Gå til innhold

Flight Simulator 2020


Anbefalte innlegg

2 hours ago, OlaHaldor said:

Man merker ikke mye visuell forskjell ved å jekke ned litt.

Nå vet jeg ikle hva preseten Ultra gjør, men render scale trenger knapt være noe mer enn 100 igrunn. 
Kvalitet på skyer sluker litt.

 

Jeg kjører det meste på Medium, skygger på laveste eller nest laveste trinn. Med 5120x1440 er jeg sånn sett fornøyd med å havne et sted mellom 35-45 fps, selv om mer hadde vært gøy.

Ellers er maskinen min Threadripper 2920x og RTX 3090, og bøttevis med ram. Alt sånt som MSFS på SSD naturligvis.

 

Generelt er MSFS ytelsen bundet av CPUen. I mitt tilfelle skulle jeg hatt raskere kjerner før jeg ser noe forskjell i ytelse.

Det sykeste er at det knapt er forskjell i fps om man har alt på lave settings eller høye settings. Jeg kjører det meste nå på High og havner på rundt 40-45 fps. Den havner under det jeg foretrekker på flyplassene, da går den gjerne helt ned i 20 fps.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3090 er ikke automatisk lik sprøtt god ytelse når det meste går på CPU. :)

Teoretisk, Dersom man har fire kjerner på 5GHz vil man merke mye bedre ytelse enn 12 kjerner og 3.5 GHz. Derfor sikler jeg etter en ny CPU og det som hører til en dag, for å ha en ren spill-maskin, og en egen til alt mulig annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, OlaHaldor said:

3090 er ikke automatisk lik sprøtt god ytelse når det meste går på CPU. :)

Teoretisk, Dersom man har fire kjerner på 5GHz vil man merke mye bedre ytelse enn 12 kjerner og 3.5 GHz. Derfor sikler jeg etter en ny CPU og det som hører til en dag, for å ha en ren spill-maskin, og en egen til alt mulig annet. 

Jeg har en helt grei CPU som ligger nesten opptil 5GHz. Poenget var at det hvertfall ikke er GPU som begrenset ytelse og jeg var ikke alene om dette den gang. Folk med alle slags topprigger hadde samme issuet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har nettopp sett denne Microsoft Flight Simulator - Massive Performance Increases & Visual Improvements - YouTube og er litt mer betrygget om at det ligger en løsning der fremme for å kunne oppnå akseptabel grafikk for oss som ikke sitter med 3090!

Rent personlig så er jeg fornøyd med grafikken her jeg sitter og spiller i HD med en 1070, men holder meg borte fra de største byene og flyplassene og det plager meg ikke noe særlig. Med de optimaliseringene som nå er på vei så tror jeg det blir veldig bra fremover.

Føler vi er på god vei!

Lenke til kommentar
OlaHaldor skrev (1 time siden):

Tjaaa om du forventer visuell kvalitet når du flyr med HD oppløsning og setter render scale til 40 kan jeg med en gang si at du kommer til å bli skuffet. 
 

Helt ærlig vet jeg ikke om jeg ville gjort det på en 4K skjerm heller.

Jeg forventer en bedre fps. Får jeg det så blir jeg veldig fornøyd. Ut fra det som jeg så i videoen så virket det å ha blitt gjort justeringer for nettopp det. 

Lenke til kommentar
OlaHaldor skrev (15 timer siden):

Tjaaa om du forventer visuell kvalitet når du flyr med HD oppløsning og setter render scale til 40 kan jeg med en gang si at du kommer til å bli skuffet. 
 

Helt ærlig vet jeg ikke om jeg ville gjort det på en 4K skjerm heller.

Greia var at de hadde gjort det samme på to forskjellige builds av MSFS, og nyeste hadde mye bedre performance.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har akkurat kjøpt MS Flight Simulator 2020 og er ganske ny i gamet (har spilt litt kampfly-simulatorer før, men det begynner å bli en stund siden). Førsteinntrykket var bra, og jeg likte treningsoppdragene. Men etter at jeg fikk 100% på de og karakter A på alt, så føler jeg at det mangler noe. Jeg lærte jo egentlig bare visuell (VFR) navigasjon, og ikke (moderne) instrumentell (IFR) navigasjon eller hvordan man planlegger og følger en rute ved å bruke GPS, flight director, autopilot etc.

Så må man sitte på YouTube dagen lang for å lære dette, eller er det forklart i spillet en plass?

