Gå til innhold

Tysk gigantsatsing på hydrogen


Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (12 minutter siden):

Så ingenting konkret nå heller altså. Har fulgt disse diskusjonene lenge, og de meldingene jeg ler godt av er dine. ?

Enkelte er ikke interessert i fakta. Bare å opprettholde sitt verdensbilde.

Nå er det forøvrig mulig å forhåndsbestille en Nikola Badger snart.

https://www.caranddriver.com/news/a32803267/nikola-fuel-cell-badger-pickup-preorders-announced/?fbclid=IwAR1la7D8jhQGnHSLAedAl_BOif6DiGQm6kx90WUrfVug-DXkd70OCNLWg4g

Endret av gamlefar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikola's bestilling fra NEL viser at prisfallet kommer tidligere enn forventet, akkurat som det gjorde for batterier, vindkraft og PV. 

Over natten omtrent, så faller prisen fra mellom $1,000 - 1,500/kW til $350/kW. Et fall på hele 76%, og dette er før fabrikkene har nådd maks-kapasitet på 1GW kapasitet i året. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (7 minutter siden):

Nå er det forøvrig mulig å forhåndsbestille en Nikola Badger snart.

Artig observasjon. Nikola, som ikke har solgt et eneste kjøretøy, er nå like mye verdt som hele Ford, en bilprodusent som ikke klarer å lage nok av profittmaskinen F-150 til å dekke etterspørselen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 minutes ago, gamlefar said:

Enkelte er ikke interessert i fakta. Bare å opprettholde sitt verdensbilde.

Nå er det forøvrig mulig å forhåndsbestille en Nikola Badger snart.

https://www.caranddriver.com/news/a32803267/nikola-fuel-cell-badger-pickup-preorders-announced/?fbclid=IwAR1la7D8jhQGnHSLAedAl_BOif6DiGQm6kx90WUrfVug-DXkd70OCNLWg4g

Hvilket år starter leveransene?

Nikola One som ble lansert i 2016 skulle komme på markedet i 2019, altså tre år ventetid. Nå er forventet at den kommer på markedet i 2023, altså er den faktisk 4 år forsinket. Dette er i hvert fall ett område der Nikola slår Tesla! (Og den kan jo bli ytterligere forsinket over de neste tre årene, når de skal faktisk begynne å produsere den.)

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 minutt siden):

Artig observasjon. Nikola, som ikke har solgt et eneste kjøretøy, er nå like mye verdt som hele Ford, en bilprodusent som ikke klarer å lage nok av profittmaskinen F-150 til å dekke etterspørselen.

Ja, merkelig tid vi er inne i nå som meglere er blitt like så enkelt å utnytte som Facebook.

 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Hvilket år starter leveransene?

Nikola One som ble lansert i 2016 skulle komme på markedet i 2019, altså tre år ventetid. Nå er forventet at den kommer på markedet i 2023, altså er den faktisk 4 år forsinket. Dette er i hvert fall ett område der Nikola slår Tesla! (Og den kan jo bli ytterligere forsinket over de neste tre årene, når de skal faktisk begynne å produsere den.)

Når kommer Tesla semien sa du for lenge siden?

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

Hvilket år starter leveransene?

Nikola One som ble lansert i 2016 skulle komme på markedet i 2019, altså tre år ventetid. Nå er forventet at den kommer på markedet i 2023, altså er den faktisk 4 år forsinket. Dette er i hvert fall ett område der Nikola slår Tesla! (Og den kan jo bli ytterligere forsinket over de neste tre årene, når de skal faktisk begynne å produsere den.)

Den skal vist nok bli vist frem på Nikola World 2020 som en fullverdig modell, sammen med opplysningen om hvilken OEM som skal produsere den. 

Angående forsinkelser, så finnes det flere på markedet som viser til slike.

Nikola fikk jo ei enklere vei til markedet gjennom CNH/IVECO samarbeidet. IVECO skal produsere fabrikken i USA slik at man slipper årevis med problematikk derifra. Samtidig så skal de selge første produkt i 2021 fra ei masseproduserende produksjonslinje. Angående 2019, så var det aldri snakk om masseproduksjon. Sånn sett er ikke Nikola 4 år forsinket, de blir ca 1,5 år forsinket. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
uname -l skrev (14 minutter siden):

Den kom vel i fjor gjorde den ikke det? Forresten gøy å se Tesla-fans kritisere Nikola for å lure dumme småsparere med urealistiske fantasier.

Trur man går glipp av mye om man ikke følger med i tiden der FA og TA ikke har så mye verdi lengre når millioner av Robonhood investorer hyper seg opp. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
10 minutes ago, uname -l said:

Den kom vel i fjor gjorde den ikke det? Forresten gøy å se Tesla-fans kritisere Nikola for å lure dumme småsparere med urealistiske fantasier.

I motsetnad til visse andre har Tesla hatt prototypar under testing i eit par år.  Sist observert i mars på veg heim frå vintertesting i Alaska.  Prototypane er tekne frå kvarandre og analysert etter hard testing under alskens forhold, so eg reknar med at det ferdige produktet held den same solide tekniske kvaliteten som Model 3 og Model Y får mykje skryt for.

