Gå til innhold

Tysk gigantsatsing på hydrogen


Anbefalte innlegg

hekomo skrev (2 minutter siden):

"Gode BE komponenter"

Nikola NZT: 240 km rekkevidde med et batteri på 120kWt

LOL.

Off-road. De gir altså rekkevidden for lek på typisk sandduner, og arbeid i feltet for dem. Noe som er ekstremt mye mer rettferdig å gjøre vs å kjøre en rekkeviddetest laget for bykjøring og motorveisskjøring på et produkt som ikke er laget for det. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, hekomo said:

"Gode BE komponenter"

Nikola NZT: 240 km rekkevidde med et batteri på 120kWt

LOL.

Jeg mistenker egentlig at Nikola overdriver energiinnholdet i batteripakkene sine. Det hadde vært interessant om noen fikk tak i et produkt og tok det i fra hverandre. Men først må vel Nikola begynne å selge produkter.

Fullt mulig Nikola NZT har noe sånt som 50-80 kWh tilgjengelig, om man ser litt nærmere. (Ikke at det egentlig har noen praktisk betydning, det er rekkevidden som betyr noe.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

Nikola Tre er jo bare en Iveco som er justert litt på.

Nettopp. Så den har en veldig kort vei til lansering, der de første blir produsert allerede nå i Ulm for testing. Fordelen er at slitedeler o.l. allerede er velkjent og testet gjennom IVECO S-Way plattformen. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 11.6.2020 den 10.24):

https://www.forbes.com/sites/alanohnsman/2020/04/20/teslas-effort-to-short-circuit-nikola-lawsuit-fizzles-as-patent-office-denies-door-argument/#5987c675d780

Om han har sagt feil eller ikke kan jeg ikke svare på. Men han sier at søksmålet inneholder flere ting, blant annet noe angående "independent suspensions".

Jøss, Trevor Milton lyver igjen? For en overraskelse.

Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 11.6.2020 den 13.32):

Aha, så Musk har sluttet å snakke om hva han har "tenkt til å gjøre" og som aldri blir noe av. Plutselig en dag så avdukes ny fabrikk uten at noen visste noe som helst.

Musk snakker om overordnede planer og visjoner. Hvordan det skal gjøres detaljert er det ikke alltid de sier noe om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Jeg mistenker egentlig at Nikola overdriver energiinnholdet i batteripakkene sine. Det hadde vært interessant om noen fikk tak i et produkt og tok det i fra hverandre. Men først må vel Nikola begynne å selge produkter.

Fullt mulig Nikola NZT har noe sånt som 50-80 kWh tilgjengelig, om man ser litt nærmere. (Ikke at det egentlig har noen praktisk betydning, det er rekkevidden som betyr noe.)

De har vist noen batteripakker som er 1 år tilbake i teknologi. De har batteriene "submerged" i kjølingen, fremfor kjøling mellom cellene med kontaktpunkter som kun dekker noe av overflaten.  

Rekkevidden til NZT følger ikke en WLTP test-prosedyre eller en EPA test. Det er typisk rekkevidde militæret ville hatt på deres versjon i felt, eller i f.eks herjing over sanddynene. 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (3 minutter siden):

Jøss, Trevor Milton lyver igjen? For en overraskelse.

Ja det ville vært tåpelig, siden det nok blir offentlig tilgjengelig om ikke Tesla går til forlik. De har allerede tapt i forsøket om å gjøre noen av patentene ugyldige. Noe som ville vært veldig merkelig å forsøke seg på om Nikola ikke hadde rett. 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (3 minutter siden):

Musk snakker om overordnede planer og visjoner. Hvordan det skal gjøres detaljert er det ikke alltid de sier noe om.

Eventuelt så kan du spørre hva de "overordnede planene og visjonene" er som du mener mangler. De har rimelig detaljerte planer for hva de har tenkt til å gjøre. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, oophus3do said:

Ja det ville vært tåpelig, siden det nok blir offentlig tilgjengelig om ikke Tesla går til forlik. De har allerede tapt i forsøket om å gjøre noen av patentene ugyldige. Noe som ville vært veldig merkelig å forsøke seg på om Nikola ikke hadde rett. 