Lenke til kommentar
Orwandel skrev (På 2.9.2021 den 14.55):

Jeg har akkurat kjøpt MS Flight Simulator 2020 og er ganske ny i gamet (har spilt litt kampfly-simulatorer før, men det begynner å bli en stund siden). Førsteinntrykket var bra, og jeg likte treningsoppdragene. Men etter at jeg fikk 100% på de og karakter A på alt, så føler jeg at det mangler noe. Jeg lærte jo egentlig bare visuell (VFR) navigasjon, og ikke (moderne) instrumentell (IFR) navigasjon eller hvordan man planlegger og følger en rute ved å bruke GPS, flight director, autopilot etc.

Så må man sitte på YouTube dagen lang for å lære dette, eller er det forklart i spillet en plass?

Hei. Den beste måten er foreløpig å studere YouTube. Selv kjøpte jeg en pakke fra orbx som inneholdt både vfr og ifr trening for å spe på litt men du klarer deg fint med YouTube. 

Der kan være det kommer mer trening på dette i FS men det ligger sikkert litt frem. Fordelen med YouTube er at man får veldig god informasjon pluss at man kan spørre om hjelp.

Lenke til kommentar
MrVilla skrev (På 7.9.2021 den 20.02):

Hei. Den beste måten er foreløpig å studere YouTube. Selv kjøpte jeg en pakke fra orbx som inneholdt både vfr og ifr trening for å spe på litt men du klarer deg fint med YouTube. 

Der kan være det kommer mer trening på dette i FS men det ligger sikkert litt frem. Fordelen med YouTube er at man får veldig god informasjon pluss at man kan spørre om hjelp.

Jeg skjønner at MSFS ikke kan ha detaljerte treningsoppdrag for hver flytype og navigasjonssystem, men ble litt overrasket over hvor lite informasjon det var. Man må egentlig laste ned manualen for hver flytype for å vite riktig bruk av flaps, approach slope-vinkel, hastigheter for takeoff, landing, cruise etc.

Man kunne i det minste fått en liten cheat sheet for hver flytype. Jeg kan egentlig (knapt) bare å fly Cessna 152 noenlunde korrekt (selv om jeg aldri ble fortalt hva jeg skulle gjøre med fuel mix'n), og hvis jeg prøver å overføre det til andre flytyper flyr jeg de helt sikkert ikke optimalt.

Jeg kommer sikkert til å komme tilbake til det på et senere tidspunkt, men merket at jeg mistet litt lysten når jeg brukte mer tid utenfor simulatoren for å se YouTube-videoer enn jeg brukte å fly.

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar
Orwandel skrev (12 timer siden):

Jeg skjønner at MSFS ikke kan ha detaljerte treningsoppdrag for hver flytype og navigasjonssystem, men ble litt overrasket over hvor lite informasjon det var. Man må egentlig laste ned manualen for hver flytype for å vite riktig bruk av flaps, approach slope-vinkel, hastigheter for takeoff, landing, cruise etc.

Man kunne i det minste fått en liten cheat sheet for hver flytype. Jeg kan egentlig (knapt) bare å fly Cessna 152 noenlunde korrekt (selv om jeg aldri ble fortalt hva jeg skulle gjøre med fuel mix'n), og hvis jeg prøver å overføre det til andre flytyper flyr jeg de helt sikkert ikke optimalt.

Jeg kommer sikkert til å komme tilbake til det på et senere tidspunkt, men merket at jeg mistet litt lysten når jeg brukte mer tid utenfor simulatoren for å se YouTube-videoer enn jeg brukte å fly.

I utg. er "cheat sheet" checklisten man finner i tab menyen. Men den kan ha noen mangler for avanserte bruk,  det finnes mer detaljerte på flightsim.to . Men den har jo det meste man trenger for å holde flyet operativt.

Takeoff og landing speed finner man nå i Flight Assistant, som er i menyen når man trykker TAB. 

Ellers synes jeg mye av treningen har blitt oppgradert, det er jo mange treninger på hvordan man håndterer trust, trim, vertical speed, etc. Mange av prinsippene er jo det samme i IFR.

Man lærer jo ulike metoder for landing, visuelt og følge glidescope - som er IFR. Approach slope er jo en del av treningen? Se bilde under. Uansett i IFR har alle flyplasser ulik approach, så da må man inn å lese IFR kart/dokumentasjon for å få det riktig. 

Ellers er jo IFR flygning "egentlig" bare å følge ruten, har man takeoff og landing delen i orden (som er en del av treningen) - kommer man langt. IFR flyvining skjer jo i virkeligheten bare etter autopilot, og det kunne det vært trening på og samt flaps kunne det vært, samt savner jeg også mer info på hvilken fart /flaps man skal ha i hvilket stadie. Resten handler omtrent bare å håndtere flight computer, hvis man skal være hårfin på  ruter og nøyaktig landing speed etter vekt etc.