 

I utgangspunktet var Semi eitt år forseinka, men korona-nedstenginga har utsett produksjonsstart til tidleg 2021.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 minutt siden):

I motsetnad til visse andre har Tesla hatt prototypar under testing i eit par år.  Sist observert i mars på veg heim frå vintertesting i Alaska.  Prototypane er tekne frå kvarandre og analysert etter hard testing under alskens forhold, so eg reknar med at det ferdige produktet held den same solide tekniske kvaliteten som Model 3 og Model Y får mykje skryt for.

Det er et skall av en semi som de trekker rundt for photo-ops. Specs og priser er ren og skjær fantasi.

Lenke til kommentar
freddy85 skrev (47 minutter siden):

Tviler på at de dinosaurerlastebilene fra USA med en km stopplengde blir særlig populære her i Norge eller Europa for den saks skyld uavhengig om de er drevet av el(Tesla) eller hydrogen (Nikola). De ser ganske primitive ut sammenlignet med det nyeste fra Scania og Volvo

image.png.86bbc350efa643bde78b2f4274af4574.png
Nikola TRE er en modifisert IVECO S-Way som passer perfekt for det europeiske markedet, så sånn veldig primitiv er den vell ikke? 

Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -l said:

Den kom vel i fjor gjorde den ikke det? Forresten gøy å se Tesla-fans kritisere Nikola for å lure dumme småsparere med urealistiske fantasier.

I motsetning til Nikola har Tesla hele tiden bevist at de har gode ideer og klarer å gjennomføre de. Innen IPO var Tesla Roadster i salg og den ble generelt godt mottatt. Etter det har Model S, Model X, Model 3 og Model Y kommet i salg, stort sett med de forespeilede egenskaper og priser. I omkring ti år har de hatt en vekst i omsetning på rundt 50% per år, og over den perioden har Tesla har vokst seg til et selskap med 48.000 ansatte.

Så ser man på Nikola - et selskap med omkring 300 ansatte, ingen omsetning og ingen nevneverdig patentert teknologi. Market cap har vokst seg til nærmere $30 mrd, som er det Tesla var verdt i *fjor*. Om de skulle komme seg i en posisjon der de faktisk har salg, så har de partnere som står for produksjon og vedlikehold, som skal ha sin bit av kaka.

Jeg har aldri shortet noe selskap, men om jeg skulle gjøre det, så ville det være Nikola. (Og det er før man i det hele tatt ser på at det er et hydrogenselskap...)

1 hour ago, oophus3do said:

Trur man går glipp av mye om man ikke følger med i tiden der FA og TA ikke har så mye verdi lengre når millioner av Robonhood investorer hyper seg opp. 

Hype i aksjemarkedet er ikke direkte positivt.  Det fører til bobler som så sprekker. Mange tjener så klart penger, men mange taper også penger. De som sitter igjen med svarteper er gjerne de som kjøper seg inn etter at aksjen har nådd boble-høyder.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (28 minutter siden):

Så ser man på Nikola - et selskap med omkring 300 ansatte, ingen omsetning og ingen nevneverdig patentert teknologi.

Tesla tapte for ikke så lenge siden i høyeste instans forsøket på å nullifisere en patent Nikola har, så det må da være nevneverdig? 

Espen Hugaas Andersen skrev (28 minutter siden):

Market cap har vokst seg til nærmere $30 mrd, som er det Tesla var verdt i *fjor*. Om de skulle komme seg i en posisjon der de faktisk har salg, så har de partnere som står for produksjon og vedlikehold, som skal ha sin bit av kaka.

Samtidig som de ikke står for investeringer og oppbyggingen av fabrikkene de andre får en bit av kaken av. De må heller ikke betale noe for å få en bit av kaken rundt service-sentre. Verdiene de får igjen gjennom sine samarbeid er vel verdt samarbeidene. Det å være 100% vertikalt integrert på alt fordrer bare at andre tar deg igjen, siden det er umulig å være best på alt gjennom all fremtid. Når Nikola får en "gratis" S-Way med sin merkelapp på, så ville jeg heller sett på det fra den andre siden. Nikola får en bit av kakten til IVECO. Det samme med Bosch samarbeidet, med alt det utstyret de får tilgjengleig derifra. Billige solceller fra Hanwha er nok heller ingen ulempe. 

Espen Hugaas Andersen skrev (28 minutter siden):

Hype i aksjemarkedet er ikke direkte positivt.  Det fører til bobler som så sprekker. Mange tjener så klart penger, men mange taper også penger. De som sitter igjen med svarteper er gjerne de som kjøper seg inn etter at aksjen har nådd boble-høyder.

Om firmaet er bra, så fører det til paraboliske bevegelser som til stadighet blir større og større. For de som ikke klarer seg, så blir dem en boble som sprekker ja. Dog, så forandrer det seg ikke særlig over lengre tid. Før eller siden finner prisen seg mer til ro når fokuset hopper fra å beholde kunder fra vekst og "fremtiden". 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...