Gå til innhold

Sbanken som hovedbank, men boliglån i annen bank?


sdf123

Anbefalte innlegg

Veldig fornøyd med Sbanken, annet enn at jeg ser de henger etter på boliglånsrente.

Problemet er at jeg ønsker ikke å bytte vekk fra Sbanken som totalbank, men kunne tenkt meg å ha lavere rente, og ser at det er mulig i en annen bank. Andre som har Sbanken som hovedbank, og feks boliglåne i en annen bank?

Ser at Sbanken har åpnet for å legge til kontoer fra andre banker, betyr det at jeg da ville kunne ha mitt boliglån i en annen bank, for så å få det opp inne på sbanken.no og betale rett inn på boliglånet på den måten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe problem å ha lån i annen bank, og det er faktisk noe du bør gjøre med mindre du liker å kaste penger ut av vinduet. 

Måten det stortsett løses på er at du overfører penger til en konto i den andre banken hver måned, også trekkes lånet fra den kontoen. Det er bare å sette opp faste oppdrag, så fungerer det i prinsippet helt likt for deg.

Det eneste er at du må ta hensyn til at det tar kanskje 1-3 dager å overføre. Så du må sette forfall på lånet litt senere enn du får lønn så pengene rekker å komme inn. 

Jeg tviler på du får opp boliglånet ditt i sbanken, men du får nok opp kontoen som du betaler inn til. Men igjen - spiller liten rolle for deg om du betaler rett på boliglånet eller til en konto der boliglånet trekkes, det er bare en kontonummer du legger til som det trekkes faste beløp til hver måned. 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
4 hours ago, The Avatar said:

Det er heilt uproblematisk å bruke fleire bankar. 

Det einaste du må være oppmerksom på er at Sbanken ikkje anser deg som ein totalbankkunde lenger om du ikkje har bustadslånet der, du kan derfor oppleve å få andre vilkår på dei andre banktenestene. 

Heldigvis har ikke Sbanken noen sånne "bindninger", så jeg bruker Sbanken akkurat som TS ønsker helt uten nedside. Altså Sbanken som dagligbank, en annen bank for lån og en tredje bank for høyrente sparekonto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bankene krever som regel at du flytter lønnskonto til dem og ofte ender da opp med at du bruker dem som hovedbank om du får boliglån gjennom banken. Dette kan være nyttig siden de f.eks. kan se hvordan du bruker pengene dine, ikke at jeg vet om de gjør det/har behov for det. Jeg synes likevel at det er skittent å "bytte" til en annen bank som lønnskonto for å få boligån, for å så overføre ut pengene til den andre banken og "by proxy" bruke en annen bank som hovedbank. Du bestemmer selvfølgelig hva du gjør, og jeg vil tro du kan gjøre dette uten at det vil ha noen følger.

Lenke til kommentar
34 minutes ago, RickyG said:

Ja, finansportalen sier noe om det er krav til at du har lønnskonto ol, dette kan man huke av slik at du søker kun på banker/lån som ikke har noe krav til slikt?

Jeg visste ikke engang at det fantes banker som var villig til å gi deg boliglån uten at du hadde lønnskonto hos dem. Nesten alle banker jeg har sett på som reelle alternativer har nemlig hatt noe slik i sine vilkår. Kan du si meg, er dette banker som ikke har brukskonto som et tilbud, men er typiske forbrukslån/kredittbanker? Jeg ville personlig vært litt forsiktig med å bruke de, og det er vel kanskje ikke noe særlig rart om det dukker opp noe spesielle høye gebyrer. Det kan også hende bankene med lav rente har høye gebyrer for at folk ikke skal bytte til de fra et alternativ med høyere rente. Men i så fall er det ikke noe i veien med at du fortsetter med Sbanken som hovedbank og tar opp boliglån i en annen bank.

Det du imidlertid burde tenke på er at enkelte banker vil være mye mer villig til å hjelpe deg dersom du har vært trofast kunde. Jeg kjenner noen som har vært kunde hos Sparebank1 veldig lenge og når de skulle ta opp et viktig lån som pensjonist var det ingen annen bank som sa ja, og det var tydelig at de brukte sin kvote for unntak på egenkapital på grunn av at de hadde vært gode kunder hos dem. Så dette kan være noe å tenke på, hvis du kan se for deg at det plutselig kan være behov for å bytte tak elns og du sitter der og får avslag fra alle bankene grunnet personlige forhold.

