Gå til innhold

Verdens dyreste by? - Oslo eller Hong Kong?


arne22

Anbefalte innlegg

Jeg ser at Hong Kong har oppnådd en rangering som verdens dyreste by.

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/70W37v/hongkong-er-verdens-dyreste-by-aa-bo-i

To byer som jeg har besøkt og bodd i tid om annen er Hong Kong og Oslo. 

Når jeg bor i Oslo, så regner jeg at kostnadene 2-3 ganger så høye i Oslo, i forhold til når jeg bor i Hong Kong.

Når man ankommer til Hong Kong flyplass, så kan man følge strømmen og gå rett fram. Da kommer man til et veldig moderne og flott flytog som koster ca 200 kr til Hong Kong sentrum. Men man kan også dreie til høyre og gå ned en trapp og ta bussen, Da koster det 30 kroner eller noe slikt, og så tar det 10 minutter lengre, men til gjengjeld som kommer man mer "fram til døra". Man slipper å gå noe særlig langt og reisetiden blir stort den samme.

Slik er det stort sett hele veien i Hong Kong, man kikker seg litt rundt og ser litt på hva de lokale gjør, og så finner man stort sett en løsning for det meste som koster en halvpart eller en tredjepart av det man tilsvarende finner hjemme. Billigste overnatting på ""dormatory" finner man for ca 100,. kroner eller litt mindre. Billigste enkeltrom, ca 200,- Maten i Hong Kong er gjennomgående veldig god, og her kan man gå på "en ekte kinarestaurant" og betale 50,- for et måltid.

Jeg har også forsøkt å lese på oppslag for "stilling ledig" i Hong Kong og det kan vel se ut som lønnsnivået for jobber som ikke krever særskilt kompetanse ikke ligger spesielt høyt, slik at det nødvendigvis må finnes rimelige alternativ for "folk flest" og for de som ønsker å reise rimelig.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker det er dyrt for de som bor og jobber der, men for turister så er det kanskje rimelig som du påpeker med transportutgiftene ol. :)

Kunne tenkt meg å reise dit selv en gang, men vet ikke om å reise alene er noe særlig morsomt. ? 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Lenke til kommentar

Det er ikke så lett å få tak i selve rapporten, men det kan være flere grunner til at Hong Kong ble regnet som dyrere enn Oslo: 

- Undersøkelsen ble gjort i mars da kronen var svak. Siden undersøkelsen måler alt i USD, ble Norge mye billigere. HK er ellers "pegged" til USD ($1 USD = HK$7.80)
- Mat er billig i Hong Kong, mens bolig er dyrt, mye dyrere enn i Oslo. 

Her står det litt mer om undersøkelsen: https://www.mercer.com/newsroom/2020-cost-of-living.html

Endret av logaritmemannen
Lenke til kommentar

Hong Kong er et veldig bra utgangspunkt for videre reise ut til ulike land i Asia. Det virker som at det er kjempe stor forskjell mellom de som er rike og de som ikke har så mye. Det er mange som kjører rundt i kjempedyre sportsbiler, og inne i denne byen så ser det jo nesten bare dumt ut. Det ser ellers ut som at alle har så de klarer seg, men at det er ganske mange som bor veldig trangt. Ellers normalt en veldig hyggelig og bra by, når man ser bort i fra uroligheter og sykdom i løpet av den senere tid. Hvis man bare takker ja til de første tibudene som melder seg, så kan nok Hong Kong være en veldig dyr by. Hvis man legger litt arbeid i å undersøke for billige løsninger, da er den forholdsvis billig. Når jeg reiser eller bor da er Hong Kong ett av de rimelige alternativene. Det er ellers den eneste store by jeg vet om som oppleves som direkte koselig.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
logaritmemannen skrev (17 minutter siden):

- Mat er billig i Hong Kong, mens bolig er dyrt, mye dyrere enn i Oslo.

Hvordan er det mulig? For mye er billigere i hongkong, eller kina, er mye konkuranse der, så kanskje derfor, men ville tro de fleste fra kina tjener langt lavere en i norge, frakt og transport er nok billigere siden det er langt flere mennesker.

Mye bor langt tettere i norge:

hong-kong-housing-black-white-crowded-co

https://www.dw.com/en/too-expensive-to-die-in-hong-kong/a-44487281

Så er nok godt mulig flere kinesere bor trangere en i norge.

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (5 minutter siden):

Hvordan er det mulig? For mye er billigere i hongkong, eller kina, er mye konkuranse der, så kanskje derfor, men ville tro de fleste fra kina tjener langt lavere en i norge, frakt og transport er nok billigere siden det er langt flere mennesker.

(...)

