Gå til innhold

NTNU truer med avskjed etter mistanke om hatefulle ytringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så NTNU vil være både etterforsker, dommer og bøddel for en av sine ansatte for noe jeg antar har foregått på hans fritid og som muligens ikke bryter med noen norske lover?

- Joda man har jo avtalefrihet, men det får da være grenser for hva en jobbkontrakt kan inneholde av kontroll over ansattes muligens lovlige fritidssysler.

Sånn jeg leser saken handler den ikke om et brudd på norske lover om rasisme (det ville i så fall politiet og rettsvesenet tatt seg av, kanskje uten å blande inn arbeidsgiver), men om et grovt forsøk på maktovergrep fra arbeidsgiver. Det aner meg at arbeidsgiver har noe annet i mot denne personen og forsøker seg på en god gammeldags hekseprosess for å bli kvitt vedkommende, uten å ha saklig oppsigelsesgrunn. Kanskje han er en ubehagelig person, lukter vondt, eller kverulerer fælt - det aner jeg ikke - men arbeidsgiver skal da opptre redelig og profesjonelt i et arbeidsforhold likevel.

Vel og merke hvis jeg har forstått saken rett så handler dette om en ledelses-ukultur med overreagering på ting de mener bryter med politisk korrekthet. Hvis det stemmer så bør det ryddes i toppetasjen. Røsk bort maktovergrepene med rota - arbeidslivet bør være inkluderende, aksepterende og ikke legge seg borti ansattes privatliv, med mindre politi og rettsvesen bringer dem inn i det. Ledelsen bør være veldig klar over hvor langt deres rolle og myndighet strekker seg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Dette er en farlig vei å gå for NTNU. Enn så lenge så lever vi fremdeles etter prinsippet at man er uskyldig inntil det motsatte er bevist. Denne type oppførsel og bedømming er definitivt noe vi IKKE bør kopiere fra USA, der dette blir vanligere og vanligere. Jeg er også veldig skeptisk til artikkelen fra Filter Nyheter som det linkes til. Der påstås det helt konkret at dette er Eikrems facebook-konto, til tross for at han (1) nekter for å i det hele tatt ha hørt om den, og (2) Filter Nyheter har ingen andre beviser på at det er Eikrem som står bak bortsett fra anonyme kilder. Dette er ikke journalistikk, men regelrett uthenging av et menneske som potensielt er uskyldig. Og definitivt brudd på Vær Varsom-plakaten. Nå kjenner ikke jeg spesielt godt til Filter Nyheter, men har alltid plassert dem sammen med andre useriøse nyhetsaktører som Resett og Document. Og om denne "artikkelen" gjenspeiler Filters vanlige journalistikk, er det absolutt der de hører hjemme.

Innleggende fra denne anonyme facebook-kontoen er absolutt kritikkverdig, men om de bryter med noen lover og regler er opp til politiet og påtalemyndighetene å avgjøre. Ikke en wannabe-nettavis og et universitet. Heldigvis har ansatte i Norge sterkt vern, så selv om det faktisk er Eikrem som står bak; så lenge det er gjort på hans fritid tror jeg NTNU vil slite med å få sagt han opp lovlig på dette grunnlaget.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hatefulle ytringer er aldri bra om det er mot hvite, fargede, tykke, tynne, syke etc.

Men det rare her er at vedkommende har har gjort dette helt anonymt på en måte som ikke kan knyttes opp mot arbeidsgiver på noen som helst måte. Ergo blir dette for meg litt merkelig og ligner mer på en intern heksejakt.

Når det gjelde ytringer med fult navn som kan stå i sterk strid med verdiene til arbeidsgiver så er det noe som kan få konsekvenser for arbeidsforholdet. De fleste underskriver også papirer på dette ved ansettelse om det er en policy. Dette har jeg sett saker på i arbeidslivet hvor arbeidstaker har måttet gå.
 

Edit:
Det kan være jeg skummet litt for raskt og at det er skrevet i Eikrems navn men en mulig falsk profil. Altså nå må folk ta seg en "bolle". Er det en falsk profil så er den falsk.