Hvordan tenker du da?

Det naturlige å gjøre om noen saksøker deg på feil grunnlag er å angripe *alt* som kan angripes. Å få ugyldiggjort patentene hadde vært en elegant løsning, men når det ikke fungerte så hopper man bare videre til neste forsvar.

Det neste er vel å vise at Teslas løsninger ikke er helt de samme løsningene som i Nikolas patenter.

Om det ikke fungerer kan de vise at sine løsninger er ikke baserte på Nikolas patenter, men tidligere løsninger fra andre produsenter som ikke har blitt patentert.

Og om det ikke fungerer kan de vise at Nikola ikke har lidt noe pengemessig tap fra bruken.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Hvordan tenker du da?

Det naturlige å gjøre om noen saksøker deg på feil grunnlag er å angripe *alt* som kan angripes. Å få ugyldiggjort patentene hadde vært en elegant løsning, men når det ikke fungerte så hopper man bare videre til neste forsvar.

Burde man ikke angripe alt som er lett å angripe først? Da er det et dårlig tegn at første forsøk ble nektet fra øverste instans, etter å ha fått nei endel ganger før det igjen, siden jeg tipper at de ikke hoppet ditt med det første. 

Må du ikke glemme at Elon Musk prøvde å "poache" designeren til Nikola, så det var åpenbart at Elon var imponert over Nikola One. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

Burde man ikke angripe alt som er lett å angripe først? Da er det et dårlig tegn at første forsøk ble nektet fra øverste instans, etter å ha fått nei endel ganger før det igjen, siden jeg tipper at de ikke hoppet ditt med det første. 

Det naturlige er å begynne først i kjeden. Litt forenklet så må Nikola ha patenter, som Tesla har kopiert, og de må ha lidt et pengemessig tap. Om Tesla begynner med å angripe det at de ikke har lidt noe pengemessig tap (som kanskje er det enkleste, ettersom de ikke har noen salg, og dermed ikke kan ha tapte salg), så innrømmer de på en måte at de har kopiert Nikola.

1 minute ago, oophus3do said:

Må du ikke glemme at Elon Musk prøvde å "poache" designeren til Nikola, så det var åpenbart at Elon var imponert over Nikola One. 

Til den grad Tesla har forsøkt å poache noen fra Nikola så tyder det på at de er imponert med personen. Ikke nødvendigvis løsningene de har jobbet på hos Nikola.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (29 minutter siden):

Det naturlige er å begynne først i kjeden. Litt forenklet så må Nikola ha patenter, som Tesla har kopiert, og de må ha lidt et pengemessig tap. Om Tesla begynner med å angripe det at de ikke har lidt noe pengemessig tap (som kanskje er det enkleste, ettersom de ikke har noen salg, og dermed ikke kan ha tapte salg), så innrømmer de på en måte at de har kopiert Nikola.

Dette var i en tid hvor Tesla slet med selvantenning på sine produkter, så selvfølgelig vil Nikola kunne bli forbundet med et dårlig produkt, og dermed også tapte inntekter. Nå i senere tid så vet vi også at disse produktene ble med vilje lansert og plassert ut til kunder, selv om Elon og ledelsen var 100% klar over feil i designet - de sendte til og med materialet til test, og fikk svar derfra at det ikke kunne brukes. Folk i bransjen var kanskje klar over dette i tillegg, og det vil da være null problem for Nikola å forsvare seg i retten med slik informasjon i bakhånd, særlig nå som den er allmenkjent. 

 Det å skulle prøve som en ny bedrift å lansere en lastebil, for så å oppleve Telsa gå etter dem og kopiere dem, må man selvfølgelig gjøre noe med. De har tross alt aksjonærer å tenke på å beskytte. Hadde de ikke forsvart patentene sine, så hadde de mistet dem. 

Espen Hugaas Andersen skrev (29 minutter siden):
oophus3do skrev (36 minutter siden):

Må du ikke glemme at Elon Musk prøvde å "poache" designeren til Nikola, så det var åpenbart at Elon var imponert over Nikola One. 

