Gå til innhold

Stian syntes Hyundais app var for dårlig – utviklet sin egen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

Om Hyundai kjenner sin besøkelsestid så kjøper de bare kildekoden fra Thoresen og leier han inn som konsulent.

Når en mann alene, på fritiden, knuser Hyundai sin egen utvikleravdeliNg da er det noen i Sør-Kora som bør langskjemmes.

Lenke til kommentar
JØI skrev (21 minutter siden):

Om Hyundai kjenner sin besøkelsestid så kjøper de bare kildekoden fra Thoresen og leier han inn som konsulent.

Ufattelig at slikt ikke utnyttes i større grad. Ville vært flaut om Hyundai nå ikke tok tak i det og kjøpte hele greia. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Patetisk svar fra Hyundai : "Bare vent, vi vil helt sikkert komme med noe bedre en eller annen gang, det skal bli kjempefint!" og typisk teit holdning som man også ser mange andre steder med at "kjøper du dingsen vår får du bare finne deg i å bruke appen vår også, skal ikke ha noe av at noen gjør det bedre, nei. Vi vet hva du vil ha og hva som er best for deg!"

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Til info: det er en grunn til at slike apper har "irriterende" passord (kjøp deg en ordentlig telefon, så kan du bruke biometriske passord i stedet). Du kan f.eks. låse opp bilen med appen, det er personvern når det står hvor eieren trolig befinner seg (hvor bilen står) hvis telefonen mistes, osv.

 

Nyhetssaken ble brått veldig nyttig for alle vinningskriminelle i Norge, denne sommeren hvor folk skal feriere med bil i hjemlandet. Alle som har Hyundai er nå helt åpenbare mål for klåfingrede kjeltringer. Veldig mange telefoner har funksjonalitet for å holde telefonen opplåst når den er koblet til en kjent enhet. Ser kjeltringene en Hyundai komme inn på parkeringsplassen ved en butikk, er det nå bare å fiske opp telefonen fra baklommen til eieren og forsyne seg fra en fullstappet bil blottet for sikkerhet.

Lenke til kommentar

Veldig gøy Stian!

Har selv VW og det er så elendig at det er til å grine av, uten noe forbedring etter mange år. Og de krever attpåtil betaling pr måned!

Men hvordan står det egentlig til med sikkerheten i bilappene? Med den slaurete holdningen bilprodusentene har til disse appene mistenker jeg at alt som minner om sikkerhet er så godt som fraværende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Emsal said:

(..)

Greit å gi credz til Hyundai også for å ha gjort systemet så åpent og lett å integrere seg mot.

Alt av apper på en Android/iPhone er i 99% av tilfellene enkelt å integrere i mot. Selv testet VW og Toyota sin. Pleier å trekke trafikken til/fra alle appene jeg installerer på telefonen, og det er noen hundre nå så sjeldent noe unntak. Så ingen kred fra denne kanten for å gjøre en dårlig jobb. Vurderer å bygge noe nytt for VW Golf sin app også, en app som låser seg hvis man gjør et par kall for mye i deres egen app.

 

Når det kommer til å nekte bruk er det faktisk ikke noe de kan gjøre. I EUs Databasedirektiv og i EU sin utgave av Åndsverksloven (som vi følger) heter det seg at alt en bruker kan skaffe seg tilgang til også skal kunne automatiseres. Står så eksplisitt at selv om selskaper skriver at dette er strengt forbrudt i appen, så er slike avtalemessige begrensinger «null and void» og avtalen opprettholdes ved at disse kravene fravikes.

Toppel opp til EU som tenker langsiktig på at alt som kan automatiseres og bygges videre på skal kunne bygges videre på.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Dr. Bombay said:

Til info: det er en grunn til at slike apper har "irriterende" passord (kjøp deg en ordentlig telefon, så kan du bruke biometriske passord i stedet). Du kan f.eks. låse opp bilen med appen, det er personvern når det står hvor eieren trolig befinner seg (hvor bilen står) hvis telefonen mistes, osv.

 

Nyhetssaken ble brått veldig nyttig for alle vinningskriminelle i Norge, denne sommeren hvor folk skal feriere med bil i hjemlandet. Alle som har Hyundai er nå helt åpenbare mål for klåfingrede kjeltringer. Veldig mange telefoner har funksjonalitet for å holde telefonen opplåst når den er koblet til en kjent enhet. Ser kjeltringene en Hyundai komme inn på parkeringsplassen ved en butikk, er det nå bare å fiske opp telefonen fra baklommen til eieren og forsyne seg fra en fullstappet bil blottet for sikkerhet.

Tror du virkelig Hyundai sin app støtter biometriske passord? Og om du sikter til apputvikleren tror jeg heller ikke en som skriver sin egen app har en telefon som mangler noe særlig. De fleste andre elbil-apper baserer seg på telefonens automatiske låsing til vanlig bruk - noen krever pinkode for å låse opp bilen, men ikke for å hente ut data. Om du ikke har brukt den selv ser jeg heller ikke utfra artikkelen at han har fjernet pin-kode for annet enn å hente ut data.

Til vanlig bruk baserer uansett Hyundai seg på vanlig nøkkel, så ev. vinningskriminelle vil nok bare gå for den som med de fleste andre biler. At noen få personer (mellom 10 og 49 ref. Google Play store) har kjøpt appen, og noen få av de igjen har satt opp mobilen så den er opplåst i ditt hypotetiske tilfelle, tilsier ikke akkurat at de 16000+ Ioniq og Kona i Norge hadde vært noe mer åpenbart mål dersom appen var mer utrygg enn bilnøkkelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
54 minutes ago, morten7 said:

Alt av apper på en Android/iPhone er i 99% av tilfellene enkelt å integrere i mot. Selv testet VW og Toyota sin. Pleier å trekke trafikken til/fra alle appene jeg installerer på telefonen, og det er noen hundre nå så sjeldent noe unntak. Så ingen kred fra denne kanten for å gjøre en dårlig jobb. Vurderer å bygge noe nytt for VW Golf sin app også, en app som låser seg hvis man gjør et par kall for mye i deres egen app.

 

Når det kommer til å nekte bruk er det faktisk ikke noe de kan gjøre. I EUs Databasedirektiv og i EU sin utgave av Åndsverksloven (som vi følger) heter det seg at alt en bruker kan skaffe seg tilgang til også skal kunne automatiseres. Står så eksplisitt at selv om selskaper skriver at dette er strengt forbrudt i appen, så er slike avtalemessige begrensinger «null and void» og avtalen opprettholdes ved at disse kravene fravikes.

Toppel opp til EU som tenker langsiktig på at alt som kan automatiseres og bygges videre på skal kunne bygges videre på.

Jeg tror du misforstår det jeg mente. Tenkte at det hadde jo vært enda kjipere hvis APIene mot Hyundai var lukket og at det ikke var mulighet for å integrere egne apper mot Hyundai sitt system.

Jeg tok en kjapp kikk på Volvo og kunne ikke se samme mulighet der. Står dog at det er under utvikling.

Synes forøvrig appen til Volvo er bra.

Lenke til kommentar
mafu skrev (1 time siden):

Bilprodusenter er og har vært en konservativ bransje. Tesla ligger flere år foran på mange områder siden de har tenkt utenfor boks siden starten.

Tesla sin app er ganske laber den også ift hva den kunne ha vært. Det finnes drøssevis av 3 party app'er til tesla på grunn av dette. 

 

Som teslaseer for homeseer, utviklet av meg... Har dog ikke fått intervju forespørsel av TU av den grunn ?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...