Gå til innhold

Evaluering: Elektriske ferger mye billigere i drift enn diesel [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (5 timer siden):

Billigere drift er jo ikke akkurat noen overraskelse, selv med danske strømpriser. Det hadde vært mer interessant å lese hvor lang tid det tar før investeringen har betalt seg inn.

 

Sitat

Konklusjonen er at de høyere investeringskostnadene ved å bygge en helt elektrisk ferge allerede er kompensert etter bare fire til åtte års drift.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

I tillegg er det mer interessant for oss i Norge å vite om våre el-ferger, som har doble fremdriftssystemer, noen gang vil lønne seg. 

Lenke til kommentar
Tesla-Snurre skrev (2 minutter siden):

Kanskje litt mindre imponerende hvis man må begynne nedbetalingen på nytt etter 10 år når batteripakken må byttes?

Det er lov å lese artikkelen, i tillegg til kommentarene.. ? (siden jeg tross alt ikke limte inn hele artikkelen i forrige quote)

Sitat

Konklusjonen er at de høyere investeringskostnadene ved å bygge en helt elektrisk ferge allerede er kompensert etter bare fire til åtte års drift. Også når man tar hensyn til kostnadene til ladestasjonen, og at batteripakken sannsynligvis vil bli byttet ut to ganger i løpet av fartøyets totale levetid på 30 år.

 

Endret av qualbeen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
failern skrev (11 timer siden):

I tillegg er det mer interessant for oss i Norge å vite om våre el-ferger, som har doble fremdriftssystemer, noen gang vil lønne seg. 

Har ikke alle ferger det? Er det ikke IMO-krav at alle ferger må kunne komme seg til land om de går tom for strøm?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Hanhijnn skrev (7 minutter siden):

Er det ikke IMO-krav at alle ferger må kunne komme seg til land om de går tom for strøm?

Ikke meg bekjent, og det ville vært oppsiktsvekkende. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Hanhijnn said:

Har ikke alle ferger det? Er det ikke IMO-krav at alle ferger må kunne komme seg til land om de går tom for strøm?

IMO kravet er vel at det skal være et "take me home" back-up system. Ikke nødvendigvis at det går på diesel. Men jo, selv "Ampére" har et lite dieselaggeregat som de kan karre seg til land med. Etter at "Ampére" hadde problemer med lading i perioder innså man vel at den burde hatt et litt større dieselaggeregat, og alle de senere el-fergene ble da bygget som hybrider. Men det har jgjen ført til at man har slappet av litt på dette med lading, og derfor er det nå svært mange samband som fortsatt går på diesel. Jeg har i det siste reist med 5 forskjellige elektriske ferger, og det er kun på "Ampére" jeg har sett at ladepluggen har vært i bruk. Men alle fergene tar 10 minutter "ladepause" ihht ruteplanen. Med dieselaggeregatet i gang.

 

Endret av J-Å
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...