Til den grad Tesla har forsøkt å poache noen fra Nikola så tyder det på at de er imponert med personen. Ikke nødvendigvis løsningene de har jobbet på hos Nikola.

Litt selvmotsigende? Er de imponert over personen, så er det fordi de er imponert over hva personen gjorde i et firma som på det tidspunktet ikke hadde noenting forutenom noen patenter og en prototype. Rett og slett CAD design, en prototype og patenter som Elon tydeligvis var 100% klar over at eksisterte, når man ser produktet de kastet ut i hast rett etterpå. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
10 minutes ago, oophus3do said:

Dette var i en tid hvor Tesla slet med selvantenning på sine produkter, så selvfølgelig vil Nikola kunne bli forbundet med et dårlig produkt, og dermed også tapte inntekter.

Hvor mye har omsetningen gått ned? Fasit: Fra $0 til $0.

10 minutes ago, oophus3do said:

Litt selvmotsigende? Er de imponert over personen, så er det fordi de er imponert over hva personen gjorde i et firma som på det tidspunktet ikke hadde noenting forutenom noen patenter og en prototype. 

Nå vet man ingenting om hva Tesla var imponert over. Kan hende det er tidligere kollegaer/kjenninger fra andre selskaper eller skolen som har anbefalt en gitt person for poaching.

Og det er gjerne slik at ansatte i et selskap ikke har frie tøyler i forhold til å finne løsninger selv. Mener å huske at Trevor tok æren for å ha tegnet fronten på Nikola One - om det er tilfelle hadde kanskje ikke designeren særlig mulighet til å endre grunnformen, eksempelvis.

Om designeren klarte å gjøre et elendig grunnkonsept rimelig OK, så er det kanskje god nok grunn til poaching.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Hvor mye har omsetningen gått ned? Fasit: Fra $0 til $0.

I en periode hvor de er avhengig av flåtesalg for planen sin, så er det sevfølgelig greit å ikke bli sammenlignet med et firma som med vilje slenger ut livsfarlige produkter ut blant kundene sine. 

Du er vell klar over planen de har for utrullingen av H2 nettverket i samarbeid med forhåndsbestillinger, og hvorfor akkurat forhåndsbestillinger er viktig for dem? 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):
oophus3do skrev (11 minutter siden):

Litt selvmotsigende? Er de imponert over personen, så er det fordi de er imponert over hva personen gjorde i et firma som på det tidspunktet ikke hadde noenting forutenom noen patenter og en prototype. 

Nå vet man ingenting om hva Tesla var imponert over. Kan hende det er tidligere kollegaer/kjenninger fra andre selskaper eller skolen som har anbefalt en gitt person for poaching.

Vi vet ikke hva Tesla var imponert over, men vi vet de var imponert over noe. Det er rimelig uvanlig å "poache" en person som jobber i et nytt firma uten et produkt som beviser verdien til personene som jobber der. Altså er det høyst plausibelt at Tesla ønsket tilgangen til enten teknologi og patenter personen stod ansvarlig for å gi Nikola, eller talent ellers. 

Dette er altså en historie som utspiller seg i forkant av lanseringen av Tesla Semi, og ikke etterpå. 

Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Og det er gjerne slik at ansatte i et selskap ikke har frie tøyleri forhold til å finne løsninger selv. Mener å huske at Trevor tok æren for å ha tegnet fronten på Nikola One - om det er tilfelle hadde kanskje ikke designeren særlig mulighet til å endre grunnformen, eksempelvis.

Kom gjerne med bevis, for jeg tipper jeg har sett det meste av uttalelser derifra, og jeg har aldri tolket Trevor for å ta æren slik du fremstiller det her. Tvert om, så virker det som om de ansatte har det fint på jobb der borte: 
image.png.f8e627884704afdb3709a5e8413f758f.pngimage.png.c75eadc1467e3ec5bf5fcf31b1d4037d.png

 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus3do said:

I en periode hvor de er avhengig av flåtesalg for planen sin, så er det sevfølgelig greit å ikke bli sammenlignet med et firma som med vilje slenger ut livsfarlige produkter ut blant kundene sine. 