Ellers vil jeg like å legge til at bankene liker å være "treg" med rentene fordi de selv kan tjene godt på det. Det er også slik at en god del av prosessene som foregår internt i bankene er veldig trege, der en som er ansvarlig for X rett og slett kan bli syk og da blir det ikke gjort, eller at person Y har brukt så ufattelig mye tid på å bli kjent med å jobbe fra hjemmekontor at arbeidet ikke har blitt gjort. Skal ikke nevne navn, men jeg ble helt sjokkert når jeg fant ut av dette. Men mest interessant er at mange banker har vært veldig god til å sette ned den allerede lave innskuddsrenten til enda lavere sats, og ikke setter ned boliglånsrenten med mindre de får ufattelig mye klage fra folk på Facebook, etc. Det er selvfølgelig ikke noe garanti for at en bank tar ned boliglånsrenten i takt med styringsrenta, så derfor er det fint at folk tar i bruk Finansportalen og med det tvinger bankene over til bedre tilbud for sine kunder.

 

Endret av ddb2002
Lenke til kommentar
20 hours ago, ddb2002 said:

Jeg visste ikke engang at det fantes banker som var villig til å gi deg boliglån uten at du hadde lønnskonto hos dem. Nesten alle banker jeg har sett på som reelle alternativer har nemlig hatt noe slik i sine vilkår. Kan du si meg, er dette banker som ikke har brukskonto som et tilbud, men er typiske forbrukslån/kredittbanker?

Personlig så har jeg hatt huslån hos først DNB og deretter Handelsbanken, uten lønnskonto noen av stedene. Vil ikke kalle de forbukslån/kredittbanker ? De har spurt om jeg vil flytte det, men aldri krevd det. Flått veldig gode betingelser også, så lenge jeg har passet på å prute. 

Lenke til kommentar

Har Sbanken som hovedbank, og boliglån i en annen bank (lokal bank, ikke en av de "store").

Fikk aldri noe krav om lønnskonto, og sa vel egentlig i fra at jeg kom til å fortsette med Sbanken som hovedbank. Når det er sagt, så hadde den andre banken bedre BSU-rente, så jeg flyttet BSU-en dit.

Lenke til kommentar

De fleste banker har dette skrevet som forutsetning for lån på lånedokumentene. Du bryter da vilkårene for lånet og har i grunn brutt låneavtalen. I praksis så er det som andre her nevner. Godt kundeforhold = man strekker seg lengre. 

 

Lenke til kommentar
Loko skrev (4 timer siden):

De fleste banker har dette skrevet som forutsetning for lån på lånedokumentene. Du bryter da vilkårene for lånet og har i grunn brutt låneavtalen. I praksis så er det som andre her nevner. Godt kundeforhold = man strekker seg lengre. 

 

Vet ikke om det er meg du sikter til, men i mitt tilfelle har jeg uansett sjekket både lånedokumentene og kontaktet banken ang. akkurat dette, og det er ikke i strid med vilkårene.

Endret av Raspeball
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Loko said:

De fleste banker har dette skrevet som forutsetning for lån på lånedokumentene. Du bryter da vilkårene for lånet og har i grunn brutt låneavtalen. I praksis så er det som andre her nevner. Godt kundeforhold = man strekker seg lengre.

Sjekket for morro skyld lånedokumentene mine, både på eksisterende og tidligere boliglån. Fant ikke dette som en forutsetning i vilkårene på noen av dem. Hvem er disse fleste bankene du henviser til?

Bare for å ha sagt det, hver gang jeg har skullet ha boliglån så har dette kommet opp som et tema. Men så lenge man sørger for å utsette banken for reell konkurranse så frafaller de dette ganske umiddelbart og har gitt meg samme tilbud på kun lån som de først tilbyr dersom jeg hadde blitt "totalkunde"

Lenke til kommentar
GA skrev (På 10.6.2020 den 8.51):

Sjekket for morro skyld lånedokumentene mine, både på eksisterende og tidligere boliglån. Fant ikke dette som en forutsetning i vilkårene på noen av dem. Hvem er disse fleste bankene du henviser til?

Bare for å ha sagt det, hver gang jeg har skullet ha boliglån så har dette kommet opp som et tema. Men så lenge man sørger for å utsette banken for reell konkurranse så frafaller de dette ganske umiddelbart og har gitt meg samme tilbud på kun lån som de først tilbyr dersom jeg hadde blitt "totalkunde"

Sjekket tilbudsbrevet? Stod i mitt fra sparebank 1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...