Gå til innhold

Sertifisering og Sopra Steria


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har fått et tilbud fra Sopra Steria som jeg vurderer å takke ja til.  Og derfor lurer jeg på om det er noen herifra som jobber der? Har hørt mye forskjellig om oppdrag osv. 

 

Jeg er nødt til å ta 2 sertifiseringer og lurer på hvor jeg kan finne øvelsesspørsmål . Det gjelder for SQL SERVER 2016 eller 2019. Tenker noe innenfor Database administrator. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kan jeg ikke svare direkte på ditt spørsmål, men jeg kan gi et godt råd.

Jeg synes sertifiseringer er noe stort tull, hvordan bruke SQL og administrere databaser gjøres egentlig med googling. Har du null erfaring, så kjøp en bok og sett av 5-10 uker. Bøker er undervurdert som læringmateriale, de har også mye høyere pedagogisk kvalitet.
Når du har noen ukers erfaring så anbefaler eg å lese her https://use-the-index-luke.com/

Lenke til kommentar
9 hours ago, siDDis said:

Nå kan jeg ikke svare direkte på ditt spørsmål, men jeg kan gi et godt råd.

Jeg synes sertifiseringer er noe stort tull, hvordan bruke SQL og administrere databaser gjøres egentlig med googling. Har du null erfaring, så kjøp en bok og sett av 5-10 uker. Bøker er undervurdert som læringmateriale, de har også mye høyere pedagogisk kvalitet.
Når du har noen ukers erfaring så anbefaler eg å lese her https://use-the-index-luke.com/

Tenker du ikke at det formelle sertifikatet fra en sertifisering er viktig innen bestemte nisjer? IT-sikkerhet er et åpenbart eksempel. Vil du si deg enig i at det også er viktig for å vise kompetanse på bestemte skyplattformer, som Azure, AWS og GCP?

Lenke til kommentar

Nei, for alt av sertifiseringer er nesten alltid spissa mot udokumenterte propritære produkter som ingen egentlig forstår hvordan de egentlig fungerer. Jo mer sært fagområde, jo verre blir det.
 

Alle som har 5åring datautdanning på høyskole/universitet kan bruke Azure, AWS, GCP. Selv om de ikke har hatt et eneste semester om cloud. De har grunnleggende computer science bakgrunn som fungerer på tvers av de alle fleste løysninger/produkter.

Lenke til kommentar

Nei, det er like mye bevis på kunnskap som dine fotballferdigheter etter å ha fått diplom for lilleputtfotball.
IT bransjen er kjent for å ofte ha tøffe tekniske tester for det er så stor forskjell på kompetanse på kandidater.

Men som du sier, mange kunder sidestiller sertifisering med utdanning. Og ja det derfor jeg ofte kommer inn og rydder opp graps for 3x timepris.

Lenke til kommentar
1 hour ago, siDDis said:

Alle som har 5åring datautdanning på høyskole/universitet kan bruke Azure, AWS, GCP. Selv om de ikke har hatt et eneste semester om cloud. De har grunnleggende computer science bakgrunn som fungerer på tvers av de alle fleste løysninger/produkter.

Ja, alle kan "bruke det", men både AWS og Azure, og mest sannsynlig GCP også, har et innviklet økosystem med features som man ikke forstår på et blunk.

Det siste eksempelet fra jobb, er at jeg ville ha en microservice som kjører en oppgave én gang i døgnet. OK, man kan spinne opp en linuxserver med cronjob, men det er ikke optimalt å opprette en server som skal sove mesteparten av døgnet. Hva slags alternativ har man? Azure Functions. Greit, høres bra ut, høres smidig ut, men hvordan forholder jeg meg til en Azure-feature i mitt lokale dev-miljø? Aha, jeg kan installere Azure Functions Core Tools. Men hvordan integrerer jeg det i docker-compose-prosjektet mitt? Hvordan kan jeg bygge pipeline via Azure DevOps tools som oppdaterer Azure Functions sammen med selve kodebasen min? Osv.

