Gå til innhold

ULØST -- LG CX 48" trøbbel med at PC-skjermbilde Win10 ikke er posisjonert bra


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Beklager at jeg ikke har oppdatert tråden. Burde vel endre på tittel. Ser ut som at overscan er ordnet nå.

Jeg merker at TV-en ikke er så artig å bruke til PC desktop. Da den krever litt aktivitet for å ikke dimme lyset. Holder f.eks. å spille av en youtube (selv i et minimert vindu) og den tenner seg til full styrke. Er dette noe som går an å stille på? Er det kun en energisparing eller har det også sammenheng med innbrenningsbeskyttelse?

Edit:

Fikk ikke til å redigere Subject-linjen lengre. Spurt en moderator om å hjelpe.

Endret av G
Lenke til kommentar

Har denne og prøver å bruke den sammen med et 2.1 høyttalersett tilkoblet linje ut/hodetelefon utgangen.  Har satt på lyd-innstillingen "Hodetelefoner med ledning + intern TV-høyttaler" og det virker fint.

Men neste gang man skrur TVen på igjen så kommer det likevel bare lyd fra TVens høyttalere, selv om innstillingen fortsatt står på "Hodetelefoner med ledning + intern TV-høyttaler".

Høyttalersettet har ikke digital inngang så det er ikke et alternativ.

Så da må man gå inn og bytte fram og tilbake mellom linje-ut og intern TV-høyttaler hver gang man vil ha lyd i alle høyttalerne igjen. 

 

Noen som har noen ideer om hva dette kan skyldes?

 

 

Lenke til kommentar
11 hours ago, ABC@123 said:

Under innstillinger for bilde finnes strømsparing, og OLED skjermsparer. Høres ut som førstnevnte er satt på Auto.

Strømsparing står til Off. På OLED skjermsparer så er det noe som kalles Logo Luminance Adjustment som er satt til Low. Har den en slik uønsket innvirkning på desktop PC-bruk?

 

Angående det du forteller om lyd:

Siden jeg sitter i et lite rom så lar jeg PC styre lyden ut via bluetooth til en ekstern høytaler. Er det mest praktiske for meg.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 9/26/2020 at 7:20 PM, G said:

Jeg merker at TV-en ikke er så artig å bruke til PC desktop. Da den krever litt aktivitet for å ikke dimme lyset. Holder f.eks. å spille av en youtube (selv i et minimert vindu) og den tenner seg til full styrke. Er dette noe som går an å stille på? Er det kun en energisparing eller har det også sammenheng med innbrenningsbeskyttelse?

Det heter visst ABL (Auto Brightness Limiting), og er noe man trenger egen fjernkontroll for å kunne gå inn på spesialinnstillinger(service menu) og skru av:

What is ABSL?

  • This is the effect where your screen gets gradually darker, generally when static elements are displayed on screen for a few minutes, but sometimes you might notice it when watching videos with only a small amount of moving content.
  • As has been mentioned earlier, you may be able to avoid or reduce the severity of the ASBL effect by changing your contrast/OLED settings, but for me this didn't work.

https://hardforum.com/threads/lg-48cx.1991077/post-1044661831

 

 

Utenom spesialinnstillinger er kanskje 'Vivid' eneste bildemodus med mindre grad av ABL.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Potensiellt gode nyheter til LG CX-eiere i Norge. Jeg fikk denne oppdateringen servert mitt på natten. Altså firmware 03.11.25

Dette er vel også den firmware som påstås å fikse G-sync utfordringene på CX-modellene. Var på 48" -utgaven jeg mottok dette.

LG-firmware_12okt2020.thumb.jpg.c8304aea

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 10/10/2020 at 9:55 PM, ABC@123 said:

Det heter visst ABL (Auto Brightness Limiting), og er noe man trenger egen fjernkontroll for å kunne gå inn på spesialinnstillinger(service menu) og skru av:

What is ABSL?

  • This is the effect where your screen gets gradually darker, generally when static elements are displayed on screen for a few minutes, but sometimes you might notice it when watching videos with only a small amount of moving content.
  • As has been mentioned earlier, you may be able to avoid or reduce the severity of the ASBL effect by changing your contrast/OLED settings, but for me this didn't work.

https://hardforum.com/threads/lg-48cx.1991077/post-1044661831

 

 

Utenom spesialinnstillinger er kanskje 'Vivid' eneste bildemodus med mindre grad av ABL.

 

Takker for potensiell løsning. Skal selvsagt sjekkes. Kom over denne reviewen av gaming TV-en:

 

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...