Gå til innhold

Fikk 131 høringssvar om nettleie: 70 prosent er negative [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikkje heilt greie med nettleie og korleis prisene blir til.

Får så å si same rekning på strøm, uansett kor lite/mye eg bruker. Selv om eg går "all-in" for å spare strøm (samt bortreist i 2 uker), så økes nettleie og rekninga havner på det same (mer eller mindre i alle fall). Så eg ga opp å spare strøm/miljø.

Lenke til kommentar
aomt skrev (10 minutter siden):

Skjønner ikkje heilt greie med nettleie og korleis prisene blir til.

Får så å si same rekning på strøm, uansett kor lite/mye eg bruker. Selv om eg går "all-in" for å spare strøm (samt bortreist i 2 uker), så økes nettleie og rekninga havner på det same (mer eller mindre i alle fall). Så eg ga opp å spare strøm/miljø.

Hey, det er ikke noe problem å spare strøm. Det er bare å gjøre strømforbruket til din nye hobby og sette av litt tid(maks 2-3 timer per dag) til å sysle med det. Om ikke lenge så vil noen hive seg på og fortelle hvor utrolig gøy det er og hvor mye bedre livet ditt blir.

/s

Lenke til kommentar

Billigere nettleie fra kl 22 til 06 vil på sikt føre til at de fleste kunder stiller inn alt av utstyr til å starte kl 22:00. Da vil alle elbiler, vaskemaskiner, tørketromler og oppvaskmaskiner starte samtidig, fordi alle "vet" at da blir det billig. Ordningen vil føre til kjempetopp i effektbruk kl 22, sansynligvis minimalt av besparing i nettinvesteringer og dyrere nettleie for alle.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
aomt skrev (8 timer siden):

Skjønner ikkje heilt greie med nettleie og korleis prisene blir til.

Får så å si same rekning på strøm, uansett kor lite/mye eg bruker. Selv om eg går "all-in" for å spare strøm (samt bortreist i 2 uker), så økes nettleie og rekninga havner på det same (mer eller mindre i alle fall). Så eg ga opp å spare strøm/miljø.

Er dette ut fra at du har effekttariff allerede? I tilfelle hvordan er ditt abonnement bygget opp?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Vain skrev (På 8.6.2020 den 20.18):

Billigere nettleie fra kl 22 til 06 vil på sikt føre til at de fleste kunder stiller inn alt av utstyr til å starte kl 22:00. Da vil alle elbiler, vaskemaskiner, tørketromler og oppvaskmaskiner starte samtidig, fordi alle "vet" at da blir det billig. Ordningen vil føre til kjempetopp i effektbruk kl 22, sansynligvis minimalt av besparing i nettinvesteringer og dyrere nettleie for alle.

Hvorfor bare ha to tariffer i løpet av døgnet? Jeg foreslår at tariffen settes til omvendt proporsjonal med historisk* forbruk, time for time. Illustrerende eksempel:

Hverdager i oktober kl 20-21: 50 øre

Hverdager i oktober kl 21-22: 45 øre

Hverdager i oktober kl 22-23: 40 øre

Hverdager i oktober kl 23-24: 35 øre

* Historisk forbruk kan f.eks oppdateres årlig. Om man vil ta høyde for tørre/våte år kan man f.eks sette prisen i prosent av døgngjennomsnittspris fra nordpool i stedet for faste beløper.

 

Lenke til kommentar

På an igjen, blir vell ny høring med enda en økning av prisene. Godt jobbet av alle de negative som fortsetter å presse prisene. Abonnementets løsningen ble mye dyrere i sist høring ift den første.. Tipper den kommer i 3 forslag også, om de ikke bare dropper hele greia og bare legger på 30% på dagens løsning som er alternativet...

Lenke til kommentar
Vain skrev (På 8.6.2020 den 20.18):

Billigere nettleie fra kl 22 til 06 vil på sikt føre til at de fleste kunder stiller inn alt av utstyr til å starte kl 22:00. Da vil alle elbiler, vaskemaskiner, tørketromler og oppvaskmaskiner starte samtidig, fordi alle "vet" at da blir det billig. Ordningen vil føre til kjempetopp i effektbruk kl 22, sansynligvis minimalt av besparing i nettinvesteringer og dyrere nettleie for alle.

derfor har dette aldri vært ett forslag engang..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...