Gå til innhold

Framtidens biler går ikke på bensin – Drivkraft Norge må slutte å stirre i bakspeilet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Martin Svensson skrev (3 minutter siden):

All den där "gröna energin" ni pratar om är helt beroende av de fossila källorna. Annars är det kärnkraft som gäller. Finns ingen annan möjlighet. Om vi inte vill stänga ned hela samhället som vi känner det idag. För inga drömmerier kommer hjälpa mot den fysiska verkligheten i slutändan.

Hva er galt med fornybar energi? I England skal de nå bygge en vindpark på 3,6 GW (tre lokasjoner) i løpet av tre til fire år. Hinkley Point C er på 3,2 GW, og vil ta ca 15 år å bygge ut (i forhold til erfaringer med de siste verkene i Europa) og det spørs om det blir realisert i det hele tatt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Når en bruka begrepet "nullutslepp" så påstår en på en måte at det er null utslepp, sjøl om det ikkje er det en meiner. Til og med i Norge og på Island medfører straumproduksjon utslepp av co2, ca 30g/kWh ifølge electricitymap.org. Ei anna ulempe med begrepet er at det betyr både elbil og hydrogenbil, sjølv om det ofte er 100% elbiler det er snakk om. Er det så vanskelig å kalle ei spade for ei spade, og kalle elbil for elbil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser at electricitymap sier at det produseres ? % strøm fra gass i Norge. Dette spørsmålstegnet tolkes nok til >0%. Datakilden er entsoe.org, men ultimat sett Statnett. Jeg har litt kjennskap til dissw dataene i Statnett og kan si at de nok ikke er helt 100% korrekt. Tipper også at electricitymap gjør en feil i tolkningen også. Ergo er 30g/kWh nokså sikkert feil.

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (3 timer siden):

Hva er galt med fornybar energi?

Det som er galt er ustabil energiproduksjon. Vi vet ikke hvor mye vinden vil blåse, eller sola vil skinne.

Den største tabben som er gjort de siste åra er at atomkraftverk bygges ned i flere land, de skulle heller bygget nye. 

Endret av Antilooop
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det koster å kjøpe ny bil, en får ikke solgt den gamle heller. Hvor lenge varer bilen din? Min er nå over 15 år og går som ei klokke. Det er også en del av miljøregnskapet å erstatte den.

Det kan virke som at hydrogen og brenselceller løser de fleste problemene : rekkevidde, tid, forurensing. Både for privat og offentlig transport.

Å gjøre den grønne endringen vil ta tid. Er det ikke bedre å innse det, enn å tyte ørene våre fulle om det. Så å si hver dag

Likevel, tiltak som framskynder skiftet er av det gode.

Det meste bør kunne løses med god teknologi ;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Antilooop skrev (23 minutter siden):

Det som er galt er ustabil energiproduksjon. Vi vet ikke hvor mye vinden vil blåse, eller sola vil skinne.

Den største tabben som er gjort de siste åra er at atomkraftverk bygges ned i flere land, de skulle heller bygget nye. 

Det er så klart et problem, men det finnes mange løsninger for å ta hånd om dette problemet!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Antilooop skrev (59 minutter siden):

Det som er galt er ustabil energiproduksjon. Vi vet ikke hvor mye vinden vil blåse, eller sola vil skinne.

Den største tabben som er gjort de siste åra er at atomkraftverk bygges ned i flere land, de skulle heller bygget nye. 

Ved hjelp av gode værmeldinger klarer aktørene å estimere godt strømproduksjon fra vind og sol en ukes tid. Så man vet nok til å planlegge tiltak. Vind og sol er ikke så usikre som mange tror. I solrike områder er strøm fra solceller meget stabil og forutsigbar. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
18 minutes ago, uname -l said:

Hva slags tiltak er det? At folk kun går på jobb når det blåser? 

Er vel stort sett å fyre opp gasskraftverkene. De kan reagere raskt. Ser man på PV+Vind+Gasskraft som ett system er det jo sikkert en tålelig bra løsning m.h.p. CO2. Bedre jo mindre gasskraftverkene må gå, men ikke nullutslipp. Jeg gjetter kjernekraft fortsatt er bedre men jeg kunne godt tenkt meg å sett helhetlige analyser. Jeg finner imidlertid bare analyser av vind og solkraft for seg selv og ikke aggregatet av vind, sol og gass som gjerne er realiteten for å produsere stabil kraft der man har mye sol og vind.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tesla-Snurre skrev (1 minutt siden):

Og hvor mye får de i statsstøtte til dette?

Hvis vindenergi er så bra og lønnsomt hvorfor må da Equinor få 2,3 milliarder kroner i statsstøtte for å bygge Hywind Tampen? Hvis det er så lønnsomt så burde de da ha null problemer med å ta hele byggekostnaden selv?

Tampen er flytande havvind, det er dyrt og blir nok aldri lønnsomt 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (46 minutter siden):

Er vel stort sett å fyre opp gasskraftverkene. De kan reagere raskt. Ser man på PV+Vind+Gasskraft som ett system er det jo sikkert en tålelig bra løsning m.h.p. CO2. Bedre jo mindre gasskraftverkene må gå, men ikke nullutslipp. Jeg gjetter kjernekraft fortsatt er bedre men jeg kunne godt tenkt meg å sett helhetlige analyser. Jeg finner imidlertid bare analyser av vind og solkraft for seg selv og ikke aggregatet av vind, sol og gass som gjerne er realiteten for å produsere stabil kraft der man har mye sol og vind.

Hadde vært interessant å se noe statistikk over hvordan et land med både mye sol og vind leverer typisk fra dag til dag og uke til uke, for å få en forståelse av hvor stor over og underproduksjon en ville ha. Tilsynelatende går det bra i for eksempel i Tyskland med ca 70% fornybart i februar, der vind var størst og deretter sol og vannkraft. Ved at man har god forutsigbarhet i behov i timer og dager (Nord Pool har kontinuerlig balanse 24 timer i forveien), kan regulerbare verk som gassturbinverk og turbinkraftverk (behøver noen timer) tilpasse seg variabel etterspørsel. Jeg ser for meg at disse verkene drives av hydrogen (eller ammoniakk) i stedet for naturgass og biobrensel etter hvert (i takt med stigende strømoverskudd når sol og vind blir dominerende). Atomkraftverk har dessverre den egenskap at de ikke er lette å regulere (enda mindre å stoppe og starte) og det er lite å tjene på innsparing av brensel (uran er liten del av driftskostnaden). Atom og gasskraftverk er ok. Fornybart og gasskraftverk. Store andeler atom og fornybar passer veldig dårlig sammen. Halve tiden må den ene eller andre stenge ned (uten at penger spares).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ole Petter, kan dere skille ut bil i en egen avis? Det dominerer TU, og det kommer lite nytt. Det er heller ikke mulig å diskutere noe, da det alltid blir Tesla mas. Jeg kjører elbil selv, så har ikke noe med å gjøre.

Hadde veldig store forventninger når du tok over som redaktør, men er vell egentlig skuffet. Jeg må nå over på utenlandske aviser for å tilfredsstille nysgjerrigheten min. Det er lite kult, da vi har jævlig mye bra og spennende i landet vårt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...