Selvsagt er det også sinnsykt mye mer elementer å lære, så jeg er ikke uenig med deg. Jeg sitter med en mod som har en checklist på 113 elementer man skal igjennom før man i det hele tatt starter flyet.. men mye av dette blir igjen veldig mye mer avansert, til den grad at de som har interesse av det gjerne tar seg tiden til Youtube :) 

 

 

 

 

 

image.png

image.thumb.png.3ce9158381762745f498258b4f2053db.png

Endret av MrL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (På 9.9.2021 den 15.01):

Trening? Checklist?

Man tar'n på feel. I hvertfall de lette små 1 motors griene glider jo som sommerfugler. Selv i DCS når jeg lander F16 på en rullebane eller F14 på hangarskip tar jeg deg på feel(fordi jeg er for dum til å få E-bracket til å funke)

Joda, de er lett å lande uten å kræsje. Men jeg ville liksom lære å gjøre det korrekt.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Orwandel said:

Joda, de er lett å lande uten å kræsje. Men jeg ville liksom lære å gjøre det korrekt.

Så klart det er jo noe av poenget med simulatorer, lære flyene og gjøre det korrekt, var mer en vists, men ja de er mye lettere å lande enn en F16... Eller en Huey for den sak skyld, brukte sikkert 5 minutter på å få den bak på H'n på en fregatt i DCS.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Droppet spill-abonnement hos MSFT men ble til at jeg kjøpte FS2020 igjen på salg hos Steam nå (Game of the Year, standard versjon). Definitivt mer "polert".

Initielt problemer med at den stoppet opp på noen filer (looping) under "World update" oppdateringer i FS2020 men dette ble bra etter at jeg kjørte inn alt av Win10 oppgraderinger og i tillegg Netgear driver for nettverkskortet som er en USB-wifi sak.

Største oppdagelsen når jeg har spilt litt nå, er drone-kameraet aka "Showcase Camera" (aka "screenshot factory")  - ta av flyet, sett det på aktiv pause og skift til drone-kamera  => du har en superrask drone som kan fly raskere og høyere enn fly.  Du kan justere zoom, eksponering og fokus på drone-kameraet. Superenkelt og raskt å forflytte seg dit du vil, justere vær/tid/dato (dato kan være fint å justere for å få fullmåne f.eks.) og ta det perfekte screenshot (som også er enkelt i Steam, F12 -> screenshot folder)  Perfekt for den som bare vil se verden, uten å være begrenset av flyets hastighet og kontroller.

lyE86G.jpg

lyEknn.jpg

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Sjalottløk skrev (På 18.4.2022 den 18.47):

Det begynner å nærme seg release for PMDG sin Boeing 737-700. Streamere har begynt å vise fram flyet nå som embargo har blitt fjernet. Må si jeg ser fram til dette. Har nettopp kjøpt meg MSFS ettersom det var på salg på Steam.

Må si det er voksent å kjøpe MSFS først nå for å så hoppe på det mest avanserte moderne jetliner`n som hittil kommer til å bli utgitt 😃

Eller, A32x kan vel kanskje nå opp. Men gleder meg til denne selv, utrolig detaljert modell ser det ut til- reflekteres vel også i at flyene koster mer enn spillet 😏

 

Lenke til kommentar
1 minute ago, MrL said:

Må si det er voksent å kjøpe MSFS først nå for å så hoppe på det mest avanserte moderne jetliner`n som hittil kommer til å bli utgitt 😃

Eller, A32x kan vel kanskje nå opp. Men gleder meg til denne selv, utrolig detaljert modell ser det ut til- reflekteres vel også i at flyene koster mer enn spillet 😏

 

Det skal nevnes at jeg har hatt noen runder i MSFS2020 via GamePass. Skal også nevnes at jeg var en ivrig simmer for 12+ år siden med FS9 og FSX, så helt noob er jeg ikke. :)

Er forresten veldig gøy å komme tilbake igjen. MSFS2020 er jo noe annet mtp grafikken. Jeg tar meg selv i å kose meg med å fly GA og utforske, noe jeg aldri gjorde før. Da gikk det bare i airliners.

Har testa A32x, og det er imponerende bra for å være freeware. Fenix kommer forresten ut med en A320 de også. Skal visst være på samme nivået som PMDG.

 

 

Flere videoer på den kanalen som går litt i dybden på forskjellige systemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...