Gå til innhold

Antirasisme er ikke en viktig sak


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det finnes og har vært værre ting i verden enn rasisme i Norge. Slik som rasisme i Øst-Europa (og de fleste land som ikke er Norge), Holocaust og konsentrasjonsleierer i andre regimer. 

Det vil ikke si at man ikke skal vise motstand/avsky mot dette. 

Islamisme i Norge er ikke veldig utbredt i forhold til Afghanistan og Pakistan, men det betyr ikke at man ikke skal kritisere og vise motstand til det i Norge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
djgudleif skrev (På 6.6.2020 den 19.30):

Søk på North Korean prison camps.

Det er så mye verre enn "å hudfarge buhu"

Og 99.99999999% av det kjente universet dreper deg i løpet av minutter, i vakuum, mens en majoritet av stedene med masse/tyngdekraft dreper deg på tusendel av sekunder fordi de er sorte hull og stjerner.

Derfor spiller det ingen rolle hvordan noen mennesker har det på jorden.

 

 

Mr.Duklain skrev (7 minutter siden):

Islamisme i Norge er ikke veldig utbredt i forhold til Afghanistan og Pakistan, men det betyr ikke at man ikke skal kritisere og vise motstand til det i Norge. 

Og i kontekst av islamisme, så er det ekstremt viktig å skille mellom det å akseptere muslimer, og å akseptere høyreekstrem islam.

Lenke til kommentar

Det viktige er at antirasisme blir mindre og mindre viktig for det blir mindre rasisme etter hvert som vi har blitt vant med innvandrere. Jeg husker tidene med Stopp Innvandringen partiet og alt det der, i dag er det langt flere innvandrere og men det er ingen slik bevegelse nå til dags.

Det er nå sikkert fortsatt rasisme i Norge men innvandrere vil også ha lettere for å føle at negative kommentarer har med minoritetsbakgrunn å gjøre. På skolen da jeg vokste opp ble en terga eller mobba for hva som helst, klær, dialekt eller navn eller at en uttalte et ord på en rar måte . Hudfarge er bare en annen greie en kan kicke folk på men det høres bare dumt ut når det er såpass mange med annen etnisitet i Norge etterhvert.

Innvandrere er ofte i ufaglærte yrker, det kan ta tid før de skjønner at Norge er såpass egalitært at de ikke blir sett på som noen underklasse av den grunn.

Endret av tjavel
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (7 minutter siden):

Tror jeg aldri har sett noen bruke "høyreekstrem islam" før. Hører radikal islam høyresiden?

Hvem beskriver dette:

Konservative, nasjonalistiske, ofte rasistiske, dypt religiøse, som ikke ønsker samme rettigheter for andre som for sine egne meningsfeller, og ønsker klasseskiller basert på etnisitet og eller religion og eller inntekt, og ønsker at deres religion/kultur skal ha en særposisjon i samfunnet på bekostning av andre religioner og ateister.
Mennesker som ønsker strenge straffer for kriminelle, og misliker homofili og synes feminismen har gått langt.
Setter sin ideologi over vitenskap, og ønsker å sensurere medier om de får nok makt, og heller ha egne nyhetsformidlere som formidler hva de selv ønsker å formidle.

...

For ordens skyld beskriver jeg bare en av sidene nå.
Om det er umulig å se om jeg beskriver høyreekstreme eller islamister, så er poenget mitt gått gjennom.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 5
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Red Frostraven said:

Hvem beskriver dette:

Konservative, nasjonalistiske, ofte rasistiske, dypt religiøse, som ikke ønsker samme rettigheter for andre som for sine egne meningsfeller, og ønsker klasseskiller basert på etnisitet og eller religion og eller inntekt, og ønsker at deres religion/kultur skal ha en særposisjon i samfunnet på bekostning av andre religioner og ateister.
Mennesker som ønsker strenge straffer for kriminelle, og misliker homofili og synes feminismen har gått langt.
Setter sin ideologi over vitenskap, og ønsker å sensurere medier om de får nok makt, og heller ha egne nyhetsformidlere som formidler hva de selv ønsker å formidle.

