Gå til innhold

TILBAKEBLIKK: id Software gjorde plattformspill populære på PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Morsomt tilbakeblikk. Har gode minner fra både Captain Comic og Commander Keen. Når jeg ser tilbake slår det meg hvor mye stemning de fikk ut av relativt primitive virkemidler, illustrert ved bildet i artikkelen der en får hoppestokken, med en "lyssetting" som kunne vært laget i paint men som jeg likevel husker som stemninfsfull. 

Lenke til kommentar

Samtlige avsnitt om id Software og Commander Keen er sakset ut av artikler på andre nettsteder og det er ganske sannsynlig at det siteres fra en av de mer dyptgående dokumentarene på YouTube.

Greier ikke folk å gjøre research og skrive noe originalt i 2020?

Skamløst å ta andres arbeid og her er det heller ikke snakk om små bolker.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg har allerede skrevet at opplysningene rundt dannelsen av id Software er å finne i boka Masters of Doom, men jeg oppdaterte nå artikkelen med en lenke til et intervju med John Romero som jeg leste før jeg skrev denne artikkelen hvor disse opplysningene også kommer frem. Jeg gjenforteller en historie som helt sikkert har blitt fortalt av andre før meg, men jeg har ikke plagiert noen andre av den grunn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Doom blir vel også på en måte etterfølgeren til Commander Keen spillene :)

"Commander Keen (real name: William J. Blazkowicz II and Billy Blaze) is a character from a series of eponymous platform games by id Software.

According to Tom Hall and John Romero several ID series are in fact connected. Doom Marine (in Doom/Ultimate Doom) is a Blazkowicz descended from Commander Keen, and William J. Blazkowicz before him[1][2][3][4]This is also mentioned in Doom RPG series as well."

Lenke til kommentar
2 hours ago, boundishh said:

Hadde faktisk en samtale med Tom Hall ( Utvikler hos id og personen som fant på keen universet) Han var ganske skuffa over det som ble presentert på E3 og synes det er utrolig kjipt at han ikke sitter på lisensen ettersom han har lyst å gjøre ferdig historien.

Kult! Ikke godt å si hvordan en Tom Hall-versjon hadde blitt idag. 

Lenke til kommentar

-----

+boundishh

-----

- Det virker som at han er i samme båt som Ron Gilbert, mannen bak "Monkey Island".

For han også hadde veldig lyst til å fullføre historien i så måte, men Disney som nå sitter på rettighetene nektet plent å la ham kjøpe dem tilbake.

Noe som også er meget trist...

Spesielt siden Disney bare sitter på rettighetene og ikke gjør noe som helt med dem.

Etter som jeg har forstått det så mener Disney at siden dem har drevet å melke "Pirates of the Caribbean" så til de grader, så har dem ikke sett noe grunn til å holde liv i "Monkey Island".

-----

Jeg håper at begge seriene får en verdig avsluttning hva historie angår, både "Commander Keen" og "Monkey Island".

Men har mine tvil om at det kommer til å skje.

-----

Lenke til kommentar

Jeg bruker selv Commander Genius til å spille Keen spillene med, og det som er litt unikt med CGenius er at det finnes muligheter her for å overstyre spillenes grafikk ved å benytte seg av redigerte *.png og *.bmp filer av spill-grafikken (disse må hentes ut av Commander Keen *.exe filene med et eget program i DOSBox). Jeg har i disse dager fargelagt grafikken på Keen 5 med et bilderedigerings-program, noe jeg ønsket å gjøre fordi 16 fargers grafikk ser litt fattig ut i dag (jeg bruker Asprite som bilderedigeringsprogram, og har valgt MS-DOS 256 fargers palettet i Aseprite for å matche hvordan jeg ser for meg at Keen 5 ville sett ut med en offisiell VGA versjon).

Nå holder jeg på å fargelegger Keen 4 på nytt med et større fargepalett, jeg er så og si i mål med min fargelegging av Keen 5.

Commander Genius har også 4 player multiplayer, men her er det ikke splitscreen i og med at alle deler samme skjerm.

1.png

2.png

3.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Oly said:

Jeg bruker selv Commander Genius til å spille Keen spillene med, og det som er litt unikt med CGenius er at det finnes muligheter her for å overstyre spillenes grafikk ved å benytte seg av redigerte *.png og *.bmp filer av spill-grafikken (disse må hentes ut av Commander Keen *.exe filene med et eget program i DOSBox). Jeg har i disse dager fargelagt grafikken på Keen 5 med et bilderedigerings-program, noe jeg ønsket å gjøre fordi 16 fargers grafikk ser litt fattig ut i dag (jeg bruker Asprite som bilderedigeringsprogram, og har valgt MS-DOS 256 fargers palettet i Aseprite for å matche hvordan jeg ser for meg at Keen 5 ville sett ut med en offisiell VGA versjon).

Nå holder jeg på å fargelegger Keen 4 på nytt med et større fargepalett, jeg er så og si i mål med min fargelegging av Keen 5.

Commander Genius har også 4 player multiplayer, men her er det ikke splitscreen i og med at alle deler samme skjerm.

1.png

2.png

3.png

Kult og imponerende!

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Siden sist gang jeg postet i denne tråden, har jeg fått fargelagt både Keen 4, 5 & 6. På Keen 5 & 6 måtte jeg begynne helt på scratch for å piffe opp eksisterende grafikk, mens på Keen 4 derimot var det allerede laget til ny grafikk fra tidligere av (2014.) Grafikkpakken til Keen 4 hadde en del ting som jeg likte, og en del ting som jeg ikke likte, så jeg tok vare på det jeg likte og laget fra scratch of forandret på det jeg ikke likte.

Alle mine grafikkendringer dvs tilemaps er å finne på forumet til Commander Genius (er en egen forumtråd der som jeg laget), slik at de som vil kan kopiere over filene til sin PC for å nyte Keen 4-6 i et 256 fargers fargepalett.

Her er noen bilder over hvordan det ble etter at jeg piffet opp grafikken på disse spillene:

djbBau0.png

j41YCBg.png

m0SGybJ.png

AFtzmfw.png

7RFXxRA.png

3zE2zFO.png

fI9ICf7.png

vBpITAf.png

dxyQKov.png

4HMQjwi.png

Endret av Oly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...