Gå til innhold

Elektriker som er ufrivillig blitt mentor for døv nyansatt


Anbefalte innlegg

Elektriker med gruppe L fagbrev fra 2013. 

Jeg er nå 5 uker inn som mentor for en nyansatt som er 100% døv. Vi har hatt mye tolk med oss, som hjelper mye - men det er over nå. Jeg er nå bare blitt satt i denne posisjonen uten at jeg egentlig har noe å si på det. Dette påvirker min arbeidsdag voldsomt, og jeg savner smaltalk og vanlige dager og ikke barnevakt. Ikke misforstå, kjempe hyggelig kar som har mye å gi. Men det å være mentor for en døv elektriker er ikke helt det jeg skaffet meg en utdannelse for... Han er på mange måter blitt som en lærling da han har lite erfaring ved å ha gått VG3 og ikke lærlingtid. Målet er å trene han opp til å være selvstendig, men jeg ser det kan ta tid + kommunikasjon er noe utfordrende. 

Poenget mitt, eller det jeg lurer på: har jeg krav til noen form for tillegg? Jeg vet man kan få lærlingtillegg og føler dette kan sammenlignes. Jeg søkte litt rundt, men fant lite under mentor for døv elektriker... Hvis ikke, så tror jeg at jeg har nådd grensen min, da går jeg inn på sjefens kontor og sier jeg ikke gidder mer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dicorn skrev (15 minutter siden):

Hvis ikke, så tror jeg at jeg har nådd grensen min, da går jeg inn på sjefens kontor og sier jeg ikke gidder mer!

Mulig du satt det litt på spissen der, men en sånn tone er som oftest en dårlig idé. Ta heller en prat med sjefen og forklar alt du sier her. At du synes det er tungt, savner det sosiale og lurer på om du kan få noe tillegg siden du i praksis må lære opp noen. Å la det koke over før du snakker med han er en veldig dårlig idé og dette innlegget burde egentlig vært en samtale med sjefen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg burde kanskje lagt det med her.. Men såklart har jeg hatt samtale med sjefen -flere ganger. Han sier jeg ikke har krav på noe tillegg og at dette er bare en kort periode. Jeg har en slu sjef som gjerne bare holder stille om enkelte ting vi kanskje har krav på. Så kan ikke si jeg stoler 100% på han når han sier det. Jeg er i hovedsak ute etter regler og krav rundt dette, jeg vil være opplyst. 

Lenke til kommentar
Dicorn skrev (3 timer siden):

Jeg burde kanskje lagt det med her.. Men såklart har jeg hatt samtale med sjefen -flere ganger. Han sier jeg ikke har krav på noe tillegg og at dette er bare en kort periode. Jeg har en slu sjef som gjerne bare holder stille om enkelte ting vi kanskje har krav på. Så kan ikke si jeg stoler 100% på han når han sier det. Jeg er i hovedsak ute etter regler og krav rundt dette, jeg vil være opplyst. 

snakk med fagforening , ikke medlem sier du , vell da er det påtide og gjøre noe med et ;) 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 731d7...c48
Dicorn skrev (På 9.6.2020 den 11.37):

Jeg burde kanskje lagt det med her.. Men såklart har jeg hatt samtale med sjefen -flere ganger. Han sier jeg ikke har krav på noe tillegg og at dette er bare en kort periode. Jeg har en slu sjef som gjerne bare holder stille om enkelte ting vi kanskje har krav på. Så kan ikke si jeg stoler 100% på han når han sier det. Jeg er i hovedsak ute etter regler og krav rundt dette, jeg vil være opplyst. 

De fleste sjefene er slik!

Anonymous poster hash: 731d7...c48

Lenke til kommentar

Har selv hatt med meg en døv på opplæring, fikk ikke noe for det og vet ikke reglene på det, men sannelig lærte jeg en god del døvespråk på det - det har verdi det også, selv om det meste har gått i glemmeboka nå.
Jeg syntes faktisk det var behagelig å ha med en døv - har hatt med alt for mange som prater og prater, det meste vas

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja har lært meg litt tegnspråk jeg å, men han er veldig flink til å lese på munnen, så det går nesten an til å snakke med han. Men som oftest blir det pad/mobil og skrive til hverandre. Nå er jeg kanskje en sånn som driver og prater og prater - for det meste bare vas. Siden det blir så lite av det på jobb nå om dagen så blir det ekstra mye etter jobb med venner, fått klager på det nå..