Du er vell klar over planen de har for utrullingen av H2 nettverket i samarbeid med forhåndsbestillinger, og hvorfor akkurat forhåndsbestillinger er viktig for dem? 

Det er vel lite Nikola ønsker mer enn å bli sammenlignet med Tesla. Det har gjort at Trevor har blitt milliardær.

2 minutes ago, oophus3do said:

Vi vet ikke hva Tesla var imponert over, men vi vet de var imponert over noe. Det er rimelig uvanlig å "poache" en person som jobber i et nytt firma uten et produkt som beviser verdien til personene som jobber der. Altså er det høyst plausibelt at Tesla ønsket tilgangen til enten teknologi og patenter personen stod ansvarlig for å gi Nikola, eller talent ellers. 

Det er helt vanlig å poache gode folk fra overalt. Tesla har tidvis trengt veldig mange nye folk på kort tid, og arbeidsmarkedet i California er ganske presset. Da må man finne alt man kan av folk hvor enn de tilfeldigvis jobber.

2 minutes ago, oophus3do said:

Kom gjerne med bevis, for jeg tipper jeg har sett det meste av uttalelser derifra, og jeg har aldri tolket Trevor for å ta æren slik du fremstiller det her.

Ok, jeg husket litt feil, fra søksmålet:

"Milton began designing the Nikola One in his basement in 2013. But Milton was not satisfied with his designs. He looked for a designer with vehicle design experience. In April 2015, he hired Steve Jennes, a designer with over 25 years of experience.36.

Jennes and Milton went to work improving the shape and proportions of the truck. Jennes would develop a design; Milton made changes. The back-and-forth continued for months until Nikola finalized an overall truck design."

Ok, så det var et samarbeid. Uansett - designeren fikk ikke frie tøyler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus3do said:

De har vist noen batteripakker som er 1 år tilbake i teknologi. De har batteriene "submerged" i kjølingen, fremfor kjøling mellom cellene med kontaktpunkter som kun dekker noe av overflaten.

Dette vil altså redusere energitettheten, ettersom volumet av kjølevæske blir ganske stort. Dette underbygger egentlig bare at det er sannsynlig Nikola overdriver energiinnholdet i sine batterier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Det er vel lite Nikola ønsker mer enn å bli sammenlignet med Tesla. Det har gjort at Trevor har blitt milliardær.

Trevor eide i starten Tesla Model S og har hatt 2 stykker. Så kan godt tenkes at han tidlig i oppbyggingsfasen så for seg et fint samarbeid med et annet firma som så ut til å ha samme mål. Dog når man blir angripet, så må man forsvare seg, og nå ville det vært dumt å bli sammenlignet for produktene. Dårlig kvalitet, og livsfarlige løsninger er det ingen som ønsker å ha linket til sitt eget produkt. Heller ikke måten Elon styrer skuta på, er sunt for noen å bli sammenlignet med. 

Elon Musk gjennom en pandemi kuttet lønningen til sine ansatte, samtidig som han tar imot rekord-bonusen sin. Han tvinger dem til å komme til arbeid mot delstatens anbefalinger (som fremdeles sliter), mens han driter seg loddrett ut på Twitter i sine covidiot-uttalelser. Han lager en "helligdag" og tvinger folk i å ta ut en av sine feriedager på denne "helligdagen". Så ber han dem om å jobbe maks overtid for å komme på S&P500, samtidig som han sparker SEC i ballene der han "lekker" emailer som 100% er designet for manipulasjon. 

Ingen ønsker en forbindelse med den mannen idag, vs det han sa og snakket om for 8 år siden. 

Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Det er vel lite Nikola ønsker mer enn å bli sammenlignet med Tesla. Det har gjort at Trevor har blitt milliardær.

Du ignorere viktigheten i at denne situasjonen fant sted i forkant av lanseringen og ikke i ettertid. Nikola har bevis for at Tesla var ute etter dem, var klar over patentene og lanserte Tesla Semi uansett, selv etter å ha blitt kontaktet for å løse problematikken. 