Det er store forskjeller mellom fattig og rik, og de som ikke tjener mye har heller ikke mye å bruke på mat etter at husleien er betalt. Så derfor oppstår det mange billige alternativer. Boligprisene er høye bl.a. pga. mange investorer fra fastlands-Kina. Kan ikke veldig mye om HK, så kanskje noen andre kan forklare dette bedre. 

Lenke til kommentar
logaritmemannen skrev (33 minutter siden):

Det er ikke så lett å få tak i selve rapporten, men det kan være flere grunner til at Hong Kong ble regnet som dyrere enn Oslo: 

- Undersøkelsen ble gjort i mars da kronen var svak. Siden undersøkelsen måler alt i USD, ble Norge mye billigere. HK er ellers "pegged" til USD ($1 USD = HK$7.80)
- Mat er billig i Hong Kong, mens bolig er dyrt, mye dyrere enn i Oslo. 

Her står det litt mer om undersøkelsen: https://www.mercer.com/newsroom/2020-cost-of-living.html

Jeg kjenner ikke til Hong Kong men å binde en valuta til en annen er ikke så enkelt som man trur, det krever mye ugunstig intervensjon fra sentralbanken for å fungere.

Det hadde også mest sannsynlig på norges vegne ført til lavere lønninger i nok og dertil kollaps i finansmarkedet.

 

Edit vedrørende HKD så er det et handelssentrum og mye går allerede i USD der, så da er det mest sannsynlig enklere.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (4 minutter siden):

Jeg kjenner ikke til Hong Kong men å binde en valuta til en annen er ikke så enkelt som man trur, det krever mye ugunstig intervensjon fra sentralbanken for å fungere.

Det hadde også mest sannsynlig på norges vegne ført til lavere lønninger i nok og dertil kollaps i finansmarkedet.

Det har sine ulemper, ja. Norge har tidligere hatt fast vekslingskurs mot diverse aktiva, sjekk her: https://no.wikipedia.org/wiki/Norsk_krone#Historie

Lenke til kommentar
logaritmemannen skrev (19 minutter siden):

Det er store forskjeller mellom fattig og rik, og de som ikke tjener mye har heller ikke mye å bruke på mat etter at husleien er betalt. Så derfor oppstår det mange billige alternativer. Boligprisene er høye bl.a. pga. mange investorer fra fastlands-Kina. Kan ikke veldig mye om HK, så kanskje noen andre kan forklare dette bedre. 

Det er dyrt å bo fordi det er svært lite tilgjengelig areal å bygge på og det som er igjen er lite tilgjengelig og eid av myndighetene. 

At det er dyrt å bo er hovedgrunnen til at Hong Kong topper denne listen som er laget for at selskaper vet hvor mye de må betale sine expat ansatte. Og flytter man fra USA til Hong Kong, feks, så er det jo klart at man ikke bor på 1 rom med kjøkken på deling med familien Chang og den gamle onkelen til naboen. 

Oslo er, til tross for at det er dyrt å bo der for "vanlige nordmenn" ikke nødvendigvis så dyrt for internasjonale selskaper som er vant til leiepriser fra betraktelig dyrere steder. Oslo er stort sett dyrt pga kostnader til alle de andre tjenestene man gjerne bruker. Oftest fordi de som yter disse tjenestene har lønn god nok til å ikke bo i bøttekott i Oslo. Og noe importert mat er ganske dyrt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, logaritmemannen said:

Det er store forskjeller mellom fattig og rik, og de som ikke tjener mye har heller ikke mye å bruke på mat etter at husleien er betalt. Så derfor oppstår det mange billige alternativer. Boligprisene er høye bl.a. pga. mange investorer fra fastlands-Kina. Kan ikke veldig mye om HK, så kanskje noen andre kan forklare dette bedre. 

Har reist der mange ganger opp gjennom årene, vasnligvis på gjennomreise, men jeg har da pleid å stoppe noen dager. Tror det stemmer rimelig godt det du sier. Folk bor utrolig tett, og skal man ha en vanlig norsk boligstandard, så koster det nok ganske mye. Det er på et vis en slags dobbelt økonomi. Velger man det som er beregnet for oversjøiske turister og forretningsfolk, så kan Hong Kong være utrolig dyr. Kikker man seg litt rundt og ter seg som en lokal innbygger eller en turist fra et naboland, da kan Hong Kong være ganske billig. Men stort sett så har det lett for å bli ekstremt trangt hvis man velger en billig overnatting. Et hotellrom som man ville bruke som enkeltrom eller dobbeltrom i Norge, det kaller man glatt for "sovesal" og så fyller man opp med 6-8 personer. Hadde en gang et enkeltrom til ca 200,- NOK og det fungerte slik at når man hadde lukket døren, så var det ikke mulig å gå ut av sengen, for den tok all den plassen som fantes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...