Gå til innhold

Tysk gigantsatsing på hydrogen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"En norsk hydrogenstrategi ble lagt fram i forrige uke, men inneholdt ingen pengeløfter eller tallfestede mål."

Norge har ingen vyer på dette området, men vi skal holde på med olje og gass lenge, lenge, lenge, lenge.

Freiberg gjentok budskapet minst 4 ganger da han ble intervjuet på TV, så da ser en trolig for seg høy aktivitet frem mot 2100.

De som ønsker det "grønne skiftet" velkommen har 2050 som et mål, og at det bare er rester igjen av oljevirksomhet etter den tid.

MDG vil stanse letingen etter olje og gass nå, og kanskje får MDG Høyesterett med på laget før stortingsvalget til neste høst.

Endret av aanundo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tyskland har nå vel et gass lednings nett til hussteander allerede hvor de kan blande inn hydrogen så da har det mere for seg?

Norge er i en litt annen posisjon med at vi har så lett tilgang på strøm. Likevel kan vi kanskje i en periode ihvertfall lage noe av denne blå hydrogenen og sende til storbrittania, spørs kostnadsutviklingen over tid mot elektrolyse.

Lenke til kommentar

Som forventet! Sørgelig at ikke de norske politikerne er kompetente nok til å ha sett tegningen. Valget er åpenbart kunnskapsbasert, og økonomisk betinget. I kontrast til det enormt ressurskrevende og kostbare fangst og lagringsbaserte grå hydrogenet som ikke er konkurransedyktig. Luft og vann som råstoff til hydrogen er jo tilgjengelig (nesten) over hele kloden. Sammen med sol og vind. Batteriløsninger er også begrenset av ressurstilgang, så at de ender på det eneste fundamentalt riktige valget er ingen overraskelse.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvordan kan de finne på noe slikt, når "ekspertisen" på TU`s forum mener noe annet ?

Kan det være at de kaster 100 milliarder inn i en teknologi de ikke skjønner bæret av, eller det gutta på TU`s forum som tar feil ?

Hmm, vanskelig tema dette her. Nå skjer det samme i land etter land rundt i hele verden. Er det en hel planets beslutningstagere som ikke skjønner noen ting ?

Tror jeg heller til at "ekspertisen" her inne har tatt feil i alle år. Hydrogen er som en sveitsisk armekniv, produktet kan brukes til alt mulig. Batterigutta henger seg opp i et poeng, hydrogen er ikke energieffektivt i forhold til batterier. Med det utsagnet så beviser man at man ikke har skjønt poenget, eller ser det store bildet. Og etter flere år med forsøk på forklaring så gidder jeg ikke flere ganger heller. Fasiten taler for seg selv :-)

Man skal ikke si "hva var det jeg sa", men jeg gjør et unntak. Hva var det jeg sa ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Bjørn Eng said:

Hvordan kan de finne på noe slikt, når "ekspertisen" på TU`s forum mener noe annet ?

Dei har funne på mykje rart før, som ikkje har gått spesielt bra.  Til dømes skulle Tyskland ha 100 hydrogenstasjonar innan 2019.  Mange hydrogenfanatikarar jubla over det, men med 84 stasjonar no og berre 10 bygde dei siste 8 månadane, kjem dei ikkje til å klare det i år heller.  Trass i nokre milliardar i EU-støtte.  Fleire tyske bilprodusentar skulle produsere hydrogenbilar, men no har alle gått vekk frå den idéen.  Hydrogenbilar skulle ta av i 2015, i 2020, i 2025 og no snakkar dei om 2030.  Alltid langt inn i framtida.  I mellomtida sopar dei inn subsidiar.

 

Fleire mislukka hydrogenprosjekt er berre fleire spikrar i kista for hydrogen som energiberar.

 

Noreg er det landet i verda med flest hydrogenbilar pr innbyggjar.  141 totalt.  Derssom målet er mange hydrogenbilar på vegen, er dermed norsk hydrogenpolitikk den mest vellukka i verda.  Er det eit resultat å skryte av for dei som meiner at "ekspertane på forumet" alltid tek feil, eller er 141 hydrogenbilar – mindre enn 0,5‰ av alle nullutsleppsbilar på norske vegar – eit ganske magert resultat etter hundrevis av millionar i subsidiar?

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hydrogen til personbil er ikke lurt såpass tidlig i hydrogenutrullingen. De klarer ikke å generere stort nok forbruk til at hydrogenprisen blir lav. Derimot er det stor aktivitet på bygging av hydrogenlastebiler (Nicola, Iveco, Hyundai, Toyota, ++). Disse kan ganske enkelt konsentrere sitt forbruk på få lokasjoner, og oppnå svært gunstig hydrogenpris. Grønn hydrogen er allerede mye billigere enn diesel når det gjøres riktig.

_

Når brenselcelleprisene har falt litt og hydrogen blitt mer tilgjengelig kan det bli muligheter for personbil (i europa, mindre egnet i Norge). I første omgang taxi, som krever færre fyllestasjoner.

Endret av Vain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, gamlefar said:

Sturle S sine spådommer har bommet fullstending angående hydrogen. Hvilke bombe!

Det ville vere ei bombe, ja.  Eg veit ikkje om ein einaste spådom om hydrogen eg har bomma på.  Eg har treft bra med alt frå eksploderande hydrogenstasjonar til at det ikkje vart fleire hydrogenbussar i Noreg enn dei fem Ruter kjøpte i 2012 (som har færre kilometer bak seg enn elbilen eg kjøpte i 2014), fordi batteribussar er mykje billigare både i innkjøp og drift.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (8 minutter siden):

Sturle S sine spådommer har bommet fullstending angående hydrogen. Hvilke bombe!

Og selv nå kommer de sedvanlige meningsløse påstandene som underbygger absolutt ingenting. Har Tesla semien kommet enda mon tro?

Kan du være littegrann konkret for en gangs skyld? Nøyaktig hvilke spådommer er det snakk om?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Vain said:

Hydrogen til personbil er ikke lurt såpass tidlig i hydrogenutrullingen. De klarer ikke å generere stort nok forbruk til at hydrogenprisen blir lav.

Uansett kor mange hydrogenlastebilar du får på vegen vil forbruket vere ein brøkdel av hydrogenforbruket til t.d. produksjon av ammoniakk, so hydrogenprisen vert ikkje låg uansett.  Hugs at ein hydrogenstasjon brukar ca like mykje straum på å komprimere og kjøle hydrogenet før tanking som ein ladestasjon brukar på å lade opp ein elbil for like mange kilometer.  Ergo er det ikkje teoretisk mogeleg at hydrogen kan utkonkurrere batteri på energikostnad, sjølv med gratis hydrogen.

Endret av Sturle S
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (5 minutter siden):
Hanhijnn skrev (6 minutter siden):

Kan du være littegrann konkret for en gangs skyld? Nøyaktig hvilke spådommer er det snakk om?

Bare å lese litt eldre innlegg hvis du gidder å lete. Da kommer du til å le godt hvis du ser hva som skrives nå! 

Så ingenting konkret nå heller altså. Har fulgt disse diskusjonene lenge, og de meldingene jeg ler godt av er dine. ?

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...