Gå til innhold

ULØST -- LG CX 48" trøbbel med at PC-skjermbilde Win10 ikke er posisjonert bra


Anbefalte innlegg

Fått LG CX i dag. Sliter med å få Windows 10 til å komme innenfor skjermflaten. Det stikker ut litt ekstra på alle kanter. Googlet litt, men ikke kommet til bunns.

Dette er en 120 Hz gaming-TV, 4K.

Fant en video om en som slet på en 60 Hz skjerm. Han satte innstillingene til 59 Hz og fikk alt til å falle på plass. Jeg har tilsvarende forsøkt 119 Hz, men det utgjør absolutt ingen forskjell. Jeg finner heller ingen innstilling på TV som lar en samle i hop bilde litt. Ellers så var TV-en på 16:9 ratio. Finner ikke at noen av de andre valgene på ratio hjelper. Blir bare feil md andre ting som 4:3, zoom og what not.

Står foreløpig fast. Det er vel folk på forumet som har drøssevis med erfaringer fra tilsvarende TV brukt som PC-skjerm vel?

Skjermkortet er et AMD RX 5600XT

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løsningen var:

True Motion. TV-en måtte enten mates bilde med 60 Hz, eller man måtte sette TV-en i Gaming-mode, for å kunne nytte 120 Hz. Altså i andre innstillinger enn Game på TV, så er det 60 Hz som gjelder.

Fikk også spurt om Variable Refresh Rate vil lide av HDMI 2.0. Svaret var en tydelig JA. Skaff deg HDMI 2.1-kabel :wee:

 

Alternativ 1

Mate med 60 Hz bildet og Windows 10 legger seg innenfor

 

Alternativ 2

1. Sett selve LG CX TV-en til Game i innstillinger så den støtter 120 Hz

2. Mate med 120 Hz: Sett under Advanced Graphics Settings i Windows 10 til 120 Hz

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (29 minutter siden):

Løsningen var:

True Motion. TV-en måtte enten mates bilde med 60 Hz, eller man måtte sette TV-en i Gaming-mode, for å kunne nytte 120 Hz. Altså i andre innstillinger enn Game på TV, så er det 60 Hz som gjelder.

Fikk også spurt om Variable Refresh Rate vil lide av HDMI 2.0. Svaret var en tydelig JA. Skaff deg HDMI 2.1-kabel :wee:

 

Alternativ 1

Mate med 60 Hz bildet og Windows 10 legger seg innenfor

 

Alternativ 2

1. Sett selve LG CX TV-en til Game i innstillinger så den støtter 120 Hz

2. Mate med 120 Hz: Sett under Advanced Graphics Settings i Windows 10 til 120 Hz

Hvordan funker TVen til gaming? :D Er veldig keen på denne selv...

Edit: Forøvrig er vel game mode et must for å få 12-13ms latency.

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar

Vil jo anta det er en ok gamingopplevelse.

Men hva begrenser mitt AMD RX 5600XT skjermkort seg til? Sitter ivrig å venter på Ampera eller Big Navi som sikkert får litt muskler. Så tenkte at jeg kan leve med litt middelmådig gamingopplevelse og å få et Windows Desktopbilde til å funke bra til nå. Har den på kontorpulten :lol:

Fet Windows desktopopplevelse. Blir litt stram i nakken når en må titte øverst. Så det å plassere surfevinduer litt ned hjelper. Ellers så har jeg plassert den en 14 ekstra centimetere opp fra pulten. Så slipper en å skrape opp TV-en ved uhell om en slenger noe på skrivebordet. Vet ikke om det er optimal høyde. Burde kanskje stått litt lavere, men det var nå det gamle tastaturmøbelet (tastatur sklir under skjerm) jeg hadde for hånden.

Skjermen starter en ca 4 cm ovenfor pulten (el. TV-møbelet) på sin pene brede metallfot. Skjermen misrepresenteres på en del nettbutikker. Med feil modell avbildet som har en annen modells fot. Tror hele bildet er en ren photoshop el. 3D-modellering uansett på slike nettbutikker.

Må få HDMI 2.1-kabel pga. at LG bekreftet at HDMI 2.0 ikke håndterer VRR (variable refresh rate) godt nok på 4K 120 Hz.

Sånn ser den egentlig ut:

 

Edit:

Er ellers ganske så morkrusten i gamingsammenheng. Må jo sjekke om jeg i det hele tatt eier noen titler som gis rettferdighet av høy fps.

