruu said:

Jeg for min del ville foretrukket å "spare" et par hundretusen og ikke ha så mye elektronisk "dill" på en nybil.

Sålenge man har en hovedenhet med støtte for Android auto og Apple carplay + cruisekontroll hadde det greid seg lenge for min del...

Adaptive cruise antar jeg du mener? Vanlig cruise er jo tilnærmet ubrukelig.

Fattern ville nok vært helt enig med deg. Jeg verdsetter det å bare sette meg inn i bilen, sette den i gir, kjøre dit jeg skal, sette bilen i P, og levne den uten å måtte tenke på nøkler og lys og slikt. For at sånt skal virke må det masse elektronikk til.

Men det finnes vel simplere biler å få kjøpt i dag også? MG ZS EV f.eks? Helt "vanlig" bil i bruk med Android Auto/Carplay uten noe app eller slikt. Plugger du den i lader den batteriet fult uten at du trenger å styre med slikt heller (det er dog ikke det lureste for batteriet)

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (43 minutter siden):

Adaptive cruise antar jeg du mener? Vanlig cruise er jo tilnærmet ubrukelig.

Vanlig cruise er topp etter min mening. Har ACC men bruker aldri den funksjonaliteten. Kjører alltid manuelt når jeg ligger bak andre biler da jeg kjører mye mykere selv enn det noen ACC-system klarer. 

ACC har kun verdi for meg om det er en del av autonomi-grad 3 eller høyere, dvs. at bilen kan kjøre selv uten at jeg trenger å følge med hele tiden. Kan ikke bilen det foretrekker jeg vanlig CC.

Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (3 timer siden):

Tror du blander sammen total luftmotstand med luftmotstandskoeffisenten. Vet ikke om noen suv med lavere total luftmotstand enn en normal stasjonsvogn. Stasjonsvogna har generelt mindre frontareal og begge har den samme rette bakenden. Du kan jo finne frem tall på dette så ser vi. Og husk at cd må multipliseres med areal.

Stasjonsvogner har som regel mye rettere bakende enn EL-SUVer. Se på Model X/Y eller f.eks Audi e-tron SB. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...