Gå til innhold

Stian syntes Hyundais app var for dårlig – utviklet sin egen


Anbefalte innlegg

Ulempen med tredjeparts apper til Tesla er jo at de hele tiden skal vekke bilen for å sjekke ting så bilen får aldri "sove" i fred og man mister da rekkevidde ved parkering om man ikke er tilkoblet strøm.

Som oftest ikke ett stort problem med tanke på Tesla sin rekkevidde men irriterende likevell 

Hvordan er det med tredjeparts til andre biler på slikt? Det er kansje bare slik at de kun vekker bilen når man åpner appen? Slik det burde være.

Eller bruker de kanskje ikke noe strøm på å bli vekket? Noen biler var vel veldig strømgjerrig hardware så det ikke har så mye å si.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (12 minutter siden):

Ulempen med tredjeparts apper til Tesla er jo at de hele tiden skal vekke bilen for å sjekke ting så bilen får aldri "sove" i fred og man mister da rekkevidde ved parkering om man ikke er tilkoblet strøm.

Som oftest ikke ett stort problem med tanke på Tesla sin rekkevidde men irriterende likevell 

Hvordan er det med tredjeparts til andre biler på slikt? Det er kansje bare slik at de kun vekker bilen når man åpner appen? Slik det burde være.

Eller bruker de kanskje ikke noe strøm på å bli vekket? Noen biler var vel veldig strømgjerrig hardware så det ikke har så mye å si.

Jeg tror ikke Teslas egen app er noe annerledes der, det virker som den vekker bilen når du bruker appen. Problemet med tredjepartsapper er at de går i bakgrunnen og poller bilen til stadighet mens Teslas egen app ikke gjør det. Så lenge appen faktisk skal spørre bilen om noe ser jeg egentlig ikke noen vei utenom å vekke den, det må nesten være om Tesla kommer med ny firmware som tillater bilen å være 'semi-våken' med tilsvarende lavere strømforbruk.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Kahuna said:

Jeg tror ikke Teslas egen app er noe annerledes der, det virker som den vekker bilen når du bruker appen. Problemet med tredjepartsapper er at de går i bakgrunnen og poller bilen til stadighet mens Teslas egen app ikke gjør det. Så lenge appen faktisk skal spørre bilen om noe ser jeg egentlig ikke noen vei utenom å vekke den, det må nesten være om Tesla kommer med ny firmware som tillater bilen å være 'semi-våken' med tilsvarende lavere strømforbruk.

Ja Tesla sin egen er veldig grei på det, vekker kun når du ber om det. Men andre aller poller hele tiden som du sier og da vekkes jo og bilen hele tiden.

Alt av canbus data og lignede stopper helt opp når bilen sover så den må vekkes for at det skal aktiveres igjen.  Men noe "semi" modus ville kansje hjulpet litt ja. Men ser for meg at f.eks MCU'en i en MG ZS (som har svakere hardware enn dagens armbåndsur) kansje fint kan vekkes uten at det trenger å ha utslag på rekkevidden, om den ikke må vekke masse andre greier og.

Nå har ikke MG ZS appstøtte i den nordiske varianten da men noen land har dette.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Er vekking et så stort problem da? Smart-klokkene har jo to CPU'er nå for samme funksjon. En strøm-gjerrig CPU som vekkes først og viser normale klokke-relaterte ting når man ser på klokken, mens ønsker man "smart-klokke" funksjoner så vekkes den hoved CPU'en i ettertid som tar seg av resten. 

Kunne ikke appen ha fungert litt på samme måte mot bilen? En gjerrig CPU som kan lese av batterinivå, lading og den slags, mens hvis du må skru av/på ting så må du få start på hele systemet? 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, oophus3do said:

Er vekking et så stort problem da? Smart-klokkene har jo to CPU'er nå for samme funksjon. En strøm-gjerrig CPU som vekkes først og viser normale klokke-relaterte ting når man ser på klokken, mens ønsker man "smart-klokke" funksjoner så vekkes den hoved CPU'en i ettertid som tar seg av resten. 