Norske religiøse for 50+ år siden.

Lenke til kommentar
tjavel skrev (22 timer siden):

Det viktige er at antirasisme blir mindre og mindre viktig for det blir mindre rasisme etter hvert som vi har blitt vant med innvandrere. Jeg husker tidene med Stopp Innvandringen partiet og alt det der, i dag er det langt flere innvandrere og men det er ingen slik bevegelse nå til dags.

Det er nå sikkert fortsatt rasisme i Norge men innvandrere vil også ha lettere for å føle at negative kommentarer har med minoritetsbakgrunn å gjøre. På skolen da jeg vokste opp ble en terga eller mobba for hva som helst, klær, dialekt eller navn eller at en uttalte et ord på en rar måte . Hudfarge er bare en annen greie en kan kicke folk på men det høres bare dumt ut når det er såpass mange med annen etnisitet i Norge etterhvert.

Innvandrere er ofte i ufaglærte yrker, det kan ta tid før de skjønner at Norge er såpass egalitært at de ikke blir sett på som noen underklasse av den grunn.

Tror ikke det har så mye med å føle, har heller med at man som innvandrer får usladdete kommentarer med rasitiske bemerkninger mot seg. Og så har du de som har mer undertoner/kamuflerte, er vanskelig å alltid vite, eller bevise. Man må nesten føle det selv, eller få det på film. Var jo en journalist som prøvde å bruke burka her til lands, du skal vel finne klippet. Men nå skal vi ikke blande fremmedfrykt med rasisme, men det bygger mye på det samme. 

Det er faktisk motsatt i mange kulturer dette med ufaglærte yrker blir sett på som noe nedverdigende, ei heller viktig og opphøyd med å at man har en jobb og en funksjon. Og at Norge er egalitært(måtte google dette) mao likeverdig er ikke noe jeg kan skrive under på.. haha. Jeg har en slik jobb vil jeg si, og blant venner er jo dette helt greit. Men blant de jeg kjenner mindre eller fremmede så får jeg jo spm om hvorfor jeg ikke utdanner meg videre, eller de antar jeg fremdeles går på skole... Så nei, kanskje i ditt lokal samfunn er det slik. Men det er ikke slik overalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Drunkenvalley said:

Potato potato.

Poenget er at ting endrer seg over tid, ikke så lang tid heller. Nå har til og med Saudi-Arabia kommet ut av middelalderen og avskaffet pisking og kvinner kan kjøre bil.

Begynte å lese på "Clash of Civilizations" en gang. Kom 30 sider inn, idiot-forfatter tenkte jeg og la den fra meg.

Endret av tjavel
Lenke til kommentar
Sitat

"Da jeg leide ut sitteputer på en fotballkamp som 12-åring, gikk jeg hjem med klump i magen etter å ha fått høre jeg var en apekatt som burde holdes i bur. Jeg skammet meg og fortalte det aldri til noen".

"Dama som ikke ville kjøpe brød fra sånne som meg, og mannen som mente jeg ikke kunne selge ski «for de har jo ikke ski der du kommer fra», er eksempler på kommentarer som jeg har ledd av - og ledd bort".

"Da jeg fikk jobben i TV 2, måtte kommentarfeltet stenges, for det var en del der ute som mente at jeg stjal jobben fra ordentlige nordmenn".

Dette forteller Siri Nilminie Avlesen-Østli i TV 2. 

"Dumme folk finnes overalt" kan man kanskje tenke. "Dette er ikke flertallet". Antakelig sant. Forhåpentligvis er det ikke flertallet. Men hvor mange er det egentlig som sitter rundt om i det ganske land og har slike holdninger? Det er ikke vanskelig å finne slike historier som det Siri forteller om.

Antirasisme er en viktig sak. Dessverre. Det burde ikke vært det. Det burde ikke vært nødvendig.

https://www.tv2.no/mening-og-analyse/11489429/

Endret av :utakt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...