Jeg kan lage en falsk profil med navnet til noen jeg ønsker å skade og er PC kulturen gal nok i hirarkiet så smeller det.

Så kan man uansett lure på om dette er en sak hvor man leter etter og konstruerer problemer fordi man vil kvitte seg med en ansatt eller at det faktisk er et problem. 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Så NTNU vil være både etterforsker, dommer og bøddel for en av sine ansatte for noe jeg antar har foregått på hans fritid og som muligens ikke bryter med noen norske lover?

- Joda man har jo avtalefrihet, men det får da være grenser for hva en jobbkontrakt kan inneholde av kontroll over ansattes muligens lovlige fritidssysler.

Sånn jeg leser saken handler den ikke om et brudd på norske lover om rasisme (det ville i så fall politiet og rettsvesenet tatt seg av, kanskje uten å blande inn arbeidsgiver), men om et grovt forsøk på maktovergrep fra arbeidsgiver. Det aner meg at arbeidsgiver har noe annet i mot denne personen og forsøker seg på en god gammeldags hekseprosess for å bli kvitt vedkommende, uten å ha saklig oppsigelsesgrunn. Kanskje han er en ubehagelig person, lukter vondt, eller kverulerer fælt - det aner jeg ikke - men arbeidsgiver skal da opptre redelig og profesjonelt i et arbeidsforhold likevel.

Vel og merke hvis jeg har forstått saken rett så handler dette om en ledelses-ukultur med overreagering på ting de mener bryter med politisk korrekthet. Hvis det stemmer så bør det ryddes i toppetasjen. Røsk bort maktovergrepene med rota - arbeidslivet bør være inkluderende, aksepterende og ikke legge seg borti ansattes privatliv, med mindre politi og rettsvesen bringer dem inn i det. Ledelsen bør være veldig klar over hvor langt deres rolle og myndighet strekker seg.

Ja i dagens ukultur så er det jo ingen som tør å si fra om en kollega har en kroppslukt de kanskje ikke er klar over selv (pga. påbegynnende diabetes el.). Det enkleste er å trakassere de ut av bedriften :D Voksne folk i 2020....

Nå kjenner jeg til flere meget dyktige og arbeidssomme mennesker som har blitt trakassert ut av bedrifter siste 10 år fordi de er av typen som setter seg ned og gjør arbeidet fremfor å spille det politiske skitne spillet som ofte foregår. De er kanskje ikke den "undertøysmodellen" du hadde valgt først i køen om det var jobbeskrivelsen men de er hyggelige, dyktige og ansvarsfulle arbeidstakere som blir underminert med slike bakvaskelsesteknikker man ser her.

Det er trist at det har blitt "Farmen" og "Paradise Hotel" tilstander på en del arbeidsplasser i dag. Men til syvende og sist er det arbeidsgiveren som taper på det når man skjønner at man sitter igjen med overbetalte ekstremt pratsomme kaffedrikkere som bidrar mest i sosial sone selv om det ikke er stillingen.

Nå kjenner ikke jeg Eikrem personlig og vet ikke en gang om jeg ville likt å jobbe med ham. Men på jobb skal man uansett være profesjonell og ikke oppføre seg som "klikken på ungdomskolen". Har man noe usagt så tar man det med vedkommende på en voksen måte. Jeg har også vært lenge nok i arbeidslivet til å ha sett mye stygt i denne gata. Jeg har sett folk bli skøvet ut av jobb av helt tullete overfladiske årsaker hvor det også blir besatt en ny i stillingen som noen på arbeidsplassen kjente "når muligheten først åpnet seg".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Skeptisk til retningen NTNU beveger seg i. Men det gjelder også andre universitet. Det er tross alt ikke så lenge siden den kalde krigen, og da tok mange akademikere parti med de røde. Så her gjelder det å passe litt på. Hvis organisasjonskulturene på våre offentlige universiteter utvikler seg til å bli venstreradikale, bør politikere ta grep. F. eks. opprette private universiteter eller la private bedrifter styre noen av universitetene. Ble ikke et par forskere fra NTNU nylig tatt i ulovlig samarbeid med Kina? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...