Kunne ikke appen ha fungert litt på samme måte mot bilen? En gjerrig CPU som kan lese av batterinivå, lading og den slags, mens hvis du må skru av/på ting så må du få start på hele systemet? 

Ja er jo det jeg lurer på om noen har implementert eller ikke, eller om de gjør det enklere og har på alt eller ingenting.

Var vel snakk i at Porsche Taycan muligens hadde noe slikt lurt, men da snakker vi jo en bil i en annen klasse enn Kia og Leaf.

Og Taycan er vel en bil som mange bare kommer til å ha parkert i samlingen sin i lang tid om gangen. Viktig at ikke batteriet tappes unødvendig da.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Ja er jo det jeg lurer på om noen har implementert eller ikke, eller om de gjør det enklere og har på alt eller ingenting.

Batteriet kobles fysisk bort fra bilen når den ikke er i bruk så å lese av lading må bilen vekkes og batteriet kobles til for å sjekke. Men mulig andre biler har dette og litt enklere.

Det kan jo løses med en simpel algoritme det da. Bilen vet jo på tidspunktet den "skrues av" om den er plugget i eller ikke. Den strømgjerrige CPU'en leser bare av sist lagret informasjon, samt forespeilet nivå basert på hva bilen gjorde sist. Ladet den på 3kW så er det jo rimelig trivielt å vise "omtrent status" uten å vekke den 2 timer senere f.eks. Vil man ha endelig svar, så kunne man swipet inn i appen hvor man da vekker alt.

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Just now, oophus3do said:

Det kan jo løses med en simpel algoritme det da. Bilen vet jo på tidspunktet den "skrues av" om den er plugget i eller ikke. Den strømgjerrige CPU'en leser bare av sist lagret informasjon, samt forespeilet nivå basert på hva bilen gjorde sist. Ladet den på 3kW så er det jo rimelig trivielt å vise "omtrent status" uten å vekke den 2 timer senere f.eks. 

Ja måtte trekke det jeg sa for er usikker på om BMS kobles bort også eller bare hovedtilkoblingen. Vekker man bilen kobler den som oftest inn batteriet iallefall.

Ja man kan alltid begynne å bruke gjettometer til slikt men man vet jo hvor bra biler med slikt er til å vise nøyaktighet.. 

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Var vel snakk i at Porsche Taycan muligens hadde noe slikt lurt, men da snakker vi jo en bil i en annen klasse enn Kia og Leaf.

Dette ble implementert uten at smart-klokkene føk opp mye i pris. $500 kan fint "gjemmes" i biler som uansett koster $30,000 og opp liksom. 

Complexity skrev (3 minutter siden):

Ja man kan alltid begynne å bruke gjettometer til slikt men man vet jo hvor bra biler med slikt er til å vise nøyaktighet.. 

Når appen sier "GoM", eller beskriver at det er nettopp hva det er, og at man må vekke bilen for endelig nøyaktig avlesning, så hadde jeg fint satt pris på det. Første hjemmeskjerm i appen burde være ei side med slik informasjon uten at man vekker bilen. Ønsker man å vekke bilen, så går man innover i menyene for å vekke den for mer detaljert informasjon. Den billige CPU'en kunne jo f.eks tatt vare på kommandoer som "forvarm bilen om 30 minutter" uten at man vekker bilen for det, før om 30 minutter f.eks. 

Lenke til kommentar
29 minutes ago, oophus3do said:

Den billige CPU'en kunne jo f.eks tatt vare på kommandoer som "forvarm bilen om 30 minutter" uten at man vekker bilen for det, før om 30 minutter f.eks. 

Noen apper bruker jo CPU'en i mobilen til dette ved å vente med å faktisk gi kommandoen til bilen.
Er jo en slags work-around..

Men vi kan diskutere hele dagen hvordan det burde være, det jeg lurte på er hvordan det faktisk er.

