Gå til innhold

Covid-19 og utenlandske studenter


Anbefalte innlegg

Vi har skrevet leiekontrakt med to studenter fra Tyskland som i utgangspunktet skal komme hit 01.07. Det fremstår som lite sannsynlig at de får komme til Norge før sommeren, men er det noen som vet noe om når de får komme hit? De bor i Tyskland, og har spurt meg om jeg kjenner noen kilder som kan si noe om dette. Jeg ønsker å avklare situasjonen av to åpenbare grunner. 

1. De lurer på når Norge åpner opp for utenlandske studenter, og Tyske nettsider har ikke mye fokus på dette. 

2. Jeg lurer på om jeg må starte jakten på andre leieboere

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Jeg er EU/EØS-borger og skal studere i Norge. Kan jeg reise inn til Norge nå?

Nei, dersom du skal begynne å studere i Norge til høsten kommer du ikke inn i Norge nå. Vi vil oppdatere informasjonen på denne nettsiden dersom dette forandrer seg.

Hvis du hadde påbegynt studiene dine i Norge før 16. mars, kan du reise inn til Norge. Vi anbefaler allikevel ikke å reise til Norge på nåværende tidspunkt dersom det ikke er nødvendig for at du skal få gjennomført studiene dine.

https://www.udi.no/om-koronasituasjonen/eu-eos-borgere/#link-18145

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk. Jeg mener å huske at ny informasjon vedr reiseregler mv skal komme 15. juni, stemmer det? Tenkte jeg kan gi de beskjed om at jeg kan holde av leiligheten til vi vet mer. De har skrevet kontrakt, men alt har jo forandret seg. Dersom de ikke får innreise, må vi ut på markedet etter nye leieboer. Men jeg jeg vil ikke slå hånden av de enda. 

Lenke til kommentar

Ifølge regjeringen.no som det linkes til så blir det tatt en avgjørelse angående norden den 15. juni og øvrige land den 20. juni. Det er godt mulig Tyskland vil være blant de landene som det vil være mulig å reise fra/til etter den 20.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
PanserJohan skrev (3 timer siden):

... Men jeg jeg vil ikke slå hånden av de enda. 

Nei, TS, ut fr a et juridisk ståsted kan det bli kostbart om du kansellerer nå og ikke kan levere et alternativ. Kontrakten er skrevet og så lenge det ikke er klart sannsynlig at den vil bli misligholdt er den da gyldig. Klar sannsynlighet for mislighold kan du ikke hevde  pr i dag  gitt at "halve Europa" tar avgjørelser for veien videre 15. og 16. juni. Da avgjør i hvert fall Danmark, Tyskland, Nederland, Polen og Tjekkia neste skritt mht reiseregler hva gjelder grensekryssing og transittreiser. Polen/Tjekkia har allerede gått ut med at de vurderer det som mer sannsynlig enn det motsatte at grensepassering på visse vilkår åpnes der, Polen har også signalisert at de da vil vurdere for direktefly mellom Norge/Danmark og Polen fra 1. juli og at om dette ikke blir realtitet innen 30. juni vurdere fra 1. august gitt at ikke situasjonen akutt blir verre. Allerede 3. juli har Wizzair satt opp flyavgang Lawica /Poznan -  Torp/Oslo  med tilslutningsfly Chopin/Warszawa-Lawica/Poznan satt opp av LOT (Polens statlige selskap)  og begynt å selge ombookbare billetter knapt 800 zloty eller ca 2000 kr . Siden LOT og Wizzair har langt bedre kontakt med forholdene enn jeg trekker jeg noen slutninger av det. Det er ikke veldig vanskelig å ta seg fra Tyskland til Polen om den grensen blir åpnet, heller ikke fra via Tsjekkia om grensen Tyskland-Tsjekkia blir åpnet og derfra holder jeg det mer enn 50 % sannsylig at man kan reise til Norge en gang mellom 1. 7. og 1.8. 

Det mest avgjørende her er nok om Norge slipper inn utenlandske studenter til høsten og svaret på det har UD. Ikke i dag, viser link fra Mobile, men jeg er slett ikke sikker på om svaret UD gir etter 16 - 17.  juni er det samme pr nå. Uansett UDs svar da tviler jeg på at svaret er klart nok til at du bare kan si "sannsynligvis mislighold" uten videre også etter 16. - 17. juni. Mange avgjrøelser vedrøernde skole tas som kjent i siste halvdel av juni + i juli og jeg antar selv UD vil holde åpent for dette slik at svaret i hvert fall frem til 1. juli ikke er avgjort nei. 

Selvfølgelig kan du sondere markedet, men å inngå noen forpliktende leiekontrakt med andre før du 
a) har fått et klart og entydig nei fra Tyskland, eller 
b) har kontaktet Tyskland LIKE før 1. juli og fått klarhet i veien videre 
kan gi konsekvenser. 

Husk: Har de en konkrakt og denne ikke er tidsbegrenset uten oppsigelse kan de godt betale for juli uten å komme og så se saken an og si opp senere. 

Ellers bare en generell påminnelse: Hva gjelder nordmenn og reise ut avgjør ikke UD noe som helst, de gir råd. Det blir derfor feil å trekke endelig konklusjon for hva som er mulig mht utenlandsreiser basert på UD, fo, det er alltid landet man skal inn i som sitter på nøkkelen for andre enn landets egne borgere, aldri UD i landet man skal ut fra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...