Lenke til kommentar

Man trenger ikke å forstå alt, men det er en stor fordel å kunne si "nei, dette trenger vi ikke". Cloud plattformene er ofte masete selgere som prøver å prakke ned at dette nye trenger du nå idag, helst burde du igår. Men jeg er stor fan av cloud functions, bruker det mye selv. Men jeg bruker det ikke sammen med docker eller kubernetes.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
neglesprett skrev (På 3.7.2020 den 12.22):

Sertifisering er minus i hardcore miljøer. Mer interessant er hva du har jobbet med og/eller gjort som er relevant.

Når man er ny i bransjen har man ofte ikke så mye erfaring å vise til, derfor er sertifiseringer gull verdt.

Lenke til kommentar
Myriad skrev (På 6.7.2020 den 17.52):

Når man er ny i bransjen har man ofte ikke så mye erfaring å vise til, derfor er sertifiseringer gull verdt.

Vil heller anbefale å pysle med private prosjekter enn å ta sertifiseringer. Ihvertfall slik jeg vill vurdert en kandidat med lite eller ingen erfaring. Man ser etter potensiale og driv.

Lenke til kommentar
NoTrace skrev (52 minutter siden):

Det stemmer, og slik er det for de fleste konsulentselskaper. Bonusen varierer fra 2.500 kr per sertifisering til 50.000 kr etter det jeg har vært borti.

Jeg har aldri vært borti denne typen bonuser som konsulent. Har ikke hørt om at man har det før nå.

Uansett er bonus for sertifisering lite fornuftig, da svært få kunder forholder seg til dette og det er, etter min mening, en dårlig måte å lære på. Bonus på sertifisering fører til at de ansatte fokuserer på det - uten at jeg ser at det er så lurt.

Mine betraktninger er som programmerer, sertifiseringer kan være mer fornuftig innen andre segmenter som drift eller sysadmin, men det kan jeg lite om.

Lenke til kommentar
NoTrace skrev (På 10.7.2020 den 10.23):

Det stemmer, og slik er det for de fleste konsulentselskaper. Bonusen varierer fra 2.500 kr per sertifisering til 50.000 kr etter det jeg har vært borti.

Ja, det stemmer. Det er greit insentiv for man må vel benytte fritiden sin på sertifiseringen? Annen bakdel med certs er levetid, de går jo ut gjerne etter 2-3 år... vet ikke om det betyr noe?

 

Sikkert noen slavefirmaer som feks Bouvet som ikke insentiverer eller betaler certs, bare å sky unna.

Lenke til kommentar

De fleste med bonus fordrer at man benytter fritiden sin på å lese sertifiseringer, altså at man ikke deltar på kurs eller benytter timer i arbeidsdagen til dette, men de dekker som regel materiale (lærebok, videokurs e.l.) opp til en viss sum.

Noen sertrifiseringer utgår etter et par år, og må oppdateres med nye versioner og slikt. Andre er mer generelle på teknologi/programmeringsspråk osv. og har ingen utløpsdato. 

Lenke til kommentar
Blåbær skrev (1 time siden):

Med sertifiseringer er det jo enklere å selge inn konsulenter

Det stemmer ikke med min erfaring med salg av utviklere. Spesielt ved utleie til offentlig sektor, hvor man legger ut kriteriene på forhånd, så står aldri sertifiseringer nevnt og blir ikke spurt etter på intervju. Har heller ikke sett det etterspurt i privat sektor.

Lenke til kommentar
3 hours ago, nirolo said:

Det stemmer ikke med min erfaring med salg av utviklere. Spesielt ved utleie til offentlig sektor, hvor man legger ut kriteriene på forhånd, så står aldri sertifiseringer nevnt og blir ikke spurt etter på intervju. Har heller ikke sett det etterspurt i privat sektor.

Søk CISSP, CCNA eller GIAC i Finn, så finner du stillinger. Innen sikkerhet er sertifiseringer viktige.

Lenke til kommentar

Sertifiseringer er ikke for din del, de er for firmaet. Firmaet må stille med så og så mange sertifiseringer for å få kontrakter eller anbud, og dermed selger de inn flere konsulenter.

 

Med andre ord er det ikke noe i veien for at et firma kan kreve sertifiseringer; men jeg tror du vil finne at ikke alle får de samme kravene - med andre ord er det ingenting i veien for å si at du kan si at du gjerne tar jobben, men ikke er villig til å ta sertifiseringer.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...