Om man kan kommunisere med en Kia e-niro (f.eks) 2 ganger i kvarteret uten at det vil tømme batteriet på bilen.

Eller om appene kontakter bilen bare når du ber om det.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Ano__Nym skrev (9 timer siden):

Kan bare stoppe en eier av en Mercedes eller BMW og ta nøkkelen til bilen og gjøre det samme når du først er superlommetyv

Kjenner du til forskjellen mellom simpelt tyveri og grovt ran? Og ikke minst de strafferettslige forskjellene? Det du antyder her, er jo å gå over til en grovere type kriminalitet, som og krever at man er fysisk tilstede.

Klart, skal man rane en bil, så må man nødvendigvis være fysisk tilstede om man ikke kan kjøre den på autopilot og/eller fjernstyring. Men de fleste tyvene foretrekker nok å gjøre dette i det stille, og uten eller med liten fare for å bli fersket eller oppdaget. Å ikke oppdage et tyveri timer, dager og uker etter at det har skjedd, er noe helt annet enn hijacking av kjøretøy med tilsvarende trussel mot bileier, og sjanse for at vedkommende faktisk gjør motstand.

Og man vet jo egentlig aldri om sjåføren har ett eller annet som kan brukes som våpen ved siden av seg. Så det er mange gode argumenter for å unngå slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, Dr. Bombay said:

Hva appen støtter av passord spiller ingen rolle. Mobilen støtter biometriske passord og sparer innloggingsdetaljene for deg, slik at du kun logger deg inn med tallkombinasjon første gang du registrerer deg. Mobilen håndterer passordene og logger deg inn med biometri. 

Ofte en ide å sette seg litt inn i hva man snakker om, før man skal uttale seg bastant og skråsikker.

Her er det snakk om en pin-kode som er bygget inn i appen og som en må slå inn hvert 10. minutt under bruk av den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Noen apper bruker jo CPU'en i mobilen til dette ved å vente med å faktisk gi kommandoen til bilen.
Er jo en slags work-around..

Men vi kan diskutere hele dagen hvordan det burde være, det jeg lurte på er hvordan det faktisk er.

Om man kan kommunisere med en Kia e-niro (f.eks) 2 ganger i kvarteret uten at det vil tømme batteriet på bilen.

Eller om appene kontakter bilen bare når du ber om det.

Har ikke svar på spørsmålet ditt, men lurer på hvorfor du (eller tredjeparts apper) egentlig har behov for å sjekke appen flere ganger i det heletatt?

Lenke til kommentar
27 minutes ago, keramikklampe said:

Har ikke svar på spørsmålet ditt, men lurer på hvorfor du (eller tredjeparts apper) egentlig har behov for å sjekke appen flere ganger i det heletatt?

Nei det lurer jeg og litt på. Loggføring og live batteristatus på widget osv kansje? Må vel bruke litt fanzy salgstriks de som lager tredjepart for at man skal kjøpe appen deres.

Bruker kun Tesla sin egen på telefonen, men har en app til Windows som er 3e part og den vekker bilen ofte. Må huske å lukke den om jeg ikke har bilen plugget i laderen.

Den skal ofte oppdatere seg med temperatur inne/ute osv som den jo må vekke bilen for å finne ut av.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
mkotsbak skrev (På 9.6.2020 den 0.31):

MyLeaf fungeter med 2019+ nå.

Får bare "Login failed" når jeg prøver.

Brukernavn istedenfor epostadresse er vel typisk for de gamle Carwings/Connect EV kontoene?

 

Edit: Det løste seg med å velge World istedenfor Europa. Da fikk jeg koblet min Leaf 2019 med MyLeaf-appen.

Dessverre gir den meg ikke noe mer enn den offisielle Nissan Connect-appen, og tallene for kjørelengde og snittfart er fri fantasi...

