Gå til innhold

Kortsiktig rentefritt lån? Kredittkort?


Gjest 8ef5e...01a

Anbefalte innlegg

Gjest 8ef5e...01a

Hei! 

Hvilke muligheter har man som privatperson for å få låne 50-100 K rentefritt eller med lav rente over en kort periode? Typisk 30-60 dager.

Ser at flere kredittkort reklamerer for rentefri kreditt i inntil 45 dager, men kan virke som det gjelder forbruk/vanlig bruk og ikke uttak. 

Eventuelt andre alternativer?

 

Anonymous poster hash: 8ef5e...01a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du bustadlån som du kan låne opp på med sikkerheit i bustaden? Det er nok det mest realustiske måten å få eit billig forbrukslån på. 

Ellers så er det vanlig forbrukslån der du sjølv nedbetalar heile lånet på kort tid, då betalar du berre for etablering og dei rentene som har påløpt til betalingstidspunktet. 

Eg kjenner ikkje til bankan som er villige til å å låne ut 100k gratis i håp om å få inntening fyrst om du ikkje klarer å betale tilbake. Kredittkort gir slike tilbod ved forbruk, men det er fordi kredittkortselskapet også får betalt når du bruker kredittkortet. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Guest 8ef5e...01a said:

Ser at flere kredittkort reklamerer for rentefri kreditt i inntil 45 dager, men kan virke som det gjelder forbruk/vanlig bruk og ikke uttak. 

De fleste kredittkort regner rente fra uttaksdato på uttak, og renten er ofte 20-25 %. Inntil x dager kan i praksis være x-30 dager. Med avregning pr hele måned, vil bruk den 1. og den 30. en måned måtte betales innen for eks den 15. påfølgende måned. Det du brukte den 1 har du 45 dager rentefri kreditt på, men det du brukte den 30. har du 15 dager.

Lenke til kommentar
On 6/8/2020 at 10:04 AM, Guest 8ef5e...01a said:

Hei! 

Hvilke muligheter har man som privatperson for å få låne 50-100 K rentefritt eller med lav rente over en kort periode? Typisk 30-60 dager.

Ser at flere kredittkort reklamerer for rentefri kreditt i inntil 45 dager, men kan virke som det gjelder forbruk/vanlig bruk og ikke uttak. 

Eventuelt andre alternativer?

 

Anonymous poster hash: 8ef5e...01a

Rammelån på huset er ganske billig å benytte. Siden kredittfasiliteten allerede er opprettet er det ikke etableringsgebyr, tinglysningsgebyr eller andre kostnader enn de løpende rentekostnadene å tenke på. Forutsetter riktignok at du har en bolig hvor du kan hente ut 100k i kreditt da. 

Ellers blir det fort passe kostbart med forbrukslån pga etableringsgebyrer på etpar tusen kroner. Blir fort en effektiv rente på 30% for etpar måneder. 

Lenke til kommentar
Gjest 8ef5e...01a

Takk for alle svar!

Dette var som fryktet. Har dessverre ingen bolig jeg kan ta ut ekstra lån på, ei heller noen pappa som kan sponse meg. Ett alternativ er jo å ta den kortsiktige lånekostnaden, men det blir fort vanskelig å gjøre den ekstra kapitalen lønnsom hvis renten er høy.

Anonymous poster hash: 8ef5e...01a

Lenke til kommentar
Gjest 8ef5e...01a
nomore skrev (På 12.6.2020 den 11.57):

Så du skal låne 50-100k på en kortsiktig investering? Da har du nok en relativt stor risiko med å ta opp lån og som du sier kan gevinsten bli spist opp av kostnaden.

Det er litt risky, ja, så jeg er litt betenkt. Men jeg har uansett midler til å dekke inn lånet etter en måned eller to. Har ikke hastverk, så får se litt hva jeg gjør.

Rentefritt eller i det minste lav rente hadde vært en stor fordel så klart :)

Anonymous poster hash: 8ef5e...01a

Lenke til kommentar
Gjest 8ef5e...01a
nomore skrev (På 13.6.2020 den 20.42):

Om du kan dekke det inn i løpet av et par måneder og ikke har hastverk....?

Jeg har ikke hastverk siden dette ikke er noe jeg må gjøre, men det kunne maksimert profitt jeg alt har på en lavere kapitalbase. Avventer og ser. Det beste hadde naturligvis vært et rentefritt lån eller ett med lav rente i det minste. Men det ser ut til å bli vanskelig.

Anonymous poster hash: 8ef5e...01a

Lenke til kommentar
On 6/18/2020 at 2:09 PM, Guest 8ef5e...01a said:

Jeg har ikke hastverk siden dette ikke er noe jeg må gjøre, men det kunne maksimert profitt jeg alt har på en lavere kapitalbase. Avventer og ser. Det beste hadde naturligvis vært et rentefritt lån eller ett med lav rente i det minste. Men det ser ut til å bli vanskelig.

Eventuelt hvis du kjenner noen som skal kjøpe noe dyrt, kan du betale for dem med kredittkort hvis de gir deg kontanter/vippser deg pengene i retur.  På den måten har du fått til et uttak av penger fra kredittkortet, men det krever jo at du kjenner noen som skal kjøpe litt større ting nå og her, familie, venner eller kollegaer. 

For en del år siden kunne man i butikker (som f.eks. Elkjøp) velge hvordan man ville ha tilbake pengene (f.eks. i kontanter eller på bankkort), men tror det i dag altid gjøres som en chargeback med samme betalingsmetode som man brukte for kjøpet. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
17 hours ago, tigerdyr said:

For en del år siden kunne man i butikker (som f.eks. Elkjøp) velge hvordan man ville ha tilbake pengene (f.eks. i kontanter eller på bankkort), men tror det i dag altid gjøres som en chargeback med samme betalingsmetode som man brukte for kjøpet. 

Butikken slipper unna transaksjonsgebyret på 1,5-4% på Visa/Mastercard/AmEx ved chargeback-løsningen etter hva jeg har fått med meg. Så det er i butikkens interesse å kansellere kreditt-transaksjonen istedetfor kontanter. Dessuten har ikke butikkene så mye kontanter lenger. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...