Forrige gamingfase jeg hadde var en sånn rundt år 2000 til 2003 kanskje deromkring :p

Og den før det var sånn ca. 1994 og litt utover.

Og den før det igjen var på Commodore 64. Så jeg er litt oppi årene :wee:

Kanskje jeg må kjøpe noen spill som har integrert benchmark?

https://xsreviews.co.uk/news/games-with-built-in-benchmarks-2019-how-to-benchmark-your-pc/

 

Eller, dette spillet kommer jeg til å kjøpe uansett, gir det høy nok FPS montro?

https://wccftech.com/cyberpunk-2077-melee-system-has-been-greatly-improved-since-e3-level-design-is-much-better-than-the-witcher-3/

Cyberp..punk

 

Edit2:

Glemte jo at jeg har hatt kjørt GTA5 og RDR2 på PS4, men får man lov å kalle det gaming når det ikke skjer fra PC-en? ;)

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
53 minutes ago, MrMarbles said:

Hvordan funker TVen til gaming? :D Er veldig keen på denne selv...

Edit: Forøvrig er vel game mode et must for å få 12-13ms latency.

Ok, så det er ikke strammere latency enn det der å forvente på OLED?

Quote

LG also claims that while it's hard to measure, input lag should be as low as 5ms or so when gaming in 120fps. I did notice a couple of small picture issues during my time with the CX.Jan 6, 2020

Kilde: google-søk frase: lg cx latency, sitat fra forbes.com

Endret av G
Lenke til kommentar
2 hours ago, samco said:

Var intresert i CX helt til 40gbs hdmi problemet....  PC eiere får kun 8bit 444 120hz 2160p på CX 

Er ikke 8-bit farger mange nok, eller hva går det egentlig i? Man får vel skjermkort som yter til å mate denne gaming-TV'en til høst 2020 antar jeg? Man får jo HDMI 2.1-kabel allerede. Men det er litt skralt utvalg bare på lengder og produsenter som tilbys solgt her på berget.

Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Er ikke 8-bit farger mange nok, eller hva går det egentlig i? Man får vel skjermkort som yter til å mate denne gaming-TV'en til høst 2020 antar jeg? Man får jo HDMI 2.1-kabel allerede. Men det er litt skralt utvalg bare på lengder og produsenter som tilbys solgt her på berget.

Han prater bare tull. Når det kommer GPUer som støtter HDMI 2.1, så får man 10bit 4:4:4 120Hz 2160p. Men, man kan ikke få 12bit (som panelet uansett ikke støtter).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, MrMarbles said:

Han prater bare tull. Når det kommer GPUer som støtter HDMI 2.1, så får man 10bit 4:4:4 120Hz 2160p. Men, man kan ikke få 12bit (som panelet uansett ikke støtter).

Tror jeg er fornøyd med 16 millioner farger eller hva 8-bit står for. Jeg tviler på at noen klarer å produsere noe visuellt som er særlig bedre med en milliard forskjellige farger. Var jo storveis med 16 farger på Commodore 64 en gang i tiden. Så såklart ting vil forbedre seg noe. Men, jeg griner ikke om jeg ikke skulle få bedre enn 8-bits farger.

Lenke til kommentar
G skrev (14 timer siden):

Er ikke 8-bit farger mange nok, eller hva går det egentlig i? Man får vel skjermkort som yter til å mate denne gaming-TV'en til høst 2020 antar jeg? Man får jo HDMI 2.1-kabel allerede. Men det er litt skralt utvalg bare på lengder og produsenter som tilbys solgt her på berget.

8-bit er ikke nok til HDR. For HDR må man ha 10-bit, som er noe av grunnen til at mange er opptatt av nettopp dette.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Emile the rat said:

8-bit er ikke nok til HDR. For HDR må man ha 10-bit, som er noe av grunnen til at mange er opptatt av nettopp dette.

TV-en er 10-bit, så tror det kun skorter på skjermkortet.

 

EDIT - tilbake til ULØST:

Da dukket problemstillingen opp på ny, uten at jeg har gjort noen som helst innstillingsendringer. Er det RX 5600XT som er for svakt?

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (38 minutter siden):

TV-en er 10-bit, så tror det kun skorter på skjermkortet.

 

EDIT - tilbake til ULØST:

Da dukket problemstillingen opp på ny, uten at jeg har gjort noen som helst innstillingsendringer. Er det RX 5600XT som er for svakt?

Nei, problemet er HDMI. 