Lenke til kommentar

Ja men det har blitt litt kjedelig i lengden ? Også plutselig blir han interessert og så må jeg gå over til å skrive vas, det er liksom ikke samme greia som å prate vas.

Men han skal få egne oppdrag snart og jobbe alene, tror det er bra for utviklingen hans. Men haha, i går så jobbet han i ett fordelingskap ute i gata, mens jeg holdte på litt bortenfor i en p-automat. Så hører jeg en dame "Hei, skal dere legge inn strømmen nå?" "Svar da!" "Halloo" "Makan å frekk, hvorfor svarer du meg ikke!" Så jeg måtte løpe bort før hun klikka i vinkler, hun mente han ikke burde få lov til å jobbe ute om han ikke kan snakke for seg ? Så disse alene oppdragene han vil få kan jo bli interessant ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Jeg skjønner ikke hva du skal ha tillegg for her? Du taper jo ikke noen inntekt? gjør du det riktig så vil du jo lære noe av han døve og dermed stå sterkere rustet generelt. Du har en mulighet her til å lære å kommunisere på flere vis. 

Lenke til kommentar

Folk er forskjellige. Tror ikke en døv person hadde brydd meg så mye da jeg ikke er stor på småprat selv, men ser absolutt at det kan bli problemer for andre. Er også slitsomt å ha med lærling, døv eller ei. Må plutselig ligge to skritt forran slik at man holder lærlingen i aktivitet samtidig som man er produktiv selv.

Ikke hørt om noe lærlingetillegg noen gang. Finnes heller ikke i tariffen, men muligens noen har det som lokalt avtale. Altid regnet det som en del av jobben å lære opp neste generasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, JØI said:

Jeg skjønner ikke hva du skal ha tillegg for her? Du taper jo ikke noen inntekt? gjør du det riktig så vil du jo lære noe av han døve og dermed stå sterkere rustet generelt. Du har en mulighet her til å lære å kommunisere på flere vis. 

Jeg vil ha tillegg fordi dette er utenfor arbeidskontrakten min, jeg trives ikke med det. Jeg tapet ikke inntekt, men jeg mener det skal koste mer å ha med til å drive med noe vi opprinnelig ikke avtalte og som jeg ikke liker. Det er en grunn til at man får høydetillegg, smusstilleg, utenbystillegg eller kompetansetillegg osv. Altså om jeg vil lære opp folk hadde jeg blitt lærer. Jeg suger i å lære nye språk og syntes ikke det er noe gøy å holde på med det, dette er også den eneste døve jeg kjenner så jeg får ikke noe mer ut av det enn å kunne prate med en kar. Da jeg var lærling hadde vi alle en fast montør og forholde oss til, som jeg jobbet med mesteparten av min lærlingtid, disse montørene som stod som fast ansvarlig for lærling fikk 5kr ekstra i timen. Eller BAS tillegg, tillegg for å ta på seg ekstra ansvar og jobb, som jeg gjøre med denne karen.

Endret av Dicorn
Lenke til kommentar

Jeg ville satt veldig pris på å bli spurt av sjefen først, i hvert fall. Det er jo en ekstra utfordring. Du skal jo kunne utføre jobben... det blir ekstra jobb for deg å måtte ordlegge deg og bruke ekstra tid på det. Håper lederen har forståelse for dette da. Jeg har empati for folk. Men nettopp derfor mener jeg at folk skal få lov til å velge. Jeg ville også, som leder, gitt ekstra lønn for det. Eller i det aller minste gjort det helt tydelig at jeg ikke forventer samme effektivitet og oppdragsrate som andre nå som du har denne ekstra jobben. Og nettopp det med lederskap er jo å sette folk sammen som hører sammen; Du er en som liker å prate mye generelt prat for å få tiden til å gå, og er blitt satt sammen med en som er døv. Viser temmelig dårlige lederegenskaper.