Det Nikola må bevise er at patentene med vilje er sett på, og kopiert. Det vil de klare når det er beviselig at Tesla var ute etter designeren som stod til ansvar for produktet, og dermed også patentene. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):
oophus3do skrev (2 timer siden):

Kom gjerne med bevis, for jeg tipper jeg har sett det meste av uttalelser derifra, og jeg har aldri tolket Trevor for å ta æren slik du fremstiller det her.

Ok, jeg husket litt feil, fra søksmålet:

"Milton began designing the Nikola One in his basement in 2013. But Milton was not satisfied with his designs. He looked for a designer with vehicle design experience. In April 2015, he hired Steve Jennes, a designer with over 25 years of experience.36.

Jennes and Milton went to work improving the shape and proportions of the truck. Jennes would develop a design; Milton made changes. The back-and-forth continued for months until Nikola finalized an overall truck design."

Ok, så det var et samarbeid. Uansett - designeren fikk ikke frie tøyler.

Designeren ble kontaktet av Tesla, som var et firma med enorm vind under seilene på den tiden. Han ble værende hos Nikola. Det burde si sitt angående samarbeidet dem i mellom, og hvor givende det var å være der. På det tidspunktet så ville Tesla vært ei sikrere havn å være i som en designer, men han valgte heller å satse i et nyoppstartet bedrift. Mer risiko, men også mer potensiell gevinst om han hadde trua på produktet han var med på å designe. 

Mye av design-løsningene kommer fra fly-verdenen. Det å ha døra bak og inngang til setene bakfra var hentet fra pilot-tilværelsen til Trevor. Designeren lagde løsninger rundt disse ønskene. Flere ting fra pilot-erfaringene finner man også i Badger, som har de samme festepunktene man finner i lasterom i fly i gulvet gjennom hele produktet. Nå har vi jo også fått vite at de vil utnytte vann både til en "utømmelig" kilde for vindusspyling, samt drikkevann inne. Som designer/engineer så trur jeg slike løsninger og muligheter hadde vært en drøm i få lekt med. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (29 minutter siden):

Dette vil altså redusere energitettheten, ettersom volumet av kjølevæske blir ganske stort. Dette underbygger egentlig bare at det er sannsynlig Nikola overdriver energiinnholdet i sine batterier.

Ikke nødvendigvis, siden man da tillater mindre volum mellom cellene, da de vil få kjøling jevnt over hele overflaten av cellene, mot i en Tesla pakke som må ha rom til kjøleribbene i tillegg til litt mer volum mellom cellene. 

Energitettheten til Tesla er ikke den beste nå lengre. I Kina så har dem for lengst tatt pakkene til Tesla som ligger rundt 162Wh/kg. Prismatiske celler på samme kjemi har der borte nå nærmere 190Wh/kg på pakkenivå. Altså er det fullt mulig å forbedre pakkene selv på celler og samme kjemi. Trevor snakker om å ha en lade-testbenk på Nikola World for å vise fordelene av en slik kjøleløsning, så det kan bli spennende å se. 
 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus3do said:

Du ignorere viktigheten i at denne situasjonen fant sted i forkant av lanseringen og ikke i ettertid. Nikola har bevis for at Tesla var ute etter dem, var klar over patentene og lanserte Tesla Semi uansett, selv etter å ha blitt kontaktet for å løse problematikken. 

Det Nikola må bevise er at patentene med vilje er sett på, og kopiert. Det vil de klare når det er beviselig at Tesla var ute etter designeren som stod til ansvar for produktet, og dermed også patentene. 

Det er *fullstendig* irrelevant at Tesla forsøkte å poache designeren.  Det kunne spilt en rolle om Tesla faktisk poachet han, og Nikola kunne eksempelvis bevise at designeren tok med designskisser o.l. over til Tesla. De ville fortsatt måtte bevise at de hadde hatt noe tap, men de hadde i hvert fall hatt en sak.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...