Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Feriepenger og permittering


Gjest d705b...9b4

Anbefalte innlegg

Gjest d705b...9b4

Ble permittert ganske raskt etter Covid-19 slo til, har fått mulighet til og jobbe litt smått nå de siste ukene.

Har planlagt uttak av ferie , og er forhåpentlig tilbake i jobb fra midten av august.

I dag fikk vi beskjed om at vi må jobbe i full stilling nå i 5 uker, slik at feriepenger skal kunne utbetales uten at det skal bli en reduksjon av de.

Sjefen selv sier han sliter med og helt forstå det, men økonomi avdeling fremholder at det må bli slik uten at vi skal få en avkorting av feriepenger. 

Jeg tenker jo at dette er penger vi har opptjent i 2019, og skal utbetales nå med fratrekk av den 5 ferieuken som vi har. 

 

Kan noen  forklare meg på en enkel og forståelig måte hvordan det henger sammen at vi nå må jobbe (som er helt greit!, skjønner bare ikke logikken bak dette) for at vi skal få ut feriepengene vi opptjente i fjord? og hva om vi ikke kommer i jobb igjen?, er ikke da arbeidsgiver skyldig disse 5 ukene i lønn?a

Anonymous poster hash: d705b...9b4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For månedslønte er det vel gjerne sånn, lenge siden jeg har hatt det selv men systemet var sånn. 11 månedslønner i året, + feriepenger fra året før den 12. måneden. Altså ikke vanlig lønn den ene måneden man tar ferie. Regn litt på det selv så ser du at det gir mening. Når du tar ferie jobber du ikke, og får ikke vanlig lønn, men feriepenger.

Lenke til kommentar
kremt skrev (5 minutter siden):

For månedslønte er det vel gjerne sånn, lenge siden jeg har hatt det selv men systemet var sånn. 11 månedslønner i året, + feriepenger fra året før den 12. måneden. Altså ikke vanlig lønn den ene måneden man tar ferie. Regn litt på det selv så ser du at det gir mening. Når du tar ferie jobber du ikke, og får ikke vanlig lønn, men feriepenger.

Ja den er grei, og forstår det er slik. Men nå er saken at selvom vi er permittert må vi nå jobbe 5 uker i full stilling slik at feriepenger kan utbetales uten noen reduskjon. De er jo opptjent sist år, og burde vel kunne utbetales i år når vi tar ferie (avvikler ferie mens vi er permittert)..?

Lenke til kommentar
bshagen skrev (3 minutter siden):

Her er litt om temaet, og det er ikke noe "rett frem"-svar dessverre:
https://www.nettavisen.no/okonomi/dette-skjer-med-feriepengene-hvis-du-blir-permittert/3423944701.htm

Vi følger jo igrunn det som står.i denne artikkelen. Vi avvikler ferie under permittering, gir da beskjed til nav, og mottar dermed ikke dagpenger for denne perioden.. 

Men at vi må jobbe full stilling i 5 uker nå for å kunne få ut pengene vi "tjente" opp i fjor for å slippe en "avkorting" av feriepenger?? Får det ikke til å stemme..

Lenke til kommentar
bshagen skrev (5 minutter siden):

Må innrømme at jeg heller ikke ser den logikken, nei. Har dere noen tillitsvalgte på jobben, som du kan forhøre deg med? 

Nei har ikke det. De fleste skjønner seg ikke på det, men velger la det bare være. Som sagt, ikke noe problem å jobbe, men føler ikke grunnlaget her er riktig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...