Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva slags sertifikaten burde jeg ta som 16 åring?


Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer på hvordan sertifikatene jeg burde ta av A1, T, AM145, AM146, AM147 som 16 åring

hva burde jeg velge av ATV  og lett motorsykkel? 

hvor mye kubikk, vekt og hvor fort kan jeg kjøre med de ulike sertifikatene?

hvor mye koster de forskjellige sertifikatene

 

Endret av Fredrik12
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har gjort det..

Kjøp deg elsykkel om du har behov for å komme deg fra A til B og det ikke går buss
Får bra elsykkel til under 20k, som er omtrent det du vil betale for førerkortet + utstyr

Priser finner du med Google
A1 er 15000 + MC klær,MC sko, hjelm,hansker og intercom  (De låner ikke ut utstyr lengre på grunn av covid, der jeg fant prisene)
+ trafikalt grunnkurs ~3000

Moped er ~10k
Traktor blir fort over 20k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fredrik12 skrev (8 timer siden):

Vet noen noe om hvor mye kubikk/kw/hk jeg kan ha på A1,T, Moped

Vet noen også om hor fort man kan kjøre lovelig med A1,T, Moped

hva jeg kan oppgradere til når jeg blir større?

Traktor er begrensa til 40 km/t, moped er begrensa til 45 km/t. Med A1 er det fartsgrensene på vegen som gjeld men du er begrensa til 125 ccm. 

Føretkorta du tar kan i liten grad opograderast, du må stort sett ta full opplæring før du kan køyre opp til ei ny klasse. Enkelte ting treng du ikkje å ta fleire gongar som til dømes traffikalt grunnkurs, lastsikringskurs, og slikt. Men mesteparten må du ta på nytt ettersom du går opp i kompleksitet. 

Som andre har sagt så bør du fokusere på klasse B når du blir 18. Har du god råd og kan ta eit sertifikat "midlertidig" fram til du blir 18 så er det A1 som er "best", då kan du også køyre moped og mopedbil, og du er ikkje fartsbegrensa i trafikken. 

Enkelte kan nok klare seg med mopedlappen heile livet, men for dei fleste vil behovet for klasse B fort melde seg, særleg behovet for å kunne ha med passasjerar. 

Mitt råd er derfor at med mindre du har så god råd at det å ta sertifikat og kjøpe seg køyretøy er fint oppnåeleg utan at det fører til at du må vente med billappen, eller dersom du veit at du skal studere i ein storby til du blir 24 år og derfor ikkje treng bilsertifikat før tidlegast då, så bør du heller spare pengane til bilsertifikatet og til kjøp av bil. 

Det å ta A1 eller lavare klasse tek også beslag på tid som du kunne brukt på øvelseskøyring med bil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...