Endret av Frobe
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Nei det lurer jeg og litt på. Loggføring og live batteristatus på widget osv kansje? Må vel bruke litt fanzy salgstriks de som lager tredjepart for at man skal kjøpe appen deres.

Bruker kun Tesla sin egen på telefonen, men har en app til Windows som er 3e part og den vekker bilen ofte. Må huske å lukke den om jeg ikke har bilen plugget i laderen.

Den skal ofte oppdatere seg med temperatur inne/ute osv som den jo må vekke bilen for å finne ut av.

Hmm. Gode poeng. Burde klart være ett valg i appene om hvor ofte en skal polle data. Eneste gangene jeg kan tenke meg det er nødvendig med hyppige oppdateringer, er når bilen er tilkoblet strøm.

Ettersom det egentlig ikke er noe behov for å sjekke denne dataen, tipper jeg det er grunnen til Tesla ikke har implementert noe "low power" hardware i bilen for at den skal ta hensyn til dette.

På en annen side så må jo bilen alltid være på og online for å i det heletatt kunne bli vekket opp av app forespørsler.. 

Vet du forresten om bilen også skrur av USB portene? Og evt om "wake up" via app skrur de på? Hvis USB strøm alltid er tilgjengelig kan en ha masse smart/strømgjerrige løsninger tilkoblet fremfor å vekke hele bilen :)

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar
2 hours ago, keramikklampe said:

Hmm. Gode poeng. Burde klart være ett valg i appene om hvor ofte en skal polle data. Eneste gangene jeg kan tenke meg det er nødvendig med hyppige oppdateringer, er når bilen er tilkoblet strøm.

Ettersom det egentlig ikke er noe behov for å sjekke denne dataen, tipper jeg det er grunnen til Tesla ikke har implementert noe "low power" hardware i bilen for at den skal ta hensyn til dette.

På en annen side så må jo bilen alltid være på og online for å i det heletatt kunne bli vekket opp av app forespørsler.. 

Vet du forresten om bilen også skrur av USB portene? Og evt om "wake up" via app skrur de på? Hvis USB strøm alltid er tilgjengelig kan en ha masse smart/strømgjerrige løsninger tilkoblet fremfor å vekke hele bilen :)

USB portene deaktiveres ja. Alt går i sleep. Har en OBD2 adapter tilkoblet og den har alltid strøm (så man kan drive dashcams osv) men mister canbus data fra bilen så snart den går i sleep. Tror ikke usbportene aktiveres heller før bilen "slåes på" ved at man åpner en dør eller noe. 

Men kan alltids teste litt slikt en dag. 

Selv om bilen er i sleep så har den noe gående som passer på alle alarmsystemer og cabin overheat protection osv om man har slikt påslått. Så synd de ikke har noe bedre Low Power mode som kan dele data.

Men plutselig en dag kommer det kansje en oppdatering som fikser dette. Tesla har overrasket før.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (30 minutter siden):

USB portene deaktiveres ja. Alt går i sleep. Har en OBD2 adapter tilkoblet og den har alltid strøm (så man kan drive dashcams osv) men mister canbus data fra bilen så snart den går i sleep. Tror ikke usbportene aktiveres heller før bilen "slåes på" ved at man åpner en dør eller noe. 

Men kan alltids teste litt slikt en dag. 

Selv om bilen er i sleep så har den noe gående som passer på alle alarmsystemer og cabin overheat protection osv om man har slikt påslått. Så syns de ikke har noe bedre Low Power mode som kan dele data.

Men plutselig en dag kommer det kansje en oppdatering som fikser dette. Tesla har overrasket før.

Ting endres fortløpende. Da det ble mulig å lagre dashcam/sentrymode videoer til minnepinne ble det ganske mange ødelagte videosnutter siden strømmen tilsynelatende ble kuttet før alt ble lagret. Det ble fikset i en oppdatering. Om du aktiverer sentrymode i dag vil usb-porten ha strøm til minnepinne og hva annet du måtte ha der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...