Man må ha enten HDMI 2.1 eller DP for å kunne kjøre HDR i 120hz på en 4K TV. Alternativet er HDR med 60hz i 4K.

Siden de aller fleste TVer kun har HDMI, så må man ha ny HDMI standard for å kunne kjøre 4K 120hz HDR. Dette vil også kreve nye skjermkort med HDMI 2.1 utgang.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Emile the rat said:

Nei, problemet er HDMI. 

Man må ha enten HDMI 2.1 eller DP for å kunne kjøre HDR i 120hz på en 4K TV. Alternativet er HDR med 60hz i 4K.

Siden de aller fleste TVer kun har HDMI, så må man ha ny HDMI standard for å kunne kjøre 4K 120hz HDR. Dette vil også kreve nye skjermkort med HDMI 2.1 utgang.

Ja det siste der antok jeg som en selvfølge. Det andre der er sikkert også rett. Har en HDMI-kabel i bestilling. Men om det å gå fra en HDMI 2.0-kabel på 21 Gbps (18 Gbps om elektronikken bremser det dit) til HDMI 2.1 på 45 Gbps gjør den store forskjellen får en jo se. Er vel heller noe innstillinger i Windows og eller for svakt skjermkort som kødder til at ikoner stikker utenfor skjermflaten, snarere enn en HDMI-kabelmangel som ikke tillater VRR og HDR??

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Ja det siste der antok jeg som en selvfølge. Det andre der er sikkert også rett. Har en HDMI-kabel i bestilling. Men om det å gå fra en HDMI 2.0-kabel på 21 Gbps (18 Gbps om elektronikken bremser det dit) til HDMI 2.1 på 45 Gbps gjør den store forskjellen får en jo se. Er vel heller noe innstillinger i Windows og eller for svakt skjermkort som kødder til at ikoner stikker utenfor skjermflaten, snarere enn en HDMI-kabelmangel som ikke tillater VRR og HDR??

Så du sliter med overscan? Er ikke et eget valg i AMD drivern?

Lenke til kommentar
4 hours ago, MrMarbles said:

Takker, det må sjekkes

Satte PC til sleep, kom hjem igjen og vekket den. Da var ikke Overscan like stort problem, mer sånn som etter samtalen med LG i går. :hmm:

At det ikke skal være stabilt, men har lekt litt med Graphics Settings og tilbakestillet dem i dag. Kanskje sleep fikk resatt noe?

Uansett god å ha med seg i baggasjen som neste ting å prøve ut sånn tilfelle problemet blir fælt igjen. Sånn nå så er det vel helst Øvre og Nedre kant som er veldig veldig mildt overscanned. Mens det før på dagen virket som om alle fire sidene var noe mer overscanned.

Takk uansett for et interessant tips.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (7 minutter siden):

Takker, det må sjekkes

Satte PC til sleep, kom hjem igjen og vekket den. Da var ikke Overscan like stort problem, mer sånn som etter samtalen med LG i går. :hmm:

At det ikke skal være stabilt, men har lekt litt med Graphics Settings og tilbakestillet dem i dag. Kanskje sleep fikk resatt noe?

Uansett god å ha med seg i baggasjen som neste ting å prøve ut sånn tilfelle problemet blir fælt igjen. Sånn nå så er det vel helst Øvre og Nedre kant som er veldig veldig mildt overscanned. Mens det før på dagen virket som om alle fire sidene var noe mer overscanned.

Takk uansett for et interessant tips.

Bare hyggelig ?

Lenke til kommentar

TV-en mottok en fra 03.00.60 firmware til en oppdaterte 03.00.70 firmwareoppdatering i dag. Aner ikke hva som er rettet i den.

Har googlet firmware med TV-en svært lite, men fant denne:

Liker hvordan han uttaler G-sync. Høres nesten ut som cheeze-sync.

 

Obs! Siden 48" utgaven av LG CX ser ut å være en etterpåklatt, ihvertfall salgsmessig, men kan se ut som også supportmessig. Siden norske sider ikke har noe firmware-info. Lette på flere lands LG-side. I USA fant jeg denne informasjonen, men de har en annen modellbetegnelse enn oss naturligvis.

Har forsøkt google OLED48CX6LB firmware uten særlig hell og lykke.

Quote

USA-basert informasjon

[03.00.70]
1. Fix the case where certain eARC is running as ARC

Prøvde så google følgende: 03.00.70 firmware lg cx

som ledet meg til det USA-sitatet

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...