Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Privat webcam for å se været


3irik

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har planlagt å sette opp et kamera på hytta for å kunne se været og sjøen når jeg ikke er der selv. Kameraet vil fange opp min egen båtplass og ut i sjøen, men også litt av en offentlig vei.

Jeg skal ikke lagre bilder, kun se live-feed og det er bare meg selv og noen familiemedlemmer som har tilgang til feeden (den er passordbeskyttet).

 

Vil dette falle inn under overvåking? Er det noen andre grunner til at dette ikke skulle være lov?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

Du filmer offentlig område. Det er en selvfølge at det ikke er lov uten konsesjon. Hadde jeg gått på den offentlige veien o sett at jeg ble filmet fra privat hytte hadde det kameraet blitt utsatt for et uhell. 

 

Hvis du vil se været så setter du opp en værstasjon. Du trenger ikke kamera til det. 

Lenke til kommentar
kim_InnleggNO skrev (17 minutter siden):

Null stress å sette til oppløsning der man ser vær og sjø, men ikke kan identifisere folk eller bilskilt.

Ja, det kommer til å være så langt unna offentlig vei at det vil være vanskelig å se om det er folk der, men det vil være mulig å se at biler kjører. Ingen vil kunne bli identifisert.

 

For øvrig er jeg ikke veldig redd for at noen skal se eller ødelegge kameraet, det vil ikke være lett å se og det vil ikke være mulig å nå det uten stige.

 

Jeg spør altså ikke om det potensielt vil være folk som misliker det, jeg er ute etter å finne ut om planen min er ulovlig.

 

sedsberg skrev (31 minutter siden):

Bruk av fastmonterte kamera for publisering av oversiktsbilder på Internett er lov hvis det ikke kan identifiseres personer på bildene. Å legge ut oversiktsbilder på nett som for eksempel viser offentlige områder vil derfor kunne være lovlig.

Takk for hjelpen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har fått svar, men kan også legge til at så lenge du ikkje overvåker privat område, eller tek identifiserande bilder på offentleg stad så er dette uproblematisk. 

Skal du være heilt på den sikre sida så kan du i tillegg vurdere å blokkere ut vegen. Det finnes programvare til dlikt, men du kan også peike kameraet meir oppover, eller du kan sette eit eller anna i framgrunnen som skjuler det som skjer på vegen. Eit anna tiltak du kan vurdere er å ikkje filme kontinuerlig, men heller ta stillbilder ein gong i timen. For værovervåkming på hytta så burde det være nok. 

Men det skal som sagt ikkje være nødvendig, tilfeldig filming av uidentifiserbare bilar eller personar er ikkje ulovleg. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (7 timer siden):

Du har fått svar, men kan også legge til at så lenge du ikkje overvåker privat område, eller tek identifiserande bilder på offentleg stad så er dette uproblematisk. 

Skal du være heilt på den sikre sida så kan du i tillegg vurdere å blokkere ut vegen. Det finnes programvare til dlikt, men du kan også peike kameraet meir oppover, eller du kan sette eit eller anna i framgrunnen som skjuler det som skjer på vegen. Eit anna tiltak du kan vurdere er å ikkje filme kontinuerlig, men heller ta stillbilder ein gong i timen. For værovervåkming på hytta så burde det være nok. 

Men det skal som sagt ikkje være nødvendig, tilfeldig filming av uidentifiserbare bilar eller personar er ikkje ulovleg. 

Ja, jeg vurderer å blokkere ut vegen, men den er så langt borte, og kvaliteten er så lav at det ikke er et problem.

 

Kamera tar heller ikke bilder, den vil i praksis levere mye mindre enn én gang i timen fordi den faktisk ikke sender bilder eller lagrer noe med mindre jeg aktivt går inn.

 

Konklusjonen er altså at jeg er godt innenfor de retningslinjene sedsberg viser til :) 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, 3irik said:

Kamera tar heller ikke bilder, den vil i praksis levere mye mindre enn én gang i timen fordi den faktisk ikke sender bilder eller lagrer noe med mindre jeg aktivt går inn.

Problemet er at andre kan koble seg til og bruke det til f.eks. planlegging av tyveri av båter eller påhengere. Hvis noen har tilgang til å se oversikt over f.eks. en båtplass (eller parkeringsplass, privat tomt etc) så kan de bruke det til å se  når det er lite aktivitet der og minst sjanse for å bli oppdaget. Det er bl.a. pga. dette det anbefales å ikke ta bilder oftere enn f.eks. 1 time.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Problemet er at andre kan koble seg til og bruke det til f.eks. planlegging av tyveri av båter eller påhengere. Hvis noen har tilgang til å se oversikt over f.eks. en båtplass (eller parkeringsplass, privat tomt etc) så kan de bruke det til å se  når det er lite aktivitet der og minst sjanse for å bli oppdaget. Det er bl.a. pga. dette det anbefales å ikke ta bilder oftere enn f.eks. 1 time.

Det løses ikke på den måten, det løses med tilgangskontroll. Jeg skal ikke publisere feeden åpent, men til et fåtall personer jeg stoler på.

Edit: og med passord, selvfølgelig.

En gang i timen vil potensielt være for skjeldent til å reagere når det blåser opp, da kan jeg heller la være å ha kamera.

 

 

Uansett er det en liten risiko, det er ikke mange som vil ha interesse av å stjele båten, men jeg har ganske stor interesse av at den skal ligge trygt for vær og vind :) 

Endret av 3irik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...