Gå til innhold

Negativt med et sabbatsår fra sin tidligere jobb eller bransje?


Anbefalte innlegg

Hei!

Kort fortalt sluttet jeg i jobben min ved slutten av fjoråret og har forsørget meg selv siden den gang med kjøp og salg av verdipapirer. Dette går bra så langt, men jeg slapper ikke av enda. Jeg føler at jeg må gi det ut året for å se om dette er noe å satse videre på for fullt. 

I perioden har jeg hatt flere hodejegere som har forsøkt å rekruttere meg i min gamle bransje (byggingeniør), men som jeg har sagt nei til i første omgang. 

Foruten risikoen jeg alt tar på en daglig basis, så gnager det meg nå om jeg også risikerer å kaste bort 3-4 års utdannelse og en begynnende karriere hvis jeg nå står utenfor arbeidslivet i et helt år. Kanskje vil arbeidsgivere se på det som negativt at jeg har stått utenfor arbeidslivet i ett helt år og at jeg har glemt mye og blitt rusten?

Dette kan vel sammenlignes med å bytte til en helt annen jobb for en periode og så gå tilbake til opprinnelig bransje.

Noen tanker? Eller noen som har vært i en lignende situasjon?

Det skal sies at en av hodejegerne jeg var i kontakt med mente det jeg gjorde bare var positivt og ville være en verdifull erfaring også om jeg begynte å jobbe igjen, men jeg tipper det vil være ulike meninger rundt dette. Det jeg gjør nå er jo på de fleste måter helt irrelevant i forhold til mitt tidligere virke bortsett fra at jeg blir bedre i Excel som jeg bruker mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt sett så vil det framstå som meir negativt enn positivt, som vil forsterke seg jo lenger du er vekke frå yrket ditt. 

Det er ein reell fare for at du blir fagleg utdatert når du ikkje lenger praktiserer yrket og har nærkontakt med fagmiljøet. 

Det vil også være negativt med eit hol i CVen. Så mykje er avhengig av om du kan vise til kva du har brukt dette året på. Neste arbeidsgiver vil kunne få inntrykk av at du tek lett på arbeidsansvaret eller at du har andre problem som gjer at du ikkje klarte å holde deg i arbeid. At du har eit hobbyprosjekt som du kan leve av gjer saka betre, men ikkje så bra som om du hadde hatt ordinært arbeidsforhold eller kan vise til at du dreiv ditt eige firma. 

 

Det sagt så bør du jobbe med det du kan trivest med, uavhengig av utdanning. 

Eg kan sjå at finansiell erfaring vil kunne snuast til ei positiv erfaring for ein byggingeniør, f.eks ved å gjere deg betre kvalifisert til å ta på deg prosjektleiing eller budsjettansvar, utfordringa er å få dokumentert erfaringa. 

Hadde eg vært deg, og hatt lyst til å prøve ut dette nye yrket i eit år, så hadde eg vurdert å også ta nokre studiepoeng. Ikkje nødvendigvis på fulltid, men nok til at du kan vise til at du tok vidareutadanning på CVen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 minutter siden):

Generelt sett så vil det framstå som meir negativt enn positivt, som vil forsterke seg jo lenger du er vekke frå yrket ditt. 

Det er ein reell fare for at du blir fagleg utdatert når du ikkje lenger praktiserer yrket og har nærkontakt med fagmiljøet. 

Det vil også være negativt med eit hol i CVen. Så mykje er avhengig av om du kan vise til kva du har brukt dette året på. Neste arbeidsgiver vil kunne få inntrykk av at du tek lett på arbeidsansvaret eller at du har andre problem som gjer at du ikkje klarte å holde deg i arbeid.

Ser den. Særlig det jeg gjorde tidligere var jo mye knyttet opp mot flere spesifikke program som jeg sikkert begynner å glemme nå. Men det meste kan jo friskest opp igjen vil jeg tro.

Vedrørende å ikke klare å holde meg i arbeid, så sluttet jeg frivillig og har veldig gode attester fra alle jobber jeg har vært i.

Sitat

At du har eit hobbyprosjekt som du kan leve av gjer saka betre, men ikkje så bra som om du hadde hatt ordinært arbeidsforhold eller kan vise til at du dreiv ditt eige firma. 

I praksis gjør jeg jo egentlig det, men har bare ikke registrert et selskap (enda).

Mulig jeg burde se nærmere på om dette er noe jeg burde gjort.

Sitat

 

Eg kan sjå at finansiell erfaring vil kunne snuast til ei positiv erfaring for ein byggingeniør, f.eks ved å gjere deg betre kvalifisert til å ta på deg prosjektleiing eller budsjettansvar, utfordringa er å få dokumentert erfaringa. 

Hadde eg vært deg, og hatt lyst til å prøve ut dette nye yrket i eit år, så hadde eg vurdert å også ta nokre studiepoeng. Ikkje nødvendigvis på fulltid, men nok til at du kan vise til at du tok vidareutadanning på CVen. 

 

Har søkt diverse programmeringsstudier nå som jeg gjerne skulle tatt, men tviler på det er realistisk at jeg får tid. Litt vanskelig å skille mellom jobb og fritid i min situasjon, men jeg jobber vel 70-80 timer per uke per dags dato. Men noen studiepoeng burde jeg kunne greie.

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (19 minutter siden):

I praksis gjør jeg jo egentlig det, men har bare ikke registrert et selskap (enda).


Mulig jeg burde se nærmere på om dette er noe jeg burde gjort.

Grunnen til at eg påpeikar det er at formalitetane er viktige. Fyrst og fremst for å kunne dokumentere at du faktisk har denne erfaringa og ikkje berre påstår at du har den. Kva du har lært (eller ikkje lært) på privaten kan i liten grad dokumenterast, og er derfor av mindre verdi for ein potensiell arbeidsgiver dom skal vurdere deg. 

Lenke til kommentar
L/-R~ skrev (23 timer siden):

Du kan bli fuglekjenner

Kanskje det ja! :D

The Avatar skrev (23 timer siden):

Grunnen til at eg påpeikar det er at formalitetane er viktige. Fyrst og fremst for å kunne dokumentere at du faktisk har denne erfaringa og ikkje berre påstår at du har den. Kva du har lært (eller ikkje lært) på privaten kan i liten grad dokumenterast, og er derfor av mindre verdi for ein potensiell arbeidsgiver dom skal vurdere deg. 

Skjønner den. :)

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...