Det krever jo visse pedagogiske evner.

Håper du kan få noen svar innen juss her da, som viser at du har krav på ekstra lønn, om det finnes. Å snakke med advokatvakt kan være en idé. Finnes muligens noe du kan ringe til også. Google kanskje.

Og vil vel si at selv om du har et godt poeng med det at han kan få utfordringer i arbeidslivet fordi han er døv, så synes jeg ikke det er rettferdig å le av det ... man bør respektere hans forsøk på å integrere seg i jobblivet og betale skatt.

Lenke til kommentar

Normalt sett får du ingen ekstra lønn for slikt, men dersom du har faste arbeidsoppgaver så fører gjerne en mentorordning til at du kan få en reduksjon i arbeidsoppgavene. Les tariffavtalen din så finner du ut av det.

Å være mentor for noen er en helt normal del av arbeidsoppgavene du kan få i omtrent enhver jobb. At det medfører noe annen arbeidssituasjon fordi han er døv betyr bare at din nærmeste leder i noe større grad bør følge opp arbeidet som gjøres. 

Hvis dette er så ille som du sier så er løsningen å snakke med sjefen, men det er neppe så lurt å ordlegge deg slik du gjør her.

Lenke til kommentar

Jobber du i bedrift med tariffavtale?

I landsoverenskomsten for elektrofagene står det litt om lærlingar.
Blant anna i § 6 om at det skal være 1-3 fagarbeidarar per lærling, og at ein av sikkerheitshensyn ikkje kan ha oppsyn med meir enn 2 lærlingar. Sjølv om det ikkje står spesifikt om døve lærlingar så burde det her være rom for å argumentere at denne lærlingen bør ha oppfølging av to rettleiarar slik at sikkerheita kan ivaretakast. Blant anna så vil du i langt større grad måtte forklare arbeidsoppgåvene og farene på førehand ettersom det ikkje nytter å rope "stopp" om du ser at han held på å gjere ein feil.
Eg kan ikkje finne noe i overenskomsten om tillegg for å ha lærlingansvar, dette må i så tilfelle være nedfelt i lokal eller personleg avtale.

Eg vil også stille spørsmål på om krav om tillegg er den beste vegen å gå for deg, sjølv om du får nokre hundrelappar ekstra i måneden så vil jo utfordringane dine være uendra. Det er ikkje realistisk å tenke seg at tillegget du eventuelt kan få vil være særleg stort.

Den beste vegen å gå er nok ved å hevde at dette er ei vesentleg endring av stillinga som ligg utanfor arbeidsgivers styringsrett. Terskelen for å hevde at dette er eit vesentleg avvik frå det du har gjort avtale om å utføre er høg, men du vil kunne ha ei sak her. Det som nok blir avgjerande er kor mykje av arbeidsdagen din som no går med på rettleiing av lærlingen.

 

Ellers så får eg berre minne om at dialog vil være det beste, gjerne også med lærlingen din. Det er f.eks. ikkje gitt at lærlingen forventer at du berre skal kommunisere med han direkte, det å lære seg å takle og finne måtar å bli inkludert i arbeidsmiljøet er også ein del av det som lærlingen må lære seg.
Eg tenker også at ein dialog med Fylkeskommunen/bedriftshelsetenesta/hjelpemiddelsentralen kan være nyttig for å sjå på korleis ein kan på best mulig måte legge til rette for ein god arbeidssituasjon for begge partar. Du seier at du kommuniserer via pad/mobil, er dette godt nok? Er det andre tekniske hjelpemiddel som hadde vært greit å ha? Burde begge ha stor pad for tydeleg kommunikasjon, burde du ha trålaust tastatur til padden slik at den skriftlege kommunikasjonen går raskare? Kan tale-til-tekst app fungere slik at du slepp å skrive ned alt du vil kommunisere? Og motsatt tekst-til-tale app når lærlingen vil kommentere eit eller anna?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...